handdator

Visa fullständig version : Öppna och äta något i matbutiken - hur funkar det?


Bubban
2010-06-14, 09:37
På amerikanska filmer ser man ju ibland när de går och handlar lite groceries att de tar t.ex. en snickers och börjar äta på den, sedan när de kommer till kassan säger de "Yeah, and I had a snickers as well.." så knappar de in den.

Kan man göra så här i Svealandet också, eller känner ni till fenomenet i andra länder?

Mental
2010-06-14, 09:40
Småbarnsfamiljer tycks göra så rätt ofta. Ouppfostrade ungar som inte klarar att vänta till efter kassan med att börja äta godis/glass utan att gallskrika.
Spar du pappret med sträckkoden borde det gå bra.

Scratch89
2010-06-14, 09:40
Har sett det, men då har det uteslutande varit white trash med sina snoriga barn, där barnet varit den som tagit glass och ätit på under tiden i butiken.

Mental
2010-06-14, 09:41
Sen kan jag tänka mig att det finns undantag. Knäppa första bärsen på bolaget medans man botaniserar mellan hyllorna lär inte bli populärt :D

krellik
2010-06-14, 09:41
Precis, känner en tjock kvinna som jobbar lite extra på coop, hon tycker hon behöver lite snask för att orka runt i affären när hon handlar så hon plockar bara med allt godispapper fram till kassan...

Osten80
2010-06-14, 09:42
Sen kan jag tänka mig att det finns undantag. Knäppa första bärsen på bolaget medans man botaniserar mellan hyllorna lär inte bli populärt :D

Haha

Mental
2010-06-14, 09:42
Precis, känner en tjock kvinna som jobbar lite extra på coop, hon tycker hon behöver lite snask för att orka runt i affären när hon handlar så hon plockar bara med allt godispapper fram till kassan...

Så det funkar för coopanställda, har du någon aning om det är ok även för resten av kunderna?

krellik
2010-06-14, 09:43
Så det funkar för coopanställda, har du någon aning om det är ok även för resten av kunderna?

Har för mig att hon gör så i andra affärer med, tänkte att eftersom hon jobbar själv i kassan borde hon ju tycka att det är ok.

Lepras
2010-06-14, 09:46
Om du inte passerat sista betalningspunkt och betalar før varan ær det ok :)

Brukar ofta dricka læsk/glass osv inne i butiken :D

Kabuto
2010-06-14, 09:58
Det är inte okej, för att varorna brukar lätt glömmas bort och inte bli betalda.

tjabon
2010-06-14, 11:53
Sen kan jag tänka mig att det finns undantag. Knäppa första bärsen på bolaget medans man botaniserar mellan hyllorna lär inte bli populärt :D

Det gör man bara om man tillhör den lilla utvalda skara (i parken)
som inte kan tillåta sin promillehalt att bli för låg. :D

emi23j
2010-06-14, 11:57
Jag har öppnat en dricka någon gång och även en glass tror jag när jag var yngre. Ser inte något problem med det om man har pengar att betala. Men visst kan det ju vara lite osmidigt att ha en glass i näven och försöka handla med den andra.

EDIT: jag vet dock att detta inte är uppskattad av de anställda, men det bryr då inte jag mig i.

tsp
2010-06-14, 12:12
Typ en varm sommardag om man ska in och storhandla kan det la va gött å öppna en flaska vatten eller så.

Jola Bero
2010-06-14, 12:25
Det är olagligt egentligen och går som snatteri, men de flesta butiker brukar väl ha överseende med det.

Jag har gripit en kvinna när jag jobbade som väktare då hon åt två wienerbröd inne i butiken men sedan vid kassan "glömde bort" att betala för dom. Så tipset är ju att vänta tills man har betalt varan innan man käkar upp den.

RebelYell
2010-06-14, 12:44
Det är olagligt egentligen och går som snatteri, men de flesta butiker brukar väl ha överseende med det.

Jag har gripit en kvinna när jag jobbade som väktare då hon åt två wienerbröd inne i butiken men sedan vid kassan "glömde bort" att betala för dom. Så tipset är ju att vänta tills man har betalt varan innan man käkar upp den.

Hur fet var hon?

Zakath
2010-06-14, 12:50
Det är inte okej. Eftersom vissa människor slänger ifrån sig skräpet och inte betalar/inte har råd med det de redan käkat upp. För att inte tala om att det är väldigt svårt att skilja från snatteri för de som jobbar i butiken.

Dock finns det som sagt folk som beter sig så ändå (mest småbarn med mor), men det är inte uppskattat av butikspersonal.

LillSkalman
2010-06-14, 13:16
Vattenflaska en varm dag när jag rullar runt med en kundvags brukar jag sträcka mig till, men sen får det vara nog. Utöver det tycker jag det bara är white trash att käka obetalda varor medan man är i butiken, likaså smaka på lösgodis. Patrask!

Sundsarn
2010-06-14, 13:31
Jag kan tycka som några till att en flaska vatten om det är 25+ ute och man ska storhandla eller så. Ska jag själv handla klarar jag nog mig allt tills dess att jag betalat. Godis eller något annat skulle jag låta bli. Tänk vad bökigt om man råkar riva sönder streckkoden på Milbonaförpackningen liksom :D

Mecker
2010-06-14, 13:34
Jag observerade en dag en vuxen man som var tvungen att öppna påsen ostbågar som redan låg på rullbandet i kassan och börja käka från den.

Potatiskillen
2010-06-14, 13:39
Jag brukar käka bananerna som är ansedda för barn ;)

Piranha
2010-06-14, 13:43
Har du betalt för varan ?

Nej, så den är inte din förrän den gått ut genom kassan.

