handdator

Visa fullständig version : DU eller 1000


Jorpa
2010-06-14, 22:28
Från en diskussion idag som först började med politik och slutade med en diskussion om hur värt en människas liv är.

Jag sa att jag hade offrat över 1 000 personer för mitt eget liv, 1 000 personer som aldrig har/skulle ha/har någon kontakt på något sätt med någon jag kommer träffa/alltså är helt avskuren från mitt och mina näras liv.

Offringen sker direkt, knäpper du med fingrarna överlever du och 1 000 dör. Knäpper du inte dör du, inte helt smärtfritt, med viss lida. Inte ett nackskott men något mellan en köttkvarn och nackskott. Tanken är att du ska förstå att du ska dö.


Vi kom fram till att jag är hitler, eller han tyckte de. Jag tyckte det var normalt att tänka och reagera så.


Jag har försökt lägga en stegrande skala på hur gudomlig eller hitler:isk man är.



VIKTIGT - Man märker inte alls av dödandet, man dödar inte personerna själv. Allt sker med ett fingerknäpp och är väldigt lätt.

Diskutera dock gärna andra utvägar.

Dav0d
2010-06-14, 22:30
Från en diskussion idag som först började med politik och slutade med en diskussion om hur värt en människas liv är.

Jag sa att jag hade offrat över 1 000 personer för mitt eget liv, 1 000 personer som aldrig har/skulle ha/har någon kontakt på något sätt med någon jag kommer träffa/alltså är helt avskuren från mitt och mina näras liv.

Offringen sker direkt, knäpper du med fingrarna överlever du och 1 000 dör. Knäpper du inte dör du, inte helt smärtfritt, med viss lida. Inte ett nackskott men något mellan en köttkvarn och nackskott. Tanken är att du ska förstå att du ska dö.


Vi kom fram till att jag är hitler, eller han tyckte de. Jag tyckte det var normalt att tänka och reagera så.


Jag har försökt lägga en stegrande skala på hur gudomlig eller hitler:isk man är.

Det är fullt normalt, den andra ljuger för sig själv eller är en av väldigt få...

Onigiri
2010-06-14, 22:31
Det finns en hitler inom oss alla.

Dav0d
2010-06-14, 22:33
Skulle inte riktigt definera detta agerande som "hitler" liknande, den som gör det gör väldigt fel.

mangs
2010-06-14, 22:34
Alltså. 1000 människor dör varje timme någonstans så jag skulle ha det ytterst svårt att motivera för mig själv att självmant ta mitt liv och låta mina barn växa upp utan pappa. Hade det varit verkligt kanske jag hade reesonerat annorluna men oavsett vilket så värdesätter jag mig själv och de i min närhet oerhört mycket högre än totala främlingar.

Three pigs
2010-06-14, 22:34
Jadu, bra fråga. Tror inte jag skulle kunna leva med att ha dödat 1000 för att själv leva.

Stoltz
2010-06-14, 22:35
"En hitler" - Herre Gud. Fullt normalt att man skulle vilja överleva själv.

Jorpa
2010-06-14, 22:36
Ville lägga ett alternativ på "Svår fråga, vet ej"

Lite sent att göra de dock :(

Dav0d
2010-06-14, 22:37
Jadu, bra fråga. Tror inte jag skulle kunna leva med att ha dödat 1000 för att själv leva.

Säg det igen när du ser malmaskinen som ska krossa din lemmar och allt du behöver göra är att knäppa med fingrarna för att fortsätta leva.

Tror många kommer missuppfatta pollen dock. Står mig och min familj, inte mig eller min familj. Jag tror de flesta kommer redan vid sig själv offra 1000 personer, ifall de noga går igenom scenariot.

Three pigs
2010-06-14, 22:39
Säg det igen när du ser malmaskinen som ska krossa din lemmar och allt du behöver göra är att knäppa med fingrarna för att fortsätta leva.



Ska försöka när det väl sker :- )

Jorpa
2010-06-14, 22:40
Säg det igen när du ser malmaskinen som ska krossa din lemmar och allt du behöver göra är att knäppa med fingrarna för att fortsätta leva.

Tror många kommer missuppfatta pollen dock. Står mig och min familj, inte mig eller min familj. Jag tror de flesta kommer redan vid sig själv offra 1000 personer, ifall de noga går igenom scenariot.

