handdator

Visa fullständig version : Somna vid kcal-överskott?


ajsen
2010-06-13, 22:57
Direkt när jag ligger på kcalöverskott så har jag problem med att somna om kvällarna. Vad beror detta på och vet någon en lösning på problemet?

Jag känner i princip av om jag ligger på kcalöverskott eller inte, om jag deffar somnar jag direkt i sängen eller ofta i soffan, ibland t.o.m framför datorn men vid bulk är det absolut omöjligt och det är inte ovanligt att jag ligger vaken 1h+ innan jag kan somna.

Så finns det någon här med samma/liknande problem och gärna någon med en lösning? Sjukt jobbigt är det.

Har försökt med att ligga i soffan på kvällen så att kroppen inte blir chockad av att helt plötsligt ligga i sängen samt att inte inta något koffein på hela dagen men inget av detta har hjälpt.

Buck
2010-06-13, 23:17
Intressant fenomen, för mig är det nog snarare tvärtom. Mat = sömnbränsle :D

Har tyvärr inga tips. Äter du något ganska kort tid innan du försöker sova?

ajsen
2010-06-13, 23:38
Intressant fenomen, för mig är det nog snarare tvärtom. Mat = sömnbränsle :D

Har tyvärr inga tips. Äter du något ganska kort tid innan du försöker sova?

Idag käkade jag sista målet kl 22.00 alltså blir det kanske 3 timmar innan läggdags, inget stort mål heller.. Käkar efter periodisk fasta men tror inte att det är orsaken eftersom jag kan somna om jag deffar med det.

HulkH
2010-06-13, 23:52
Om man har ätit mycket "tung" mat så tror jag det kan vara svårt att sova, dock har jag bara hört det. Inget jag vet.

Richthofen
2010-06-13, 23:53
låter konstigt då magen tar energi för förbränning, det borde alltså göra dig tröttare. själv så äter jag så nära sömn som möjligt för att somna

ajsen
2010-06-14, 00:05
Om man har ätit mycket "tung" mat så tror jag det kan vara svårt att sova, dock har jag bara hört det. Inget jag vet.

Möjligt om man verkligen är proppmätt när man går och lägger sig men brukar bara käka 500g Kesella med Funlight 2-3 timmar innan läggdags, inget speciellt och vid deff kan jag äta all dagens mat precis innan jag går och lägger mig och ändå somna direkt.

HulkH
2010-06-14, 00:43
låter konstigt då magen tar energi för förbränning, det borde alltså göra dig tröttare. själv så äter jag så nära sömn som möjligt för att somna


hmm aa, när du säger det så.

aa, jag käkar också nära inop, visserligen käkar jag hela tiden, men ändå :)

Möjligt om man verkligen är proppmätt när man går och lägger sig men brukar bara käka 500g Kesella med Funlight 2-3 timmar innan läggdags, inget speciellt och vid deff kan jag äta all dagens mat precis innan jag går och lägger mig och ändå somna direkt.

hmm, då är det lite underligare. har du testat att käka precis inpå, eller inte käka alls?

MtotheM
2010-06-14, 00:46
låter konstigt då magen tar energi för förbränning, det borde alltså göra dig tröttare. själv så äter jag så nära sömn som möjligt för att somna
Men i magen bryts mat ner till ATP...

Fenomenet tror jag är av samma sort som hos ett barn som ätit socker.

Richthofen
2010-06-14, 01:59
Men i magen bryts mat ner till ATP...

Fenomenet tror jag är av samma sort som hos ett barn som ätit socker.

kan ha fel men atp används väl under träning då det är energikrävande. alltså kanske ts borde träna tidigare på dygnet?

Kim Jong Il
2010-06-14, 04:19
ATP används alltid när kroppen gör något. Och maten bryts inte ner till ATP i magen utan det sker där det ska användas ...

Grandmaster
2010-06-14, 05:01
Direkt när jag ligger på kcalöverskott så har jag problem med att somna om kvällarna. Vad beror detta på och vet någon en lösning på problemet?

Jag känner i princip av om jag ligger på kcalöverskott eller inte, om jag deffar somnar jag direkt i sängen eller ofta i soffan, ibland t.o.m framför datorn men vid bulk är det absolut omöjligt och det är inte ovanligt att jag ligger vaken 1h+ innan jag kan somna.

Så finns det någon här med samma/liknande problem och gärna någon med en lösning? Sjukt jobbigt är det.

