handdator

Visa fullständig version : Orkeslös utanför gymmet...


HyunJin
2010-06-16, 22:59
Har tränat ett tag på kaloribalans och står stadigt stilla i vikt, men ökar stadigt vikterna på gymmet. Kan tillägga att jag är relativt ny på gymmet och kör enbart tunga basövningar (knäböj, bänkpress, militärpress, marklyft, chins och stångrodd) varannan dag träning och varannan dag vila.

Problemet är att jag är verkligen orekeslös på sistone, på jobbet och på fritiden. Inte sömnig utan känner mig svag och undviker fysisk ansträngning utanför träningen. Orkeslös, helt enkelt...

Överträning har slagit mig men jag vilar ju varannan dag och äter så jag är i balans, trycker i mig minst 2g protein/kv, ca 100g fett, multivitamin och omega 3 dagligen (brukar totalt ligga på ca 2500 kcal/dagen och väger ca 62 kg).

Någon som har en teori och/eller tips som kan hjälpa mig ur svackan utanför gymmet?

Mvh

Robban
2010-06-16, 23:07
Har tränat ett tag på kaloribalans och står stadigt stilla i vikt, men ökar stadigt vikterna på gymmet. Kan tillägga att jag är relativt ny på gymmet och kör enbart tunga basövningar (knäböj, bänkpress, militärpress, marklyft, chins och stångrodd) varannan dag träning och varannan dag vila.

Problemet är att jag är verkligen orekeslös på sistone, på jobbet och på fritiden. Inte sömnig utan känner mig svag och undviker fysisk ansträngning utanför träningen. Orkeslös, helt enkelt...

Överträning har slagit mig men jag vilar ju varannan dag och äter så jag är i balans, trycker i mig minst 2g protein/kv, ca 100g fett, multivitamin och omega 3 dagligen (brukar totalt ligga på ca 2500 kcal/dagen och väger ca 62 kg).

Någon som har en teori och/eller tips som kan hjälpa mig ur svackan utanför gymmet?

Mvh

Låter inte som att du tränar dig till att må bra direkt, ta det lite lugnare.

Icefire
2010-06-17, 07:42
Hur är det med konditionen? Har man dålig kondition kan det i alla fall vara en bidragande orsak till att man känner sig seg och trött. Själv har jag blivit piggare sen jag började konditionsträna lite, det räckte gott med en dag i veckan till att börja med.

King Grub
2010-06-17, 09:32
Alla tillstånd har inte med mat att göra.

Numse
2010-06-17, 10:40
Har troligtvis varken med kondition eller mat att göra. Om man är matt i kroppen så är något fel, men samtidigt lustigt att du kan träna, så en infektion bör det inte vara. Allergi?

Onigiri
2010-06-17, 11:33
Du kan inte överträna, endast underäta ;)

King Grub: Joho, äter man knasig mat får man knasigt tillstånd, och tvärtom, om man förutsätter att han är frisk och inte har bekymmer med sömnen eller någon vitamin/mineralbrist men det verkar han ju inte ha låter det som.

Eddie Vedder
2010-06-17, 11:52
King Grub: Joho, äter man knasig mat får man knasigt tillstånd, och tvärtom, om man förutsätter att han är frisk och inte har bekymmer med sömnen eller någon vitamin/mineralbrist men det verkar han ju inte ha låter det som.

Jag vet inte om det var ett skämt eller ej men du har i alla fel väldigt fel. Att känna sig matt och orkeslös kan ha extremt många bakomliggande faktorer och allt samverkar.

Man kan optionanera in absurdum med kosten i tron att det är det enda viktiga. Men om man mår dåligt i vardagen, har det stressigt, känner sig deppig etc. påverkar det såklart. Och det i sig påverkar ju återhämtningen så det blir en ond cirkel.

Jag tycker tyvärr det finns en alldeles för snäv syn på Kolo där varenda tillstånd besvaras med "vad äter du, vad dricker du och hur tränar du?".

SethCohen
2010-06-17, 11:56
Är det bara jag eller kan det inte finnas psykiska effekter bakom det? Ångest, dålig omgivning eller tex omotiverad på arbetet?

Eddie Vedder
2010-06-17, 11:57
Är det bara jag eller kan det inte finnas psykiska effekter bakom det? Ångest, dålig omgivning eller tex omotiverad på arbetet?

Nej det är inte bara du. Det du skrev nu var ju hela poängen med vad jag skrev fyra minuter innan. ;)

EDIT: Så vad jag vill säga är väl egentligen +1 på dig. Jag tror precis som du att mer kan ligga bakom. Kanske inte just exakt det här exemplet men väldigt ofta då man bara analyserar träningen och maten och undrar varför man inte mår bra.

