handdator

Visa fullständig version : Effekten av kreatinladdning på anaerob löpkapacitet - påverkan av kön


King Grub
2010-06-15, 09:45
Creatine (Cr) loading consists of short-term, high-dosage Cr supplementation and has been shown to increase intramuscular total Cr content. Increases in body weight (BW) have been shown to result from Cr loading, with differences by gender, and increased BW may impact weight-bearing exercise. The critical velocity (CV) test is used to quantify the relationship between total running distance and time to exhaustion. The CV test provides the variable, anaerobic running capacity (ARC), which is an estimate of the anaerobic energy reserves in muscle. The purpose of this study was to examine the effects of gender and Cr loading on ARC. Fifty moderately trained men and women volunteered to participate in this randomized, double-blinded, placebo (PL)-controlled, repeated-measures study. After a familiarization session, a 3-day testing procedure was conducted. A maximal oxygen consumption test (&OV0312;o2max) on a treadmill was performed on day 1 to establish the maximum velocity (Vmax) at &OV0312;o2max and to record BW. Days 2 and 3 involved treadmill running at varying percentages of Vmax. Participants were randomly assigned to either the Cr or PL group and received 20 packets of the Cr supplement (1 packet = 5 g Cr citrate, 18 g dextrose) or 20 packets of the PL (1 packet = 18 g dextrose). After consuming 4 packets daily for 5 consecutive days, the 3-day testing procedure was repeated. The male Cr loading group exhibited a 23% higher (p = 0.003) ARC compared to the PL group. Nonsignificant BW increases were found for the Cr groups. These findings suggest that Cr loading may be an effective strategy for improving ARC in men, but not in women, and revealed only nonsignificant increases in BW. Creatine loading may be used before competition by athletes to provide improvements in high-intensity, short-duration activities.

J Strength Cond Res. 2010 Jun 10. The Effects of Creatine Loading and Gender on Anaerobic Running Capacity.

Gorilla
2010-06-16, 19:18
Hmm...så Kreatin har inte samma effekt på anaerobiskt arbete hos kvinnor. Det blir nog min sambo glad över :D

Verkar dock vara många olika bud i olika studier om hur kroppsvikt och arbetsförmågan påverkas av kreatin. 5 dagar kan jag tycka är lite väl lite för att utreda hur kroppsvikten påverkas

Anders The Peak
2010-06-16, 19:33
Det är väl känt att kvinnor har en annorlunda energiomsättning jämfört med män därför har männen större påverkan av en kratinladdning jämfört med kvinnor. Men helt bortkastat är det dock inte för dem de har ändock effekt av kreatinet.

mikaelj
2010-06-16, 19:46
Vilken aspekt av energiomsättningen gör attt män större nytta av kreatinladdning än kvinnor?

Anders The Peak
2010-06-16, 20:06
Vilken aspekt av energiomsättningen gör attt män större nytta av kreatinladdning än kvinnor?

I nr 3/05 (http://www.svenskidrottsmedicin.se/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=237&tmpl=component&format=raw&Itemid=303) är temat "träning och gener", där kan man b la läsa om att uthållighetsträning aktiverar 500 gener, en förklaring till varför vissa individer svarar bättre på träning än andra. Att syrebrist förbättrar prestationsförmågan b la genom att aktivera gener kopplade till transport av syre och energi in i cellen. Samt att kvinnors muskler svarar annorlunda på snabbhetsträning, kvinnor har en lägre förmåga att utföra kortvarigt, högintensivt arbete, då musklerna inte svarar på samma sätt som hos män.

Mikael om du klickar på länken så får du förklaringen.

hejhopp79
2010-06-16, 21:12
Av nyfikenhet bara...

Postar du bara forskning som visar på positiva effekter av träningstillskott, Grub? Det torde ju finnas negativa resultat också rimligen. Eller kanske inte. Men jag är mest nyfiken =)

King Grub
2010-06-16, 21:54
Nej, jag postar alla intressanta/relevanta jag ser. Men när man bekostar en studie på kosttillskott är det oftast därför att det finns en teori om eller en spekulation om att något har en effekt, ofta baserat på tidigare observationer, kanske i något annat sammanhang. Därför blir resultaten ofta "positiva". Det är inte ofta någon säger, "skall vi testa om det här inte fungerar - det finns ju inget som tyder på det" och sedan bekostar en sådan. Mycket vanligare att man säger "vi tror att X har effekt Y - låt oss bevisa det".

