handdator

Visa fullständig version : Køpråd, suv


lauria
2010-06-15, 06:09
Morrn!!

Ær ute efter en pendlarbil, helst en suv. Kommer att pendla 3-400mil i månaden.
Har kollat lite på Freelander TD4, Grand vitara, CR-V och X-trail...
Alla ær diesel. Vilken skulle ni har føredragit och varfør??
Vældigt tacksam førhjælp, behøver bilen snarast!

//MVH Tobbe

Mart|n
2010-06-15, 06:21
Jag har kört Volvo XC90, Nissan X-Trail, Lexus RX400h och har en Nissan Qashqai +2 nu.

Jag är inte direkt någon bilnisse så jag har väl inte så mycket att säga egentligen... Men mina två absoluta favoriter är X-Trail och Qashqai +2 vad gäller komfort.

lauria
2010-06-15, 10:50
Jag har kört Volvo XC90, Nissan X-Trail, Lexus RX400h och har en Nissan Qashqai +2 nu.

Jag är inte direkt någon bilnisse så jag har väl inte så mycket att säga egentligen... Men mina två absoluta favoriter är X-Trail och Qashqai +2 vad gäller komfort.
Okej, tack för svaret....det är ju väldigt viktigt med komforten när man åker så mkt. Ska kolla upp de två.

pragmatist
2010-06-15, 11:11
Vad pratar vi om för prisläge här? Nytt eller begagnat? SUV:ar kan ju kosta hur mycket som helst. Och hur stort är behovet av lastutrymme?

tjabon
2010-06-15, 11:21
Varför inte köpa en Hummer ????

Skämt åsido: Köp en bra mellanstor diesel som drar 0.5 L milen.

tsp
2010-06-15, 12:09
Gött å köpa en SUV att ha som pendlarbil du. DET ÄR SÅNNA SOM DU SOM FÖRSTÖR MODER JORD!! *cry**cry**cry*

J.V
2010-06-15, 12:16
Gött å köpa en SUV att ha som pendlarbil du. DET ÄR SÅNNA SOM DU SOM FÖRSTÖR MODER JORD!! Nu vet jag inte hur seriös du är, meeen jag tänkte lite samma sak.

Varför köper man en SUV om man ska pendla? :/

tsp
2010-06-15, 12:20
Nu vet jag inte hur seriös du är, meeen jag tänkte lite samma sak.

Varför köper man en SUV om man ska pendla? :/

Tja, inte särskilt seriös, fast ändå seriös på ett vis. Har verkligen ALDRIG hört talas om någon som vill köpa en SUV som pendlarbil :D Verkar ju helt idiotiskt ^^

Ignatius72
2010-06-15, 12:23
Jag har en Kia Sorento som jag är mycket nöjd med. Vad jag förstår så är den senaste modellen tämligen uppdaterad och ska inte jämföras med Hyundai Sante fe eller tidigare årgångar av Sorenton.

shut teh face
2010-06-15, 12:44
Nya BMW X1 Diesel köpte pappa nyss, det är en suv och den drar 0.53 milen.

http://www.carlex.ch/de/news/bmwx1

Landström
2010-06-15, 12:51
Tja, inte särskilt seriös, fast ändå seriös på ett vis. Har verkligen ALDRIG hört talas om någon som vill köpa en SUV som pendlarbil :D Verkar ju helt idiotiskt ^^

Beror ju på pendlingsorterna. Kanske ingen "E4" däremellan... ;)

Lord
2010-06-15, 14:24
Subaru Forester, märket har flest nöjda kunder!

lauria
2010-06-15, 15:45
Vad pratar vi om för prisläge här? Nytt eller begagnat? SUV:ar kan ju kosta hur mycket som helst. Och hur stort är behovet av lastutrymme?
Blir en beg, det blir før dålig affær att køpa en før ny/dyr bil....så max 120 hade jag tænkt....lastutrymmet ær de inte så noga med. Men bigger is better ;)

lauria
2010-06-15, 15:51
Tja, inte särskilt seriös, fast ändå seriös på ett vis. Har verkligen ALDRIG hört talas om någon som vill köpa en SUV som pendlarbil :D Verkar ju helt idiotiskt ^^

Nu vet jag inte hur seriös du är, meeen jag tänkte lite samma sak.

Varför köper man en SUV om man ska pendla? :/

Varfør skulle de va idiotiskt att pendla i en suv?
Har 40mil, enkel væg, till jobbet. Veckopendlar....visst på sommar halvåret så ær det inte nødvændigt med en så pass stor bil. Men på vintern så ær det en førdel.
Har kørt den vægen ett antal gånger. Førut nær jag hade en freelander och nu nær jag hade en golf....Det var skillnad.
Sen så handlar inte tråden om att jag funderar øver en suv. Utan, jag ska ha en, men vilket mærke.

lauria
2010-06-15, 15:53
Subaru Forester, märket har flest nöjda kunder!