Jag behöver inte ens malmaskinen till motivation. Bara tanken att inte vara vid liv, som förövrigt är en väldigt obehaglig tanke.

Nalfaren
2010-06-14, 22:41
Skulle offra mig själv för min älskling, men skulle inte offra andra.
(i teorin)

Jorpa
2010-06-14, 22:42
Skulle offra mig själv för min älskling, men skulle inte offra andra.
(i teorin)

Jag skulle vilja haft med en annans liv mot mitt. Någonstans där i mitten.

Men du säger alltså att du hellre dör än att en random peru:an / afrikan / okänd stockholmare - dör

kalllee
2010-06-14, 22:42
Man får ta ansvar över sitt eget liv, klart man vill överleva

Balke
2010-06-14, 22:50
Eftersom jag inte tror på liv efter döden så är min död -> Allt är slut, för mig.

Alltså är mitt liv, för mig, värt mer än hela världen.

"Jag dödar 1 000 för att själv överleva".

Hade jag däremot varit religiös, t ex kristen, så hade jag ju självklart offrat mig själv och min familj för att rädda de 1000 andra. Då kommer ju antagligen min familj till himmelen också. Win-Win.

stevebc
2010-06-14, 22:50
Det är givetvis omöjligt att svara på om man inte befinner sig i situationen.

LoTiX
2010-06-14, 22:51
Det kräver sin man eller kvinna att offra sig själv för 1000 i den situationen när det väl gäller. Men det hela görs så löjligt icke-emotionellt, exemplet handlar mer om siffror än människor - det går inte att få grepp om situationen.

I en extrem situation, tillsammans och nära typ 10 andra personer, är det snarare antagligen rätt många som skulle kunna offra sig själva.

Vem hade inte sprungit fram till en brinnande bil för att släpa ut tre småbarn i baksätet? Exakt...

Balke
2010-06-14, 22:52
Det är givetvis omöjligt att svara på om man inte befinner sig i situationen. Det är givetvis också omöjligt att svara på om du skulle ta emot 1 miljard kronor ifall det inte fanns någon nackdel för dig eller någon annan i världen, om man inte befinner sig i situationen.

Fast nej.

Jorpa
2010-06-14, 22:53
Det kräver sin man eller kvinna att offra sig själv för 1000 i den situationen när det väl gäller. Men det hela görs så löjligt icke-emotionellt, exemplet handlar mer om siffror än människor - det går inte att få grepp om situationen.

I en extrem situation, tillsammans och nära typ 10 andra personer, är det snarare antagligen rätt många som skulle kunna offra sig själva.

Vem hade inte sprungit fram till en brinnande bil för att släpa ut tre småbarn i baksätet? Exakt...

Det är skillnad att offra sig och att försöka rädda någon.

Skulle du sticka kniven i bröstet för att de små barnen skulle teleporteras ut och in i deras vaggor ?

Jag tror du svarar nej, men jag har haft fel förut.

LoTiX
2010-06-14, 22:57
Det är skillnad att offra sig och att försöka rädda någon.

Skulle du sticka kniven i bröstet för att de små barnen skulle teleporteras ut och in i deras vaggor ?

Jag tror du svarar nej, men jag har haft fel förut.

När jag försöker rädda de där barnen offrar jag mig ifall det är mycket tydligt att bilen skall explodera inom minuten.

När jag väljer att dö för att låta 1000 andra personer leva offrar jag mig också för att rädda någon.

*Ditt scenario med kniven och teleporterande bebisar är ju lika abstrakt som trådskaparens scenario; just det jag diskuterade i inlägget du citerade.

stevebc
2010-06-14, 22:58
Det är givetvis också omöjligt att svara på om du skulle ta emot 1 miljard kronor ifall det inte fanns någon nackdel för dig eller någon annan i världen, om man inte befinner sig i situationen.

Fast nej.Så du resonerar på samma sätt nu i skrivande stund som om du stod på livets rand? Är du en robot?

Jag resonerar på ett annat sätt när jag sitter framför en laptop och skriver på ett träningsforum än när jag står och väljer mellan x antal människors död och mitt eget liv.

