handdator

Visa fullständig version : Ohälsosamt kaloriminus?


plexmar
2010-06-16, 18:21
Hur stort kaloriminus kan man ha utan att äventyra sin hälsa?

Kan man äta 8-900 kcal under sitt kaloribehov under en period utan att kroppen tar för mycket stryk?

Brukar ligga på runt 500 kcal minus under deffen, men funderar på att gå ner lite till i kaloriintag nu i slutet av deffen :smash:

Robban
2010-06-16, 18:22
Hur stort kaloriminus kan man ha utan att äventyra sin hälsa?

Kan man äta 8-900 kcal under sitt kaloribehov under en period utan att kroppen tar för mycket stryk?

Brukar ligga på runt 500 kcal minus under deffen, men funderar på att gå ner lite till i kaloriintag nu i slutet av deffen :smash:

Varför vill du göra det?

King Grub
2010-06-16, 18:24
Beror på hur fet du är.

plexmar
2010-06-16, 18:25
Beror på hur fet du är.

Inte så fet, ligger kanske kring 8-9% kroppsfett..

Robban
2010-06-16, 18:26
Inte så fet, ligger kanske kring 8-9% kroppsfett..

Då ska du inte göra det. Då kommer du tappa muskler...

King Grub
2010-06-16, 18:28
Inte så fet, ligger kanske kring 8-9% kroppsfett..

Då blir risken att du förlorar muskelmassa samtidigt större, men farligt kan man inte säga att det är för en frisk person, om det var det du menade med att äventyra hälsan.

plexmar
2010-06-16, 18:35
Då blir risken att du förlorar muskelmassa samtidigt större, men farligt kan man inte säga att det är för en frisk person, om det var det du menade med att äventyra hälsan.

Okej, tack för svaret! Då fortsätter jag med mitt underskott på ca 500 kcal *flex*

Shpendi
2010-06-16, 18:51
Om man nu är "fet" då?, finns det någon ekvation på hur mycket minus man kan ligga på för att inte "grovt" riskera muskelförlust?

TehSaxo
2010-06-16, 20:31
Om man nu är "fet" då?, finns det någon ekvation på hur mycket minus man kan ligga på för att inte "grovt" riskera muskelförlust?

Har hört att 1kg fett kan "ge ifrån" sig 70kcal/dag max, bara o räkna ut antar jag.

Drast
2010-06-17, 04:13
Då blir risken att du förlorar muskelmassa samtidigt större, men farligt kan man inte säga att det är för en frisk person, om det var det du menade med att äventyra hälsan.
Finns det någon formel/tabell/metod att gå efter för att veta hur stort kaloriminus man kan ligga på utan att riskera alltför stora förluster av muskelmassa? Detta då i kombination med högt proteinintag & styrketräning.

Stämmer detta?

Har hört att 1kg fett kan "ge ifrån" sig 70kcal/dag max, bara o räkna ut antar jag.

Edit: för att ge dig lite siffror att röra dig med, säg att jag väger ~90 med 15-20kgs övervikt.

Sniggel
2010-06-17, 06:01
Var det en studie som visade att "rejäl fetma" inte skyddade mot muskelförlust mer än "normal fetma", ursäkta uttrycken.

Det kanske inte har så mycket att göra med någon som har 8-9% bf men känns relaterat till tråden.