handdator

Visa fullständig version : Hjälp angående kass aptit


berrabre
2010-06-15, 15:56
Tja allt folk på Kolozzeum ! Ska försöka vara så noggrann jag kan vara med mitt problem angående kosten då jag verkligen varit nojjig / inte förstått ett skit vad som hänt tidigare med mig då jag försökt pressa mat. Har verkligen försökt söka efter detta problem och även postat på ett annat forum utan att få något vettigt svar.

Började träna stenhårt för ca 3½ månad sen och jag har bra bakgrund med några års tränande både inom fotboll och hockey, även innebandy lite halvt oseriöst. Gick superbra för både mig och min polare jag tränar med och överlag har det hållt så länge vi kört på. Vi kör förövrigt 4 pass i veckan 2 underkropps och 2 överkropps (ja, folk tycker det är skumt men inte det denna tråden är till för).

Till problemet då, jag kan rakt av inte pressa lika mycket mat som jag kunde göra innan jag började gymma seriöst. Överdoserade protein pulvret jag använder och blev riktigt nojjig då jag hört många "skräckexemplar" med överdosering av kosttillskott osv (morsan jobbar på sjukan). Såklart var det i samma veva jag började äta som en riktig mes, mådde riktigt pissigt till och från och var riktigt nära att kräkas av maten ifrån skolan och det är ju inte dålig mat vi har då vi får restaurang mat. Kände mig lite småsjuk i perioder där som jag inte tror hade något att göra med proteinpulvret, men jag kan än idag inte äta som jag gjorde förut (detta skedde ca 1½ - 2 månader sen).

Jag klarar oftast inte heller av att äta frukost utan chillar ett tag och äter sedan lunch / senare frukost. Då jag är en nattmänniska har jag inte problem att få 4-6 måltider per "dag", problemet som kvarstår är bara det dära riktiga suget för mat igen allmänt. Äter väldigt mycket frukt och grönt i omgångar, finns det hemma kan jag pressa i mig 2-4 bananer, 1-2 äpplen, 1-2 päron osv. Vet inte om det har något med det hela att göra då jag är ganska kass på dieter / kost, men bör inte fibrerna göra så att jag känner mig mer mättad?

På något sätt som jag bara tappat den riktiga uppskattningen för mat som jag hade förut, jag är förövrigt ganska "liten" snubbe men något mitt i mellan. 175 cm, 69 kg (65 före vi började gymma) och 17 år om någon undrar. Hoppas någon känner igen sig och kan hjälpa mig, detta är det enda men ack så viktiga som hindrar mig från att få perfekta resultat (enligt mig) på gymmet just nu. Tack på förhand!

rooz
2010-06-15, 16:41
Skräckexempel på vad som hänt människor som käkat mkt proteinpulver?


Mår du fortfarande dåligt när du äter i skolan, eller har det börjat gå över? Ungefär vad äter du på en dag?

berrabre
2010-06-15, 17:15
Skräckexempel på vad som hänt människor som käkat mkt proteinpulver?


Mår du fortfarande dåligt när du äter i skolan, eller har det börjat gå över? Ungefär vad äter du på en dag? Uppfuckade njurar / lever, vet att det bara är bullshit egentligen men vet inte varför det satte sig så hårt om jag ska vara helt ärlig. Bara att jag vet att jag råkade överdosera pulvret för ca 1 vecka och därav blev jag rejält nojjig som jag nämnde tidigare.

Just nu går jag inte i skola, sommarlov såklart. Ska jag vara helt ärlig så har det lagt sig lite men jag har ännu inte det dära riktiga suget för mat om du förstår vad jag menar, förut kunde jag bara spontan äta och var alltid snubben som skulle "tävla" med att äta på skolan t.ex. Något jag glömde nämna är också att jag är väldigt upp och ner med mat överhuvudtaget, ibland blir det riktigt seriöst och käkar frukost lunch middag + 3 mellanmål och ibland blir det riktigt dåligt då det bara blir nudlar, mjölk och frukt.