Wille005
2010-06-14, 22:58
Jag vill överleva.

stevebc
2010-06-14, 23:01
Jag kan ge det ett försök åtminstone: jag tror inte jag hade tagit mitt liv för att rädda 100 människor. Vad vet jag. Kanske kan jag rädda fler genom att leva vidare. Å andra sidan, ännu mer överbefolkning är det sista jorden behöver. Fast det ser jag hellre genom att låta bli att barn föds snarare än att låta bli att rädda människor som lever här och nu.

Någon miljard människor borde fungera rätt bra, och då hade också fler kunnat ta del av västvärldens livsstil. Vem ser fram emot dagen när Kina och hela Afrika börjar leva som oss, med tanke på de miljöproblem som redan existerar?

Psyla
2010-06-14, 23:08
Hade dött för många..

Jorpa
2010-06-14, 23:15
När jag försöker rädda de där barnen offrar jag mig ifall det är mycket tydligt att bilen skall explodera inom minuten.

När jag väljer att dö för att låta 1000 andra personer leva offrar jag mig också för att rädda någon.

*Ditt scenario med kniven och teleporterande bebisar är ju lika abstrakt som trådskaparens scenario; just det jag diskuterade i inlägget du citerade.

Min poäng var att du fick det att låta som att det var samma sak som att offra sig, vilket det inte är.

Det var ett abstraktextremt exempel men du förstod precis vad som menades? Eller? Och det var det som var poängen.

För det jag nämnde, DET hade vart att offra sig. Då dör du för deras skull och det var det allt handlade om.

Stråhle
2010-06-14, 23:52
Jag dödar 1 000 för mig och min familj.

Kek
2010-06-15, 00:14
Jag dödar 1000 pers för rikedom och lycka utan att tveka.

Troll
2010-06-15, 00:21
alltså. 1000 människor dör varje timme någonstans så jag skulle ha det ytterst svårt att motivera för mig själv att självmant ta mitt liv och låta mina barn växa upp utan pappa. Hade det varit verkligt kanske jag hade reesonerat annorluna men oavsett vilket så värdesätter jag mig själv och de i min närhet oerhört mycket högre än totala främlingar.

+1

High1ander
2010-06-15, 00:37
Tycker inte alls det är konstigt att man väljer sig själv framför 1000 andra, folk gör ju det hela tiden. Om man skulle skänka 10 000kr per månad så skulle man säkert på ett år beroende på vart man skickar pengarna rädda mer än 1000 personer, iaf kortsiktigt.

Frågan är lite "roligare" om man säger "är ditt gymkort värt 10 personers liv"?

Olegh
2010-06-15, 00:41
Jag har svårt att se mig själv ta någon annan människas liv, med undantag om situationen kräver det då jag eller någon närstående blir attackerad.

Deceiver85
2010-06-15, 00:47
Jag dödar...

Ett tusen för rikedom och lycka
En miljon för att själv överleva
En miljard för att jag och min familj överlever

Neuwb
2010-06-15, 00:49
Hade dött för många..

yah, eller hur...

Neuwb
2010-06-15, 00:54
När jag försöker rädda de där barnen offrar jag mig ifall det är mycket tydligt att bilen skall explodera inom minuten.


Överlever du så offrar du dig inte.

mjölk-dryck
2010-06-15, 06:36
"Jag dödar 1 000 för att själv överleva"

Men BARA för att jag har så mycket att tillföra världen. De där 1000 människorna är en piss i Mississippi ur ett större perspektiv :)

emi23j
2010-06-15, 07:28
Jag dödar...

Ett tusen för rikedom och lycka
Så många som krävs för att själv överleva
Så många som krävs för att jag och min familj överlever


Om det behövdes skulle man säkert döda mer för rikedom och lycka. Jorden är överbefolkad som det är redan nu.
Men sanningen är ju den att detta dödande redan sker så varför skulle man som individ tveka att göra det själv?
Sen är det ju väldigt känt att det är omöjligt att lyckas utan att direkt, eller indirekt, "screw over a few people".

Ganymedes
2010-06-15, 07:32
Får man välja att döda 1000 värdelösa människor?

CpÅke
2010-06-15, 09:59
hade offrat mej själv,dock så tror jag är kapabel till att döda för det jag tror på men att döda tusen oskyldiga för min eget skin? nej det hade jag nog inte gjort. allting i denna värld är för stunden iallfall är det dags att gå vidare så kan jag inte göra annat än o le

ingen verkar acceptera att det finns människor som offrar sej för andra bara för att ni själv inte skulle göra det,ni är fast beslutsamma över att människan är ett djur som gör allt för att överleva.jag kan säga det att ni är inte mer djur än ni väljer att vara.

ceejay
2010-06-15, 10:11
Jag är värd mest av alla så gränsen är ganska hög för hur många.

