handdator

Visa fullständig version : Handledslindor


Rydell
2010-06-15, 19:53
Finns tre olika handledslindor från Titan: THP, Max RPM och Titanium+. Försöker få lite input på vilka jag ska välja. Sen finns de 50, 60 och 90 cm. Jag har mätt handleden strax nedom caput fibulae och den är strax över 17 cm.

sweetkarolina
2010-06-15, 20:31
Vilken du ska välja beror på vad du är ute efter o hur mycket stöd du behöver.

Jag har använt THP och Max RPM och den senare är avsevärt mycket hårdare tycker jag. Till en början kändes den som ett gips men efter några veckor är den jävligt skön men ger ett suveränt stöd. Båda lindorna skulle jag säga går att få till olika hårdhet beroende på hur hårt man drar åt. Titanium har jag inte provat som handledslinda men väl som knäböjslinda och om dom är lika så är THP mjukast, sen Titanium och RPM hårdast.

Jag har 50 eller 60 cm och det räcker gott till mina fjuniga handleder och fjuttiga vikter. 90 cm tycker jag mest är omständig att linda på, det blir så många varv. Om man inte bollar med +300kg så tror jag gott man klarar sig med kortare lindor men är man ute efter maximalt möjligt stöd så skulle jag sikta på 90cm Max RPM.

kjell33
2010-06-15, 20:33
Max rpm är mest poppis bland bänkarna häruppe och det räcker bra med 60 cm. Är väl bara fredrik svensson som använder längre än så.

Rydell
2010-06-15, 20:50
Ok, tack för svaren. Återstår bara att välja mellan 50 och 60 då. 50 cm kanske räcker, kör bara RAW och maxar väl i dagsläget kring 120. Å andra sidan kanske 60 räcker längre?

sweetkarolina
2010-06-15, 21:06
Hållbarhet behöver du nog inte fundera över. Mina gamla THP på 50 cm har använts flitigt i 5 år o jag skulle inte behövt nya om jag inte tappat bort den ena.

Köp 60 cm och om du tycker det är onödigt långt senare kan du alltid klippa några cm.

Ahead Of The Pack
2010-06-15, 21:11
Vilken du ska välja beror på vad du är ute efter o hur mycket stöd du behöver.

Jag har använt THP och Max RPM och den senare är avsevärt mycket hårdare tycker jag. Till en början kändes den som ett gips men efter några veckor är den jävligt skön men ger ett suveränt stöd. Båda lindorna skulle jag säga går att få till olika hårdhet beroende på hur hårt man drar åt. Titanium har jag inte provat som handledslinda men väl som knäböjslinda och om dom är lika så är THP mjukast, sen Titanium och RPM hårdast.

Jag har 50 eller 60 cm och det räcker gott till mina fjuniga handleder och fjuttiga vikter. 90 cm tycker jag mest är omständig att linda på, det blir så många varv. Om man inte bollar med +300kg så tror jag gott man klarar sig med kortare lindor men är man ute efter maximalt möjligt stöd så skulle jag sikta på 90cm Max RPM.

THP är definitivt inte mjukare än Titanium och Max RPM vad det gäller knälindor. THP är Titans hårdaste knälinda enligt Titan själva.

sweetkarolina
2010-06-15, 21:26
THP är definitivt inte mjukare än Titanium och Max RPM vad det gäller knälindor. THP är Titans hårdaste knälinda enligt Titan själva.

Smaken är som baken. :booty:

Ahead Of The Pack
2010-06-15, 21:29
Smaken är som baken. :booty:

Nix! du har fel!!:)

princesss
2010-06-17, 19:43
Jag har hemsydda 1 meter långa! Alltså maxlängd! :)
Randiga.. typ thp eller nåt sånt,*rolleyes* de är väl en 6 år gamla minst! Har funkat utmärkt hittills! Men nu ska jag sy ett par nya!
Jag tycker om att ha något tjockt att luta handen mot- de som är 50-60 cm blir så smala tycker jag... känns som handen bryts av.
Men det är som allt annat en smaksak! :cool:

bubbe
2010-06-17, 20:24
Jag har hemsydda 1 meter långa! Alltså maxlängd! :)
Randiga.. typ thp eller nåt sånt,*rolleyes* de är väl en 6 år gamla minst! Har funkat utmärkt hittills! Men nu ska jag sy ett par nya!
Jag tycker om att ha något tjockt att luta handen mot- de som är 50-60 cm blir så smala tycker jag... känns som handen bryts av.
Men det är som allt annat en smaksak! :cool:

Tänk bara på att handledslindor är licensmatrial, en påläst kontrollant skulle kunna stoppa dom på utrustningskollen (och ifall de ser skillnad på dina och vanliga köpta).