Skriver upp ungefär hur jag käkar men kom ihåg att det inte är det som är det största problemet, börjar nästan fundera på att röka weed bara för att få hungern tillbaka :D

11.00 - 12.00 Frukost. 2-3 knäckebröd med vad som finns hemma till pålägg, räkost är en favorit och använder väl normalt. Har inte "tid" att göra riktiga matiga mackor, gör dom bara simpla och till det 2-4 glas lättmjölk / fruktsoppa.

13.00 Innan gymmet. Påväg till bussen käkar jag oftast ett äpple / en banan och dricker vatten för att tanka på.

15.00 Efter gymmet. Köper en gainomax / käkar en banan direkt efter träning, ja gainomax är knappast det bästa i kostandsväg. Ska börja om med proteinpulvret jag använder när jag fått tillbaka riktiga matlusten.

16.00 - 18.00 Middag, är det farsan som står för maten blir det oftast ett skrovmål / pizza (tyvärr, inte allt för ofta dock). Står morsan för det blir det såklart en seriös och god / nyttig middag, kan vara allt från sallad med kräftstjärtar till morsans hemmagjorda köttbullar med mos, sås och lingonsylt till. Lättmjölk dricks oftast till middagen.

19.00 - 22.00 Något mindre mellanmål, frukter / avokados med keso eller en vanlig macka. Såklart med mjölk, vatten, fruktsoppa eller vad som än finns hemma.

22.00 - 04.00 Allt möjligt skit får man väl nästan säga, har man pallat köpa chips, godis, läsk, nudlar osv. Väldigt ostrukturerad "måltid", och andra sidan är jag inte speciellt brydd i dagsläget då jag bulkar och ska nog göra det ett tag frammåt.

Värt att nämna är att det kan se helt ok ut, bara det att jag rakt av inte kan pressa 1-2 tallrikar av allt som jag gjorde förut.

WHITEFOLKS
2010-06-15, 17:22
Du har ju gått upp i vikt i ganska hyfsad takt så jag förstår inte riktigt vad ditt problem är.

Om du skulle äta dubbelt så mycket av allt som du tycks vilja så skulle du ju bara gå upp mer i vikt.

berrabre
2010-06-15, 17:26
Du har ju gått upp i vikt i ganska hyfsad takt så jag förstår inte riktigt vad ditt problem är.

Om du skulle äta dubbelt så mycket av allt som du tycks vilja så skulle du ju bara gå upp mer i vikt.Ska jag vara riktigt ärligt så är det målet just nu, jag har förklarat problemet så gott jag kunnat. Helt enkelt skitjobbigt att inte känna sig hungrig / må till och från illa, även om det inte är lika illa nu som det var tidigare men ändå. Jag vet rakt av att jag inte äter lika mycket nu som jag gjorde innan jag började gymma och det bekymmrar mig lite grann.

WHITEFOLKS
2010-06-15, 17:33
Du får se till att hitta mat som är lättare för dig att äta om du vill ha i dig mer energi.

Du behöver inte fokusera på att allt ska vara "nyttigt", nyttigt är ett väldigt felanvänt uttryck som oftast bara innebär kalori/fettsnålt.

Tolkia
2010-06-15, 17:51
Steg 1 om du har dålig aptit men i övrigt mår bra (dålig aptit p.g.a. sjukdom brukar inte vara ensamt sjukdomstecken) är nog att sluta noja över den tillfälligt sämre aptiten. Ett effektivt sätt att förta all glädje med att äta är att göra ätandet till en tvångsgrej. Du försvinner inte om du under en period äter lite mindre, och det finns inget självändamål i att kunna "pressa" mastodontmängder mat. Det finns heller ingen poäng med att rusa upp i vikt på nolltid, om det nu är upp i vikt man vill. En långsammare viktuppgång ger oftast ett bättre resultat.

Kischen
2010-06-15, 18:37
Uppfuckade njurar / lever, vet att det bara är bullshit egentligen men vet inte varför det satte sig så hårt om jag ska vara helt ärlig. Bara att jag vet att jag råkade överdosera pulvret för ca 1 vecka och därav blev jag rejält nojjig som jag nämnde tidigare.


Alltså, överdosera? Det låter som du tror att proteinpulver är nån olaglig stimulantia som berra säljer bakom korvmacken.

Vad tror du händer om du äter "för mycket" kyckling en dag?