King Grub
2010-06-15, 10:12
http://jacobtheklein.files.wordpress.com/2009/12/finger_snapping_th.jpg

rajjan_dammit
2010-06-15, 12:19
Dödar på, jag är solipsist.

Nitrometan
2010-06-15, 12:20
Dödar på, jag är solipsist.

Hmmm, men dödar du inte dig själv då?

Nitrometan
2010-06-15, 12:21
Jag dödar...

Ett tusen för rikedom och lycka
En miljon för att själv överleva
En miljard för att jag och min familj överlever

Jag håller med deceiver.

tsp
2010-06-15, 12:36
Går inte att svara på. Man vill ju såklart tro att man skulle handla som en genomgod människa och välja att ta sitt eget liv. Men överlevnadsinstinkten är väl den starkaste drivkraft vi har, att överkomma den krävs det nog jävligt mycket för. Möjligtvis att en gammal vis buddhistmunk skulle ha kapacitet inom sig till att klara av att göra det.

victor_n
2010-06-15, 12:40
Jag hade utrotat mänskligheten för mitt eget skinn ^^.

tsp
2010-06-15, 13:15
Jag hade utrotat mänskligheten för mitt eget skinn ^^.

Fan vad coolt det hade vart, hade nog fan jag också gjort! Hade flyttat ut i skogen och levt sida vid sida med en vargflock! Typ lite Mowgli blandat med I Am Legend

victor_n
2010-06-15, 13:18
Fan vad coolt det hade vart, hade nog fan jag också gjort! Hade flyttat ut i skogen och levt sida vid sida med en vargflock! Typ lite Mowgli blandat med I Am Legend

Precis min tanke, jävla trist utan möjligheten att nuppa då jag inte är så mycket för beastiality...

Eddie Vedder
2010-06-15, 13:27
VIKTIGT - Man märker inte alls av dödandet, man dödar inte personerna själv. Allt sker med ett fingerknäpp och är väldigt lätt.


Med det utgångsläget är det inget jag ens behöver fundera en sekund på. Att jag inte på något sätt märker av dödandet innebär ju per automatik att ingen av de människorna jag tycker om och har i min närhet dör. För det skulle jag ju märka av.

Och om jag dog skulle ju ingen veta att de överlevt tack vare mig heller. Precis som ingen vet att jag är orsaken till 1000 personers död.

Men pengamotivet är svårare, där kan jag inte svara rakt ut varken ja eller nej.

Mecker
2010-06-15, 13:36
Pengarna - Väldigt svårt faktiskt eftersom jag inte vet hur svårt jag skulle drabbas emotionellt av att veta att jag dödat ett antal människor för pengar då just endast pengar i sig gör inte mig lycklig.

Lycka - Skulle lätt döda hela mänskligheten om jag blev genuint lycklig av det, annars hade jag varit ganska självdestruktiv.

Mitt liv - Säkert 6-7 miljarder människor. Blir tvungen att lämna kvar några för annars tror jag inte att livet skulle vara värt att leva vidare.

Jorpa
2010-06-15, 16:52
Jag är nöjd över svaren i tråden!

Jag är glad och ledsen över männsklighetens själviskhet :) Mest glad! För jag är precis likadan och jag förväntar mig detsamma av andra.

Men det betyder inte att jag saknar empati eller på något sätt är ond, snarare tvärt om. Jag bryr mig nog mest bland mina kompisar om tillsynes onödiga händelser och upplevelser.
Medan mina vissa av mina kompisar, har noll empati överhuvudtaget, men svarar att de skulle dö för 10 random personer.

Jag skulle vilja se Bärs eller Mikes svar :) Det var lite väl många som dödade faktiskt, trodde de skulle vara 50/50

shape
2010-06-15, 17:02
Det är givetvis omöjligt att svara på om man inte befinner sig i situationen.

Din kommentar är dryg och helt onödig när det är uppenbart vad frågeställningen syftar till - ett teoretiskt svar sas. Är du efterbliven på riktigt (med hänvisning till din kommentar) ber jag om ursäkt!