Mapa
2010-06-17, 22:44
jag tycker 90cm är skönt. då kan jag linda löst och ändå få bra stöd

Carolinew
2011-10-27, 21:43
Någon som har tips på bra nybörjarlindor? Har fått ont i handlederna och måste nog skaffa mig ett par. Har testat en gång förut (vet inte vilken typ det var, men de var blå/vit/svartrandiga typ), och de var på tok för stela/hårda och gav inget stöd alls utan var mest ivägen. Någon som vet vilka som är mjukast?

Crocker
2011-10-27, 21:49
Inzer Z Iron Wrist

the_PL_man
2011-10-27, 22:02
Någon som har tips på bra nybörjarlindor? Har fått ont i handlederna och måste nog skaffa mig ett par. Har testat en gång förut (vet inte vilken typ det var, men de var blå/vit/svartrandiga typ), och de var på tok för stela/hårda och gav inget stöd alls utan var mest ivägen. Någon som vet vilka som är mjukast?

Skall du bli utrustningslyftare nu? :)
Det börjar med handledslindor och slutar med böjdräkt och bänktröja....

Inzer Ironwraps eller någon av Titans lindor, 50 cm förslår gott. Sen gäller det att lära sig applicera dem på rätt sätt för att få någon nytta av dem.

Carolinew
2011-10-27, 22:25
Skall du bli utrustningslyftare nu? :)
Det börjar med handledslindor och slutar med böjdräkt och bänktröja....

Inzer Ironwraps eller någon av Titans lindor, 50 cm förslår gott. Sen gäller det att lära sig applicera dem på rätt sätt för att få någon nytta av dem.

Nä absolut inte, men handledslindor är ju godkända i klassisk lyftning (eller har jag missat något? :confused:) och jag vill bara inte skada handlederna. Nu när jag börjat få ont får jag nog ge det en chans.

Menar du Iron Wrist som Crocker skrev? Det står "järn" linda om det på pz, det låter som nån form av jättehård linda... :Virro

the_PL_man
2011-10-27, 22:32
Nä absolut inte, men handledslindor är ju godkända i klassisk lyftning (eller har jag missat något? :confused:) och jag vill bara inte skada handlederna. Nu när jag börjat få ont får jag nog ge det en chans.

Menar du Iron Wrist som Crocker skrev? Det står "järn" linda om det på pz, det låter som nån form av jättehård linda... :Virro

Retas bara lite med dig. :)
Du är ju RAW-zealot...


Inzer
http://www.inzernet.com/images/product_shots/wristlrg.jpg

Titan
http://fl2.shopmania.org/files/images/15060/titan-max-rpm-green-black-standard-wrist-wraps~15059492.jpg

Carolinew
2011-10-27, 22:33
Vilka är mjukast av de där två då?

the_PL_man
2011-10-27, 22:34
Vilka är mjukast av de där två då?

Du vill inte ha mjuka, jag lovar.

mikaelj
2011-10-27, 22:37
Prova Eriks blå hamsterlindor på nästa träningspass. Jag har lagt dem i räklådan tills dess.
Postat via en mobil enhet

Carolinew
2011-10-27, 22:39
Du vill inte ha mjuka, jag lovar.

Men till en början, så att jag vänjer mig. Så kan jag kanske gå över till lite hårdare sen :) De förra jag testade var så hårda att jag inte kunde böja handlederna alls och då fick jag helt fel vinkel (eller rättare sagt ingen vinkel alls) i handleden och kunde knappt bänka överhuvudtaget.

Galningen
2011-10-27, 22:39
Har själv ett par av Titan lindorna som the_PL_man postade en bild på. Jag tycker de är väldigt trevliga och möjliga att göra riktigt hårda eller lite slappare om man föredrar det. Fast sen är det mitt första och enda par lindor så min erfarenhet sträcker sig inte speciellt långt.

Carolinew
2011-10-27, 22:44
Prova Eriks blå hamsterlindor på nästa träningspass. Jag har lagt dem i räklådan tills dess.
Postat via en mobil enhet

Skadar ju inte att testa. Någon annan får linda åt mig också så kan jag utesluta felaktig lindning i alla fall... kanske var därför det kändes så kasst sist.

EkarN
2011-10-28, 07:07
Inzer Z Iron Wrist

+1 Skönast av de jag provat.

