handdator

Visa fullständig version : Idioti att träna vid labrumskada?


cakehole
2010-06-13, 21:27
Vad säger de kunniga? Är det idioti att träna bänkpress, hantelpress, militärpress och liggande tricepspress bakom huvudet. Det känns inte direkt bra.

Jag vet att det inte går att rehaba en labrumskada, utan det är operation som gäller. Vad skulle ni andra gjort? Tränat på tills operation? Eller lagt ner all form av pressövningar tills operation och rehabilitering är avslutad.

Det känns ju lite som att "Ähh vafan, det är lika bra att träna trots smärta och obehag, för jag måste ju opereras likförbannat". Är det en sund inställning? eller är jag en idiot?

Någon här på brädan som själv sitter med en labrumskada, eller har opererats för labrumskada?

Martin Löwgren
2010-06-13, 21:31
Du ska träna men du får inte träna alla övningar och inga av det du nämner ska köras.

Det enda som sker är att du förvärrar skadan vilket gör ingreppet mer avancerat.

cakehole
2010-06-13, 21:45
Du ska träna men du får inte träna alla övningar och inga av det du nämner ska köras.

Det enda som sker är att du förvärrar skadan vilket gör ingreppet mer avancerat.

Tack för svar! Jag förstår vad du menar. Ska försöka få tid till artoskopin snarast möjligt.

Skiljer det mycket på rehabiliteringslängden om det är 3 eller 10 suturer?

FAN säger jag. Det är ju ett helvete att bara lösa den praktiska biten med att gå i mitella i ca 5 veckor.

Brukar man kunna komma upp på samma nivå som man var på innan skadan?

Martin Löwgren
2010-06-13, 22:09
Tack för svar! Jag förstår vad du menar. Ska försöka få tid till artoskopin snarast möjligt.

Skiljer det mycket på rehabiliteringslängden om det är 3 eller 10 suturer?

FAN säger jag. Det är ju ett helvete att bara lösa den praktiska biten med att gå i mitella i ca 5 veckor.

Brukar man kunna komma upp på samma nivå som man var på innan skadan?Jag vågar tyvärr inte svara på dina frågor utan det får du ta med din ortoped.

Lycka till.

Tolkia
2010-06-14, 09:41
Man kan nog tryggt utgå från att en större skada i genomsnitt kräver längre rehabilitering, ja. Jävligt dumt att riva upp den genom att träna på och tänka "jag skall ju ändå opereras"; rätt vad det är ställer man till det så att det inte går att fixa till 100% med operation. Ortopeder är duktiga, men de är inga trollkarlar.

Fredrik_S
2010-06-14, 09:49
Jag opererade dit ett mitec-ankare i axeln för att jag hade en labrumavlossning. Jag blev helt frisläppt att börja köra tungt något år efter operationen.

Skadan tror jag uppstod pga att jag kört bänkpress med överarmen i 90 graders vinkel från kroppen. Nu kör jag aldrig med den positionen av armen utan väljer en mer styrkelyftar liknande position. på gränsen till smalbänk.

Martin Löwgren
2010-06-14, 14:55
Kört bänkpress med överarmen i 90 graders vinkel från kroppen.

Ouuf, gör fan ont bara att höra...

cakehole
2010-06-20, 13:59
Jag opererade dit ett mitec-ankare i axeln för att jag hade en labrumavlossning. Jag blev helt frisläppt att börja köra tungt något år efter operationen.

Skadan tror jag uppstod pga att jag kört bänkpress med överarmen i 90 graders vinkel från kroppen. Nu kör jag aldrig med den positionen av armen utan väljer en mer styrkelyftar liknande position. på gränsen till smalbänk.

Usch! Det där var deprimerande läsning. Men varför fick du vänta såpass länge innan du kunde köra tungt? Hur länge rehabiliterade du? Vilket år uppkom din skada? Hur omfattande var skadan?

Jag har aldrig hört talas om mitec-ankare. Jag trodde att man endast suterade labrumavlossningar. När man suterar så är det ju meningen att broskringen ska växa samman med ledkulan igen.

Du verkar ju ha hämtat dig bra i alla fall.