handdator

Visa fullständig version : Fråga om en dators energiförbrukning


Fagen
2010-06-15, 20:48
Drar en dator mer ström om man t.ex. surfar eller använder word än om den bara står på utan att man använder den?

Janitorr
2010-06-15, 21:01
Ja.

Fagen
2010-06-15, 21:02
Kanske ska lägga till att frågan är helt seriös, då jag är totalt okunnig rörande datorer.

stafh
2010-06-15, 21:05
Ja.

qft

King Grub
2010-06-15, 21:05
Ju mer du belastar processor, grafikkort, osv, desto mer ström kräver komponenterna.

Janitorr
2010-06-15, 21:06
Tänk dig att all hårdvara(elektronik-kretsar) drar ström.
Vad händer om vissa delar av hårdvaran börjar arbeta mer än vid det läget då den inte gör något (idle)? Jo, hårdvaran kommer dra mer ström eftersom det är "bränslet".
Gick det att förstå?

/Elektronikingenjör :)

Glen
2010-06-15, 22:22
Smyger in en relaterad fråga: Hur mycket drar en dator i stand-by jämfört med att stänga-slå på den? Typ hur många timmar stand-by motsvarar en "uppstart" (om några)?

tossefar
2010-06-15, 22:27
Är det en laptop så kan du enkelt testa. Dra ur sladden, sätt i standby, kolla läget efter någon timma.

Snobbe
2010-06-15, 22:28
Jag tror inte en uppstart tar speciellt mycket på en dator så att stänga av datorn om du vill tjäna in el kostnad är att föredra. Sen vet jag iofs inte hur mycket den drar som standby men såklart mer än om den e avstängd.

Prankie
2010-06-15, 22:33
Menar du stand by som i idle när datorn inte kör några program eller menar du hibernate/sleep där allting slockna och sparas i ram/hårddisk?

http://img.tomshardware.com/us/2007/10/19/the_truth_about_pc_power_consumption/power-system-power.gif

Här är allafall en jämförelse mellan idle och full load. Om det är hibernate eller sleep så förbrukar datorn ännu mindre ström.

PixelMiner
2010-06-15, 22:46
Sedan kan det ju vara så att Windows (eller what-ever-operativ) drar igång vissa tjänster när man inte använder datorn aktivt. T.ex. defragmentering eller scanning med antiviruset eller varför inte en skärmsläckare med 3D effekter.

Då kan det ju faktiskt bli så att datorn drar mer ström än om du bara sitter och knackar i ett word-dokument...

Glen
2010-06-15, 23:02
Menar du stand by som i idle när datorn inte kör några program eller menar du hibernate/sleep där allting slockna och sparas i ram/hårddisk?

http://img.tomshardware.com/us/2007/10/19/the_truth_about_pc_power_consumption/power-system-power.gif

Här är allafall en jämförelse mellan idle och full load. Om det är hibernate eller sleep så förbrukar datorn ännu mindre ström.


Jo precis, tänkte då den är i "sleep" typ. Brukar fundera på om det är lönt att stänga av datorn ett par gånger per dag eller om det är bättre att bara slå ihop den.

Prankie
2010-06-15, 23:20
Sleep drar väldig lite ström då det är bara ram minne som behöver ström. Hibernate ska i teori inte behöva ström alls då allting skrivs till hårddisks cache först och sedan stängs datorn i princip av.

Fagen
2010-06-16, 09:17
Tackar för alla svaren.

Olegh
2010-06-16, 10:27
Eftersom det är ingen som har svarat på den ursprungliga frågan direkt.. Ja, den drar mera ström. Men. Pratar vi om så pass enkla saker såsom surf och ordbehandling lovar jag att skillnaden är ytterst liten. De diagram som postats reflekterar inte alls skillnaden vid dessa aktiviteter t.ex.

Jag skulle inte heller hålla det för osannolikt att skärmen som du har till datorn har en högre eller nästan lika hög energiförbrukning, oavsett om man jämför med datorn vid användning eller bara påslagen. Det torde alltså vara där du gör den stora "energivinsten" när du inte använder datorn.

Sir Anselm
2010-06-16, 10:55
Jag skulle inte heller hålla det för osannolikt att skärmen som du har till datorn har en högre eller nästan lika hög energiförbrukning, oavsett om man jämför med datorn vid användning eller bara påslagen. Det torde alltså vara där du gör den stora "energivinsten" när du inte använder datorn.

Hur storm skärm måste man ha då? T.ex. Dell U2211H, 21,5 tum, är specad till 22W i drift, är nog inte många datorer som drar mindre än så ;)

Olegh
2010-06-16, 11:10
Ehum :em: En liten överdrift verkar det som. Jag hade idén i huvudet att en skärm kunde dra uppemot en 100W, men det är nog ganska sällsynt, plus att det krävs en fruktansvärt uppskruvad ljusstyrka.