hejhopp79
2010-06-16, 22:41
Nej, jag postar alla intressanta/relevanta jag ser. Men när man bekostar en studie på kosttillskott är det oftast därför att det finns en teori om eller en spekulation om att något har en effekt, ofta baserat på tidigare observationer, kanske i något annat sammanhang. Därför blir resultaten ofta "positiva". Det är inte ofta någon säger, "skall vi testa om det här inte fungerar - det finns ju inget som tyder på det" och sedan bekostar en sådan. Mycket vanligare att man säger "vi tror att X har effekt Y - låt oss bevisa det".

Det har du väldigt rätt i, tänkte inte så långt.

Zorgus
2010-06-17, 09:54
Hmm...så Kreatin har inte samma effekt på anaerobiskt arbete hos kvinnor. Det blir nog min sambo glad över :D

Verkar dock vara många olika bud i olika studier om hur kroppsvikt och arbetsförmågan påverkas av kreatin. 5 dagar kan jag tycka är lite väl lite för att utreda hur kroppsvikten påverkas

Nu var det dock Kreatin Citrat som användes i studien, som (enligt tillverkarna) inte ska ge samma viktuppgång som monohydrat. Det kan kanske förklara den nästan obefintliga viktuppgången?

Gorilla
2010-06-17, 17:12
Nu var det dock Kreatin Citrat som användes i studien, som (enligt tillverkarna) inte ska ge samma viktuppgång som monohydrat. Det kan kanske förklara den nästan obefintliga viktuppgången?Mm, fast då kan man fråga sig vad den egentligen ska ha för effekter

mini
2010-06-17, 17:33
Kan den mindre effekten av kreatin kopplas ihop med mindre muskelmassa?

Eddie Vedder
2010-06-18, 08:08
Av nyfikenhet bara...

Postar du bara forskning som visar på positiva effekter av träningstillskott, Grub? Det torde ju finnas negativa resultat också rimligen. Eller kanske inte. Men jag är mest nyfiken =)

Sedan får du ju skilja på "positivt och positivt" också. Studieresultaten säger ju sitt men tolkningen av dem något helt annat. Låt säga att tilskott x fått en "positiv" effekt med 30% ökning av fettförbränningen.

Det kan ju låta bra. Men om det var under två timmar i total vila och basalomsättningen de två timmarna var typ 100 kcal innebär det ju alltså bara 30 kcal. Om det sedan kan tolkas som ett bra resultyat eller ej är ju en subjektiv fråga.

Samma diskussion finns ju om EAA, hur stor skillnad i längden har den akuta ökningen av muskelproteinsyntes som man kunnat uppmäta i studier (där upplägget sällan motsvarar normala situationer) i en proteinrik kost?

Kan den mindre effekten av kreatin kopplas ihop med mindre muskelmassa?

Jag tänkte på samma sak. Det och kvinnor glykogenmetabolism som ju inte är lika effektiv som mäns. Kan vara helt taget ur arslet men att glykogeninlagring effektiviserar kreatinbufferti musklerna är ju känt.

Guddi
2010-06-18, 09:48
Kan den mindre effekten av kreatin kopplas ihop med mindre muskelmassa?Det finns vad jag vet endast en studie där man tittat på vilka faktorer som kan inverka på om man är responder eller nonresponder. I den var mängden muskelmassa en inverkande faktor så det känns troligt att muskelmassan har inverkat.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15320650
http://traningslara.se/blogg/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/

Anders The Peak
2010-06-20, 13:04
Det finns vad jag vet endast en studie där man tittat på vilka faktorer som kan inverka på om man är responder eller nonresponder. I den var mängden muskelmassa en inverkande faktor så det känns troligt att muskelmassan har inverkat.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15320650
http://traningslara.se/blogg/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/
Om nu muskelmassan hade inverkat så kraftigt på resultatet då hade en korrigering gjorts i procentuellt mot männens muskelmassa. Jag tror mig veta att det handlar om skillnaderna mellan mäns och kvinnors energiomsättning i musklerna "kvinnor har en lägre förmåga att utföra kortvarigt, högintensivt arbete, då musklerna inte svarar på samma sätt som hos män. "

Studien handlade om i första hand om:" Effekten av kreatinladdning på anaerob löpkapacitet - påverkan av kön "