Den finns butiker som stöldanmäler sådant.

Sjoba
2010-06-14, 13:45
Enligt konsumentköplagen får man dock smaka på lösgodis för att se till att det är färskt, en liten regel man ska ta vara på! :D

shadowfire
2010-06-14, 13:47
Enligt konsumentköplagen får man dock smaka på lösgodis för att se till att det är färskt, en liten regel man ska ta vara på! :D

Gör det inte i stoltz videobutik bara :D

BobaFett
2010-06-14, 13:58
Jag brukar äta lite pommes när jag är på McDonalds och har gett kortet till expediten.

En gång var det riktigt nära att jag åt upp en allevo low calory bar för kön var så lång på ICA och jag skulle avbryta min PF fasta för dagen :D

PowPow
2010-06-14, 14:56
Typ en varm sommardag om man ska in och storhandla kan det la va gött å öppna en flaska vatten eller så.

Har gjort det några gånger också när jag vrit dödstörstig. Det var inga problem. Tog med tomflaskan till kassan så de läste av streckkoden och tog betalt för den där.

ceejay
2010-06-14, 14:59
Enligt konsumentköplagen får man dock smaka på lösgodis för att se till att det är färskt, en liten regel man ska ta vara på! :D

sant? :D

Snobbe
2010-06-14, 15:11
Det är olagligt egentligen och går som snatteri, men de flesta butiker brukar väl ha överseende med det.

Jag har gripit en kvinna när jag jobbade som väktare då hon åt två wienerbröd inne i butiken men sedan vid kassan "glömde bort" att betala för dom. Så tipset är ju att vänta tills man har betalt varan innan man käkar upp den.

Tycker dock de e lite skillnad på ett wienerbröd so mfaktist försvinner helt om man säger så än en glass där ma nhar kvar papper med streckkod.

r3mpuh
2010-06-14, 15:12
Jag tycker det funkar skit bra.

Stoltz
2010-06-14, 15:18
Har sett det, men då har det uteslutande varit white trash med sina snoriga barn, där barnet varit den som tagit glass och ätit på under tiden i butiken.
+1. Ofta lite trashigare och motbjudande barnfamiljer som gör sådant.

Enligt konsumentköplagen får man dock smaka på lösgodis för att se till att det är färskt, en liten regel man ska ta vara på! :D

LOL.

Jag hade några kunder i HBG som tog och åt under tiden de gick och handlade. Sen upptäckte de att plånboken inte var med utan låg hemma. Pinsamt, pinsamt.

cero
2010-06-14, 15:29
Typ en varm sommardag om man ska in och storhandla kan det la va gött å öppna en flaska vatten eller så.

Du kan inte vänta i en halvtimma tills du kommit ur affären? :D

Landström
2010-06-14, 15:29
Småbarnsfamiljer tycks göra så rätt ofta. Ouppfostrade ungar som inte klarar att vänta till efter kassan med att börja äta godis/glass utan att gallskrika.
Spar du pappret med sträckkoden borde det gå bra.

Jag är själv uppvuxen på glass som ätits inne på affären. Farsan fick visa ett kletigt glasspapper i kassan... :D

Finns det inget uppsåt till stöld/snatteri så ska man inte åka dit för det heller. Det är när man passerar kassan som man gjort sig skyldig till snatteri. Om jag ska köpa 25 snickers och inte har med mig en korg så är det inget som hindrar mig från att stoppa dem i fickan. Jag ska ju betala dem i kassan sen.

Om jag förbrukar varan innan jag betalar för den (t ex glassätning) så kan det iofs vara lite problematiskt rent juridiskt men då är det många tidningsläsare inne på affärerna som bör åka dit... Hur ofta ser man inte folk stå bra länge och läsa tidningar och sen sätta tillbaka dom i hyllan. Snatteri?

victor_n
2010-06-14, 15:32
Jag öppnar i affärer eller funderar på att göra det!

Jola Bero
2010-06-14, 15:50
Jag är själv uppvuxen på glass som ätits inne på affären. Farsan fick visa ett kletigt glasspapper i kassan... :D

Finns det inget uppsåt till stöld/snatteri så ska man inte åka dit för det heller. Det är när man passerar kassan som man gjort sig skyldig till snatteri. Om jag ska köpa 25 snickers och inte har med mig en korg så är det inget som hindrar mig från att stoppa dem i fickan. Jag ska ju betala dem i kassan sen.

Om jag förbrukar varan innan jag betalar för den (t ex glassätning) så kan det iofs vara lite problematiskt rent juridiskt men då är det många tidningsläsare inne på affärerna som bör åka dit... Hur ofta ser man inte folk stå bra länge och läsa tidningar och sen sätta tillbaka dom i hyllan. Snatteri?

Det går utmärkt att gripa folk som äter upp varan inne i butiken eftersom varan är förbrukad. Vet ej hur lagen ser på det men butikskontrollanter griper dagligen på detta och jag har själv gjort det.

Sen hur snäll man vill vara som väktare är en annan sak, när jag jobbade och såg någon som åt inne i butiken så väntade jag alltid tills personen var i kassan för att kolla om hon betalade eller inte, men jag vet att en del griper direkt.

Landström
2010-06-14, 15:59
Det går utmärkt att gripa folk som äter upp varan inne i butiken eftersom varan är förbrukad. Vet ej hur lagen ser på det men butikskontrollanter griper dagligen på detta och jag har själv gjort det.

Sen hur snäll man vill vara som väktare är en annan sak, när jag jobbade och såg någon som åt inne i butiken så väntade jag alltid tills personen var i kassan för att kolla om hon betalade eller inte, men jag vet att en del griper direkt.

