handdator

Visa fullständig version : torrmjölk


El Diablo
2002-06-24, 12:15
Jo.. Jag och min barbariske lillebror var och handlade häromdagen. Såg att de hade rea på torrmjölken i storförpackning. Fick då en ljus ide! Varför inte blanda torrmjölk med lättjölk och få en proteindrink? Sagt och gjort. Smakade inte så illa alls. En halv liter lättmjölk och en dl torrmjölksoulver gav 35 gram finfina proteiner till en kostnad av sek 6,50.
Inte så pjåkit.

Abel
2002-06-24, 14:03
Inte alls så pjåkigt du :D Kan du skriv lite mer infor om det: Kcal, kolhydrater, fett osv så vore det kanon!

Sverker
2002-06-24, 14:20
Torrmjölk tillför ingenting nytt jmf med
Minimjölken.

Det är endast spraytorkad mjölk dvs mjölk som blivit utsatt för lite högre temperatur än vanlig mjölk. Proteinkvaliten sjunker en aning pga mindre tillgänglig lysin och vitaminerna tar lite stryk.

Torrmjölk är ett utmärkt alternativ när man är ute och fjällvandrar men inte annars.

Karl Alfred
2002-06-24, 14:31
Jag antar att det roliga i denna idé är att han blandar torrmjölk med mjölk och på så sätt fördubblar protein innehållet i X mängd dryck. Tänk er sedan att slänga ner en skopa med vassle protein oxo... :D

Sve
2002-06-24, 15:13
sen kan man slänga ner sirap, jordnötssmör, bananer, glass också så har man en komplett GBD-drink i bästa bulkanda!

klyftan
2002-06-25, 18:36
äh.. om man ska hålla på så där.. så e de ju bättre o bara köpa protein istället.

spinkoo
2002-06-25, 18:47
Är det bara jag som kryddar mina drinkar med både ägg, mjölk, proteinpulver. Då snackar vi proteiner i massor...dessutom inte särsklit dyrt...äggrulex!

El Diablo
2002-06-26, 19:31
Abel 2000:

kcal:185
Prot:35g
Kolisar:50,5g
fett:3g

Sverker... "Torrmjölk tillför ingenting nytt jmf med Minimjölken."
Nähädu...? Och samma sak gäller då för vassleprotein tillskott?
Som karl alfred påpekar är detta givetvis ett sätt att få i sig proteiner på ett enkelt sätt utan att behöva bälga i sig en hel liter mjölk. Ett relativt billigt sätt faktiskt.
Nåja. Det var bara en ide´jag fick. Gör vad ni vill med den.
Mvh Diablo of jokkmokk.

Sverker
2002-06-27, 07:40
I slutet av åttiotalet var det absolut förbjudet för en tävlande kroppsbyggare att dricka mjölk under deffen :( .
Jag gick mot den allmänt vedertagna praxis och drack mjölk. På den tiden fanns endast lättmjölken som magert alternativ. I ett försök att sänka fettintaget ytterligare drack jag under deffen tormjölk.

Idag finns minimjölken så torrmjölken är ointressant som jag skrev tidigare.

Mjölk är kalorier och mjölksocker. Vill man undvika kalorier men fortfarande få högkvalitativt protein kommer proteinpulvren fram.

Preteria cencio Cartaginem esse delendam.