Sidén
2011-10-28, 10:28
Kör på Inzer Z Iron Wrist. De är inte så stela i materialet, som t ex de gröna & svarta Titan lindorna tidigare postat.

Någon som använt Titan Red Devil? Tror vi har ett par på klubben, och dom är bra mjuka. I så fall kanske dom vore något.

Mell
2011-10-28, 17:14
Kör på Inzer Z Iron Wrist. De är inte så stela i materialet, som t ex de gröna & svarta Titan lindorna tidigare postat.

Någon som använt Titan Red Devil? Tror vi har ett par på klubben, och dom är bra mjuka. I så fall kanske dom vore något.

Går det att hitta någon webshop som säljer Inzer Z Iron Wrist? Skicka gärna pm med namn istället för att skriva i tråden ifall webshopen konkurerar med kolo.

EkarN
2011-10-28, 17:23
Extremepower, powerzite.

wird
2011-10-28, 17:45
Men till en början, så att jag vänjer mig. Så kan jag kanske gå över till lite hårdare sen :) De förra jag testade var så hårda att jag inte kunde böja handlederna alls och då fick jag helt fel vinkel (eller rättare sagt ingen vinkel alls) i handleden och kunde knappt bänka överhuvudtaget.

Linda lösare samt linda på olika vis så sparar du en slant där

Mapa
2011-10-31, 12:44
lånar tråden lite. jag har börjat vänja mig av med handledslindor. enda anledningen till att jag fortfarande behöver dem är att svett rinner ner i händerna annars.. så min fråga är, får man tävla med "svettband" om dem är utan tryck etc?

Sandra81
2011-10-31, 13:31
Någon som har tips på bra nybörjarlindor? Har fått ont i handlederna och måste nog skaffa mig ett par. Har testat en gång förut (vet inte vilken typ det var, men de var blå/vit/svartrandiga typ), och de var på tok för stela/hårda och gav inget stöd alls utan var mest ivägen. Någon som vet vilka som är mjukast?

prova lindor för boxare. märket fighter. jag tycker dom är kanonbra som stöd vid träning/gymnastik osv. har inte så bra koll på vad som behövs för tyngdlyftning iof men värt att testa kanske. :)

limenka
2011-10-31, 13:42
prova lindor för boxare. märket fighter. jag tycker dom är kanonbra som stöd vid träning/gymnastik osv. har inte så bra koll på vad som behövs för tyngdlyftning iof men värt att testa kanske. :)

Styrkelyftare får inte använda vilken "hjälputrustning" som helst, tror jag.

Carolinew
2011-10-31, 13:43
prova lindor för boxare. märket fighter. jag tycker dom är kanonbra som stöd vid träning/gymnastik osv. har inte så bra koll på vad som behövs för tyngdlyftning iof men värt att testa kanske. :)

Jag måste hålla mig till lindor som är godkända på tävling (SL alltså). Kommer nog skicka iväg en beställning på de där Inzer Iron Wrist-lindorna i veckan :)

Carolinew
2011-10-31, 13:44
lånar tråden lite. jag har börjat vänja mig av med handledslindor. enda anledningen till att jag fortfarande behöver dem är att svett rinner ner i händerna annars.. så min fråga är, får man tävla med "svettband" om dem är utan tryck etc?

Linda bara väldigt löst istället?

bubbe
2011-10-31, 14:06
lånar tråden lite. jag har börjat vänja mig av med handledslindor. enda anledningen till att jag fortfarande behöver dem är att svett rinner ner i händerna annars.. så min fråga är, får man tävla med "svettband" om dem är utan tryck etc?

regelboken:
NON SUPPORTIVE WRAPS
Sjukhusbindor, handledsskydd (typ svettband) och knäskydd
(Typ vulkanskydd el. liknande) behöver inte vara registrerade hos IPF.

Sandra81
2011-10-31, 14:07
Jag måste hålla mig till lindor som är godkända på tävling (SL alltså). Kommer nog skicka iväg en beställning på de där Inzer Iron Wrist-lindorna i veckan :)

ah okej jag förstår... men kör på känslan vilka du ska välja då det brukar i slutändan nästan alltid funka bäst. :thumbup:

z_bumbi
2011-10-31, 14:31
ah okej jag förstår... men kör på känslan vilka du ska välja då det brukar i slutändan nästan alltid funka bäst. :thumbup:

Hur mycket har du kört med SL-utrustning?