Till ts: Jag tycker inte att du är en hitlerkopia!
Som någon annan vettig människa antydde innan, så är mitt liv hela världen eftersom jag inte har några t.ex. religiösa ideal. Mitt liv här på jorden är med andra ord allt jag tror på och det vill jag naturligtvis inte avsluta förens jag själv känner mig redo!

Denstillasittande
2010-06-15, 17:34
Lätt val hade dödat för allting av det där. Ingen av mina närmsta påverkas ju och med bara en knapptryckning hade det varit hemskt enkelt.
Hade alla resonerat att varenda en är precis lika mycket värda så hade nog människan inte varit så pass långt fram som vi är.

Fredrik_S
2010-06-15, 17:39
Om vi säger att det finns 6 000 000 000 har jag lätt offrat 5 999 999 998 för mitt eget liv, men vettefan om jag offrat 5 999 999 999.

(Hade velat att det skulle vara kvar en snygg tjej.)

Valvanto
2010-06-15, 18:54
Om vi säger att det finns 6 000 000 000 har jag lätt offrat 5 999 999 998 för mitt eget liv, men vettefan om jag offrat 5 999 999 999.

(Hade velat att det skulle vara kvar en snygg tjej.)

Hoppas du skojar. Offra nästan 6miljarder för att vara kvar med en snygg tjej? :D

Eddie Vedder
2010-06-15, 19:32
Jag är glad och ledsen över männsklighetens själviskhet :) Mest glad! För jag är precis likadan och jag förväntar mig detsamma av andra.

Du borde inte vara ledsen. Jag ser det som det mest självklara i världen att människan, liksom andra djur, prioriterar överlevnad hos sina egna och sig själv.

Jag ser inte att det vore någon god gärning om jag dog och 1000 random personer är ovetande om att de lever tack vare det. Men jag vet vilka människor jag älskar och som älskar mig och jag vet vilken enorm smärta det skulle leda till för de personerna.

Inte vill jag avsluta mitt liv och förstöra livet för de jag älskar i syfte att rädda 1000 personer jag inte har en aning om vilka de är.

stevebc
2010-06-15, 19:49
Din kommentar är dryg och helt onödig när det är uppenbart vad frågeställningen syftar till - ett teoretiskt svar sas. Är du efterbliven på riktigt (med hänvisning till din kommentar) ber jag om ursäkt!

Till ts: Jag tycker inte att du är en hitlerkopia!
Som någon annan vettig människa antydde innan, så är mitt liv hela världen eftersom jag inte har några t.ex. religiösa ideal. Mitt liv här på jorden är med andra ord allt jag tror på och det vill jag naturligtvis inte avsluta förens jag själv känner mig redo!Okej. Jag hade tagit mitt liv för en igelkott. Jag hade räddat alla liv på hela jorden. Jag är jättegod nu, ett helgon. Vem vill ta på mig?

Så, nu svarade jag teoretiskt.

FeTTe
2010-06-15, 19:55
"Jag dödar 1 000 för rikedom och lycka." och jag skulle kunna knäppa med fingrarna ett par minuter utan att stanna om det skulle resultera i att jag blev ännu rikare och lyckligare.

Är jag någon djävulsk avkomma måntro?

Osten80
2010-06-15, 20:04
Okej. Jag hade tagit mitt liv för en igelkott. Jag hade räddat alla liv på hela jorden. Jag är jättegod nu, ett helgon. Vem vill ta på mig?

Så, nu svarade jag teoretiskt.

Bra svarat, för att vara efterbliven vill säga!

rajjan_dammit
2010-06-15, 20:29
Hmmm, men dödar du inte dig själv då?

Jo, litegrann.

Neuwb
2010-06-15, 23:34
Varför pratar nån om överlevnadsinstinkt? Det har väl inte med saken att göra. Alla som skulle offra sig, ni är inte goda och resten av oss är inte onda. Resten av oss är normala medan ni (utöver det faktum att ni ljuger för er själva) är korkade.
Det enda som är relevant här är att om du dör så blir dina nära och kära väldigt ledsna, dessutom dör du, så du kan inte göra ett skit. Du förlorar allt som betyder nåt i livet för några obetydliga randoms som du inte har nåt med att göra. Stupid, stupid, stupid!