Har försökt med att ligga i soffan på kvällen så att kroppen inte blir chockad av att helt plötsligt ligga i sängen samt att inte inta något koffein på hela dagen men inget av detta har hjälpt.

Du är en av de lyckligt lottade individer som svarar på ett kaloriöverskott med en kraftig uppreglering av det sympatiska nervsystemet. Ökad hjärtfrekvens, sömnbesvär, svårt att sitta still etc.

Lösingen är att byta ut en andel kolhydrater mot fett. Eller ja, helt enkelt äta mindre, eller vänta längre tid innan du ska lägga dig.

lars50
2010-06-14, 08:20
Du är en av de lyckligt lottade individer som svarar på ett kaloriöverskott med en kraftig uppreglering av det sympatiska nervsystemet. Ökad hjärtfrekvens, sömnbesvär, svårt att sitta still etc.

Lösingen är att byta ut en andel kolhydrater mot fett. Eller ja, helt enkelt äta mindre, eller vänta längre tid innan du ska lägga dig.

När jag äter mycket vid t.ex. bulk får jag världens högsta puls, medans när jag deffar är den hur låg som helst och jag blir jättelätt trött. Är jag en av de "lyckligt" lottade?

MtotheM
2010-06-14, 09:59
kan ha fel men atp används väl under träning då det är energikrävande. alltså kanske ts borde träna tidigare på dygnet?

ATP lagrar energi som sedan används när den behövs som jag förstått.

Ungrim
2010-06-14, 10:10
Jag känner i princip av om jag ligger på kcalöverskott eller inte, om jag deffar somnar jag direkt i sängen eller ofta i soffan, ibland t.o.m framför datorn men vid bulk är det absolut omöjligt och det är inte ovanligt att jag ligger vaken 1h+ innan jag kan somna.
.

Det kan inte vara så att när du deffar blir kroppen tröttare, därav somnar du lätt och överallt. Och att du nu när kroppen får den energi den behöver helt enkelt orkar mer, och inte behöver den där 1h extra sömn

ajsen
2010-06-14, 11:04
Du är en av de lyckligt lottade individer som svarar på ett kaloriöverskott med en kraftig uppreglering av det sympatiska nervsystemet. Ökad hjärtfrekvens, sömnbesvär, svårt att sitta still etc.

Lösingen är att byta ut en andel kolhydrater mot fett. Eller ja, helt enkelt äta mindre, eller vänta längre tid innan du ska lägga dig.

Ska prova att äta som du säger i några dagar. Jag vet däremot att problemet försvinner om jag äter mindre, men det blir inte mycket till bulk då. Känner av detta fenomen redan vid ca 300 kcalöverskott.

Det låter bra att vara lyckligt lottad, läste lite om det sympatiska nervsystemet förut och nu när jag tänker på det så kan det mycket väl stämma. Jag har ganska lågt blodtryck, och vid deff så kan jag bli snurrig om jag ställer mig upp snabbt efter att ha legat ner en stund, och det händer aldrig vid kcal balans eller kcalöverskott.

Ungrim Ja det är något i stil med det jag tänkt mig också men jag har aldrig hört talas om någon annan som har samma besvär..

Mvh

Ungrim
2010-06-14, 12:00
vad händer om du går och lägger dig 1h senare än vanligt. Tar det fortfarande 1h för dig att somna??

ajsen
2010-06-14, 12:18
vad händer om du går och lägger dig 1h senare än vanligt. Tar det fortfarande 1h för dig att somna??

Vet inte om jag vill testa det eftersom jag redan nu brukar lägga mig vid 00-01, men tror inte att det skulle ta lika lång tid att somna då, eftersom jag vore tröttare helt enkelt..

hejhopp79
2010-06-14, 12:23
Du är en av de lyckligt lottade individer som svarar på ett kaloriöverskott med en kraftig uppreglering av det sympatiska nervsystemet. Ökad hjärtfrekvens, sömnbesvär, svårt att sitta still etc.

Lösingen är att byta ut en andel kolhydrater mot fett. Eller ja, helt enkelt äta mindre, eller vänta längre tid innan du ska lägga dig.

Det är är jag i ett nötskal. Har själv haft sömnproblem nu med rastlöshet och en konstant "varm" känsla i kroppen, dvs svettas lätt och hjärtat slår snabbt. Det började med att jag satte igång med periodisk fasta några dagar sedan och kränger 2500 kcal i ett bräde efter träningen. Det är inte obehagligt alls men det är märkbart.

