handdator

Visa fullständig version : Kost-/Deff-/SockerAvvänjnings-schema!


myrmeldjyr
2010-06-16, 00:21
Tjenare, jag tycker det är dags för mig att börja ta tag i det sjuka sockerberoendet jag har. Samtidigt så tänkte jag även deffa för att få en mer trimmad kropp.
Läst igenom Deff-guiden och räknat ut mitt Kaloriintag and so on.
Jag tränar Amerikansk Fotboll 2 gånger i veckan och gymmar minst 3 gånger i veckan på det.
Jag är 16 år, 187 lång, och vägde idag (Kvällstid) 79.7 kilo. Skall väga mig imorgon på morgonen också, uppdaterar då.
Behöver hjälp med att utforma mitt Schema samt även era tips & idéer om hur jag kan dämpa sockerberoendet och suget efter Cola (!!!) och godis. Det jag behöver mest hjälp med är att utforma ett grundschema som jag sedan själv kan utveckla och ändra efter egna tycken.
Tack på Förhand!

kallehoe
2010-06-16, 05:58
byt ut cola mot nån light version borde väl vara ett steg i rätt riktning?

Eddie Vedder
2010-06-16, 07:11
byt ut cola mot nån light version borde väl vara ett steg i rätt riktning?

Nej det tycker jag är helt fel.

Vill man vbli av med ett starkt sötsug är det såklart ingen fördel att upprätthålla en smakpreferens för jättesöta saker.

Mat med mer protein, fett och salt håller mitt sötsug i schack. Men när jag dricker mer lightläsk och käkar mer havregryn t.ex. så blir jag mer sugen på att käka söta saker.

Senaste 5 dagarna har jag ätit mjölmat och godis/bakelser/glass varenda dag och druckit massor av lightläsk (har varit på resa). Mycket mer sötsugen nu men jag får skärpa till kosten lite.

Kischen
2010-06-16, 07:16
Godis och snask gör mig sugen på, godis och snask.

Kolhydrater i övrigt spelar ingen roll. Jag blir inte sugen på rollokola för att jag käkar en macka och ett äpple.

Alfred Nobel
2010-06-16, 07:33
Håller med ovanstående talare. Att minska på sötsakerna är det enda rätta.

Grandmaster
2010-06-16, 09:28
Har haft klienter med liknande problem och så här brukar jag bota det:

Cold turkey i två veckor. Light läsk är ok, men inget godis, bröd, flingor eller dylikt. Tänk istället kött, ägg, keso, grönsaker, potatis, och endast frukt som päron, äpplen och apelsiner (alltid i samband med måltid, ej mellan). 3-4 måltider om dagen.

Efter de två veckorna kommer det inte vara något problem, men under den perioden gäller nolltolerans.

TehSaxo
2010-06-16, 09:55
Håller med Grandmaster, light läsk är ok. =) Det dämpar sötsuget för mig och det är mycket bättre än att dricka vanlig cola. Även ifall du tänker hoppa över lightläsken så använd det ändå som sista utväg dvs ifall att du skulle ge upp och gå till affärn köp då en cola light/zero istället. ;)

myrmeldjyr
2010-06-16, 10:04
Vill bli av med alla sorters läsk, godis, chips & andra snacks. Inget skall ätas.
Tack för alla bra tips! Nu behöver jag även hjälp med ett Schema anpassat för Deff & Träning kombinerat. Om någon kan vara en ängel och utforma ett grundschema som jag sedan själv utvecklar vore det guld värt!
Vägde mig nu på morgonen och väger då 79.3

myrmeldjyr
2010-06-16, 11:53
Har även räknat ut att mitt Kcal-intag skall vara 1989kcal/dag.
Ett underskott på 4-500 kcal kanske är för mycket i.om min ålder?

z_bumbi
2010-06-16, 12:28
Jag är inte med på varför du vill gå ner i vikt? Du väger redan lite för den idrott du spelar och du tjänar inget prestationsmässigt på att bli ännu lättare.

myrmeldjyr
2010-06-16, 12:48
Jag är inte med på varför du vill gå ner i vikt? Du väger redan lite för den idrott du spelar och du tjänar inget prestationsmässigt på att bli ännu lättare.

Jag vill deffa mig för att få synligare muskler? Är väl inget fel på det?
Jag spelar Wide Reciever och min vikt är helt normal för den positionen.
Dessutom kommer jag efter det fortsätta träna för att gå upp mer i vikt.

Ristretto
2010-06-16, 15:20
Jag vill deffa mig för att få synligare muskler? Är väl inget fel på det?
Jag spelar Wide Reciever och min vikt är helt normal för den positionen.
Dessutom kommer jag efter det fortsätta träna för att gå upp mer i vikt.

Satsa på att bli starkare utan att gå upp onödigt i vikt istället, du väger för lite på den längden för att det skulle se bra ut i deffat tillstånd.

myrmeldjyr
2010-06-16, 16:59
Satsa på att bli starkare utan att gå upp onödigt i vikt istället, du väger för lite på den längden för att det skulle se bra ut i deffat tillstånd.

Hmm okej. Så jag borde träna mera och fortsätta äta som jag gör (förutom sockeravgiftningen ;)) och sedan deffa när jag är mer muskulös?