handdator

Visa fullständig version : Fråga ang utförande av marklyft


Helena E
2010-06-15, 19:58
Hej!

Har en fråga ang utförande av marklyft.

Jag har tidigare varit förhållandevis ganska svag i ryggen och inte kunnat köra tex knäböj ordentligt för att korsryggen sagt ifrån innan benen. Nu har jag dock sedan ca 6 månader tillbaka börjat med bla marklyft och knäböj och styrkan börjar komma.

Eftersom jag började med enbart stången på 20kg så blev det aldrig att jag släppte den i nedre läget utan körde hela rörelsen ner och upp under samtliga repetitioner. Nu är jag uppe på 65 kg och ökar stadigt - men släpper fortfarande inte stången i det nedre läget - är det fel? (jag lyfter av stången från ställningen i höjd med låren)

Jag har inte testat - och det sitter nog i huvudet att jag är lite rädd för att gå från noll i startläget till max belastning direkt i lyftet.

Vad är egentligen skillnaden med att behålla full anspänning genom hela setet mot att släppa vikten och "ta nytt grepp"? Förlorar jag något på att köra som jag gör?:confused:

Pjotor
2010-06-15, 20:07
En stor del av vitsen med marklyft, enligt mig, är att lyfta stången från det att den ligger stilla på marken. Engelskans ord "deadlift" är en sammandragning från "lift from dead stop", alltså från helt stillastående. Klassiska marklyft (=lyft från stillastående stående) har en hög träningseffekt på många delar av kroppen -- ben, rumpa, rygg, trapezius, grepp -- och är en av de mest allsidiga basövningarna.

Om du håller spänningen i hela setet så klarar du inte i närheten av lika höga vikter. Du får andra träningseffekter som kanske är nyttiga, men dem har jag inte särskilt bra koll på. Jag tycker gott att du kan prova att göra marklyft från stillastående också, med långsamt ökande vikter från pass till pass.

DSBM
2010-06-15, 20:17
Det är inte fel som du gör, men annorlunda. Du orkar mer eftersom du slipper det tunga startläget varje rep. Men säkerheten sänks då risken finns att du släpper/kröker ryggen när du vänder i bottenläget (eftersom belastningen blir så stor när du försöker stanna upp rörelsen nedåt mot golvet). Dessutom blir det svårare att bibehålla ett ordentligt buktryck (utan att kvävas :P)

Lägger du ned vikten på golvet efter varje rep har du tid att ta ett nytt buktryck inför varje rep. En annan fördel med att släppa ned stången på golvet är att du blir bra på just det - att lyfta stången från golvet, vilket borde gynna maxlyft.

Jag föredrar den andra tekniken, att släppa ned stången på golvet. Men känner du att du behärskar tekniken du använder dig av nu på ett säkert sätt kanske du hellre föredrar den.

Lycka till!

mixedskills
2010-06-15, 20:37
Det blir oerhört mycket mer tryck på diskarna (mellan ryggkotorna) om man bromsar i bottenläget och inte sätter ned vikten i marken.
Själv smällde jag ryggen första gången genom maxning i just marklyft genom att inte lyfta från marken, utan lyfte av stången från ställning, gick ned, bromsade och vände upp igen.
Beror så klart på hur tungt man kör, strikt/ostrikt etc... Men varför ta onödiga risker?!

Helena E
2010-06-15, 21:42
Okki - då ska jag testa att köra "vanliga" marklyft och släppa vikten nästa gång!

Tack för era svar!!!