handdator

Visa fullständig version : Artikel som bevisar proteinpulver ofarligt?


spoty
2010-06-16, 18:30
Min mor är så jävla gammalmodig och vägrar inse att proteinpulver är mat i pulverform, jag visade henne 2000 google sökningar men det räckte inte, hon ville ha en artikel där "kunnigt" folk pratade om det.

Kan ni någon artikel?

King Grub
2010-06-16, 18:32
Det är mjölk i pulverform. Alla vet det, så man finansierar inte en studie för att "bevisa" att mjölkprotein är ofarligt, bara för att det säljs till en viss målgrupp eller i en viss typ av förpackning.

spoty
2010-06-16, 18:33
Det är mjölk i pulverform. Alla vet det, så man finansierar inte en studie för att "bevisa" att mjölkprotein är ofarligt, bara för att det säljs till en viss målgrupp eller i en viss typ av förpackning.

Jag vet, sa detsamma, men vissa föräldrar är så omöjliga :(

storPines
2010-06-16, 18:34
be tanta istället visa en artikel som visar att proteinpulvret är farligt, och då inte en artikel från aftonbladet..

tsp
2010-06-16, 18:35
Fredrik Paulun rekommenderar proteintillskott till styrketränande i sina böcker. Honom kan man ju läsa massvis om på t.ex. Aftonbladet så han lär väl funka som "kunnigt folk" för din mor?

tsp
2010-06-16, 18:45
Eller - konsumerar din mor någonsin vitt bröd, godis, kakor? Dricker hon sprit/öl osv? Äter hon någonsin några påstått skadliga tillsatsämnen? Om hon gör något av detta - kalla henne skenhelig dubbelmoraliserande idiot och be henne att sköta sin egen livsstil innan hon ger sig på andras

Tolkia
2010-06-16, 18:56
Det går inte att bevisa att något är ofarligt.

Sverker
2010-06-16, 18:57
Hmm...fjärde budet....


Mamma bryr sig om dig. Inte alls konstigt att hon undrar över din konsumtion av mystiska pulver med bissara namn.



Det ligger på dig att lugnt och sakligt berätta varför du använder pulvret och vad pulvret egentligen är.

robertcop
2010-06-16, 18:58
- kalla henne skenhelig dubbelmoraliserande idiot och be henne att sköta sin egen livsstil innan hon ger sig på andras
+1 :D



Men som sagt av King Grub, det är mjölkpulver.

Kunnit folk för pöbeln verkar ju vara "låtsasexperter" som gör utlåtanden åt Aftonbladet och andra skvallerblaskor.

BobaFett
2010-06-16, 19:05
Min mor är så jävla gammalmodig och vägrar inse att proteinpulver är mat i pulverform, jag visade henne 2000 google sökningar men det räckte inte, hon ville ha en artikel där "kunnigt" folk pratade om det.

Kan ni någon artikel?

Köp det och göm det, så gjorde jag när jag bodde hemma :)

...fast proteinpulver behövs inte egentligen när det finns EAA/BCAA :thumbup:

Tolkia
2010-06-16, 19:07
Sverker har en viktig poäng här. Du kommer aldrig att kunna "vinna" över din morsa genom att kalla henne "jävla gammalmodig" och dunka referenser som du fått via random snubbe på internet. Vägen till framgång heter här samförstånd, det handlar inte om att vinna ett krig (om det är det viktigaste för dig är det nog inte proteinpulvret det handlar om egentligen, utan en tonårsrevolt?).

Yes
2010-06-16, 19:08
...fast proteinpulver behövs inte egentligen när det finns EAA/BCAA :thumbup:
Köp det och när morsan hittar burken förklarar du att det är som proteinpulver på STEROIDER. :thumbup:

Gorilla
2010-06-16, 19:14
Bara säg: "Jag ska käka det här nu". Det fungerar garanterat

Stoltz
2010-06-16, 19:17
En del tips här är ju helt otroligt bakom.

+1 på Sverkar helt enkelt.
Visa att du är lite mer mogen och kan förklara för din mamma vad det är. Annars får du helt enkelt be henne att visa på att det är farligt. Gärna på precis det som du vill använda.

(Se nu till att du inte plockat något som faktiskt innehåller dopingklassade medel nu..!)

Tolkia
2010-06-16, 19:19
En preventiv åtgärd, om man nu har oroliga föräldrar som man vill övertyga om att man är snel hest som håller på med ofarliga saker, är nog (i anslutning till Stoltz kommentar ovan) att inte välja de kosttillskott som har namn som anspelar maximalt på doping.

samsung
2010-06-16, 19:28
Glömmer aldrig när man fick hem första burken esapro "anabolic accelerator" :D

+1 på sverker, visa vilka pulver du tar och gå igenom innehållsförtreckningen om de bara är vanligt vassleprotein

Stoltz
2010-06-16, 19:50
En preventiv åtgärd, om man nu har oroliga föräldrar som man vill övertyga om att man är snel hest som håller på med ofarliga saker, är nog (i anslutning till Stoltz kommentar ovan) att inte välja de kosttillskott som har namn som anspelar maximalt på doping.

