handdator

Visa fullständig version : Fråga: Tränar ni obliques, och isåfall hur?


MilkmaN
2010-06-16, 20:14
Funderar på om jag borde träna dessa specifikt. Gör ni det, varför och hur?

Pepz
2010-06-16, 20:15
Nope

Control_61
2010-06-16, 20:16
Ja.

Vad jag förstått är starka obliquer viktiga för en stark bål.

Side bends, rotationer, sidoplankor

Crocker
2010-06-16, 20:16
Japp det gör jag.
Sidoplankan t-crunches, för att ha optinoja att jag inte missar någon kroppsdel (Bålstyrka). :)

spoon
2010-06-16, 20:18
Nope

Har ibland kört den här http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/169

MilkmaN
2010-06-16, 20:20
Jag får en väldigt smal midja på lägre fettprocent och känner mig "liten". Jag vill gärna se rätt massiv ut, och funderar av den anledningen på att träna dessa mer för en look som är mer åt betongväggs-hållet.

SiSenior
2010-06-16, 20:22
Nej

siimon89
2010-06-16, 20:23
Nepp, inte direkt iallafall. Får den genom tunga basövningar.

Poxeman
2010-06-16, 20:29
Nej, svårt nog att få "V-form" för en långsmal klenis ändå...

Fredrik_S
2010-06-16, 20:29
jizuz christ hell no! Den muskeln är ju snyggare om den är liten.

Pjotor
2010-06-16, 20:53
Nej, jag gör inga specialövningar för de sneda bukmusklerna.

vicarious
2010-06-16, 20:55
Hantelrodd isåfall.

kalajset
2010-06-16, 21:01
Verkligen inte. Har väldigt bred midja även på "lägre" kroppsfettsprocenter, så allting som får midjan att se ännu större ut undanbedes. Hade gärna bytt mot en getingmidja. :D

emi23j
2010-06-16, 21:02
Nej.


Körde mycket förrut nu ingenting.

hejhopp79
2010-06-16, 21:05
Man vill ju inte ha superstora obliquer direkt (imo).

Men försöker köra bålen en del med plankan och den där man lyfter en medicinboll från sida till sida i halvsittande ställning. Förutom magövningar som cablecrunch och magmaskin med vikter då.

Ondskapelsen
2010-06-16, 21:07
Jag får en väldigt smal midja på lägre fettprocent och känner mig "liten". Jag vill gärna se rätt massiv ut, och funderar av den anledningen på att träna dessa mer för en look som är mer åt betongväggs-hållet.

Finns en enkel lösning.
Håll dig på högre fettprocent :), betydligt roligare att leva också.

Petoria
2010-06-16, 21:10
Nej, men ska nog börja göra det för att bli bättre på human flag

mattilainen
2010-06-16, 21:15
nej det gör jag inte. Får nog tillräckligt med träning ändå

mpersson
2010-06-16, 21:15
Nej gjorde detta innan i mag träningen men är helt onödigt i min mening om man kör tung bas.

Grenen
2010-06-16, 21:53
Nej, tränar inte mage specifikt överhuvudtaget. Mark/böj ger mig det jag känner att jag behöver.

Control_61
2010-06-17, 09:56
Jag förstår ärligt talat inte alla som tror att "basövningar räcker för magträning". Benböj och marklyft är bra övningar för bålen, men inte tillräckligt bra för att man inte ska göra något annat.

Den posteriora delen av BÅLEN får mycket stryk. Själva magen tycker jag nästintill lämnas oberörd så länge vi inte snackar om exempelvis frontböj.

Fortsätt köra basövningar, men lägg in bål/magövningar som komplement! I mina ögon är magövningar bland det viktigaste som finns att göra.

Control_61
2010-06-17, 10:12
Dock har jag för mig att obliquerna är en av de muskler som har lägst förmåga till hypertrofi i hela kroppen...

Sheogorath
2010-06-17, 10:18
Dock har jag för mig att obliquerna är en av de muskler som har lägst förmåga till hypertrofi i hela kroppen...

