handdator

Visa fullständig version : Träna när man är 50+


ajsen
2010-06-16, 15:16
Jag är väl medveten om att det går hur bra som helst att träna när man blir lite äldre (50+) och att det är ännu viktigare då för att undvika värk osv (om man tränar rätt).

Jag har försökt övertyga mina päron till att börja träna eftersom de ofta har ont i tex knä, rygg för att nämna några ställen samt kramper/domningar i fingrar. Men de är helt bestämda på att deras tåg har gått.. Att de inte skulle bli bättre av träning.

Jag skapar denna tråden för att få lite hjälp. Kanske har du ett par päron i liknande situation, vad gjorde du för att få igång dem?
De är inte lata utan tror bara inte att det hjälper. :smash:

Kom gärna med argument eller hur ni löste detta. SAMT gärna något träningsschema som de kan följa om de nu går med på att börja.

Tacksam för svar

mattilainen
2010-06-16, 15:19
går tyvärr inte att tvinga någon tycka om träning. Kanske ska få med dom någon gång ibland och så försöka öka det antalet besök till oftare. Om dom går med på att testa en gång kan detta räcka.

King Grub
2010-06-16, 15:25
Ju äldre man blir, desto viktigare blir det att börja träna, om man inte redan gör det. Annars går det snabbt utför, och just runt 50 är en kritisk ålder.

ajsen
2010-06-16, 15:55
går tyvärr inte att tvinga någon tycka om träning. Kanske ska få med dom någon gång ibland och så försöka öka det antalet besök till oftare. Om dom går med på att testa en gång kan detta räcka.

Jo jag vet. Men det är inte det att dem inte vill träna utan dem tror bara inte på det.

Ju äldre man blir, desto viktigare blir det att börja träna, om man inte redan gör det. Annars går det snabbt utför, och just runt 50 är en kritisk ålder.

Precis vad jag vill få dem att förstå. Men envisare personer är svårt att hitta *gah!*

Visst hjälper det mycket mot värk i leder bland annat? Särskilt för att må bättre rent generellt och tycka om sin kropp..

King Grub
2010-06-16, 15:58
http://www.acsm.org/AM/Template.cfm?Section=Home_Page&TEMPLATE=CM/HTMLDisplay.cfm&CONTENTID=7764

mattilainen
2010-06-16, 15:58
Det är ju inte som att dom vill träna heller. Skulle dom velat skulle dom gjort det. Sen kan man inte börja med ett 5split schema till dom kanske. Få med dom engång och prova på. Sedan kanske dom ändrar sig

mini
2010-06-16, 16:03
Jo jag vet. Men det är inte det att dem inte vill träna utan dem tror bara inte på det.

Precis vad jag vill få dem att förstå. Men envisare personer är svårt att hitta *gah!*


Alltså, inte för att dissa dina föräldrar, men ville de träna skulle de göra det. Det är inte så att informationen om hälsovinsterna är dunkel och svårtillgänglig. Att övertyga någon som inte är mottaglig för informationen är tyvärr döfött. Kanske ska du först övertyga dem om att besöka tex en sjukgymnast som i sin tur kan rekommendera träning. Det är en auktoritet som säger det då, och det kan innebära att de tar till sig budskapet.

HulkH
2010-06-16, 16:27
Farsan håller igång med cykling, morsan är ute och går o.s.v.

De gör dom helt normalt, farsan började väl cykla för typ 6 månader sen och funkar bra för honom.

Tycker itne man ska tvinga någon att börja träna, dock så kan man ju alltid uppmana folk till vrf det är bra och träna o.s.v

Gabriel174
2010-06-16, 16:32
Ju äldre man blir, desto viktigare blir det att börja träna, om man inte redan gör det. Annars går det snabbt utför, och just runt 50 är en kritisk ålder.

Inkluderar detta all sorts träning, som att promenera till exempel?