Ja, det är naturligtvis sant. Självklart måste man kunna gripa folk som äter upp varan. Annars hade jag ju t ex kunnat äta hur mycket lösgodis jag velat. Men med t ex en glass så kan jag åtminstone hävda att inget uppsåt till snatteri fanns eftersom jag har kvar pappret.

Wallen
2010-06-14, 16:07
Har läst igenom tråden precis, o tycker det är konstigt att så många tycker att det är OK att "knäcka en Snickers" under tiden man handlar...?!
Jag har aldrig någonsin haft sånt sötsug eller varit så törstig innan jag går in i en affär, så att jag känner att jag måste öppna en vara innan den är betald...

Vad säger kassörskan när ni kommer till kassan? Verkar hon/han tycka att det är helt normalt?

Solros
2010-06-14, 16:09
Nu på sommaren är det ju bra skönt att ha med sig picnick-filt in i den svala mejeriavdelning för en trevlig familjestund!

Brukar breda ut oss mellan mjölken och äggen för att sedan kalasa på grillad kyckling, juice, lite glass och ett par folköl på det. Ser inget fel med det! Brukar även vissla över någon liten sommarjobbare som kan kila iväg och hämta mera hotdogs att slänga på engångsgrillen om jag känner mig lite dåsig efter maten.

Stoltz
2010-06-14, 16:31
Ni som visar upp kladdiga glasspapper till kassabiträdena - Inser ni hur äckliga ni verkar för de runomkring?

TehSaxo
2010-06-14, 16:34
Det är olagligt egentligen och går som snatteri, men de flesta butiker brukar väl ha överseende med det.

Jag har gripit en kvinna när jag jobbade som väktare då hon åt två wienerbröd inne i butiken men sedan vid kassan "glömde bort" att betala för dom. Så tipset är ju att vänta tills man har betalt varan innan man käkar upp den.

Här har ni, du hade inte gripit henne om hon hade betalat, ellerhur? Och du grep henne inte innan hon gick FÖRBI kassan. Så då är det väl okej?

Lepras
2010-06-14, 16:41
Här har ni, du hade inte gripit henne om hon hade betalat, ellerhur? Och du grep henne inte innan hon gick FÖRBI kassan. Så då är det väl okej?

+1
Hon ær ju fortsatt inne i butiken, och har møjlighet att betala før varan.
Om hon dærefter passerar sista betalningspunkt(kassan i matbutik,eller utgång i tex klædaffær) så har personen valt att inte betala før varan-Då kan du som væktare-som sett personen,gøra en anmælan.

Denniss
2010-06-14, 16:43
Jobbar i en Ica Maxi butik och idag hittade jag 3st halvätna kexchoklad förpackningar i hushållspappershyllan... Not nice

Landström
2010-06-14, 16:48
Ni som visar upp kladdiga glasspapper till kassabiträdena - Inser ni hur äckliga ni verkar för de runomkring?

Faktiskt inte. Det är ju inte direkt ett kladdigt dasspapper jag visar upp.

TehSaxo
2010-06-14, 17:06
+1
hon ær ju fortsatt inne i butiken, och har møjlighet att betala før varan.
Om hon dærefter passerar sista betalningspunkt(kassan i matbutik,eller utgång i tex klædaffær) så har personen valt att inte betala før varan-då kan du som væktare-som sett personen,gøra en anmælan.

Å Ä Ö! :d

Osten80
2010-06-14, 17:11
Ni som visar upp kladdiga glasspapper till kassabiträdena - Inser ni hur äckliga ni verkar för de runomkring?

Nu pysslar inte jag med att äta i butikerna, men äckligt?

Lepras
2010-06-14, 17:14
Å Ä Ö! :d

jaaa,,norskt tangentbord;)

Verbatim
2010-06-14, 17:15
Nu pysslar inte jag med att äta i butikerna, men äckligt?

När man ska sitta i kassan i 3 timmar så är det förstås skönt om man slipper få händerna nersmutsade av smält choklad, glass och white trash-bakterier. Klibbiga händer är inte uppskattat.

Osten80
2010-06-14, 17:26
När man ska sitta i kassan i 3 timmar så är det förstås skönt om man slipper få händerna nersmutsade av smält choklad, glass och white trash-bakterier. Klibbiga händer är inte uppskattat.

Jaha, de gamla hederliga white trash-bakterierna.

Verbatim
2010-06-14, 17:27
Jaha, de gamla hederliga white trash-bakterierna.

Snäppet värre än cooties.

Landström
2010-06-14, 17:42
Tänk er alla glassförsäljare... tänk vad mycket äcklig glass de måste få se... :cryout: Och de får säkert en hel del glass på fingrarna oxå... *cry*

Usch!!

Lychgate
2010-06-14, 17:48
Funkar med milbonan, finns 11 förpackningar till på plattan som dom kan läsa in. *popcorn*

Men lite mer seriöst: Jag hade aldrig gjort det själv. Att öppna en vattenflaska när det 10-20 min att handla rättfärdigas endast om man kryper på golvet i trasiga kläder, har 1.5 meter skägg och ett BF på 0.3%.

Landström
2010-06-14, 17:56
Funkar med milbonan, finns 11 förpackningar till på plattan som dom kan läsa in. *popcorn*

Men lite mer seriöst: Jag hade aldrig gjort det själv. Att öppna en vattenflaska när det 10-20 min att handla rättfärdigas endast om man kryper på golvet i trasiga kläder, har 1.5 meter skägg och ett BF på 0.3%.

Hade jag sett en man med 0,3% bf så hade jag starkt rekommenderat honom mjölk istället. (Och en glass.) :cool:

isterbuk
2010-06-14, 17:56
Skulle kännas som att jag gjort något väldigt fel om jag öppnade en obetald vara i en affär för att jag var sugen/hungrig/törstig. Nej jag betalar mina varor först och förtär efteråt.