SethCohen
2010-06-17, 11:58
Kanske inte såg det då jag haft sidan framme längre än fyra min :) (och nej, det tog mig inte fyra min att skriva det)

Numse
2010-06-17, 12:13
Jag säger inte att ni har fel, men av mina egna erfarenheter så får man ingen muskeltrötthet av att må mentalt dåligt.

Eddie Vedder
2010-06-17, 12:13
Jag säger inte att ni har fel

Nej det är bra att du inte säger det. Eftersom vi har rätt.:)

Numse
2010-06-17, 12:16
Nej det är bra att du inte säger det. Eftersom vi har rätt.:)

Jag skulle iaf råda till att utesluta allt annat innan man går på och säger att problemet är psykiskt.

Eddie Vedder
2010-06-17, 12:19
Jag skulle iaf råda till att utesluta allt annat innan man går på och säger att problemet är psykiskt.

Du verkar inte förstå vad begreppen "ond cirkel" och "samverkande faktorer" betyder. Hur man mår psykiskt, hur bra man återhämtar sig, hur kroppens näringsstatus påverkas, hur man sover, hur magen fungerar etc. etc. etc. kan aldrig tillskrivas en eller två oberoende faktorer.

Och inte kan man säga rakt ut vad som leder till vad.

Numse
2010-06-17, 12:31
Vad fick dig att tro att jag inte förstår det begreppet?

Uteslut först ifall problemet är fysiskt, vilket du oftast kan bevisa. Allergi, infektion eller något annat? Om testerna visar att du är kärnfrisk så kan du börja fundera på om problemet är mentalt.

Eddie Vedder
2010-06-17, 12:35
Vad fick dig att tro att jag inte förstår det begreppet?

Uteslut först ifall problemet är fysiskt, vilket du oftast kan bevisa. Allergi, infektion eller något annat? Om testerna visar att du är kärnfrisk så kan du börja fundera på om problemet är mentalt.

Hur vet du att infektionsrisken inte ökar när man är nedstämt? Hur vet du att ditt mag- och tarmsystem inte funkar sämre på grund av mycket stress? Vad jag vet är det ganska vedertaget att så är fallet. Men vet du något annat så lär mig gärna:)

Samma diskussion förs på sätt och vis i den här tråden.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4432758#post4432758

Numse
2010-06-17, 12:43
Posta gärna bevis på att immunförsvaret försämras av nedstämdhet.

Jag har inte sagt att mag- och tarmsystemet inte påverkas av stress, men TS har inte problem med magen såvitt jag vet.

Eddie Vedder
2010-06-17, 13:02
Posta gärna bevis på att immunförsvaret försämras av nedstämdhet.

Är du på riktigt? Att immunförsvaret påverkas negativt av psykosociala faktorer känns ju nästan lika vedertaget som att rökning ökar risken för lungcancer. Jag trodde det var allmänn kännedom.

The links between the psychological and physiological features of cancer risk and progression have been studied through psychoneuroimmunology. The persistent activation of the hypothalamic-pituitary-adrenal (HPA) axis in the chronic stress response and in depression probably impairs the immune response and contributes to the development and progression of some types of cancer. Here, we overview the evidence that various cellular and molecular immunological factors are compromised in chronic stress and depression and discuss the clinical implications of these factors in the initiation and progression of cancer. The consecutive stages of the multistep immune reactions are either inhibited or enhanced as a result of previous or parallel stress experiences, depending on the type and intensity of the stressor and on the animal species, strain, sex, or age. In general, both stressors and depression are associated with the decreased cytotoxic T-cell and natural-killer-cell activities that affect processes such as immune surveillance of tumours, and with the events that modulate development and accumulation of somatic mutations and genomic instability. A better understanding of the bidirectional communication between the neuroendocrine and immune systems could contribute to new clinical and treatment strategies.

Stress, depression, the immune system, and cancer. Lancet Oncol. 2004 Oct;5(10):617-25.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15465465

Kolla vidare själv i relaterade artiklar så hittar du massor.

Jag har inte sagt att mag- och tarmsystemet inte påverkas av stress, men TS har inte problem med magen såvitt jag vet.

Definiera "problem". Jag skrev väl inget specifikt symptom eller hur? Att matsmältningen kan påverkas negativt och bidra till sämre återhämtning behöver inte innebära varken magsmärtor, förstoppning eller rännskita.

Doctor Snuggles
2010-06-17, 13:12
Jag tror det ligger något i det att det är ngt vajert med signalsubstanserna dina. Jag skulle föreslå att byta träningen mot lättare, mindre volym och mindre basövningar ett tag, + eventuellt träna mer kondis. Det kan vara så att du i allmänhet är stressad eller whatever och bränner ut nervsystemet med all tung träning. Personligen får jag t.ex energi av mer kondisinriktad högintensiv cirkelträning typ crossfit, men känner mig ofta sliten av tung styrketräning med många basövningar däremot.