Heheh, höll faktiskt igen med vissa saker jag köpte när jag bodde hemma pga just den här anledningen.

WHEY PROTEIN på lådan låter bättre än
ANABAOLIC MASS MONSTER PRODUCER EXTREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEME.

macsacre
2010-06-17, 06:48
Ät så mycket kött du bara så det blir dyrt för dina föräldrar, så då kanske de går med på att du får köpa protein pulver.

Sgart
2010-06-17, 08:49
Tycker det är så jäkla sjukt alltså. Att föräldrar ska förbjuda saker de inte ens vet vad det är för något. men fråga henne som sagt om hon kan lägga fram något argument för att en tränande individ INTE ska äta vasslepulver.

Lugna henne och säg att det är mjölk i pulverform. Annars om hon vill ha "kunnande" människors åsikt är det väl bara gå in på närmsta apotek och be dom förklara för henne vad det innebär. Även om de inte ens har sånt där inne lär de väl veta ... Alternativt gå in på hälsokostbutiken där dom säljer dylikt och be dom.

rajjan_dammit
2010-06-17, 11:22
Tycker det är så jäkla sjukt alltså. Att föräldrar ska förbjuda saker de inte ens vet vad det är för något.

Det är väl först när man vet vad något är som man kan tillåta det?

Projectone
2010-06-17, 11:44
ANABAOLIC MASS MONSTER ACCELERATOR PRODUCER EXTREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEME BODYBUILDING GENERATPR

Nu blev det rätt. :smash:

Crocker
2010-06-17, 12:25
Tycker det är så jäkla sjukt alltså. Att föräldrar ska förbjuda saker de inte ens vet vad det är för något.

De kanske bryr sig, och vill vara säker att det ej är farligt. Säkra före det osäkra. :smash:

hugok
2010-06-17, 20:19
Jag skrev ett kemiarbete om just hur man skiljer vasslen från kaseinet och lite av resten av processen. Då gav min morsa sig. Jag har en del pålitliga källor och min kemilärare sa att det var rätt så jag kan pma arbetet om du vill.

944RS
2010-06-17, 20:36
Heheh, höll faktiskt igen med vissa saker jag köpte när jag bodde hemma pga just den här anledningen.



Det gör jag fortfarande och då är det lääänge sedan jag bodde hemma.

xOr
2010-06-17, 20:56
Tur att man delar storpack med morsan så man slipper dessa problem ;)

Sgart
2010-06-19, 12:22
Det är väl först när man vet vad något är som man kan tillåta det?

Nej, det handlar om att det av någon anledning (Doping) är tabubelagt. Föräldrar tillåter ungar att göra en massa saker som dom inte vet om det är farligt eller inte.

De kanske bryr sig, och vill vara säker att det ej är farligt. Säkra före det osäkra. :smash:

Sverige är ett skyddat samhälle. Om du kan gå in i hälsokostbutiken, köpa en burk vassle eller vad man nu vill ha till sin träning, det står ingen varningslapp överhuvudtaget, så kan man ju utan att känna sig dum anta att det inte är en farlig produkt.


Det är ju inte så att det är receptbelagt direkt. Går du däremot in på ICA för att handla ett par cigaretter kommer du se en herrans massa lappar bland cigarettpaketen att detta kommer döda dig etc mm. Som en beskyddande effekt av att folk ska vara medveten om att det är en farlig produkt.

Hade vassleisolat osv varit farligt hade det i sverige garanterat framgått av skyltar och/eller varningsetiketter.

Tycker som sagt rädslan är obefogad och tror det är något som hänger kvar från långt tillbaka, lite som myten att det är farligt för barn att styrketräna exempelvis.



Dessutom, hade jag i förälderns läge varit osäker och velat veta om proteinpulver eller något annat är farligt eller inte, så hade jag väl i så fall kollat upp detta själv och inte överlåtit detta till mitt barn?

Skrollovicz
2010-06-19, 17:29
Med tanke på att WHO (?) avråder från att använda kosttillskott skulle det vara fle att påstå att det var helt ofarligt, tycker jag.

Sverker
2010-06-19, 17:48
Ifall WHO avråder vet jag inte. RF gör det:
http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Kosttillskott/

Skrollovicz
2010-06-19, 18:02
Totalsummeringen av rapporten; för att minska riskerna för cancer:

http://i19.tinypic.com/8bzp2tu.jpg

Det var denna jag hade i åtanke Sverker.

Eddie Vedder
2010-06-19, 19:22
Det var denna jag hade i åtanke Sverker.

Då har du feltolkat. Läs rapporten så ser du att det inte är applicerbart på den här trådens diskussion.

jabbe
2010-06-19, 19:34
Visa henne denna tråden vet jag.