Nitrometan
2010-06-16, 07:07
Resten av oss är normala medan ni (utöver det faktum att ni ljuger för er själva) är korkade.
Hur vet du att ditt resonemang är det "normala" och det andra resonemanget är det korkade?

Finns det nåt som du kan basera din åsikt på?

shut teh face
2010-06-16, 08:32
Om jag får 1 krona per avslutat liv skulle jag exekverat 1 miljard gånger för 1 miljard kr. :em: .... kanske jag inte behöver så mycket pengar, 100-200 miljoner räcker kanske.

hugok
2010-06-16, 09:56
Egoism i viss mån är en evolutionär styrka. Den som hade offrat sitt eget liv för att rädda 1000 random människor som inte påverkar en är evolutionärt svaga.

hugok
2010-06-16, 09:57
Dessutom ar jorden överbefolkad...

rajjan_dammit
2010-06-16, 10:06
Allting är bättre än döden, tycker jag. När man är död upphör världen att existera och man kan inte tänka "shit, va jobbigt det är att vara död", ergo vilket liv man än lever är det bättre än att vara död.

Olegh
2010-06-16, 10:11
Nog för att narcissismen, egenkärheten och egoismen är särdeles stor här på kolo, men vaffan?

Ni verkar ju missa en ganska stor del av frågeställningen. Det är alltså ni, som medvetet DÖDAR 1000 människor. Det är inte helt sonika en fråga om man värderar sitt eget skinn högre än tusen okända, utan även en fråga om man kan sova gott om natten efter att fimpat dessa satar. Villkoret var förvisso något i stil med att man "inte skulle märka något" när man tryckte på knappen, men det ändrar ju inte faktumet att man måste leva med sig själv och sitt val resten av livet.

Hade det ändrat på saken om ni hade behövt se dessa människor i ögonen först, därefter tryckt på en knapp för att se personen framför dig ramla ihop på marken? Fortfarande lugnt?

Cheezuz.

rajjan_dammit
2010-06-16, 10:19
Hade det ändrat på saken om ni hade behövt se dessa människor i ögonen först, därefter tryckt på en knapp för att se personen framför dig ramla ihop på marken? Fortfarande lugnt?

Cheezuz.

Ja, det är faktiskt fortfarande lugnt. Eftersom allting, inklusive dessa människor, ändå upphör att existera när jag dör. Då spelar det liksom inte längre någon roll, jag kan inte i döden tänka att det var ju skönt att jag sparade de där 1000 människornas liv.

shut teh face
2010-06-16, 10:20
Nog för att narcissismen, egenkärheten och egoismen är särdeles stor här på kolo, men vaffan?

Ni verkar ju missa en ganska stor del av frågeställningen. Det är alltså ni, som medvetet DÖDAR 1000 människor. Det är inte helt sonika en fråga om man värderar sitt eget skinn högre än tusen okända, utan även en fråga om man kan sova gott om natten efter att fimpat dessa satar. Villkoret var förvisso något i stil med att man "inte skulle märka något" när man tryckte på knappen, men det ändrar ju inte faktumet att man måste leva med sig själv och sitt val resten av livet.

Hade det ändrat på saken om ni hade behövt se dessa människor i ögonen först, därefter tryckt på en knapp för att se personen framför dig ramla ihop på marken? Fortfarande lugnt?

Cheezuz.
Det beror på, kan man låtsas titta dem i ögonen, med låtsas ögon?

http://inlinethumb05.webshots.com/3012/2389464530104181437S600x600Q85.jpg


Eller bära mask?

http://api.ning.com/files/BovcOowUmGD9zWrRv5TmFA9Wp16YNp4m9hzDUnEoSM8yBhX7D-SJdkrWTFh14No9hJANu3YhzOD7erW9jXjJVSVXQ1TckdiF/batmanmask.jpg

Olegh
2010-06-16, 10:37
Ok :) Försöker man inte se något dilemma i det hela så... Utan är mer på Deceiver85 och victor_n's nivå: "JaG SkuLLe UTROTA eTt HeLt jÄÄvLa lAAnD MeD mINA bARa HÄnDer!!!111111! för mig och min familj" etc. (fritt citerat)

rajjan_dammit
2010-06-16, 11:14
Ok :) Försöker man inte se något dilemma i det hela så... Utan är mer på Deceiver85 och victor_n's nivå: "JaG SkuLLe UTROTA eTt HeLt jÄÄvLa lAAnD MeD mINA bARa HÄnDer!!!111111! för mig och min familj" etc. (fritt citerat)

Men.. dilemma? Jag anser att när jag dör är det finito med ALLT, vissa verkar vara av åsikten att när man dödat sig själv kan ha gott samvete för att man gjorde en god sak och sparade en massa människoliv. Typ klappa sig själv på axeln när man är i himlen och tittar ner på sin goda gärning.