King Grub
2010-06-16, 16:43
Givetvis. Inaktivitet är en katastrof. Oavsett ålder, men ju äldre man blir, desto viktigare är det att aktivera sig. Den är dåligt även om man är 20, men inaktivitet då har inte samma omedelbara eller oåterkalleliga negativa konsekvenser.

hugok
2010-06-16, 16:47
Nu har du ju Grub som auktoritet till att det skulle vara bra, vad mer kan du egentligen behöva?

z_bumbi
2010-06-16, 18:07
Här finns det mesta du behöver veta.
http://www.fyss.se/

Gabriel174
2010-06-16, 22:46
Givetvis. Inaktivitet är en katastrof. Oavsett ålder, men ju äldre man blir, desto viktigare är det att aktivera sig. Den är dåligt även om man är 20, men inaktivitet då har inte samma omedelbara eller oåterkalleliga negativa konsekvenser.

Okej vad bra :) Är det någon speciell träning som är "opti" så att säga?

Tolkia
2010-06-16, 22:51
Okej vad bra :) Är det någon speciell träning som är "opti" så att säga?
Om det "bara" handlar om träning för att hålla sig frisk och orka med sitt liv skulle jag säga att "opti" träning är den träning som är så pass rolig att man orkar utföra den regelbundet, år efter år.

Semiramis
2010-06-17, 06:12
Om det "bara" handlar om träning för att hålla sig frisk och orka med sitt liv skulle jag säga att "opti" träning är den träning som är så pass rolig att man orkar utföra den regelbundet, år efter år.Plus hur mycket som helst! Sedan kan jag bara hålla med tidigare talare, det går inte att påverka någon som inte vill bli påverkad, till att börja träna.

Jag är själv en före detta överviktig soffpotatis som började träna när jag var 46 och jag kan verkligen se skillnaden på hur jag mår nu jämfört med tidigare och framför allt jämfört med mina jämnåriga som fortsatt ett stillasittande liv (jag är 54 nu). i 50-årsåldern har man fömodligen ett 30-tal år kvar i livet det var tanken på vilken livskvalitet jag skulle ha de åren som fick mig att ändra mitt liv drastiskt! Den lilla påverkan jag har kunnat ha på andra människor har varit genom exempel snarare än genom övertalning.

Lovisa
2010-06-17, 07:11
Jag är väl medveten om att det går hur bra som helst att träna när man blir lite äldre (50+) och att det är ännu viktigare då för att undvika värk osv (om man tränar rätt).

Jag har försökt övertyga mina päron till att börja träna eftersom de ofta har ont i tex knä, rygg för att nämna några ställen samt kramper/domningar i fingrar. Men de är helt bestämda på att deras tåg har gått.. Att de inte skulle bli bättre av träning.

Jag skapar denna tråden för att få lite hjälp. Kanske har du ett par päron i liknande situation, vad gjorde du för att få igång dem?
De är inte lata utan tror bara inte att det hjälper. :smash:

Kom gärna med argument eller hur ni löste detta. SAMT gärna något träningsschema som de kan följa om de nu går med på att börja.

Tacksam för svar

Klart att det hjälper att börja styrketräna - när som helst i livet! Jag är inte femtio år ännu, men nära på. Jag började med styrketräning vid 45+. De positiva effekter jag fått är:

- mer muskelmassa; orkar mer i vardagen, snyggare form på kroppen
- mindre andel kroppsfett (väger mer -i muskelvikt- men är smalare på "rätt" ställen)
- bättre sömn
- känner mig mer avspänd och mindre stressad
- högre smärttröskel
- bättre immunförsvar; är nästan aldrig sjuk
- (högst sannolikt) ett starkare skelett
- bättre självförtroende
- kan äta betydligt mer utan att oroa mig för formen
- har oförskämt roligt minst fyra-fem gånger i veckan (på träningen)
- har fått tydliga och mätbara (och synbara!) mål att sträva mot
- har fått nya bekanta i alla åldrar

Och så lite bonus:

- mer uppmärksamhet från det motsatta könet; tänk på en vältränad kvinna på femtio år, mot en sofftant i samma ålder. Det blir en väsentlig skillnad. Och skillnaden blir bara större med åren *flex*
- ser yngre ut; folk gissar alltid fel på min ålder, och inte lite heller, typ tio år!
- känner mig tryggare (eftersom jag är stark och i bra form)
- har hittat till Kollozzeum ;)

Om du vill får du gärna PM:a till mig för mer argument eller info. // L