Ignatius72
2010-06-14, 18:04
Har sett det, men då har det uteslutande varit white trash med sina snoriga barn, där barnet varit den som tagit glass och ätit på under tiden i butiken.

På lite mer civiliserade ställen (Hörby) så bjuder man ungarna på en banan halvvägs i affären så att de klarar sig. Vuxna som också har svårt att klara sig får vindruvor.

Cilia
2010-06-14, 18:50
Jag tycker det är ok om man betalar för varan när det är dags att betala och inte kladdat ner pappret för mycket. Det går ju att ta ut glassen ur pappret och spara det lika hygieniskt som det var när man tog det ur glassboxen.

Senast igår såg jag en brandman som gjorde så med en liten godisbit. Han var varken fet eller kvinna.

Ristretto
2010-06-14, 19:33
Konstigt beteende om man är äldre än tio år enligt mig.

Rockhard
2010-06-14, 19:53
Affärer som har så att man scannar varorna själv borde det ju funka. Bara att scanna och sedan börja äta. Skulle inte göra det själv dock för vill inte se ut som en lodis som går omkring och äter av varorna i affären ;)

Jockefoten
2010-06-14, 20:03
Skulle aldrig få för mig att öppna/äta något jag inte betalat för.
Lite som att porrsurfa inne på Elgiganten.

mangs
2010-06-14, 20:21
Brukar alltsom oftast knäcka en burk tonfisk eller en förpackning keso. Brukar inte vara några problem. Har till och med tagit med mig tallrik och bett dem koka upp havregrynsgröt från ett havregrynspaket. Gick bra efter lite övertalning.

jakke
2010-06-14, 20:32
Brukar alltsom oftast knäcka en burk tonfisk eller en förpackning keso. Brukar inte vara några problem. Har till och med tagit med mig tallrik och bett dem koka upp havregrynsgröt från ett havregrynspaket. Gick bra efter lite övertalning.

Gött påminner om när jag puttade bort en sån provsmakningstant och använde hennes spis för att steka oxfilé, klyftpotatis och svänga ihop en fin vinsås. Sedan bjöd jag in mina vänner till trädgårdsavdelningen där vi satt som kungar och åt i några timmar.

Hades
2010-06-14, 20:44
Det borde vara stöld (snatteri). Det är inte tillåtet att äta saker från butiken innan man har betalat, och därför borde det vara ett olovligt tagande. Därmed är stölden fullbordad och att man faktiskt tänker betala påverkar inte bedömningen.

Ignatius72
2010-06-14, 20:48
Det borde vara stöld (snatteri). Det är inte tillåtet att äta saker från butiken innan man har betalat, och därför borde det vara ett olovligt tagande. Därmed är stölden fullbordad och att man faktiskt tänker betala påverkar inte bedömningen.

Inget är stulet förrän man gått ut från affären, öppnat eller ej. Därmed inte sagt att jag tyckr det ser fräscht ut med folk som går och snaskar i affärerna.

Stoltz
2010-06-14, 20:49
Inget är stulet förrän man gått ut från affären, öppnat eller ej. Därmed inte sagt att jag tyckr det ser fräscht ut med folk som går och snaskar i affärerna.

Även om det är lagt i magen?

Av ärlig nyfikenhet, finns det någon lag som täcker den här frågan? :D

Ignatius72
2010-06-14, 20:51
Även om det är lagt i magen?

Av ärlig nyfikenhet, finns det någon lag som täcker den här frågan? :D

Har man sparat förpackningen så borde det ju inte vara några problem. Men visst, förvaringsplatsen är något bekymmersam :D

Degpekka
2010-06-14, 20:51
Egenmäktigt förfarande/skadegörelse? ;D

Mental
2010-06-14, 21:18
Har man sparat förpackningen så borde det ju inte vara några problem. Men visst, förvaringsplatsen är något bekymmersam :D

Som butiksägare kan man ju neka personen att handla, lite jobbigt om man då förvarar snickers i magsäcken.

- Jag hade för avsikt att betala för den.
- Vi hade inte för avsikt att sälja den till dig.
- Ehhmm...

r3mpuh
2010-06-14, 21:18
Klart som f*n att man smakar på t.ex lösgodis innan man köper det.
Annars kan man ju inte veta om den sorten smakar gott? :S

Trance
2010-06-14, 21:23
Klart som f*n att man smakar på t.ex lösgodis innan man köper det.
Annars kan man ju inte veta om den sorten smakar gott? :S

Ingen stil. Ingen stil alls.

berra_berra
2010-06-14, 21:25
Det går utmärkt att gripa folk som äter upp varan inne i butiken eftersom varan är förbrukad. Vet ej hur lagen ser på det men butikskontrollanter griper dagligen på detta och jag har själv gjort det.

Sen hur snäll man vill vara som väktare är en annan sak, när jag jobbade och såg någon som åt inne i butiken så väntade jag alltid tills personen var i kassan för att kolla om hon betalade eller inte, men jag vet att en del griper direkt.

Man kan enligt lag inte gripa en person innan den passerat kassan, dvs. man vet att den inte tänker betala.

Samma sak gäller även om du stoppar ned varorna i jackan t.ex. du kan inte bli gripen innan du passerat kassan.

n1tro
2010-06-14, 21:43
jobbade på ica förut.. det mesta funkade att öppna och äta innan man pröjsade för mig iaf.. no big deal


mvh

agazza
2010-06-14, 21:53
jaaa,,norskt tangentbord;)

Byt skrivspråk i inställningarna bara.



