handdator

Visa fullständig version : Tänkte flytta in hos en kompis...


mjeuuu
2010-06-14, 19:19
Jag tänkte flytta in hos en kompis och dela en 3:a med honom. Vi är nära kompisar sen många år sen och jag tror inte att det kommer bli några problem med att dela, men vi tänkte ändå att det kan vara en idé att skriva någon sorts grundläggande kontrakt för uthyrning. Hur går man till väga och/eller var kan man få hjälp? Jag har verkligen ingen aning hur något sådant går till.

Sen så tänkte jag fråga kolo vad ni tycker känns mest logiskt. Ska jag som inneboende hos honom betala hyra för kommande månad eller betala min del efter att månaden har passerat. Detta kommer ju uppenbarligen inte spela någon större roll då det blir ett lika stort belopp en gång i månaden hur vi än gör, men jag tänkte ändå att rätt ska vara rätt.

Grottmannen
2010-06-14, 19:27
Kan bara svara på din andra fråga, om det skiter sig så är det väl inte så bra att du har pungat ut med pengar som du aldrig får tillbaks (Nu vet ju inte jag hur du har det ställt ekonomiskt, någon tusenlapp hit eller dit kanske inte spelar någon roll)
Jag hade väntat tills min polare betalar hyran och givit honom pengar då.

krellik
2010-06-14, 19:30
Tycker det känns mest logiskt att du betalar en månad i förskott, precis som man gör med en vanlig lägenhet du hyr. Jag ser det från det andra perspektivet, då slipper han jaga pengar efter du flyttat därifrån...

Stråhle
2010-06-14, 19:43
Betala en månad i förväg och strunta i kontraktet!

emi23j
2010-06-14, 20:02
du betalar samtidigt som honom, alternativt dagen innan.

Lychgate
2010-06-14, 20:07
Inneboendekontrakt?

ryssen
2010-06-14, 21:44
http://www.shgo.se/bostadspoolen/pdf/hyreskontrakt_inneboende.pdf

kontrakt varsågod.

mjeuuu
2010-06-14, 22:07
Tackar för hjälpen alla! Färdigt kontrakt var ju lagom smidigt. :)

The Somberlain
2010-06-14, 22:54
Jag och polaren brukade splitta hyran/elen rakt av då räkningarna damp ner.