Skitstörigt, för det är verkligen svårt att sova.

Robban
2010-06-14, 12:32
Det är är jag i ett nötskal. Har själv haft sömnproblem nu med rastlöshet och en konstant "varm" känsla i kroppen, dvs svettas lätt och hjärtat slår snabbt. Det började med att jag satte igång med periodisk fasta några dagar sedan och kränger 2500 kcal i ett bräde efter träningen. Det är inte obehagligt alls men det är märkbart.

Skitstörigt, för det är verkligen svårt att sova.

Dela upp maten under dagen ist, problemet löst. Inga problem att få i sig det under en hel dag liksom...

hejhopp79
2010-06-14, 12:39
Dela upp maten under dagen ist, problemet löst. Inga problem att få i sig det under en hel dag liksom...

Nä det är sant, precis det jag tänkte göra nu.

Grandmaster
2010-06-14, 17:31
När jag äter mycket vid t.ex. bulk får jag världens högsta puls, medans när jag deffar är den hur låg som helst och jag blir jättelätt trött. Är jag en av de "lyckligt" lottade?

Om du är ung och snärt, ja, förmodligen. Annars kan det vara ett tecken på grav insulinresistens.

Halldin
2010-06-14, 17:36
Jag är tvärtom, äter jag inte ganska mycket efter jag t.ex har tränat så får jag sömnproblem. Ska allra helst vara ganska mycket kolhydrater. Det beror lite på vad jag har gjort på gymet också, men generellt.

Hoppas inte det är ett dåligt tecken, men jag vet att jag hade grava sömnsvårigheter när jag testade PF första gången och inte hade hunnit komma underfund med detta. Nu går det finfint.

hejhopp79
2010-06-14, 19:05
vad händer om du går och lägger dig 1h senare än vanligt. Tar det fortfarande 1h för dig att somna??

För mig tar det fan typ 2 h, ibland 3.

hejhopp79
2010-06-14, 19:07
Jag är tvärtom, äter jag inte ganska mycket efter jag t.ex har tränat så får jag sömnproblem. Ska allra helst vara ganska mycket kolhydrater. Det beror lite på vad jag har gjort på gymet också, men generellt.

Hoppas inte det är ett dåligt tecken, men jag vet att jag hade grava sömnsvårigheter när jag testade PF första gången och inte hade hunnit komma underfund med detta. Nu går det finfint.

Kommit underfund med vad? Grundtanken med PF är väl att äta efter träning huvudsakligen, eller hur menar du?

Hur yttrade sig dina sömnsvårigheter och hur nära sänggående åt du?

Halldin
2010-06-15, 00:24
Kommit underfund med vad? Grundtanken med PF är väl att äta efter träning huvudsakligen, eller hur menar du?

Hur yttrade sig dina sömnsvårigheter och hur nära sänggående åt du?
Att jag inte kan snåla på maten (och specifikt kolhydrater) efter träning. Jag vet att det liksom ingår i PF att det största energiintaget ska ligga efter träning, men har jag jobbat skiten ur mig på gymet så försöker jag numer hellre se till att äta mig ordentligt mätt än att ligga sömnlös. Försöker ofta se till att äta livsmedel som har en tendens att göra en trött och slö innan sänggående numera med, t.ex bröd.

Jag testade alla möjliga varianter, nära sänggående, några timmar innan, etc. etc. Hade ett jäkla elände med det under ganska lång tid, men nu är det lugna bullar som sagt. Det yttrade sig framförallt som att hjärnan var på högvarv vilket gjorde att jag ofta inte kunde sova alls på hela natten, eller endast i korta stötar.

Att träna till failure och liknande som bedrevs en del vid tillfället gjorde även sitt för att kvadda CNS.

Kim Jong Il
2010-06-15, 01:51
Om du är ung och snärt, ja, förmodligen. Annars kan det vara ett tecken på grav insulinresistens.

Du borde skriva här oftare! Nu fick jag reda på att jag lider av grav insulinresistens.

Tobbeh
2010-06-15, 18:36
Kolhydrater är inget att rekomendera innan du ska gå lägga dig, finns massvis med studier på det. Bara att googla det

ajsen
2010-06-15, 19:50
Kolhydrater är inget att rekomendera innan du ska gå lägga dig, finns massvis med studier på det. Bara att googla det

Om du menade mig så äter jag inga kolisar innan läggdags, äter endast efter träningen. Har idag och igår ätit under 100g Kolhydrater och ska se om det hjälper, har även käkat 2h tidigare (periodisk fasta) så går utan mat i ca 3-4h innan jag lägger mig.

