handdator

Visa fullständig version : uppblåst mage. vad kan detta bero på?


benacii
2010-06-15, 22:41
har haft uppblåst mage 2 kvälla irad. inte ätit så mycket annorlunda. lite mer godis kanske. men endå legat på +/- kcal balans. någon som vet varför jag har uppblåst mage och vad kan göras åt det? *gah!*:confused:

Frumpish
2010-06-15, 22:48
laktos?
stress?
druckit mycket+salt mat+mycket carbs kanske?

benacii
2010-06-15, 22:52
laktos?
stress?
druckit mycket+salt mat+mycket carbs kanske?

drucki rätt mycket vatten och 2 glas mjölk. (ett var oboy) laktos är jg inte.
käka oxå 250g kvarg. kan det bli för mycket mjölkprodukter? även om man inte är laktos?

Meriks
2010-06-15, 22:57
drucki rätt mycket vatten och 2 glas mjölk. (ett var oboy) laktos är jg inte.
käka oxå 250g kvarg. kan det bli för mycket mjölkprodukter? även om man inte är laktos?

Man kan inte vara laktos, däremot kan man vara laktosintolerant.

/Språkpolisen.

HulkH
2010-06-15, 23:51
Går du på några kostillskott?

Kimball
2010-06-16, 00:17
Större mängder kollisar än vanligt?

Makrofagen
2010-06-17, 08:53
Här är ett svar från en med "samma" problem. Dom sakerna som påverkar mig och "ballongmagen" är främst mycket snabba kolhydrater under för lång tid i förhållande till övrig "nyttig" mat. T ex när jag köper hem vitt bröd och mumsar friskt både som frukost och nattamacka..och kanske några till mellan. Det är rena döden efter ett par dagar. Godis ska vi inte ens prata om. Teorin bakom detta torde vara svampar och bakterier i tarmfloran som får en allt för frikostig tillgång på socker och lever high life där nere. Resultatet blir obalans och gasbildning, vilket leder till uppkördhet och spänningar. Samt att den goda normala floran kommer inte att fungera som den ska.

En annan grej som jag råkat ut för dom senaste veckorna är att jag misstänker att jag är något laktosintolerant. Jag har alltid druckit och ätit mjölkprodukter och tvivlade starkt initialt på denna teori. Men har dom två senaste veckorna testa att tillföra laktas (enzym) vid varje tillfälle då jag dricker mjölk. Jag har börjat dricka proteindrinkar med mjölk istället för vatten, av rena smakanledningar. Så det har blivit kopiösa mängder mjölk senaste tiden. Sen jag började med enzymerna så har svullnaden i magen blivit betydligt bättre. Men inte helt bra.

Jag är alltså ingen laktosintolerant person, så länge jag förtär normala mängder. Alla människor är olika, så även på detta område. Alla har olika kapacitet för hur mycket man klarar av att ta hand om. Jag har alltså överskridigt min kapacitet vad gäller mängden laktos. Resultatet blev gravidmage.

benacii
2010-06-17, 12:34
tack för svar! jo har blivit ycket kolisar iform av gröt,bröd etc. har gått upp 2 kilo på 3dagar och känner direkt att fettet sätter sig på magen. den känn uppsvälld. kan inte riktig skilja på uppblåshet eller fett. men då jg är underviktigt (52kg) nu 54kg på (179cm) så ´skulle det inte skada att ligga på kcal överskott. men resulaten blev bara fett.. någon som vet varför dt blev så? inget gymmande men träning hemma iform av situps,chins och armhävningar.

Numse
2010-06-17, 12:37
. kan inte riktig skilja på uppblåshet eller fett. men då jg är underviktigt (52kg) nu 54kg på (179cm) så ´skulle det inte skada att ligga på kcal överskott. men resulaten blev bara fett.. någon som vet varför dt blev så? inget gymmande men träning hemma iform av situps,chins och armhävningar.

Om du proppar i dig mycket kolhydrater så kan magen svälla upp samt att kroppen binder mycket vatten. Om du ligger på kaloribalans med lite mindre kolhydrater i några dagar så kommer känslan att vara fet försvinna. Du lägger inte på dig så mycket fett på 2 dagar :) du kan va lugn..

benacii
2010-06-17, 12:43
Om du proppar i dig mycket kolhydrater så kan magen svälla upp samt att kroppen binder mycket vatten. Om du ligger på kaloribalans med lite mindre kolhydrater i några dagar så kommer känslan att vara fet försvinna. Du lägger inte på dig så mycket fett på 2 dagar :) du kan va lugn..

tack så mycket för svar! känns lite tryggare nu. vad kan jag käka som är kolhydratsfattigt? förutom sallad ;)

Numse
2010-06-17, 12:47
Du skriver i första posten att du ätit som vanligt, fortsätt med det. Om problemet består så kan du funderar på vad du behöver ändra. Att redan efter två dagars mindre problem med uppsvälld mage börja ändra i sin kost är att överdriva tror jag :) (även om jag brukar göra det själv). Ät som vanligt, men minska på de snabba kolhydraterna (godis, dricka e.t.c.) en stund för att underlätta för magen.

mela
2010-06-17, 16:46
Får du i dig mycket sötningsmedel? Det är ett problem jag har haft, de dagarna jag dricker mycket lightläsk, fun light eller tuggar mycket tuggummi blir min mage som en ballong.

Tolkia
2010-06-17, 17:27
... har gått upp 2 kilo på 3dagar och känner direkt att fettet sätter sig på magen. den känn uppsvälld. kan inte riktig skilja på uppblåshet eller fett.
Man kan inte känna hur fettet sätter sig i realtid. Du är något på spåren när du själv kommenterar att du nog inte kan skilja mellan uppblåsthet och fett. Jag tror att du behöver ifrågasätta en hel del tankar/känslor kring kroppen.
... men då jg är underviktigt (52kg) nu 54kg på (179cm) så ´skulle det inte skada att ligga på kcal överskott. men resultaten blev bara fett.. någon som vet varför dt blev så?
Återigen - du vet ju inte alls att "resultaten blev bara fett"; du kan inte titta in i kroppen och avgöra hur dess sammansättning förändrats på två dagar. Spänn av och se tiden an. På två dagar hinner faktiskt inte så mycket hända överhuvudtaget.

Tiga
2010-06-17, 22:13
Man kan inte vara laktos, däremot kan man vara laktosintolerant.

/Språkpolisen.

Älskar sånt här

HulkH
2010-06-19, 00:10
Man kan inte känna hur fettet sätter sig i realtid. Du är något på spåren när du själv kommenterar att du nog inte kan skilja mellan uppblåsthet och fett. Jag tror att du behöver ifrågasätta en hel del tankar/känslor kring kroppen.

Återigen - du vet ju inte alls att "resultaten blev bara fett"; du kan inte titta in i kroppen och avgöra hur dess sammansättning förändrats på två dagar. Spänn av och se tiden an. På två dagar hinner faktiskt inte så mycket hända överhuvudtaget.

Tänkte precis nämna det.

1+ :)