handdator

Visa fullständig version : ONT i ryggen??!


Opus
2010-06-16, 22:02
Har kört tungt (i mina mått mätt) ett tag nu, ett par veckor. Har fått så ont i ryggen, längst ner över rumpan, vägrätt över rumpan i ryggen gör det ont.

Om jag kör ett tag är det lugnt, om jag är varm känner jag inget. Men sätter jag mig ner 3 minuter, hemma eller på annan plats så gör det ont när jag ska upp igen.

Så är det med allting, vilar jag en stund så känns det när jag ska igång igen i ryggen.

Känner någon igen detta och kan tipsa? Det har varit en vecka ungefär nu.

Från ena höften till den andra rakt över rumpan kan man säga det värker och jag blir stel direkt. Håller jag igång så känner jag som sagt ingenting. Bara första stunden.

JakeShaft
2010-06-16, 22:04
Gå till någon som har utbildning och möjlighet att klämma lite.

cero
2010-06-16, 22:05
Om du fortsätter uppvärmningen i smärta tills att det går över, så kan det ju vara en bra sak att sluta med det. Lyssna på kroppen. Mer råd kan jag inte ge, lämnar över det till mer kunniga.

Tolkia
2010-06-16, 22:09
Jag skall överlåta till de kunnigare att kommentera mer ingående, men så mycket kan jag säga att det inte skall göra ont i vila/när man reser sig från vila om man är frisk. Jag skulle tro att det är något med hur du kör nu som inte har varit bra.

Opus
2010-06-16, 22:09
Om du fortsätter uppvärmningen i smärta tills att det går över, så kan det ju vara en bra sak att sluta med det. Lyssna på kroppen. Mer råd kan jag inte ge, lämnar över det till mer kunniga.

Nej jag menar så här va..
Om jag är uppe och går, tränar, cyklar eller diskar så känner jag ingenting. Men sätter jag mig ner 3 minuter så gör det ont som fan när jag ska upp igen, sedan gör det ont tills jag är varm igen.

Martin Löwgren
2010-06-16, 22:20
Fyll i skademallen i rehabforumet så kommer du få mer feedback.

Opus
2010-06-16, 22:22
Fyll i skademallen i rehabforumet så kommer du få mer feedback.


Aha ok tackar !

hejhopp79
2010-06-16, 22:36
Har haft precis samma sak och har det fortfarande, men mycket mindre.

Stärk bålen och stretcha höftböjare, baksida lår etc. Mer vet jag inte eftersom jag inte är utbildad på området. Styrketräna med lätta (fria) vikter och stabilisera hela tiden med bålen. Kör inte om det gör ont.

Dålig bålstyrka är troligtvis något som bidrar starkt till dina ländryggsproblem.

HulkH
2010-06-16, 23:27
Min polare slog sig där för typ 3-4 år sen och fick en inflammation som har följt honom tills idag. kan var något sånt, då hade hade samma besvär, plus ont lite då och då.