Halldin
2010-06-15, 20:24
Kolhydrater är inget att rekomendera innan du ska gå lägga dig, finns massvis med studier på det. Bara att googla det
Av vilken anledning? (jag är rädd för att googla fram nåt som är fel)

Bombur
2010-06-15, 21:01
Jag brukar fokusera väldigt mycket på andningen när jag skall lägga mig, lugn och regelbunden andning som fyller upp alla ens tankar. Lite åt meditations hållet men inte riktigt. På så sätt få ett klart sinne där inte tankarna håller en vaken. Det är väldigt lugnande och avstressande. Dessutom tar det väldigt sällan lång tid innan jag somnar även om jag känner mig vaken.

Det kanske är värt att testa om inte en ändring av näringsintaget hjälper.

prOtotype
2010-06-16, 08:25
Jag brukar fokusera väldigt mycket på andningen när jag skall lägga mig, lugn och regelbunden andning som fyller upp alla ens tankar. Lite åt meditations hållet men inte riktigt. På så sätt få ett klart sinne där inte tankarna håller en vaken. Det är väldigt lugnande och avstressande. Dessutom tar det väldigt sällan lång tid innan jag somnar även om jag känner mig vaken.

Det kanske är värt att testa om inte en ändring av näringsintaget hjälper.

+1

Jag tror att många skulle ha stor nytta av att lära sig att somna istället för att bara låta tankarna vandra iväg till saker som är intressanta, spännande, roliga eller gör dom oroliga, nervösa osv.

Grandmaster
2010-06-16, 09:12
Du borde skriva här oftare! Nu fick jag reda på att jag lider av grav insulinresistens.

Kör du ADF blir du temporärt insulinresistent. I slutet av den 36 tim långa fastan är det för mycket fria fettsyror i omlopp, varefter insulinresistens inträder.

Paradoxalt nog har man även i studier på periodisk fasta sett denna effekt. Av bl a denna anledning rekommenderar jag en kortare fasta än andra protokoll med 19-24 tim fasta.

Rakanichy
2010-06-16, 11:40
Matkoma vid läggdags kirrar biff1

Bombur
2010-06-16, 21:33
+1

Jag tror att många skulle ha stor nytta av att lära sig att somna istället för att bara låta tankarna vandra iväg till saker som är intressanta, spännande, roliga eller gör dom oroliga, nervösa osv.

Detta skulle nog bara gagna folk att lära sig lite om avslappning bland annat. Ändå lite konstigt att det nästan inte talas alls om just detta och att varva ner. Fast att många vet att vilan är minst lika viktig som träningen och kosten.

hejhopp79
2010-06-16, 21:37
Att jag inte kan snåla på maten (och specifikt kolhydrater) efter träning. Jag vet att det liksom ingår i PF att det största energiintaget ska ligga efter träning, men har jag jobbat skiten ur mig på gymet så försöker jag numer hellre se till att äta mig ordentligt mätt än att ligga sömnlös. Försöker ofta se till att äta livsmedel som har en tendens att göra en trött och slö innan sänggående numera med, t.ex bröd.

Jag testade alla möjliga varianter, nära sänggående, några timmar innan, etc. etc. Hade ett jäkla elände med det under ganska lång tid, men nu är det lugna bullar som sagt. Det yttrade sig framförallt som att hjärnan var på högvarv vilket gjorde att jag ofta inte kunde sova alls på hela natten, eller endast i korta stötar.

Att träna till failure och liknande som bedrevs en del vid tillfället gjorde även sitt för att kvadda CNS.

Intressant!

Jag har också kört till failure i stort sett hela våren i många övningar, eller iaf legat kring max prestationsförmåga. Kanske det i kombination med att jag kränger som en elefant bidrar till mina sömnproblem.

Hmm, ska nog dra ner lite på vikterna och köra högreps nu en vecka för att låta CNS vila litet. Jag upplever det också som att hjärnan är på högvarv och att jag är pigg som fan mentalt. Jag har också väldigt svårt att sova för tillfället och sover endast i korta intervaller före jag vaknar och somnar om en timme senare.

Pintan
2010-06-16, 22:03
Kör du ADF blir du temporärt insulinresistent. I slutet av den 36 tim långa fastan är det för mycket fria fettsyror i omlopp, varefter insulinresistens inträder.

