handdator

Visa fullständig version : Varför rör sig inte min vikt?


Genetic
2010-06-16, 13:36
Jag förstår inte vad som händer så om någon expert skulle kunna förklara för mig vad jag gör fel så är jag mycket tacksam.


* Ålder 22, vikt 77 kg längd 179cm och kör 2 stenhårda helkroppspass i veckan på c.a 75-80 minuter och 2 promenader till och från gymmet på totalt 1 mil.

Har under 6 månaders tid tränat och då legat på c.a 1750 kalorier med mat av bra kvalité och c.a 120-130g protein om dagen, ökade i styrka och muskelvolym samt förlorade fett (gick ner från 82kg till 76 kg).

Vikten fastnade sedan en tid tillbaka på 76 kg och jag slutade öka i båda styrka och volym samt förlorade inte mer fett. Fick då förklarat för mig att den diet jag normalt äter alltså varit en deffar diet. Fick lite tips och började öka mitt intag av mat. Gick nu från 1700 kalorier till nästan det dubbla på 3000 kalorier, 200+ g protein och rätt mycket fett från olja och smör. (2 veckor sedan).

Ställde mig på vågen idag och den visade 77kg!

Vad fel? :confused:

Mvh

siimon89
2010-06-16, 13:37
Ge det lite mer tid. Är du ivrig med viktökningen så är svaret mycket enkelt, lägg till +300-500kcal till per dag och utvärdera. Händer fortfarande inget, lägg till ytterligare +300-500kcal.

Genetic
2010-06-16, 13:46
Ge det lite mer tid. Är du ivrig med viktökningen så är svaret mycket enkelt, lägg till +300-500kcal till per dag och utvärdera. Händer fortfarande inget, lägg till ytterligare +300-500kcal.

Okey. Kan det vara så att promenaderna är en bov i dramat? Går ju istället för att ta bilen så jag slipper värma upp samt att det känns mycket bättre att gå..

prOtotype
2010-06-16, 14:03
Okey. Kan det vara så att promenaderna är en bov i dramat? Går ju istället för att ta bilen så jag slipper värma upp samt att det känns mycket bättre att gå..

Det behöver inte finnas någon bov i det hela, det kan vara så att du ganska enkelt har kapacitet att förbruka över 3000kcal om dagen. Om du inte har en dag som består av endast stillasittande utöver gymmandet och promenaderna så finns det enkelt utrymme för dig att förbränna mer energi under dagen, vilket du kanske spontant gör när du äter mer. Antingen får du se till att vara mer inaktiv utanför gymmet (mindre rekommenderat) eller så ser du bara till att äta mer (mer rekommenderat).

Ge det lite mer tid. Är du ivrig med viktökningen så är svaret mycket enkelt, lägg till +300-500kcal till per dag och utvärdera. Händer fortfarande inget, lägg till ytterligare +300-500kcal.

+1

vicarious
2010-06-16, 14:12
Skynda långsamt, att bli onödigt fet är bara dumt.

Numse
2010-06-16, 14:27
1 kilo på 2 veckor? Och du tycker att du ökar långsamt? Jag hade späckat på mig ordentligt med den takten och bara 2 gympass i veckan.

Albin Eriksson
2010-06-16, 14:34
Ett kg på två veckor är väl optimalt, långsam uppgång. Perfekt ju...

prOtotype
2010-06-16, 14:40
Jag missade uppgången på 1kg. Tittade på "vikt 77kg" och "Ställde mig på vågen idag och den visade 77kg!" Trodde han hade stått helt stilla.

Isf - bra uppgång. Kanske lite snabb. I det här tempot kommer du gå upp 24kg på ett år - ganska mycket mer än mängden muskelmassa du kommer bygga.

Also - som alltid för vikthantering. Väg dig vid samma tid (gå upp, gå på toa, väg) och ta snitt över flera vägningar. Det har upprepats såå många gånger men en enda mätning ger för stor diff för att det ska vara vettigt.

Genetic
2010-06-16, 15:01
Det verkar vara som så att allt är som det ska vara alltså..


Isf - bra uppgång. Kanske lite snabb. I det här tempot kommer du gå upp 24kg på ett år - ganska mycket mer än mängden muskelmassa du kommer bygga.

Also - som alltid för vikthantering. Väg dig vid samma tid (gå upp, gå på toa, väg) och ta snitt över flera vägningar. Det har upprepats såå många gånger men en enda mätning ger för stor diff för att det ska vara vettigt.

Intressant, 24kg låter väldigt brutalt. Så på 6 månader så skulle det alltså bli c.a 12kg (35/65 muskler/fett?). Vore det "optimalt" att köra på i 6 månader för att sedan skära ner till kanske 2500? Eller vore det bättre att dra ner lite på kalorierna redan nu om vi antar att jag ökar i den takten som vi talar om?

Bra tips skall försöka väga mig oftare men när jag gör det så är det alltid efter toabesök. :)

Numse
2010-06-16, 15:04
Jag ligger på högst ett kilo i månaden, lagom. Resten av vikten kommer ändå bara vara fett, känns rätt meningslöst att behöva lägga två-tre månader om året på deff bara för att man gått å blivit fet.

Genetic
2010-06-16, 15:23
Jag ligger på högst ett kilo i månaden, lagom. Resten av vikten kommer ändå bara vara fett, känns rätt meningslöst att behöva lägga två-tre månader om året på deff bara för att man gått å blivit fet.

Det låter som att du har hittat ett optimalt intag av mat, kanske vore det bättre än att fläska på sig rejält. Blev nu väldigt osäker på hur jag vill fortsätta.

mvh

prOtotype
2010-06-17, 07:53
Ju mer du behöver dieta desto svårare blir det att behålla musklerna som du har lagt på dig och desto längre tid kommer det ta.

Slänger in lite citat från en bulktråd som är igång just nu:

Det stämmer, förutsatt att man inte har haft mycket kroppsfett tidigare. Om man "bantat" bort kroppsfett, är det också kroppsfett man lägger på sig vid en överätning, även om man vid överätningens början har låg kroppsfettnivå.

Okej men om man alltid varit smal med genetiskt lågt kroppsfett, sedan grisbulkat och lagt på sig en del späck, deffat bort, då borde anlagen ligga kvar för fettfri massa?

Nej, viktnedgång i form av fettvikt skapar förutsättningar för framtida fettviktsökningar vid överätning. Har man en gång ätit sig fet, har man permanent försämrat sitt fortsatta utgångsläge.


Bulka om du vill, men förstör inte för dig själv genom att gå till överdrift.

Genetic
2010-06-17, 15:34
Bulka om du vill, men förstör inte för dig själv genom att gå till överdrift.

Oki tack för tiden du lägger ner. Det låter som att för snabb uppgång inte alls är bra för min stackars kropp. Får nog ta in den respons jag har fått och "skynda" långsamt. :thumbup:

Shpendi
2010-06-17, 16:00
Jag har läst någonstans att man bara kan lägga på sig ca 4kg ren muskelmassa per år? Är detta en myt?

young_george
2010-06-17, 18:12
Jag har läst någonstans att man bara kan lägga på sig ca 4kg ren muskelmassa per år? Är detta en myt?

Det är väldigt individuellt hur mycket massa man kan lägga på sig.

4kg ren muskelmassa är förövrigt extremt mycket. Det motsvarar det mångdubbla i fettfri massa.