Jo, skulle gærna ha en. En boxerdiesel *love* men dyvær før mkt pengar før att køra næstan 5000mil om året med. Iaf om man måste stå før bilen sjælv.

z_bumbi
2010-06-15, 16:07
Med tanke på att du tänker åka ca 4200 mil per år bara i pendling så gissar jag att invändningarna har en del med förbrukningen att göra men vill du lägga en halv normal månadslön extra i bränslekostnad per år så är det däremot upp till dig.

Själv skulle jag kolla på en Passat TDI om jag skulle långpendla och vill ha bra vinteregenskaper. Fyrhjulsdrivet, bra drifttid och man måste anstränga sig rejält för att få upp förbrukningen.

Nelson81
2010-06-15, 16:09
nya karossen av santa fen hade jag köpt på engång, mkt bil för pengarna.

tsp
2010-06-15, 18:20
Varfør skulle de va idiotiskt att pendla i en suv?
Har 40mil, enkel væg, till jobbet. Veckopendlar....visst på sommar halvåret så ær det inte nødvændigt med en så pass stor bil. Men på vintern så ær det en førdel.
Har kørt den vægen ett antal gånger. Førut nær jag hade en freelander och nu nær jag hade en golf....Det var skillnad.
Sen så handlar inte tråden om att jag funderar øver en suv. Utan, jag ska ha en, men vilket mærke.

Ja men då så! Såg framför mig en tjomme som pendlar 9,8km till jobbet i stan i en suv. :D

lauria
2010-06-15, 18:24
Ja men då så! Såg framför mig en tjomme som pendlar 9,8km till jobbet i stan i en suv. :D

Då kan jag førstå din invændning ;)

lauria
2010-06-15, 18:26
Med tanke på att du tänker åka ca 4200 mil per år bara i pendling så gissar jag att invändningarna har en del med förbrukningen att göra men vill du lägga en halv normal månadslön extra i bränslekostnad per år så är det däremot upp till dig.

Själv skulle jag kolla på en Passat TDI om jag skulle långpendla och vill ha bra vinteregenskaper. Fyrhjulsdrivet, bra drifttid och man måste anstränga sig rejält för att få upp förbrukningen.

Jo, passat har jag kollat på. Har haft några sånna i jobbet, nya karrosen då.
Men som sagt, gillar suvar.

Oxe
2010-06-15, 18:29
Vill du ha en riktig SUV får du isf räkna med 1,2 liter milen och uppåt. vid blandad körning.
Men du verkade vara kinkig när det gällde soppa kostnaden, ingen bra kombo ifall du skall köra SUV

Arnesson
2010-06-15, 18:32
Honda CR-V är ju helt ok. Vi hade en sådan till fjällen senast och den drog runt 0,7 vid lugn landsvägskörning. Audi A6an jag åkte i drog 1,2, så att en "SUV" automatiskt ska vara miljöovänligt och bränsletörstig håller inte riktigt.

Oxe
2010-06-15, 18:41
Men är Cr-v en suv eller en cross over...
Escalade, Navigator, Durango, LandRover, Tahoe, Suburban, Excursion, Expediton.
Q7, Touaregen, Cayennen där har du suvar

Arnesson
2010-06-15, 18:48
Men är Cr-v en suv eller en cross over...
Escalade, Navigator, Durango, LandRover, Tahoe, Suburban, Excursion, Expediton.
Q7, Touaregen, Cayennen där har du suvar

Definitionsfråga givetvis men om du ser prisklassen samt nämnda modeller i första inlägget så tror jag CR-V är mer vad trådskaparen efterfrågar.

pragmatist
2010-06-15, 19:51
Det kryllar inte direkt av diesel-SUV:ar för under 120k, såvida de inte är ganska gamla och/eller har gått väldigt långt. CR-V:n är väl ok men ganska sällsynt som diesel. Små, billiga SUV:ar brukar också vara ganska bullriga.

mojoo
2010-07-18, 18:05
De blev en lexus rx 400h 07a häromdagen! Ska man skaffa 20" fälgar eller 18 ? bullrar 20" fälgar mycket? Oj trodde de va tråd om suvar - Men Lexus är och rekommendera i alla fall, de är väldigt väldigt få som haft några bekymmer med dem och den drar 0.9l mil.

Morty
2010-07-18, 22:51
Förklara för en oförstående varför man vill ha en SUV?

Ignatius72
2010-07-19, 07:51
Förklara för en oförstående varför man vill ha en SUV?

Prova en så kanske du får en känsla för varför.