handdator

Visa fullständig version : Saltgurkan under deff :)


Zippo
2010-06-13, 13:42
Må kanske vara få personer som gillar saltgurka men jag undrar hur bra det är under deff i större mängder? Då p.g.a att det är så saltigt.

Arty
2010-06-14, 01:05
Är lite intresserad hur stora mängder salt man kan äta i mat också, brukar ta i ganska mycket på min broccoli under deff :(

vicarious
2010-06-14, 11:05
Är lite intresserad hur stora mängder salt man kan äta i mat också, brukar ta i ganska mycket på min broccoli under deff :(

Hur mycket som helst? Vad menar du egentligen?

LadyG
2010-06-14, 14:12
Livsmedelsverkets rekommendation är 5 till 6 gram salt per dag (ungefär en tesked) totalt och snittsvensken får enligt dem i sig ungefär det dubbla.

"60 – 70 procent av allt salt vi får i oss kommer från färdiga livsmedel som charkprodukter, bröd, matfett, ost och färdigmat. Den mängden salt är svår att styra över som enskild konsument." (SLV om salt (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-salt/))

Utifrån det kan man ju fundera själv på hur mycket som är för mycket.

Arty
2010-06-14, 15:00
Hur mycket som helst? Vad menar du egentligen?

Jag undrade hur mycket salt man kan äta dagligen utan att det blir skadligt för kroppen.
Tråden handlade ju om hur bra det är att äta större mängder salt under deffen.

Sen undrade jag på vilket sätt det blev skadligt, men om du säger det går bra att äta hur mycket salt som helst kanske det inte var några allvarliga saker.

LadyG
2010-06-14, 22:34
Jag undrade hur mycket salt man kan äta dagligen utan att det blir skadligt för kroppen.
Tråden handlade ju om hur bra det är att äta större mängder salt under deffen.

Sen undrade jag på vilket sätt det blev skadligt, men om du säger det går bra att äta hur mycket salt som helst kanske det inte var några allvarliga saker.

Överdrivet saltintag ökar risken för hjärt- kärlsjukdomar hos män, enligt hjärtlungfonden (http://www.hjart-lungfonden.se/sv/Sjukdomar/Sjukdomar/Stroke/Mer-lasning/Man-far-i-sig-for-mycket-salt/).

Arty
2010-06-15, 13:03
Överdrivet saltintag ökar risken för hjärt- kärlsjukdomar hos män, enligt hjärtlungfonden (http://www.hjart-lungfonden.se/sv/Sjukdomar/Sjukdomar/Stroke/Mer-lasning/Man-far-i-sig-for-mycket-salt/).

Men vicarious sa ju man kan äta hur mycket som helst och nämner inte ens någon fara med det, är han bara okunnig eller är det egentligen inte så stor deal att äta mycket salt?

Gäller tex hjärt o krälsjukdomar bara för dom som redan har en risk att drabbas av det, eller är det problem även för dom som är unga och friska att äta mycket salt?

LadyG
2010-06-15, 18:10
Om jag inte tolkade dem fel, och det kan jag ha gjort, är risken förhöjd hos alla som äter för mycket salt men det var ännu sämre att överäta salt för män. Däremot vet jag inte vad hjärtlungfonden baserar sina uttalanden på, men antagligen är de rätt säkra på sin sak.

Eddie Vedder
2010-06-15, 19:14
men antagligen är de rätt säkra på sin sak.

Som med mättat fett ungefär då. *rolleyes*

Jag har inte gått in särskilt djupt i litteraturen om salt och blodtryck men det lilla jag läst har mest handlat om risker för de som redan är sjuka eller i riskzonen samt att saltintag och korrelation med vissa sjukdomar sällan kan tillskrivas enkom saltet.

Från din länk t.ex.:

Saltet kommer i stor utsträckning från färdiglagade pizzor, djupfryst oxpytt, charkuterivaror, bröd, flingor och andra industriframställda livsmedel. Forskarna kräver därför tydliga regler för hur mycket salt livsmedelsindustrin får använda samt att salthalten anges i innehållsdeklarationerna.

Svårt att säga vilken del av en sådan livsstil som påverkar mest. Det vore intressant med friska och vältränade personer som äter samma kost men där hälften saltar på mer än de andra och efter 15 år utvärderar man. Min gissning är att skillnaden blir ytterst minimal. De som saltar mer får käka lite godare bara.:)

LadyG
2010-06-15, 19:44
Är sambandet mellan salt och högt blodtryck något som debatteras?

Eddie Vedder
2010-06-15, 19:47
Är sambandet mellan salt och högt blodtryck något som debatteras?

Det är väl ingen het debatt s¨som kolhydrater vs fett eller mättat fett vs margarin etc. men visst finns många som hävdar att varningarna är överdrivna. Framför allt när det gäller fullt friska. Den homeostatiska regleringen av elektrolyter är väldigt effektiv hos människan.

LadyG
2010-06-15, 19:53
Borde inte mycket konditionsträning t ex där man trots allt förlorar en helt del salter genom svettning påverka behovet av salt, eller är det något SLV tagit med i sina rekommendationer när de hävdar att 5-6g räcker? För vem är 5g salt lagom borde jag kanske fråga, har de en "svensson-schablon" eller nått?

Eddie Vedder
2010-06-15, 19:58
Borde inte mycket konditionsträning t ex där man trots allt förlorar en helt del salter genom svettning påverka behovet av salt, eller är det något SLV tagit med i sina rekommendationer när de hävdar att 5-6g räcker? För vem är 5g salt lagom borde jag kanske fråga, har de en "svensson-schablon" eller nått?

