handdator

Visa fullständig version : Maxa tidigt i "marklyftskarriären"


favoritpersonen
2010-06-14, 19:23
Började precis med marklyft och ökade successivt vikt tills jag kunde göra tre reps på en vikt. Men sedan kändes det nästan som om det inte skulle vara att rekommendera att öka ännu mer ifall det skulle skada mig, då jag aldrig utfört denna övning innan.
Kan det var skadligt att lyfta tungt redan från början? Vill ju inte bryta ryggen eller nåt, haha. ;)

Onigiri
2010-06-14, 19:29
Sålänge du inte bananar ryggen är det bara ätt kötta.

Men du ska nog eventuellt inte lyssna på mig, jag vet sällan vad jag pratar om.

Ungrim
2010-06-14, 20:03
Ta det lungt i början och se till att du verkligen har bra teknik före du börjar maxa... Iof bör du se till att du har bra teknik oavsett du ska maxa eller inte

Pjotor
2010-06-14, 20:58
Jag rekommenderar att du tränar marklyft åtminstone tre-fyra veckor innan du maxar. Tiden du lägger ner på att träna in rörelsen har du tillbaka senare.

thomast
2010-06-14, 21:09
Jag rekommenderar att du tränar marklyft absolut minst tre-fyra månader under uppsikt av någon som _kan_ (inte din polare med en två-tre månader lång träningskarriär och A S T -SS proteinpulver) marklyfta innan du maxar.

Jag rättade till ditt tips. Jag ser sällan bra marklyft när jag tränar på normala gym, oftast finns det fler fel än rätt. Efter två veckor tror jag ingen bemästrat marken så pass väl att de ska dra max-vikter.

Onigiri
2010-06-14, 22:04
Du känner väl om inte annat om det gör direkt ont i övre delen av ryggen, eller ländryggen när du lyfter, då kanske du ska sänka vikterna.

z_bumbi
2010-06-15, 09:56
Jag rättade till ditt tips. Jag ser sällan bra marklyft när jag tränar på normala gym, oftast finns det fler fel än rätt. Efter två veckor tror jag ingen bemästrat marken så pass väl att de ska dra max-vikter.

+1

Och har man lite tålamod så tjänar man kanske mer på att vänta ännu längre, att man blir starkare märker man i alla fall genom att man kan höja vikterna man tränar på.
En hel del styrkelyftare får inte (pga det som tränaren bestämt) ens köra max på sina första tävlingar då man sätter vikterna så att det är säkert att lyftaren får alla tre lyften i mark och tre vita lampor på alla lyften.

SimonDaMan
2010-06-15, 18:55
Jag drog en 3a på 145 utan att knappt ha kört mark något innan. Av nån anledning går mark bättre än bänk för mig.

Pjotor
2010-06-15, 19:00
Tack för rättelserna, bra att höra det från andra träningskunniga.