handdator

Visa fullständig version : Ketos + Mjölsyra, hur?


Purren
2010-06-15, 19:06
Alltså, hur kommer det sig att jag som äter LCHF och är i ketos (antaget) kan få mjölksyra?

Sprang inte så långt (5km), kan det vara den lilla mängden dietära kolhydrater som jag äter som ombildas, eller är det protein som bryts ner till glukos -> mjölksyra?

För inte kan väl ketoner ombildas till mjölksyra?

kjell33
2010-06-15, 19:28
Alla får mjölksyra, det är bara det att en del tål den bättre pga träning, samt att de höjt den tröskel där mjölksyran sätter in. Också det genom specifik träning.

Sverker
2010-06-15, 19:36
Jag kan inte se hur du/man skulle kunna bilda mjölksyra när du/man är i ketios. Mjölksyran kommer från glykogenet och glykogendepåerna borde vara i botten vid ketios.



Ketoner kan inte bilda mjölksyra. Det är samma sak som att fett inte kan bilda kolhydrat. Energisprånget är för stort och vi kan inte fixera koldioxid.

Purren
2010-06-15, 19:40
Då betyder det alltså att jag antingen inte är i ketos eller att jag har glykogen undanlagrat i musklerna. Där ser man!

Körhårt
2010-06-15, 20:35
Omvandlas inte protein till glukos, särskilt vid högt proteinintag?

mvh

Tanner
2010-06-15, 20:55
Att vara ketos betyder inte att muskelglykogenet är slut. Man kan ha relativt fyllda depåer beroende på hur man lagt upp sin kost och träning.

z_bumbi
2010-06-15, 21:24
Om du är i ketos och inte fyller på efter träningarna så har du mindre glykogen än vad du skulle ha om du fyller på och då får du också troligen mjölksyra snabbare.

JakeShaft
2010-06-15, 21:38
Så om jag skulle vara i ketos skulle jag inte få mjölsyra under backintervall? Låter fullständigt orimligt. Men kan man slippa mjölksyran så lyssnar jag gärna.

Skjaves
2010-06-15, 22:53
Så om jag skulle vara i ketos skulle jag inte få mjölsyra under backintervall? Låter fullständigt orimligt. Men kan man slippa mjölksyran så lyssnar jag gärna.
Läs igenom svaren i tråden.

Sverker
2010-06-16, 05:43
Om du är i ketos och inte fyller på efter träningarna så har du mindre glykogen än vad du skulle ha om du fyller på och då får du också troligen mjölksyra snabbare.



Mängden bildad mjölksyra är beroende av mängden syrgas i muskeln och mängden glukos/glykogen.

Vid muskelarbete frisätts glukos och sedan är det tillgången på syrgas som bestämmer vad som ska hända.


Nu vet vi också sedan en tidigare tråd att glykogenet aldrig går ned till noll. Cellen kan inte bilda en ny primer för glykogenet utan det är samma kärna av glykogen som hela tiden byggs på eller bryts ned.

Jag ANTAR, att glykogenfosforylaset arbretar långsammare och långsammare desot mindre förrådet av glykogen är. När vi närmar oss de sista 10 - 20 % arbetar glykogenfosforylaset inte alls.

Alltså: Inget glykogen och ingen syrgas i musklerna -> energiproduktionen upphör -> tvärstopp:(