Mapa
2011-10-31, 15:10
Linda bara väldigt löst istället?

nej, det blir iaf stöd. jag vill inte ha det... dessutom har dem en tendens att gå upp om jag lindar löst

regelboken:

tack för att du tog dig tid när jag är för lat :) det blir till att köpa något mjukt

Mapa
2011-10-31, 15:11
ah okej jag förstår... men kör på känslan vilka du ska välja då det brukar i slutändan nästan alltid funka bäst. :thumbup:

:thumbup:

Metral
2011-10-31, 18:48
Hur skulle ni beskriva en lindning för att få så mycket stöd som möjligt av ett par lindor? Hur högt upp på handleden då främst, antar att det blir mer stöd ju hårdare man lindar...

Sidén
2011-10-31, 19:20
Hur skulle ni beskriva en lindning för att få så mycket stöd som möjligt av ett par lindor? Hur högt upp på handleden då främst, antar att det blir mer stöd ju hårdare man lindar...
Jag gillar att linda ganska högt upp på handryggen. Vissa lindar bara runt handleden. Men det säger ju sig själv att det är inte ger så mycket stöd.

Det är typ tre saker man kan klura på. Hur högt upp på handen man lindar, hur hårt man drar, och längden/materialet på lindan.

hertzman
2011-10-31, 22:23
ah okej jag förstår... men kör på känslan vilka du ska välja då det brukar i slutändan nästan alltid funka bäst. :thumbup:

Skönt att du kommer och bidrar med din erfarenhet överallt.

Sandra81
2011-10-31, 22:47
Skönt att du kommer och bidrar med din erfarenhet överallt.

det var bara ett tips ju.. sorry

Rahf
2011-11-02, 04:02
det var bara ett tips ju.. sorry

Nu var andemeningen god, så det har nog ingen emot. Däremot så försöker du tipsa om någonting som du -- vad jag förstår -- knappt har någon erfarenhet av. Det kan skada mer än det hjälper.

Hjärtat var på rätt ställe, men du får tänka till lite nästa gång i ämnen som det här.

OnT: Jag hade 50cm Inzer Iron Wrist förut och var helnöjd med dem. Nu var inte min träning direkt inriktad på SL, men alla moment fanns med, och inriktningen var liknande. Hård lindning gav ett rejält stöd, men det gick bra att linda löst för mer rörlighet också.

schröder
2012-09-18, 18:06
Resåren på min ena handledslinda har pajat. Har kört med TITAN THP , 50 cm. J
ävligt nöjd med dem men sitter och funderar på om man ska beställa ett par andra. Är ganska dålig på märken och vilka som är hårdast. Vill gärna ha en så hård linda som möjligt, någon som har tips på vad jag kan köpa för märke?

joker560
2012-09-18, 18:24
Metals svarta är hård.. silver är hårdare men den har jag inte testat.
THP är nog titans hårdaste. Köp en längre THP 60cm så har du lite mer att linda :)

groda
2012-09-18, 19:43
Resåren på min ena handledslinda har pajat. Har kört med TITAN THP , 50 cm. J
ävligt nöjd med dem men sitter och funderar på om man ska beställa ett par andra. Är ganska dålig på märken och vilka som är hårdast. Vill gärna ha en så hård linda som möjligt, någon som har tips på vad jag kan köpa för märke?

Metal silver är stenhårda, betydligt hårdare än deras svarta, även hårdare än titan thp.

schröder
2012-09-18, 21:36
Tack för svar! Verkar luta åt Metal Silver 80cm!

MtotheM
2013-08-13, 22:00
Har senaste tiden fått lite känningar i handlederna i vissa set i bänken så jag tänkte att jag skulle köpa hem ett par lindor i samma veva som jag köper ett wahlanders bälte.

Eftersom det på wahlanders hemsida står t.ex.
Egen tillverkning och med extra lång och stark kardborre. Sydd med trippelsömmar för mycket lång hållbarhet.
i beskrivningen av dom flesta lindorna så undrar jag om dessa är IPF godkända (för det verkar ju som att dom har modifierats)?

Om ja, vilka kan rekommenderas för någon som maxar runt 165 i bänk kör klassiskt och för tillfället inte tycker sig behöva allt för mycket stöd?

Fettecke
2013-08-16, 07:51
Lite funderingar:
Jag har använt mina Max RPM ett år ungefär, och tycker att dom börjar bli släppa efter så jag får linda hårdare och hårdare. (bänkar med lindor varannan vecka i snitt)

Såhär i efterhand hade jag köpt nått hårdare från början.