handdator

Visa fullständig version : Rotatorcuffarna


titongo
2010-06-16, 21:30
Läste nyligen Axon´s artiklar om "skadliga"# övningar för axlarna. Jasg värmer alltid upp överkroppspassen med att köra rotatorcuffarna lite där jag använder mig av Stående rotation med hantel och Stående rotation i cable. Nu visade det sig att Stående rotation med hantel är/kan vara skadlig. Kan man ersätta övningen emd någon annan? Eller kör man 2 extar set med Stående rotation i cable?

Sheogorath
2010-06-16, 21:34
Läste nyligen Axon´s artiklar om "skadliga"# övningar för axlarna. Jasg värmer alltid upp överkroppspassen med att köra rotatorcuffarna lite där jag använder mig av Stående rotation med hantel och Stående rotation i cable. Nu visade det sig att Stående rotation med hantel är/kan vara skadlig. Kan man ersätta övningen emd någon annan? Eller kör man 2 extar set med Stående rotation i cable?

Nej, den är inte skadlig. Om man är orolig för att man får för dålig blodtillförsel till supraspinatus kan man vila överarmen mot t.ex. en stång så att man slipper hålla armen i vinkel från kroppen med hjälp av muskelkraft. Jag personligen lägger upp armarna på en dipsställning, så kan jag köra båda armarna samtidigt.

Arne visar:

Whc9diYAhpk

titongo
2010-06-16, 21:47
Nej, den är inte skadlig. Om man är orolig för att man får för dålig blodtillförsel till supraspinatus kan man vila överarmen mot t.ex. en stång så att man slipper hålla armen i vinkel från kroppen med hjälp av muskelkraft. Jag personligen lägger upp armarna på en dipsställning, så kan jag köra båda armarna samtidigt.

Arne visar:

Whc9diYAhpk

Bör man vara orolig för blodtillförseln eller spelar det ingen roll?

Sheogorath
2010-06-16, 21:50
Bör man vara orolig för blodtillförseln eller spelar det ingen roll?

Jag har aldrig hört om någon som faktiskt blivit skadad av att inte avlasta överarmarna, så jag gör det mest som en (kanske onödig) försiktighetsåtgärd. Du behöver inte vara orolig, skulle jag säga.

burtan
2010-06-16, 22:25
Ska man gå så långt ner med armen?
När jag kör så stannar jag när armen är rakt fram, gör jag fel?
Jag liksom släpper inte på skuldran utan när axeln inte går att rotera längre så stannar jag.

Mvh Andreas.

Sheogorath
2010-06-16, 22:32
Ska man gå så långt ner med armen?
När jag kör så stannar jag när armen är rakt fram, gör jag fel?
Jag liksom släpper inte på skuldran utan när axeln inte går att rotera längre så stannar jag.

Mvh Andreas.

Vilket jag inte tycker behöver vara fel. Man bör dock utmana detta rörelseomfång hela tiden för att över tiden öka sin smidighet i axeln, eftersom strama utåtrotatorer är ett gissel. Jag ser inte varför det skulle vara skadligt att låta skuldran följa med i slutet av rörelsen och man kan ju göra det som en garant för att man faktiskt plockat ut all rörlighet i axelleden. Men det är bara en fråga om tycke och smak som jag ser det. :)