Numse
2010-06-17, 13:41
Är du på riktigt? Att immunförsvaret påverkas negativt av psykosociala faktorer känns ju nästan lika vedertaget som att rökning ökar risken för lungcancer. Jag trodde det var allmänn kännedom.

Varför så aggressiv ton? Att saker är vedertagna betyder inte att de stämmer. Har aldrig sett klara bevis för att immunförsvaret påverkas av negativa psykosociala faktorer, det är bara vad folk säger.

Har dock inte läst det du postat än.

Trance
2010-06-17, 13:54
Har aldrig sett klara bevis för att immunförsvaret påverkas av negativa psykosociala faktorer, det är bara vad folk säger.


Skriver du "det är bara vad folk säger" så bör du väl kanske i alla fall gjort ett försök själv att ta reda på sanningen. Men jag misstänker att du absolut inte gjort det då en enkel sökning på stress i scholar/pubmed/whatever skulle ge dig ett rätt snabbt svar.

Du kanske till och med skulle stöta på ett helt fält som studerar just detta... http://en.wikipedia.org/wiki/Psychoneuroimmunology

Sniggel
2010-06-17, 13:56
Varför så aggressiv ton? Att saker är vedertagna betyder inte att de stämmer. Har aldrig sett klara bevis för att immunförsvaret påverkas av negativa psykosociala faktorer, det är bara vad folk säger.

Har dock inte läst det du postat än.

Jag kan bekräfta att stress/psykisk nedstämdhet markant påverkar (åtminstone mitt) immunförsvar.

Eddie Vedder
2010-06-17, 14:05
Att saker är vedertagna betyder inte att de stämmer.

Jag pratar givetvis om vetenskapligt vedertaget. Du bad om "bevis" och vad kan jag mer göra än att leta upp vetenskapligt underlag? Precis som Trance säger så kan du hitta hur mycket info som helst med en minut på Pubmed.

Numse
2010-06-17, 14:06
Skriver du "det är bara vad folk säger" så bör du väl kanske i alla fall gjort ett försök själv att ta reda på sanningen. Men jag misstänker att du absolut inte gjort det då en enkel sökning på stress i scholar/pubmed/whatever skulle ge dig ett rätt snabbt svar.

Exakt, har inte försökt få tag på bevis innan, och "det är bara vad folk säger" var dåligt uttryckt. Men det är väl just exakt den uppfattningen jag haft innan, då jag inte sett några bevis för det.

Du kanske till och med skulle stöta på ett helt fält som studerar just detta... http://en.wikipedia.org/wiki/Psychoneuroimmunology

Tack för länken.

Jag kan bekräfta att stress/psykisk nedstämdhet markant påverkar (åtminstone mitt) immunförsvar.

Intressant, jag har erfarenheter som är helt tvärtom.

Dessutom påverkar mina erfarenheter mina åsikter rätt starkt i det här fallet, då läkare och anhöriga fler än en gång avfärdat mina fysiska problem och sagt att det är p.g.a. stress eller annan mental ohälsa. Fruktansvärt irriterande. Mitt immunförsvar har aldrig påverkats av stress eller depression så vitt jag märkt.

Du bad om "bevis" och vad kan jag mer göra än att leta upp vetenskapligt underlag?

Jag bad inte om mer :) tack.

Modify
2010-06-17, 14:16
Jag kan bekräfta att stress/psykisk nedstämdhet markant påverkar (åtminstone mitt) immunförsvar.

+1 på det!

Apos78
2010-06-17, 15:06
Jag skulle iaf råda till att utesluta allt annat innan man går på och säger att problemet är psykiskt.

Varför då? För att ett mentalt svagt tillstånd ses som olustigare än om problemen har en konkret fysiologisk orsak? Jag träffar väldigt många som utretts för allt fysiskt kroppsligt du kan tänka dig men utan resultat. Dock är en väldigt stor del av dessa också mentalt påverkade på ett eller annat sätt.

Generellt är man lite väl rädd att prata om psykiska besvär/problem då stämpeln "psyksjuk" eller liknande är bland det värsta man kan tänka sig i sin CV. Skulle det finnas en större öppenhet för tillstånd som depression, ensamhetsproblematik, ångest, bipolära tillstånd etc så skulle många kunna bli hjälpta av det.

Detta ska ses som en jättestor parentes till TS fråga. Verkligen inte tanken att diagnostisera någon.

Numse
2010-06-17, 15:18
Varför då? För att ett mentalt svagt tillstånd ses som olustigare än om problemen har en konkret fysiologisk orsak?

Nej, för att problem med en konkret fysiologisk orsak kan bevisas. Eller har jag missat något, kan man göra tester och bevisa att en patient lider av muskeltrötthet p.g.a. depression?