Det har jag aldrig sett något om: med det inte sagt att du har fel. Jag kan dock tala för egen del: tränar jag mina obliques lägger de sig strax som korvar över bäckenkanten, på mitt redan breda bäcken. Undanbedes *grr* Jag grämer mig än idag för att jag inte visst detta i början av min träningskarriär då jag körde obliques till förbannelse för att jag tyckte att jag "var för smal." Snacka om kontraproduktiv strategi för att se kralligare ut. Nu har de lyckligtvis hypotrofierat till mer normal storlek i förhållande till resen av bålen.

Control_61
2010-06-17, 10:24
Jag har ingen källa på det, då det förmodligen bara är något som fastnat i mitt huvud för längesedan.

Efter en googling hittade jag dock följande kommentar av Christian Thibaudeau:

"The potential for oblique hypertrophy under normal condition is fairly small. Some athletes who use their obliques A LOT on a DAILY basis (throwers, olympic lifters) might eventually get some hypertrophy there. But we're talking after years of overloading them everyday. "



Och av Charles Poliquin:

"There's some research saying the obliques have a very low potential for strength development anyway. It's actually been shown that the obliques have the least amount of potential for hypertrophy and strength.""






Jag har inte sett "researchen", och har inte tillräckligt egen erfarenhet av specifik obliqueträning för att dra någon slutsats.

Scratch89
2010-06-17, 10:42
Jag fick en ordentlig träningsvärk i mina obliques efter att ha kört marklyft från pall i början av veckan. Någon som är lite mer belevad inom anatomi som kan förklara varför det känns så mycket i den varianten, och inte i vanliga marklyft? Jag har korta ben och startar med hög höft, så jag börjar väldigt långt fram.

Erik__
2010-06-17, 16:44
Fetknoppens magövning 2 gånger per vecka, den har säkert något annat namn.

ceejay
2010-06-17, 16:49
Tränar inte mage specifikt öht. Så trååkigt.

ItsAllGenes
2010-06-19, 07:29
Du aktiverar obliqerna även genom raka övningar. Därför behöver du absolut inte lägga extra energi på att köra några sneda övningar (när du kör raka aktiverar du dessutom båda sidor samtidigt).

Håll dig till raka övningar om du ska träna mage.

Finns bra info på exrx.net

Sheogorath
2010-06-19, 10:33
Du aktiverar obliqerna även genom raka övningar. Därför behöver du absolut inte lägga extra energi på att köra några sneda övningar (när du kör raka aktiverar du dessutom båda sidor samtidigt).

Håll dig till raka övningar om du ska träna mage.

Finns bra info på exrx.net

Helt riktigt. Detta gäller dock för de som tränar för att bygga en snygg kropp (vilket är merparten av besökarna på Kolozzeum, skulle jag tro). För idrottare som behöver en stark rotation (kastare, handbollsspelare etc.) kan det finnas en vinst i att träna sig stark i just rotationskomponenten.

pcw
2010-06-19, 11:52
Kör lite bålrotation i maskin.. ibland kör jag hyperextensions med viktplatta på sidan...

Word
2010-06-19, 11:57
Jag har tränat dem i ca 7 år utan att lägga så mycket eftertanke på det hela. Jag har i princip tränat alla kroppens muskler lika mycket. Kan inte påstå att jag har speciellt stora obliques, men visst, de syns. Och jag skulle inte vilja att de blev mycket större, så jag har lagt ned all specifik träning av dem. De får midjan att bli större vilket kanske inte är så estetiskt tilltalande, fast det är ändå rätt snyggt när de ramar in magrutorna.

BengtBurk
2010-06-19, 13:34
Fetknoppens magövning 2 gånger per vecka, den har säkert något annat namn.

Förklaring?

Ganymedes
2010-06-19, 13:36
Ingen obliqueträning för min del heller. Snyggare med en mer slimmad midja om man vill se ut som att man har grov rygg.

ItsAllGenes
2010-06-19, 15:31
Helt riktigt. Detta gäller dock för de som tränar för att bygga en snygg kropp (vilket är merparten av besökarna på Kolozzeum, skulle jag tro). För idrottare som behöver en stark rotation (kastare, handbollsspelare etc.) kan det finnas en vinst i att träna sig stark i just rotationskomponenten.

Antog att han tränade av estetiska skäl.