handdator

Visa fullständig version : Före detta idrottare ska hitta formen igen.


keeprunning
2010-06-16, 21:14
Nu är det dags. Efter att ha lagt av med elitidrott för fem år sedan har kroppsvikten ökat från 74 - 96 kg samtidigt som kroppslängden ökat från 185 - 191 cm. Jag är nu 21 år. Varje år görs en satsning på att återigen leva med träningen för att uppnå den goda formen jag en gång befann mig i. Varje gång skiter det sig efter ca 3 månader.

Om jag tvingar mig själv att skriva en journal tillgängligt för andra som är into träning och inte har gett upp hoppas jag att jag lyckas. Att starta en blogg är lite patetiskt i mitt fall.

Min ambition är att uppdatera ett par gånger i veckan med text och bild för att helt enkelt inte kunna ge upp.

Läget nu då? Ja, trots att 96 kg ger ett BMI som pekar på övervikt lyckas jag absolut visa upp en helt OK kroppsform med kläder på. Endast en idiot skulle hävda att jag är fet men det krävs nog tyvärr det samma för att bli imponerad av min kropp. Benen överdimensionerade i form av stora lår med mycket muskler. Bra grundträning och skäms absolut inte över tyngden på vikterna i gymet. Förmodligen är det enda som krävs stenhård disciplin och deff för att min kropp ska se bra ut. Eftersom att jag är före detta idrottare har jag höga krav på min kropp för att jag ska trivas. Och jag skiter i att random Svensson tycker att den är OK.

Upplägg:
Träning:
Måndag: Löpning intervallträning kombinerat med kroppsviktstyrketräning (1h) och simning (30min)
Tisdag: Gym (45 min)
Onsdag: Löpning intervallträning kombinerat med kroppsviktstyrketräning (1 h)
Torsdag: Simning (30 min) och gym (45 min)
Fredag: Löpning - lång runda (45 min)
Lördag: Gym (45 min)
Söndag: Fotbollsträning (Oftast flera timmar)

Kost:
Frukost - Lunch - Middag med två mellanmål. Dra ner på kolhydraterna och öka protein. Mellanmålen består av ägg, makrill eller yoghurt.

Godis totalförbjudet men om det råkar hända ändå blir nästa måltid helt kolhydratfri förutom grönsaker. Är ofta bortbjuden på middagar (då kräver jag inget dietanpassat och äter mycket sparsamt med efterrätt) och käkar då helt enkelt kolhydratfritt resten av dagen.

Alkohol max en gång i veckan, innebär lugnare träning dagen efter och helst inte alls i anknytning till gym. Kan därför innebära att gymet skippas på lördagar.

Bild kommer på måndag.

Så, vad säger ni. Visst ska det här funka??? Nån input?

keeprunning
2010-06-17, 09:42
Bilder från i morse, efter ett par dagar med träningsprogrammet. Som sagt inte fet med tanke på vikten, men fett på magen och låren kombinerat med mycket lårmuskler är ingen bra kombination.

keeprunning
2010-06-17, 14:31
Frukost: Banan och yoghurt

Simning 30 min

Mellanmål: 3 ägg m. knäckebröd och kaviar

Gym:

5x5

A1. Lutande hantelpressar - 22,5 kg

A2. Sittande kabelrodd, supinerat grepp - 85 kg (Om det var stones som visades på mätaren *rolleyes*)

B1. Stående hantelpressar - 20 kg

C1. Smal bänkpress - 50 kg

C2. Drag till hakan med skivstång 50 kg

Chrunches på Swissball 3x10 5 kg

Är bortbjuden på middag som verkar bli thaimat så jag käkade tonfisksallad med fetaost och keso till lunch.

Vad sägs?

delta_mats
2010-06-17, 14:44
Enligt bilderna så sällar jag mig inte till den skaran som tycker det ser okej ut, det är smalt och dallrigt här och där. Benen anser jag inte är överdimensionerade men man ser dåligt på endast en bild. Kör hårt så kommer det nog se bra mycket bättre ut om ett halvår.

keeprunning
2010-06-17, 15:58
Enligt bilderna så sällar jag mig inte till den skaran som tycker det ser okej ut, det är smalt och dallrigt här och där. Benen anser jag inte är överdimensionerade men man ser dåligt på endast en bild. Kör hårt så kommer det nog se bra mycket bättre ut om ett halvår.

Det var det som var syftet att vända sig hit istället för vänner och familj. De är nöjda och har inte idrottens perspektiv.

keeprunning
2010-06-17, 22:09
Fan. Som jag befarade blev det kolhydratrik middag på middagsbjudningen samt ett glas rödvin plus efterrätt. Det är tur att jag åt mycket kalorisnålt innan middagen men detta övertramp åtgärdas med ett extra konditionspass imorgon. Yiha :hbang:

keeprunning
2010-06-17, 22:32
Jävlar vad många hetsare det finns på det här forumet. Hänger jag kvar här är pizzorna, det vita brödet och öl flera gånger i veckan borta för lång tid framöver. Får fan ätstörningar på det här forumet ;)

joasimo
2010-06-17, 22:40
Vad har du sysslat med för idrott på elitnivå? Du var väldigt ung då också?

Som sagt, du har en hel del att jobba på. Bara kriga stenhårt så kommer det bli kanon :) Kul att du har hittat tillbaka till träningen.

keeprunning
2010-06-17, 22:47
Simning. Tränade då 3 h x 6 pass i veckan som mest. Som minst 2,5 h x 5. Ja, jag slutade när jag var 16 på grund av skador och annat. Matvanorna har sedan dess bestått. Jag äter så sanslöst mycket i vanliga fall både nyttigt och onyttigt att det jag beskriver i journalen faktiskt är en plåga.