Rekommendationen bygger väl antagligen på någon form av generell natriumomsättning i förhållande till vad som är rimligt att äta i praktiken gissar jag.

Men jag är kanske fel person att diskutera det här med, jag tycker ju generellt sett att rekommendationer av det här slaget känns luddigt och inte särskilt välgrundat. Jag letade studier nyss men hittade bara en massa där individerna antingen redan har högt blodtryck eller där de har högt blodtryck i släkten. Och det känns ju inte helt etiskt korrekt att saltladda människor under lång tid för att se hur blodtrycksregleringen anpassar sig eller inte.

LadyG
2010-06-15, 20:07
Just därför är du rätt person att fråga tycker jag, eftersom du dels vet hur man dissekerar de studier som finns och dels tror du inte på vad som helst bara för att det är en professor som skrivit det :)

Anledningen till att jag grubblar fram och tillbaka är att jag har ingen aning om vart jag läste att de gjort en studie på unga män, i 20-årsåldern om jag inte missminner mig, och därefter gjort en uppföljning som tydligen påvisade att de män som ätit mest salt också hade högst blodtryck. Men, jag minns inte vem eller vart så det hjälper ju inte så mycket kanske.

Rimlig fråga som du påpekade innan, är det livsstilen (färdigmat, pizza, chark etc antyder ju något kan man tycka) eller ärftlighet bakom blodtrycket och uteslöt de de faktorerna för att se vad som blev kvar s a s innan de drog slutsaterna? Det kanske inte spelar någon roll alls om man är aktiv och tränar?

Luca Brasi
2010-06-15, 21:08
Man kan anta att personer med det högsta saltintaget också ligger i topp när det gäller rökning,dåliga motionsvanor,dålig kost i övrigt,dåligt jobb,dålig sjukvård,dålig bostad,osv...

Rockhard
2010-06-15, 21:31
Man kan anta att personer med det högsta saltintaget också ligger i topp när det gäller rökning,dåliga motionsvanor,dålig kost i övrigt,dåligt jobb,dålig sjukvård,dålig bostad,osv...

Jaså kan man?

Trance
2010-06-15, 21:34
Det är väl inte direkt jättesvårt att hitta större metastudier som undersöker salts förmodade påverkan. Kopplingen förhöjt blodtryck och salt är rätt självklar och kopplingen mellan förhöjt blodtryck och problem är rätt klar också.


Main results
Twenty trials in individuals with elevated blood pressure (n=802) and 11 trials in individuals with normal blood pressure (n=2220) were included. In individuals with elevated blood pressure the median reduction in urinary sodium was 78 mmol/24h (4.6 g/day of salt), the mean reduction in blood pressure was -5.06 mmHg (95%CI:-5.81 to -4.31) for systolic and -2.70 mmHg (95% CI:-3.16 to -2.24) for diastolic. In individuals with normal blood pressure the median reduction in urinary sodium was 74 mmol/24h (4.4 g/day of salt), the mean reduction in blood pressure was -2.03 mmHg (95% CI: -2.56 to -1.50) for systolic and -0.99 mmHg (-1.40 to -0.57) for diastolic. Weighted linear regression showed a significant relationship between the reduction in urinary sodium and the reduction in blood pressure.

Authors' conclusions
Our meta-analysis demonstrates that a modest reduction in salt intake for a duration of 4 or more weeks has a significant and, from a population viewpoint, important effect on blood pressure in both individuals with normal and elevated blood pressure. These results support other evidence suggesting that a modest and long-term reduction in population salt intake could reduce strokes, heart attacks, and heart failure. Furthermore, our meta-analysis demonstrates a correlation between the magnitude of salt reduction and the magnitude of blood pressure reduction. Within the daily intake range of 3 to 12 g/day, the lower the salt intake achieved, the lower the blood pressure.

http://www2.cochrane.org/reviews/en/ab004937.html



Results There were 19 independent cohort samples from 13 studies, with 177025 participants (follow-up 3.5-19 years) and over 11000 vascular events. Higher salt intake was associated with greater risk of stroke (pooled relative risk 1.23, 95% confidence interval 1.06 to 1.43; P=0.007) and cardiovascular disease (1.14, 0.99 to 1.32; P=0.07), with no significant evidence of publication bias. For cardiovascular disease, sensitivity analysis showed that the exclusion of a single study led to a pooled estimate of 1.17 (1.02 to 1.34; P=0.02). The associations observed were greater the larger the difference in sodium intake and the longer the follow-up.
Conclusions High salt intake is associated with significantly increased risk of stroke and total cardiovascular disease. Because of imprecision in measurement of salt intake, these effect sizes are likely to be underestimated. These results support the role of a substantial population reduction in salt intake for the prevention of cardiovascular disease.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2782060/?tool=pmcentrez

dream_theater_
2010-06-15, 21:50
Jaså kan man?

Ja självklart. Trivs du inte på ditt dåliga jobb, så åker du hem och hinkar i dig salt. Vad är det du inte förstår?*gah!*

Arty
2010-06-15, 22:27
Man kan anta att personer med det högsta saltintaget också ligger i topp när det gäller rökning,dåliga motionsvanor,dålig kost i övrigt,dåligt jobb,dålig sjukvård,dålig bostad,osv...

Haha, massa seriösa posts sen kommer det där från ingenstans :p