Ontopic så är det verkligen tillåtet att smaka på lösgodis?

Länk?

r3mpuh
2010-06-14, 22:37
Ingen stil. Ingen stil alls.

Köpte en hel godispåse fylld med choklad"puffar"( nästan runda saker med choklad runt om) på lidl.

Kom hem tog en näve och stoppade i munnen och... WTF, RussiN?!?!??)!!111!

Nej, rekommenderar alla att smaka på lösgodis innan ni köper det.
Kommer jag göra för alla framtid iaf.

jakke
2010-06-14, 22:41
Liten OT fråga: Ponera att jag självscannar och plockar en hel kasse full med Oxfilé som jag råkat "glömma" när det är dags för kontroll. Åker jag fast för snatteri då? Alla som glömt någon lite sak kan väl knappast åka fast för snatteri va?

Snobbe
2010-06-14, 22:41
Köpte en hel godispåse fylld med choklad"puffar"( nästan runda saker med choklad runt om) på lidl.

Kom hem tog en näve och stoppade i munnen och... WTF, RussiN?!?!??)!!111!

Nej, rekommenderar alla att smaka på lösgodis innan ni köper det.
Kommer jag göra för alla framtid iaf.

Kanske du får läsa vad det står på själva lådan istället?

r3mpuh
2010-06-14, 22:44
Kanske du får läsa vad det står på själva lådan istället?

Missvisande tittel, den nämnde inte russin.

Jpn
2010-06-14, 22:49
Har aldrig ens tänkt tanken på att öppna varor inne i butiken.

Stoltz
2010-06-14, 22:50
Köpte en hel godispåse fylld med choklad"puffar"( nästan runda saker med choklad runt om) på lidl.

Kom hem tog en näve och stoppade i munnen och... WTF, RussiN?!?!??)!!111!

Nej, rekommenderar alla att smaka på lösgodis innan ni köper det.
Kommer jag göra för alla framtid iaf.

Frågar du åtminstone om lov eller kör du bara på like a boss?

LoTiX
2010-06-14, 22:54
Liten OT fråga: Ponera att jag självscannar och plockar en hel kasse full med Oxfilé som jag råkat "glömma" när det är dags för kontroll. Åker jag fast för snatteri då? Alla som glömt någon lite sak kan väl knappast åka fast för snatteri va?

Krävs uppsåt men vet inte hur det definieras i domstol.

Men nu sätter du ordet "glömma" i citationstecken vilket inte kan tolkas på annat vis än att du menade "stjäla". Och då är svaret rätt givet.

jakke
2010-06-14, 23:01
Krävs uppsåt men vet inte hur det definieras i domstol.

Men nu sätter du ordet "glömma" i citationstecken vilket inte kan tolkas på annat vis än att du menade "stjäla". Och då är svaret rätt givet.

Jo, men jag skulle inte direkt erkänna i kassan att syftet var att smita ut med köttet...

r3mpuh
2010-06-14, 23:31
Frågar du åtminstone om lov eller kör du bara på like a boss?
Like a boss.
Jag har bara köpt lösgodis nån gång sen russin-choklad incidenten, har då smakat på alla sorter av choklad bollar/bitar så att de inte innehåller russin/smakar apelsin eller liknande.

En fråga stoltz, när man köper lösgodis, drar ni bort vikten från papperspåsen?
Brukar nämlien hälla ut godiset löst på bandet och plocka i det i påsen igen efter de har vägt godiset.

Mental
2010-06-14, 23:48
Like a boss.
Jag har bara köpt lösgodis nån gång sen russin-choklad incidenten, har då smakat på alla sorter av choklad bollar/bitar så att de inte innehåller russin/smakar apelsin eller liknande.

En fråga stoltz, när man köper lösgodis, drar ni bort vikten från papperspåsen?
Brukar nämlien hälla ut godiset löst på bandet och plocka i det i påsen igen efter de har vägt godiset.

Då skulle jag tagit 1kr för påsen, eller låtit dig gå hem med godiset i händerna :D

Stoltz
2010-06-14, 23:51
Brukar nämlien hälla ut godiset löst på bandet och plocka i det i påsen igen efter de har vägt godiset.

:laugh:

jesse
2010-06-15, 00:03
Man kan enligt lag inte gripa en person innan den passerat kassan, dvs. man vet att den inte tänker betala.

Samma sak gäller även om du stoppar ned varorna i jackan t.ex. du kan inte bli gripen innan du passerat kassan.

Många verkar rörar ihop begreppen. Du kan inte jämföra med att stoppa saker i fickan vilket är helt ok för i det fallet har du inte förbrukat varan. Man får alltså INTE förbruka en vara innan man betalt. Sedan är det korrekt att man inte kan bli gripen för snatteri/stöld innan man passerat sista betalningsställe men det betyder inte att det är ok att förbruka en vara innan man köpt den.
Vad man åker dit för kan variera men det skulle kunna bli någon form av skadegörelse eller liknande.

Anton Fräs
2010-06-15, 05:32
En flaska vatten eller dricka en het dag. OK.

Gå runt och äta? :/ Tvek på den.

Alfred Nobel
2010-06-15, 06:29
Morsan är likadan, fast hon betalar alltid efter sig. Om hon är törstig kan hon börja dricka på en loka eller ramlösa medan hon handlar och sedan lägga flaskan på kassabandet. Ibland är hon ful och börjar med att fylla en påse med naturgodis/nötter som hon småäter från när vi storhandlar som ofta är tom när vi kommer till kassan...