Varför inte beta av det man kan bevisa innan man ger en diagnos för något som man bara kan spekulera i?

Eddie Vedder
2010-06-17, 15:21
Nej, för att problem med en konkret fysiologisk orsak kan bevisas.

Så vad är fel på de fysiologiska markörerna som du nu läst in dig på sedan jag gav dig en länk? Du ber om fysiologiska markörer, du får exempel på fysiologiska markörer men fortsätter efterfråga fysiologiska markörer.

Har du helt enkelt bestämt dig för att det är på ett visst sätt och vägrar tro något annat oavsett vad som läggs fram?

Apos78
2010-06-17, 15:24
Nej, för att problem med en konkret fysiologisk orsak kan bevisas. Eller har jag missat något, kan man göra tester och bevisa att en patient lider av muskeltrötthet p.g.a. depression?

Varför inte beta av det man kan bevisa innan man ger en diagnos för något som man bara kan spekulera i?

Det går att visa på muskeltröttheten. Det går att diagnostisera depressionen. Om då de fysiologiska tester man gjort inte visar något så kan det givetvis inte avskrivas att det mentala tillståndet påverkar. Det kan det aldrig göra.

Med ditt tankesätt så skulle man göra ALLA tester och utredningar innan man ens börjar fundera på att det mentala påverkar. För hur kan man annars veta att man inte missat just den som är problemet ;).

En övergripande bild är målet och för det krävs en övergripande utredning. Givetvis måste de rent livsuppehållande fysisologiska systemen säkerställas som första åtgärd men därmed inte sagt att behandlingen/utredningen måste utföras helt statiskt. Tugga tuggummi och gå samtidigt du vet.

Numse
2010-06-17, 15:57
Om då de fysiologiska tester man gjort inte visar något så kan det givetvis inte avskrivas att det mentala tillståndet påverkar.

Självklart.

Med ditt tankesätt så skulle man göra ALLA tester och utredningar innan man ens börjar fundera på att det mentala påverkar. För hur kan man annars veta att man inte missat just den som är problemet ;).

Om man ser det svart och vitt, ja. Men jag pratar om de troliga fysiologiska orsakerna. Om vi tar muskeltrötthet som ett exempel, så är det logiskt (tycker jag) att se om man har en infektion i kroppen innan man börjar klura på om man är stressad/deprimerad och ifall det påverkar en. Sen är det upp till var och en hur man vill utreda sina egna besvär.

En övergripande bild är målet och för det krävs en övergripande utredning. Givetvis måste de rent livsuppehållande fysisologiska systemen säkerställas som första åtgärd men därmed inte sagt att behandlingen/utredningen måste utföras helt statiskt.

Jag säger inte emot. Klart man ska tänka på alla möjliga orsaker till problemet, och om nu lite stress kan göra att man är trött i musklerna så får man väl ta det med i beräkningarna. Jag hade dock inte lagt stor vikt till det i början av undersökningen.

HyunJin
2010-06-17, 16:17
Många bra svar och det är faktiskt rätt stressigt just nu, med nytt jobb, flytt till annan stad, lägenhetsbyte och skolstart till hösten! Det är jag också medveten om att det tar en hel del av min energi, att bara tänka på!

Dock var jag nog ute efter ett svar liknande Doctor Snuggles...

Jag tror det ligger något i det att det är ngt vajert med signalsubstanserna dina. Jag skulle föreslå att byta träningen mot lättare, mindre volym och mindre basövningar ett tag, + eventuellt träna mer kondis. Det kan vara så att du i allmänhet är stressad eller whatever och bränner ut nervsystemet med all tung träning. Personligen får jag t.ex energi av mer kondisinriktad högintensiv cirkelträning typ crossfit, men känner mig ofta sliten av tung styrketräning med många basövningar däremot.

Skall testa att vila från den "tunga" träningen (3-5 reps) som jag kört nu ett tag! Tack!

Eddie Vedder
2010-06-17, 18:07
Om vi tar muskeltrötthet som ett exempel, så är det logiskt (tycker jag) att se om man har en infektion i kroppen innan man börjar klura på om man är stressad/deprimerad och ifall det påverkar en.

Ja men nu är du ju tillbaka på ruta ett igen. Just den infektionen du nämner kan ju ha kommit av just stressens negativa inverkan på immunförsvaret.

Du pratar ju hela tiden om fysiologiska saker som mycket väl kan vara en följd av en ond cirkel av fysisk och psyisk påfrestning men hela tiden ser du det som svart eller vitt.

Apos78
2010-06-18, 07:31
Om vi tar muskeltrötthet som ett exempel, så är det logiskt (tycker jag) att se om man har en infektion i kroppen innan man börjar klura på om man är stressad/deprimerad och ifall det påverkar en.

Absolut. Ett enkelt CRP kan (eventuellt) ge svar på infektionsfrågan.