handdator

Visa fullständig version : Inte köra till fail men ändå hårt


mojoo
2010-06-16, 10:50
Hur kör ni väldigt hårt utan att gå till fail?

Vad folk nu menar med fail, men de är för mig när man knappt inte orkar ett mer rep. Styrketräning är du ju verkligen 'No Pain, No Gain' eller hur?

Men hur gör ni för att köra hårt men ändå inte vara nära fail?. För jag tror nämligen jag kör rätt 'lätt' ändå för jag är rädd att komma till fail.

SiSenior
2010-06-16, 10:53
Stannar 1-2 repetition(er) före fail.

Fail = När man inte orkar pressa/ dra upp vikten utan misslyckas mitt under ett repetition.

dupper
2010-06-16, 10:53
Man prickar muskeln ordentligt, så tröttar jag ut mig rätt ordentligt utan att komma för nära "fail", i meningen att misslyckas med att lyfta vikten.

saab900
2010-06-16, 12:53
När man klarar en seg repetition och känner att man troligen inte klarar en till utan att fuska järnet är det dags att ge upp setet. Jag brukar då sänka tillbaka vikten riktigt långsamt för att få ut ett excentriskt moment på sista repetitionen i de övningar detta går att tillämpa.

frogmachine
2010-06-16, 13:17
Jag har tränat 9-10 månader nu och är nöjd med resultaten. Jag kör väldigt ofta till fail.
Vet knappt vad det blir för skillnad för muskeln till fail / inte till fail, orkar någon länka något eller förklara fort ?

Commando1980
2010-06-16, 13:39
Jag har tränat 9-10 månader nu och är nöjd med resultaten. Jag kör väldigt ofta till fail.
Vet knappt vad det blir för skillnad för muskeln till fail / inte till fail, orkar någon länka något eller förklara fort ?

det sliter oproportionerligt mycket på CNS jämfört med att avsluta ett set 1-2 reps innan fail. vissa tror felaktigt att om man inte kör till failure så stimuleras inte musklerna och det är helt enkelt inte sant.

visst finns det personer som klarar av att konstant köra till failure, men för de flesta är det nog smartast att undvika failure i de flesta set.

för mycket failureträning riskerar att begränsa träningsvolym och frekvens.

Commando1980
2010-06-16, 13:48
Hur kör ni väldigt hårt utan att gå till fail?

Vad folk nu menar med fail, men de är för mig när man knappt inte orkar ett mer rep. Styrketräning är du ju verkligen 'No Pain, No Gain' eller hur?

Men hur gör ni för att köra hårt men ändå inte vara nära fail?. För jag tror nämligen jag kör rätt 'lätt' ändå för jag är rädd att komma till fail.

fokusera inte för mycket på om du kör 'hårt' eller 'lätt', utan fråga dig själv om du får resultat av träningen.

mojoo
2010-06-16, 15:58
De har gett resultat. Men, de känns som jag har kört alldeles för mycket på kontakt och volym och inte fått någon styrka. Senaste månaderna har de egentligen bara gått neråt i alla övningar. Vet inte vad som är fel. Tagit en vecka off, inte mycket skillnad. Men jag kan inte riktigt komma på om jag kör för hårt eller för lätt med volym, intensitet osv. T.ex. om jag kör 4-5 övningar rygg eller bröst. Ca 4 set på varje. Med ca 15 reps (just nu) så blir de ca 375 reps i veckan för en muskelgrupp.

Hur mycket är de? Ska jag dra ner på volym och intensitet och köra lågrep ett tag kanske?
För de känns som jag gått in i en vägg just nu. Funderar även på att köra helkropp och liksom börja om.

MtotheM
2010-06-16, 19:50
Vad gills forced reps som egentligen?
Jag kör oftast så att jag inte klarar en till repetition eller kör en forced.

Robban
2010-06-16, 20:10
Vad gills forced reps som egentligen?
Jag kör oftast så att jag inte klarar en till repetition eller kör en forced.

Bortom fail isf om man kör forced reps.

d98mp
2010-06-16, 20:24
det sliter oproportionerligt mycket på CNS

Vad innebär det? Går nerverna sönder?

Nephelite
2010-06-16, 20:25
om du känner att styrkan tryter och du vill bli starkare så skulle jag absolut börja köra lågreps. 15 reps blir man förstås starkare av också. men om du vill lyfta tyngre så skulle jag satsa på lite mer typ2- muskelfiberstimulans. typ ~6-8 reps iallafall.

Robban
2010-06-16, 20:26
Vad innebär det? Går nerverna sönder?

Det innebär att hela systemet blir ansatt, hårt. Du kan inte träna lika ofta och blir lätt övertränad.

Anders The Peak
2010-06-16, 20:49
Hursomhelst måste du bli starkare över tid om du inte blir det så tränar du fel och oftast beror det på för hög träningsvolym. Om du vill bli stor, Träna progressivt och se till att du ökar i styrkan, om du står stilla eller stagnerar i övningen, antingen byter du ut övningen eller tar av 10-15 % procent av vikten och börjar om på nytt och ökar progressivt vikten det brukar hjälpa. En viktig sak är att man kan inte träna högreps då man vill öka styrkan progressivt utan då är man tvungen att hålla sig på rätt hög intensitet runt 85-90% 1RM dvs 3-6 reps och kanske 2-3 set per övning och runt 2-3 övningar per muskelgrupp.

Yip_man
2010-06-16, 21:29
Jag vill närmre påstå att ett sätt att öka är att öka volymen på träningen. Då främst med att lägga till fler set per muskelgrupp.

Robban
2010-06-16, 21:31
Jag vill närmre påstå att ett sätt att öka är att öka volymen på träningen. Då främst med att lägga till fler set per muskelgrupp.

Och när man är där så ökar man sakta dessa vikter. Med minst lika bra kontakt i avsedd muskel. Lätt som en plätt. :)

Anders The Peak
2010-06-17, 08:26
När det gäller muskelutvecklingen måste man initialt träna styrka efter att man har banat in övningar och kommit genom den första anpassningen. Om du inte ökar styrkan över tid och istället väljer volymträning kommer du stagnera vid en viss muskelvolym. Därför bör man först träna upp styrkan så att man når så långt som möjligt innan man börjar köra volymträningen dvs ren Robban träning. Robban har kommit rätt nära vad som är hans styrkemax och därför ger inte ren maxstyrketräning direkt några fördelar för hans del därför är högvolym träningen ett bättre alternativ eftersom musklerna växer pga metabola krav i sk sarkoplatisk hypertrofi.