handdator

Visa fullständig version : Koffein-trött?


JakeShaft
2010-06-14, 12:11
Fick en fråga av en vän rörande koffein.

Hon har aldrig varit en kaffe drickare. Men hon har börjat ta koffeintabletter 100 mg när hon känner sig lite trött. Men hon blir bara tröttare och upplever tabletterna som lungnande, tvärtemot vad min föreställning om koffein. Hon är 30 år och har aldrig riktigt tränat eller druckit koffein.

Hur kommer det sig att vissa blir trötta av koffein?

grondahl
2010-06-14, 12:31
Har hört att individer med ADHD blir lugnare av koffein (av liknande orsaker som amfetamin)..

hejhopp79
2010-06-14, 12:33
Jag blir också trött av koffein i lagom mängder.

Det är förmodligen "koffein-kraschen" som gör att hon blir trött. Koffein boostar tillfälligt signalsubstanser som dopamin och stresshormon som adrenalin och noradrenalin rätt kraftigt och när dessa utsöndras aktiveras centrala nervsystemet med snabbare puls och allt det där. Denna påfrestning på kroppen resulterar inte sällan i att man blir trött efter någon timme då kroppen konstant producerat adrenalin etc.

Sen har jag läst forskning som visar att kvinnor i regel tål koffein bättre än män och inte får samma aktivering av CNS. Anledningar som angavs var genetiska etc.

hejhopp79
2010-06-14, 12:35
Har hört att individer med ADHD blir lugnare av koffein (av liknande orsaker som amfetamin)..

Inte omöjligt men jag tror de flesta med ADHD skulle må piss av kaffe för att det blir för stirriga och rastlösa. Sen är ju ADHD och andra neuropsykiatriska diagnoser (tourettes etc) kopplat till felaktigheter i dopamin-regleringen i främre hjärnan; basala ganglier and all that. Koffein påverkar dopamin. Därav min brasklapp att koffein möjligtvis kan ha "positiva" effekter också på ADHD hos en del individer.

RebelYell
2010-06-14, 13:21
Koffein gör att jag blir hyper initialt, men efter någon timme blir jag som en zombie. Otroligt trött, håglös osv.

MrBulk
2010-06-14, 14:58
Hon får ta större dos, 200mg bör göra susen. Har för mig Grub sagt att det krävs mer än 100mg för att få resultat.

King Grub
2010-06-14, 15:18
Introvert, extrovert - olika påverkan av koffein.

Kim Jong Il
2010-06-14, 15:35
Introvert, extrovert - olika påverkan av koffein.

Var går gränsen för s k toxiskt intag av koffein? Hur många mg?

aox
2010-06-14, 16:00
20 mg/kg

hejhopp79
2010-06-14, 16:25
Introvert, extrovert - olika påverkan av koffein.

Kan nog stämma ja. Extroverta människor "tål" mer kaffe menar du? Extroverta människor tenderar att behöva mer stimuli för att må bra och har således lägre CNS-aktivering i stort, vilket gör att de kan dra i sig högre mängder kaffe utan att få enorma stresspåslag. Extroverta människor är lugnare och mindre stressade och kräver ofta mycket yttre stimuli för att känna sig levande.

Introverta kan känna av koffein lättare och blir lättare överstimulerade och behöver ladda batterierna. Deras CNS aktiveras också lättare och ju mer stimulerad en människa är, ju mer inåtriktade blir dem i regel. Man behöver inte söka yttre stimuli då.

Majoriteten befinner sig givetvis mellan någon av dessa arketyper.

Virtual1339
2010-06-14, 17:05
Ibland då jag vill bli pigg och dricker ett par koppar kaffe + tar ca 600-800-1000mg koffeintabletter blir jag trött, eller inget händer.

Eller nja inget och inget, förlorar aptiten. Varför? För stressad?

Kim Jong Il
2010-06-14, 17:47
Kan nog stämma ja. Extroverta människor "tål" mer kaffe menar du? Extroverta människor tenderar att behöva mer stimuli för att må bra och har således lägre CNS-aktivering i stort, vilket gör att de kan dra i sig högre mängder kaffe utan att få enorma stresspåslag. Extroverta människor är lugnare och mindre stressade och kräver ofta mycket yttre stimuli för att känna sig levande.

Introverta kan känna av koffein lättare och blir lättare överstimulerade och behöver ladda batterierna. Deras CNS aktiveras också lättare och ju mer stimulerad en människa är, ju mer inåtriktade blir dem i regel. Man behöver inte söka yttre stimuli då.

Majoriteten befinner sig givetvis mellan någon av dessa arketyper.

Han kanske menade att man antingen blir introvert eller extrovert av koffein.

Kim Jong Il
2010-06-14, 17:47
20 mg/kg

Nice fan. Ska fan dra det nån gång. Lär bli jävligt kul.

young_george
2010-06-14, 18:00
Nice fan. Ska fan dra det nån gång. Lär bli jävligt kul.

Det är det inte.

King Grub
2010-06-14, 18:03
han kanske menade att man antingen blir introvert eller extrovert av koffein.

nä...

hejhopp79
2010-06-14, 19:08
nä...

Var jag inne på rätt spår?

hejhopp79
2010-06-14, 19:09
Han kanske menade att man antingen blir introvert eller extrovert av koffein.

Ja, beroende på det jag skrev i mitt inlägg...lol

bygden
2010-06-15, 00:10
Introvert?
Extrovert?
CNS?

Vad betyder dessa termer?

Luca Brasi
2010-06-15, 09:32
Introvert?
Extrovert?
CNS?

Vad betyder dessa termer?
Ibland är det befogat att använda någon av de sökmotorer som finns på internet som du onekligen har tillgång till.

Luca Brasi
2010-06-15, 09:33
Hon får ta större dos, 200mg bör göra susen. Har för mig Grub sagt att det krävs mer än 100mg för att få resultat.
Eller mindre kanske.

JakeShaft
2010-06-15, 09:54
Introver-inlåtvänd
Extrovert-Utåtvänd, båda syftar till person.
CNS-Centrala nervsystemet.

Ämed sunt förnuft och SAOL hade du klutat ut det under halvminuten.

MrBurner
2010-06-15, 22:55
Introvert, extrovert - olika påverkan av koffein.

Gäller detta generellt för CNS-stimulantia?

Scratch89
2010-06-15, 23:43
Nice fan. Ska fan dra det nån gång. Lär bli jävligt kul.

Om du väger runt 80 kg blir det 1600 mg, och jag tror inte att kroppen kommer att kunna ha kvar det utan att du kräks. Räkna med att det är den toxiska dosen i blodet, så du kommer behöva stoppa i dig mer än det, och att det tar ett tag innan det tagits upp från magen, och att halveringstiden för koffein är relativt kort.

hejhopp79
2010-06-16, 16:15
Gäller detta generellt för CNS-stimulantia?

Delvis.

En del människor (extroverta) har helt enkelt nervsystem som inte reagerar lika starkt som andras (introverta) och de förstnämnda behöver mer stimulans för att må bra. Introverta blir lätt stimulerade och är ofta känsligare för ämnen som aktiverar CNS.

Denna uppdelning är dock en aning godtycklig och svartvit och dessutom är de flesta människor någonstans mellan introvert och extrovert, även beroende på olika situationer osv socialpsykologiskt sett.

MrBurner
2010-06-16, 17:17
Detta tycker jag är mäkta intressant. Hur kan jag ha missat denna information, måntro? Det skulle i alla fall förklara en hel del.