Paradoxalt nog har man även i studier på periodisk fasta sett denna effekt. Av bl a denna anledning rekommenderar jag en kortare fasta än andra protokoll med 19-24 tim fasta.
tror du att du skulle kunna skriva mer om detta i di blog, här eller länka till studier?? låter intressant nämligen!
Menar du att en längre fasta (19-24h) är "sämre" än ca 14-16h ??

Robban
2010-06-16, 22:50
Intressant!

Jag har också kört till failure i stort sett hela våren i många övningar, eller iaf legat kring max prestationsförmåga. Kanske det i kombination med att jag kränger som en elefant bidrar till mina sömnproblem.

Hmm, ska nog dra ner lite på vikterna och köra högreps nu en vecka för att låta CNS vila litet. Jag upplever det också som att hjärnan är på högvarv och att jag är pigg som fan mentalt. Jag har också väldigt svårt att sova för tillfället och sover endast i korta intervaller före jag vaknar och somnar om en timme senare.

Låter helt klart som ett cns-relaterat sömntågsproblem. Ett tecken på överträning.

hejhopp79
2010-06-16, 23:28
Låter helt klart som ett cns-relaterat sömntågsproblem. Ett tecken på överträning.

Bra, då ska jag ta det lugnare med träningen under sommaren! Thanks

Halldin
2010-06-17, 10:18
Kan ju även nämna att HIT-aktig träning med få men väldigt tunga set var mord för mitt CNS, medan strukturerade styrkelyftsupplägg med mycket högre volym men genomtänkta viktval baserade på % av 1RM funkar fint.

Låter klyschigt men förhoppningsvis lär man känna sin kropp bättre och bättre med åren.

ajsen
2010-06-19, 15:17
Har nu käkat mycket mindre kolhydrater och mer fett sen dess jag fått tipset i denna tråden och inte har det hjälpt :(
Har även provat att lägga mig senare samt tidigare och att äta precis innan läggdags. Igår kväll låg jag uppe i 2 timmar+ innan jag kunde somna. Herregud vad jobbigt *grr27*

Halldin
2010-06-23, 09:47
Börjar man tänka på det som ett problem kan det väldigt snabbt bli ett problem även om du gör allt annat rätt, själva förutsättningen för att kunna sova är att man inte ligger och tänker på att man ska sova. Man ska inte tänka alls, typ. ;)

Nu har jag inte läst hela tråden, men var inte en av tipsen att du skulle testa att äta långt innan sänggående också?

Ungrim
2010-06-23, 19:01
B-Vitamin brist sägs kunna leda till sömnproblem. Kanske värt att kolla upp när inget annat fungerar

ajsen
2010-06-23, 19:42
Börjar man tänka på det som ett problem kan det väldigt snabbt bli ett problem
Nu har jag inte läst hela tråden, men var inte en av tipsen att du skulle testa att äta långt innan sänggående också?

Det första du skrev kan mycket väl stämma. Förväntar mig inte att somna direkt när jag lägger mig, till skillnad från när jag deffar då jag vet att jag kommer somna direkt när jag lägger mig ner. Men ganska svårt att släppa det tänket också, har provat med musik m.m. Och det sista du sa om att äta långt innan har jag provat, utan resultat.

B-Vitamin brist sägs kunna leda till sömnproblem. Kanske värt att kolla upp när inget annat fungerar

Kan vara det, kan också inte vara det. Äter ju en väldigt varierad kost samt vitamintillskott atm.

Halldin
2010-06-23, 20:49
Du kan ju testa meditativa övningar som att tänka lite flyktigt på din andning, ta lugna och djupa andetag etc. Låta eventuella tankar som kommer in i huvudet passera utan att medvetet fäkta bort dom.

Har fortfarande inte orkat läsa tråden, men förhåller det sig alltså så att du exempelvis blir piggare av att trycka i dig en flottig pizza, även om en normal person normalt hamnar i koma ett tag efter en sådan måltid?

Jontelito
2013-06-17, 20:33
Du är en av de lyckligt lottade individer som svarar på ett kaloriöverskott med en kraftig uppreglering av det sympatiska nervsystemet. Ökad hjärtfrekvens, sömnbesvär, svårt att sitta still etc.

Lösingen är att byta ut en andel kolhydrater mot fett. Eller ja, helt enkelt äta mindre, eller vänta längre tid innan du ska lägga dig.

Intressant! Brukar inte kolhydrater betyda mer serotonin dvs SNS-nedreglering? Någon som kan utveckla detta fenomen eller länka vidareläsning?