Grejen är, imo, att när man själv är död slutar även alla andra människor, alla ting, dina känslor och andras samt hela universum att existera.
X är alltså alltid bättre än 0.

Verbatim
2010-06-16, 11:24
Jag hade tryckt på knappen.


KiFKm6l5-vE

mattilainen
2010-06-16, 11:26
hade offrat 1000 mot mig själv. Om det var folk som jag inte hade en aning om fanns.

rajjan_dammit
2010-06-16, 11:28
Om det var folk som jag inte hade en aning om fanns.

Fundera på det här, om du inte har en aning om att de finns, finns de verkligen då? *jorgen*

Nitrometan
2010-06-16, 11:56
Jag hade tryckt på knappen.


KiFKm6l5-vE
Hahaha!!! Han var snabb på knappen. :)

ZY3bcc-cKwo

Fundera på det här, om du inte har en aning om att de finns, finns de verkligen då? *jorgen*
Klart att de inte gör. Om du är solopsist så finns de ju inte. Men hur kan du skriva här om jag inte vet att du finns?

rajjan_dammit
2010-06-16, 12:31
Klart att de inte gör. Om du är solopsist så finns de ju inte. Men hur kan du skriva här om jag inte vet att du finns?

:D
Det vet du ju, nu när jag skriver här. Mitt svar ingår ju nu i dina upplevelser.

Äh, jag är inte fullblodssolipsist. Men tanken är fascinerande, teorin har ju (som du uppenbarligen vet) ett flertal hål. Hur man öht kan lära sig någonting, till exempel.

However, jag kan köpa många bitar. Brain in a vat (http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_in_a_vat) är jäkligt intressant, med risk för att låta som en Matrix-fjant. Det är såklart enklare att tänka sig att verkligheten faktiskt är verklig och Ockham håller nog med.

Men nu är det OT så det förslår.

hugok
2010-06-16, 12:57
Nog för att narcissismen, egenkärheten och egoismen är särdeles stor här på kolo, men vaffan?

Ni verkar ju missa en ganska stor del av frågeställningen. Det är alltså ni, som medvetet DÖDAR 1000 människor. Det är inte helt sonika en fråga om man värderar sitt eget skinn högre än tusen okända, utan även en fråga om man kan sova gott om natten efter att fimpat dessa satar. Villkoret var förvisso något i stil med att man "inte skulle märka något" när man tryckte på knappen, men det ändrar ju inte faktumet att man måste leva med sig själv och sitt val resten av livet.

Hade det ändrat på saken om ni hade behövt se dessa människor i ögonen först, därefter tryckt på en knapp för att se personen framför dig ramla ihop på marken? Fortfarande lugnt?

Cheezuz.

Om det är för att rädda sitt eget liv så är det 100% försvarbart tycker jag. Om det snarare är för skojjs skull mer eller mindre som för Hitler, Stalin och Pol Pot etc är det vidrigt.

Mecker
2010-06-16, 13:29
Nog för att narcissismen, egenkärheten och egoismen är särdeles stor här på kolo, men vaffan?

Ni verkar ju missa en ganska stor del av frågeställningen. Det är alltså ni, som medvetet DÖDAR 1000 människor. Det är inte helt sonika en fråga om man värderar sitt eget skinn högre än tusen okända, utan även en fråga om man kan sova gott om natten efter att fimpat dessa satar. Villkoret var förvisso något i stil med att man "inte skulle märka något" när man tryckte på knappen, men det ändrar ju inte faktumet att man måste leva med sig själv och sitt val resten av livet.

Hade det ändrat på saken om ni hade behövt se dessa människor i ögonen först, därefter tryckt på en knapp för att se personen framför dig ramla ihop på marken? Fortfarande lugnt?

Cheezuz.
Jag tycker att mitt svar tidigare i trådan täcker dessa punkter ganska bra.