handdator

Visa fullständig version : Min magträning är INeffektiv.


timmey111
2010-06-16, 22:14
Tjena, har börjat träna magen i gymmet nu ett tag. Brukar ta en 20kg kettlebells och göra sittups, men problemet är att det inte känns något. Gör jag fel på något sätt? Eller kan det bero på att jag har en liten fettklump på magen?
Behöver dessutom tips på magövningar som känns/tar. De magmaskiner vi har i gymmet är bedrövliga.

Som sagt, min magträning är väldigt ineffektivt, och inte alls bra. Hur ser ert magpass ut? hur många set och reps kör ni?



Tack!

Tolkia
2010-06-16, 22:16
Om situps känns eller inte beror inte på hur mycket fett man har på magen, möjligen undantaget om man är så fet att man inte kan lyfta överkroppen från golvet. Så det behöver du inte oroa dig för.

Robban
2010-06-16, 22:48
Tänk att du ska spänna magmusklerna, inte göra rörelser. Dra in magen lätt samtidigt som du spänner den och andas ut. Träna på detta. Stående, sittande osv. Det är grunden. Sen försöker du göra detta i olika övningar. ;)

remindme
2010-06-16, 23:30
Testa dessa övningar, de borde kännas.

http://www.youtube.com/watch?v=vkKCVCZe474&feature=fvhl

obs för reklam innan klippet.

sharkzlayer
2010-06-17, 01:40
har också lite problem med att "känna" magmuskulaturen. Ska prova ditt tips robban :)

Dakke
2010-06-17, 01:51
Själv så känns det ordentligt när jag tränar men har ALDRIG haft träningsverk i magen fast jag har det i andra muskler...

Raggis
2010-06-17, 04:35
Testa hängande benlyft.

Yes
2010-06-17, 04:51
Om man har en träningspolare kan man testa såndäringa nedåtlutande situpbräda medan man kastar en boll mellan varandra. Den brukar ta ordentligt på mig iaf.

Vanish
2010-06-17, 06:33
Cable-crunch och dragonflags, sist i benpasset. 3x8 samt 4x5 (fail)

vicarious
2010-06-17, 07:02
Själv så känns det ordentligt när jag tränar men har ALDRIG haft träningsverk i magen fast jag har det i andra muskler...

Kör du basövningar, tungt? Marklyft, knäböj. Det samt tunga hantelroddar brukar ge mig träningsvärk i magen.

För specifika magövningar gäller det bara att hitta tekniken. Börja med lite vikt, hitta rätt teknik och öka därefter.

Robban
2010-06-17, 07:07
Tänk att du ska spänna magmusklerna, inte göra rörelser. Dra in magen lätt samtidigt som du spänner den och andas ut. Träna på detta. Stående, sittande osv. Det är grunden. Sen försöker du göra detta i olika övningar. ;)

Det gäller att skilja på att träna "buktryck" och magrutor. Det är liksom skilda saker att ha funktionell styrka i magen för basövningar och att ha djupa magrutor, dvs att få volym på dem.

spoon
2010-06-17, 07:11
Det gäller att skilja på att träna "buktryck" och magrutor. Det är liksom skilda saker att ha funktionell styrka i magen för basövningar och att ha djupa magrutor, dvs att få volym på dem.

Vad rekomenderar du för övnngar för att jobba med djupet i magmuskelaturen?

Robban
2010-06-17, 07:15
Vad rekomenderar du för övnngar för att jobba med djupet i magmuskelaturen?

De övningar där du kan lyckas bibehålla det utförandet jag beskrev. Jag rekommenderar framförallt sit-ups, raka och sneda. Detta utan vikt. Man ska börja med att kontrollera muskeln, hitta den, och medan man gör det så utför man övningen. Inte som det vanligtvis görs. Man försöker hitta och kontrollera muskeln medan man gör övningen. Man ska börja med att kontrollera muskeln. ;)

Mvh