Jag tar nu min extrema tävlingsinriktning till den här utmaningen istället. Forumet grymt inspirerande. Framförallt om man är ärlig.

keeprunning
2010-06-17, 22:49
Även om jag vore extremt nöjd med att hamna halvvägs jämfört med de flesta enorma muskelberg som finns här! Hehe.

keeprunning
2010-06-18, 09:11
Körde nyss en timme intervall rusa runt i "skogen" i uppförsbackar och trappor samt armhävningar + dips mellan rusherna. Eftersom att det är sjukt mycket roligare än en lång enformig löprunda. Regnet var otroligt peppande (på riktigt)!

Käkade en halv banan, en kiwi plus naturell yoghurt innan. Ska käka en makrillburk på två knäckemackor nu.

Sen är det kolhydratförbud och mycket lågkalorimat idag pga efterrätten igår. Eventuellt ytterligare fysisk aktivitet.

Tips på vad jag ska göra? Det som står i träningsschemat är förbjudet då variation är mycket viktigt för mig.

So long, peppad för ännu en HUNGRIG dag. Vill käka pizza och funderar på börja snusa igen eftersom att det är en så skön aptitdämpare.

keeprunning
2010-06-18, 18:40
Resten av dagen blev ingen övrig motion. Åt lunch i form av stekt sej med broccoli och keso. Åt sushi utan ris (LOL) till middag.

Nu blir det rödvin.

keeprunning
2010-06-19, 21:47
Vinet gav ordentlig utdelning i hungern och det blev inget gym idag. Anser väl att jag inte skött mig så bra då jag åt efterrätt :smash: på middagen jag var bjuden på idag. Dock åt jag tidigare på dagen endast 3 ägg på knäckebröd med kaviar och 5 st sillmackor på mycket tunt sesamknäcke.

Är trots efterrätten sådär härligt hungrig som jag vant mig vid att vara nu.

keeprunning
2010-06-21, 16:58
Tjena, på söndagen unnade jag mig lite kalorier i form av pasta och ett par bira i samband med tre timmar fotbollsträning (inget seriöst, men tufft;)). Har nu levt med en annan livsstil i en vecka och tänkte summera skillnaden:

Innan: Tre ordentliga måltider varje dag, en eller två pizzor på en vecka som är min favoritmat. Däremellan många mackor (½-1 pkt om dagen, mjukt vitt bröd) med rikligt med ost och smör. Godis och snacks när jag kände för det (1 - 3 ggr /vecka). Också en hel del öl i form av mycket spontanhängande på krogen. Öht ingen eftertanke på vad jag stoppat i mig. En del sporadisk träning typ 2 ggr i veckan.

Jävla idioti...

Den här veckan: Tre måltider varje dag varav en övervägande majoritet med mycket stor andel grönsaker och protein. Mellanmål har bestått av makrill och ägg (på knäckebröd, längre än så sträcker jag mig INTE från mitt älskade bröd). Inget godis eller snacks men med snedsteg i form av två efterrätter. Ett par glas vin i fredags och tre öl igår ser jag inte som så farligt. Otroligt mycket striktare med kosten nu.

Och det kanske viktigaste av allt! Förra veckan ägnade jag 8 timmar åt effektiv träning utöver att cykla överallt (gammal vana). Det tycker jag fan är bra jobbat.*flex*

Vägning sker nu framöver varje torsdag och foto varannan (eftersom att det var då jag invigde journalen)...

Jag trivs oerhört mycket bättre med att träna flitigt och alla positiva sidor av träningen märks redan nu.

keeprunning
2010-06-21, 17:18
Kör upp dagens journal också:

Kost: Frukost i form av tre ägg på knäckebröd. Luch blev räksallad med pasta från nån salladsbar som en kollega hämtade. Petade bort det mesta av pastan och hällde på en fet sås. Lagar nu en Laxbit med en rejäl portion keso och grönsaker. Sen blir det thé resten av dagen om hungern tränger på.

Träning:

5x5 på allt utom Crunches

A1. Lutande hantelpressar - 25 kg

A2. Sittande kabelrodd, supinerat grepp - 88 kg (om måttet maskinen visar är stone, hehe)

B1. Stående hantelpressar - Set 1 22,5 kg - resten 20 kg utom allra sista rep på 17,5 kg.

Latsdrag till bröst, brett grepp - 86,2 kg

C1. Smal bänkpress - 50 kg

Chrunches på Swissball
3x10 med 5 kg vikt på bröstet

Var mycket seg innan men passet kändes hyfsat. Känns som jag borde ta mer i smal bänkpress men måste vänja mig vid en tung skivstång ovanför bröstet innan jag vågar öka...

keeprunning
2010-06-24, 14:53
Idag är det Torsdag vilket innebär att jag kollade in morgonvikten.

93 kg = 3 kg minskning på en vecka :thumbup:

Har helt enkelt fortsatt att äta noga och någorlunda kolhydratfattigt. Vid eventuella snedsteg blir det "straff" dagen efter i form av mindre kalorier. Eller förbereda sig på snedsteg och käka kalorisnålt innan.

Dagens pass:

Gym:

5x5

A1. Lutande hantelpressar - 25 kg

A2. Sittande kabelrodd, supinerat grepp - (14, visar mätaren)

B1. Stående hantelpressar - 20 kg

C1. Smal bänkpress - 50 kg

C2. Drag till hakan med skivstång 50 kg

Chrunches på Swissball 3x10 5 kg