Mats J
2010-06-15, 09:29
Morsan är likadan, fast hon betalar alltid efter sig. Om hon är törstig kan hon börja dricka på en loka eller ramlösa medan hon handlar och sedan lägga flaskan på kassabandet. Ibland är hon ful och börjar med att fylla en påse med naturgodis/nötter som hon småäter från när vi storhandlar som ofta är tom när vi kommer till kassan...

Låter sjukt - varför skulle någon göra det? Tanken har aldrig ens slagigt mig att äta något när jag handlar.

thenut
2010-06-15, 10:19
Har druckit nån dricka nån gång när det varit tokigt varmt, men annars ser jag inga problem med att klara migtills jag är ute ur affären. Får väl se hur det blir när lill-tjejen blir äldre, men de flesta större affärer bjuder ju barnen på bananer eller dylikt, så borde la inte vara några problem.

Är väl iofs rätt ärlig, har gått tillbaka in och betalat i kundtjänst då jag kom på att jag inte betalat för en vara som strulade med självscanningen. Tjejen såg lite förvirrad ut faktiskt :)

Lord
2010-06-15, 10:22
Allt man äter innan man kommer till kassan är gratis ;)

Trance
2010-06-15, 10:40
Morsan är likadan, fast hon betalar alltid efter sig. Om hon är törstig kan hon börja dricka på en loka eller ramlösa medan hon handlar och sedan lägga flaskan på kassabandet. Ibland är hon ful och börjar med att fylla en påse med naturgodis/nötter som hon småäter från när vi storhandlar som ofta är tom när vi kommer till kassan...

Det är rätt tragiskt ändå att vissa människor har så dålig moral.

Stoltz
2010-06-15, 10:55
Frågan är kanske då egentligen hur "fel" butikspersonalen får uppskatta att personen har ätit. Om jag ser någon som går runt och äter på sitt lösgodis i butiken så anser i alla fall jag att det är väldigt ignorant och oförskämt, och då måste jag försöka uppskatta vad som försvunnit ner i magarna.

100 g? 200 g? Ett halvt kilo?

Hur som, jag tvivlar på att någon kund någonsin betalt en rättvis summa med det systemet, men det är ju deras problem. Hellre lite extra än lite för lite när man har hand om sådan attityd.

(Förklaring: Det jag menar är att om påsen väger 500g när den kommer fram till kassan, och de har gått runt och ätit ur den och jag har sett det, så förstår jag ju att den vägde mer än 500g från början. Då försöker jag uppskatta vad de har ätit. De kanske åt 50 gram godis, men jag slänger på 150g till. Det är svårt att uppskatta.)

jakob
2010-06-15, 11:09
Juridiskt sett är det fel och de som öppnar eller äter av en vara i butiken begår ett brott.

Olegh
2010-06-15, 11:12
Fult och ohyffsat oavsett ålder. En sexåring har inga som helst problem att klara sig utan något att snaska på i affären, om bara föräldern i fråga tydligt säger nej. Att vuxna gör det är beklagligt.

Pungis
2010-06-15, 11:13
Jag har öppnat en vattenflaska ett par gånger när jag varit riktigt törstig och står i kön.. Måste väl vara ok.

Jola Bero
2010-06-15, 11:13
Man kan enligt lag inte gripa en person innan den passerat kassan, dvs. man vet att den inte tänker betala.

Samma sak gäller även om du stoppar ned varorna i jackan t.ex. du kan inte bli gripen innan du passerat kassan.

Jo det kan man eftersom varan är förstörd, jag har t.ex. varit med om fjortisgrabbar som ska pröva hårprodukter ur 10 burkar och som inte är test burkar. Då kan ju inte butiken sälja varan längre och då har dom begått ett brott. Det är skillnad på snatteri när personen tar med varan oförstörd ur butiken, då måste man vänta tills sista betalningsgräns är passerad.

Liten OT fråga: Ponera att jag självscannar och plockar en hel kasse full med Oxfilé som jag råkat "glömma" när det är dags för kontroll. Åker jag fast för snatteri då? Alla som glömt någon lite sak kan väl knappast åka fast för snatteri va?

Detta är ett vanligt problem i butiker som har självscanning och ja du blir gripen för detta om en väktare ser dig. Att du har "glömt" är ingen som kommer tro på eftersom 90% av alla du griper för stöld/snatteri är "oskyldiga" och nästan alla du griper i samband med självscanning har "glömt" att betala. Det håller inte att säga att man glömde scanna in 20 paket oxfile.

Lepras
2010-06-15, 13:01
Jo det kan man eftersom varan är förstörd, jag har t.ex. varit med om fjortisgrabbar som ska pröva hårprodukter ur 10 burkar och som inte är test burkar. Då kan ju inte butiken sälja varan längre och då har dom begått ett brott. Det är skillnad på snatteri när personen tar med varan oförstörd ur butiken, då måste man vänta tills sista betalningsgräns är passerad.



Detta är ett vanligt problem i butiker som har självscanning och ja du blir gripen för detta om en väktare ser dig. Att du har "glömt" är ingen som kommer tro på eftersom 90% av alla du griper för stöld/snatteri är "oskyldiga" och nästan alla du griper i samband med självscanning har "glömt" att betala. Det håller inte att säga att man glömde scanna in 20 paket oxfile.


Du kan ju aldrig motbevisa att personen inte skulle gå tillbaka o hämta dom 10 burkar vax den har förstört o betala för dem innan han lämnar butiken?

Nitrometan
2010-06-15, 13:12
Du kan ju aldrig motbevisa att personen inte skulle gå tillbaka o hämta dom 10 burkar vax den har förstört o betala för dem innan han lämnar butiken?

Men han har ju förstört produkten när han öppnade den och använde lite, och dessutom satte tillbaka den i hyllan?

Hejmannen
2010-06-15, 13:15
Jag öppnade en sjuttis vodka på systembolaget och halsade. Jag blev utkastad.

saab900
2010-06-15, 13:17
Morsan är likadan, fast hon betalar alltid efter sig. Om hon är törstig kan hon börja dricka på en loka eller ramlösa medan hon handlar och sedan lägga flaskan på kassabandet. Ibland är hon ful och börjar med att fylla en påse med naturgodis/nötter som hon småäter från när vi storhandlar som ofta är tom när vi kommer till kassan...

Morsan snattar naturgodis, det är schtek, schtek, schtek...

eiri
2010-06-15, 13:21
brukar äta ur lösgodis påsen medans ja står i kön :D ingen som säger något, hur många har inte liksom testat en parfym och ställt tillbaka den..

Lepras
2010-06-15, 13:33
Men han har ju förstört produkten när han öppnade den och använde lite, och dessutom satte tillbaka den i hyllan?

Samtidigt har han fortfarande ett val att hämta produkten o betala för den innan han lämnar butiken,och samtidigt kan personal/väktare se om personen stjäl/förstört fler varor innan han lämnar butiken.
Du kan ju stoppa en person som provsmakat/stoppat varor i fickan inne i butiken och säga att det kan misstolkas som tjuveri-men aldrig bevisa att personen tänkte stjäla.
Sen är det ju skillnad om personen har som tanke att stjäla innan han får in i butiken,tex; Har med sig en foliebag eller liknande... ;)

Nitrometan
2010-06-15, 13:36
Samtidigt har han fortfarande ett val att hämta produkten o betala för den innan han lämnar butiken,och samtidigt kan personal/väktare se om personen stjäl/förstört fler varor innan han lämnar butiken.
Jomenvisst.

Men om du låter personen lämna butiken/passera betalningsstället uppstår problemet att bevisa att det var denne som kladdade i burken med gelé/vax.

Kanske räcker om vakten säger till dem att betala för de burkar de har kladdat med?

Kimball
2010-06-15, 13:38
brukar äta ur lösgodis påsen medans ja står i kön :D ingen som säger något, hur många har inte liksom testat en parfym och ställt tillbaka den..

Fast just dedär är väl rent snatteri eftersom du inte betalar för den mängden sen? Hade jag sett ngn äta just lösgodis i kön hade jag nog reagerat och dumförklarat personen :P
Parfymer har väl oftast provflaskor ute i just test-syfte?

Rickard
2010-06-15, 13:59
Barn behöver inte godis eller glass när dom är i butiken, dom behöver uppfostran.
Vuxna som äter i butiken fick ingen uppfostran.

Att äta saker som säljs i lösvikt innan man betalat låter ju redigt skruvat hur tänker man då?
Förutsatt att man inte vägt det man plockat på sig innan man börjar äta, men det är fel ändå.

Big_Vik
2010-06-15, 14:26
Liten OT fråga: Ponera att jag självscannar och plockar en hel kasse full med Oxfilé som jag råkat "glömma" när det är dags för kontroll. Åker jag fast för snatteri då? Alla som glömt någon lite sak kan väl knappast åka fast för snatteri va?

Åka fast och åka fast... Det är som Lotix sa, du har begått en otillåten gärning. En BK gör inget fel om han griper dig (Om han inte vet om att du glömt, vilket i praktiken torde vara omöjligt). För att du ska fällas för stöld krävs tillägnelseuppsåt, om man glömmer har man inte något uppsåt att stjäla.
Högsta domstolen fastställde i NJA 2004 s. 176 uppsåtets nedre gräns. Det finns tre olika sorters uppsåt. Åklagaren kommer antagligen att använda sig av likgiltighetsuppsåt (vilket betyder att du har en misstanke om risken att du gör dig skyldig till stöld och är likgiltig inför att risken förverkligas) och att du omöjligen kunnat glömma en hel kasse oxfilé och risken är nog stor att domstolen tror på honom istället för dig. Det finns inte vad jag vet några direkta riktlinjer för hur uppsåtet borde bedömas i ett sånt här fall. Jag skulle säga att det beror lite på när du blir gripen. Om du t.ex. lastat in allting i bilen så blir det nog svårare att säga att du glömt.

Viktigt att säga i själva sammanhanget är också att bara för att du inte kan dömas för stöld så kan du fortfarande dömas för andra brott. Om du verkligen glömde att betala varan så brister ett av rekvisiten för stöld eftersom du inte olovligen har tagit varan. Däremot kan du fortfarande om du bestämmer dig för att behålla/äta/sälja/osv det som du inte har rätt till dömas för olovligt förfogande.

Vad gäller vilket brott man dömer för så går beloppsgränsen för stöld vid 1000 kr, undantag kan göras pga omständigheterna, t.ex. ett väldigt förslaget tillvägagångssätt medelst foliepreparerad väska el. dyl. kan göra att ett lägre värde också bedöms som stöld.

Värde under 1000 kr rubriceras i regel som snatteri med undantag för omständigheterna som ovan nämnts. Om det som du tar inte har något marknadsvärde kan du fortfarande torska dit på egenmäktigt förfarande. Det är med andra ord alltid olagligt att ta något från någon annan,

MVH, V som nyss tentat straffrätt :)

ante
2010-06-15, 14:33
Barn behöver inte godis eller glass när dom är i butiken, dom behöver uppfostran.
Vuxna som äter i butiken fick ingen uppfostran.

Att äta saker som säljs i lösvikt innan man betalat låter ju redigt skruvat hur tänker man då?
Förutsatt att man inte vägt det man plockat på sig innan man börjar äta, men det är fel ändå.

+1

Kan man inte hålla sig från att t ex öppna en flaska med vatten, så får man gå in, köpa den, gå ut, dricka upp och sedan handla färdigt.
Eller så växer man upp och dricker upp sitt vatten på hemvägen.

Alla ni som ska äta saker som lösviktsgodis osv inne i affären - även om det kanske inte skulle leda till en domstolsdom mot er, varför göra saker så svårt för alla inblandade?

HMB
2010-06-15, 14:39
Samtidigt har han fortfarande ett val att hämta produkten o betala för den innan han lämnar butiken,och samtidigt kan personal/väktare se om personen stjäl/förstört fler varor innan han lämnar butiken.
Du kan ju stoppa en person som provsmakat/stoppat varor i fickan inne i butiken och säga att det kan misstolkas som tjuveri-men aldrig bevisa att personen tänkte stjäla.
Sen är det ju skillnad om personen har som tanke att stjäla innan han får in i butiken,tex; Har med sig en foliebag eller liknande... ;) Så vad händer när "snattaren" kommer tillbaka och någon annan redan har tagit den öppnade och testade produkten? Självklart är det snatteri/skadegörelse.

Stoltz
2010-06-15, 14:39
varför göra saker så svårt för alla inblandade?

För att detta är hur den moderna och "prestigelösa" får utlopp för det den inte klarar av;

1) Lugnet i sin existens.
2) Att den inte är där den vill vara.

Små, onödiga konflikter som onödiga människor måste skapa för att de helt enkelt får ett behov av det.

Nu låter det som om jag försöker spela bitter, men efter dessa år så börjar man se systemet i vilken sorts personer det är som gör dessa "försvårande".

Dock så finns det ju självklart folk som bara inte bryr sig, oavsett plats i världen :D

jakob
2010-06-15, 15:00
Samtidigt har han fortfarande ett val att hämta produkten o betala för den innan han lämnar butiken,och samtidigt kan personal/väktare se om personen stjäl/förstört fler varor innan han lämnar butiken.
Du kan ju stoppa en person som provsmakat/stoppat varor i fickan inne i butiken och säga att det kan misstolkas som tjuveri-men aldrig bevisa att personen tänkte stjäla.
Sen är det ju skillnad om personen har som tanke att stjäla innan han får in i butiken,tex; Har med sig en foliebag eller liknande... ;)

Personen begår fortfarande ett brott när denna äter upp eller öppnar en vara, går du däremot ut utan att betala är det snatteri som är en helt annan sak än vad som diskuteras här.

Big_Vik
2010-06-15, 15:03
Inget är stulet förrän man gått ut från affären, öppnat eller ej.

Det borde vara stöld (snatteri). Det är inte tillåtet att äta saker från butiken innan man har betalat, och därför borde det vara ett olovligt tagande. Därmed är stölden fullbordad och att man faktiskt tänker betala påverkar inte bedömningen.

Intressant fråga. Glöm inte tillägnelserekvisitet bara. Tillägnelsen måste följa direkt på det olovliga tagandet. I gammal praxis så dömdes en person som ätit kyckling ur en förpackning eftersom han inte hade pengar på sig för att betala med. Med tanke på det rättsfallet vill jag nog hålla med Igantius, stölden fullbordas när man manifestierat sin vilja att inte betala dvs. går förbi sista betalningsmöjligheten. Men viljan kan också manifesteras tidigare om man äter något trots att man vet att man inte kan betala.

jakke
2010-06-15, 16:30
Åka fast och åka fast... Det är som Lotix sa, du har begått en otillåten gärning. En BK gör inget fel om han griper dig (Om han inte vet om att du glömt, vilket i praktiken torde vara omöjligt). För att du ska fällas för stöld krävs tillägnelseuppsåt, om man glömmer har man inte något uppsåt att stjäla.
Högsta domstolen fastställde i NJA 2004 s. 176 uppsåtets nedre gräns. Det finns tre olika sorters uppsåt. Åklagaren kommer antagligen att använda sig av likgiltighetsuppsåt (vilket betyder att du har en misstanke om risken att du gör dig skyldig till stöld och är likgiltig inför att risken förverkligas) och att du omöjligen kunnat glömma en hel kasse oxfilé och risken är nog stor att domstolen tror på honom istället för dig. Det finns inte vad jag vet några direkta riktlinjer för hur uppsåtet borde bedömas i ett sånt här fall. Jag skulle säga att det beror lite på när du blir gripen. Om du t.ex. lastat in allting i bilen så blir det nog svårare att säga att du glömt.

Viktigt att säga i själva sammanhanget är också att bara för att du inte kan dömas för stöld så kan du fortfarande dömas för andra brott. Om du verkligen glömde att betala varan så brister ett av rekvisiten för stöld eftersom du inte olovligen har tagit varan. Däremot kan du fortfarande om du bestämmer dig för att behålla/äta/sälja/osv det som du inte har rätt till dömas för olovligt förfogande.

Vad gäller vilket brott man dömer för så går beloppsgränsen för stöld vid 1000 kr, undantag kan göras pga omständigheterna, t.ex. ett väldigt förslaget tillvägagångssätt medelst foliepreparerad väska el. dyl. kan göra att ett lägre värde också bedöms som stöld.

Värde under 1000 kr rubriceras i regel som snatteri med undantag för omständigheterna som ovan nämnts. Om det som du tar inte har något marknadsvärde kan du fortfarande torska dit på egenmäktigt förfarande. Det är med andra ord alltid olagligt att ta något från någon annan,

MVH, V som nyss tentat straffrätt :)
Summasumarum. Glömmer jag att scanna en keso av 3 och får avstämning kommer butiken se mellan fingrarna. Har jag en extra kasse oxfile och får avstämning så åker jag dit så det sjunger om det.