handdator

Visa fullständig version : Nu är det inte roligt att deffa längre


BobaFett
2010-06-13, 12:47
Senaste månaden har det gått riktigt trögt med viktnedgången och jag tappat i styrka vilket inte är så roligt. Jag har funderat flera gånger att skita i det och fortsätta bygga för just nu har jag deffat längre än byggt. Har deffat i 3 månader och bulkat i typ 2 innan dess. Känns som att man slösar så mycket tid med kassa styrkeresultat under deffen men man vill ju bli rippad också.

Vad ska man göra för att få tillbaka motivationen för det är fan inte roligt att gå till gymmet och kämpa med vikter som kändes som papper för en månad sen. Jag vägrar sänka vikten i alla fall. Jag vet inte vad jag ligger på för underskott längre, har börjat jobba nu så det är svårt att veta vad man har för aktivitetsfaktor. Orkar inte räkna längre men gissar att jag får i mig runt 2000kcal. Väger ca:88 kilo på 187 cm och jobbar med ett stillastående/sittande jobb. Det ingår i arbetsuppgiften att rondera anläggningen och det tar ca:3 timmar, ronderingen kan jämföras med promenad i låg takt ungefär.

Zippo
2010-06-13, 13:46
Senaste månaden har det gått riktigt trögt med viktnedgången och jag tappat i styrka vilket inte är så roligt. Jag har funderat flera gånger att skita i det och fortsätta bygga för just nu har jag deffat längre än byggt. Har deffat i 3 månader och bulkat i typ 2 innan dess. Känns som att man slösar så mycket tid med kassa styrkeresultat under deffen men man vill ju bli rippad också.

Vad ska man göra för att få tillbaka motivationen för det är fan inte roligt att gå till gymmet och kämpa med vikter som kändes som papper för en månad sen. Jag vägrar sänka vikten i alla fall. Jag vet inte vad jag ligger på för underskott längre, har börjat jobba nu så det är svårt att veta vad man har för aktivitetsfaktor. Orkar inte räkna längre men gissar att jag får i mig runt 2000kcal. Väger ca:88 kilo på 187 cm och jobbar med ett stillastående/sittande jobb. Det ingår i arbetsuppgiften att rondera anläggningen och det tar ca:3 timmar, ronderingen kan jämföras med promenad i låg takt ungefär.


Hur mycket kalori - ligger du på , för om du deffar så borde du ligga runt -500 för minimal muskelförlust ochtappa 0,5kg - 1kg i veckan. Om du går ner för snabbt och får i dig för lite och hammnar typ på 1000kcal - kan det vara svaret på din fråga bara för du deff måste du mata musklerna med något och inte skippa allt.

BajareN
2010-06-13, 18:01
Ju mer rippad du blir desto oftare måste du ha kolhydratladdningar i form av ätardagar. Du kan ju börja med att köra två ätardagar i veckan då du ligger 10-20% över din kaloribalans. Snabba kolhydrater är att föredra, kanske avsluta med långsammare kolhydrater på kvällen. Minimalt med fett, normalt intag av protein.

tossefar
2010-06-13, 20:02
Ju mer rippad du blir desto oftare måste du ha kolhydratladdningar i form av ätardagar. Du kan ju börja med att köra två ätardagar i veckan då du ligger 10-20% över din kaloribalans. Snabba kolhydrater är att föredra, kanske avsluta med långsammare kolhydrater på kvällen. Minimalt med fett, normalt intag av protein.

buuuuuuuullshit.

Fru_Flisa
2010-06-13, 20:11
buuuuuuuullshit.

Vad menar du?

tossefar
2010-06-13, 20:40
Vad menar du?

Man "måste" inte ha ätardagar. Tvärtom går deffen snabbare utan. Ätardagar har du för att det är gott att släppa på tyglarna, inte för att det hjälper deffen.

Fredrik_S
2010-06-13, 21:05
Två alternativ:
välj ett eller båda
Nummer ett.. skit fullständigt i vad det står för siffror på viktskivorna du använder. Spelar väl ingen roll om du tränar med lite lättare vikter ett tag?

Nummer två. lägg dig på kaloribalans någon vecka eller två, acceptera 1-3 kilos viktuppgång(mest vätska som kommer tillbaka). Ta sen nya tag sätt ett nytt mål och börja deffa igen.

mikaelj
2010-06-13, 21:13
Två alternativ:
välj ett eller båda
Nummer ett.. skit fullständigt i vad det står för siffror på viktskivorna du använder. Spelar väl ingen roll om du tränar med lite lättare vikter ett tag?

Klart det spelar roll. Vill du bli av med fett eller muskler?

Anders The Peak
2010-06-13, 21:18
Senaste månaden har det gått riktigt trögt med viktnedgången och jag tappat i styrka vilket inte är så roligt. Jag har funderat flera gånger att skita i det och fortsätta bygga för just nu har jag deffat längre än byggt. Har deffat i 3 månader och bulkat i typ 2 innan dess. Känns som att man slösar så mycket tid med kassa styrkeresultat under deffen men man vill ju bli rippad också.

Vad ska man göra för att få tillbaka motivationen för det är fan inte roligt att gå till gymmet och kämpa med vikter som kändes som papper för en månad sen. Jag vägrar sänka vikten i alla fall. Jag vet inte vad jag ligger på för underskott längre, har börjat jobba nu så det är svårt att veta vad man har för aktivitetsfaktor. Orkar inte räkna längre men gissar att jag får i mig runt 2000kcal. Väger ca:88 kilo på 187 cm och jobbar med ett stillastående/sittande jobb. Det ingår i arbetsuppgiften att rondera anläggningen och det tar ca:3 timmar, ronderingen kan jämföras med promenad i låg takt ungefär.
Jag antar att du behöver se över träningen. Berätta lite hur din träning är upplagd idagsläget.

Precis som bajaren säger kan det vara av värde att ligga på lite kaloriplus en till två dgr per vecka men innan du bestämmer dig för att göra det bör vi se över hur ditt träningsupplägg ser ut.

Fredrik_S
2010-06-13, 21:22
Klart det spelar roll. Vill du bli av med fett eller muskler?

Jag menar att han måste inte vara så viktbesatt att han vägrar sänka vikterna no matter what som han skrev i syn första post "Jag vägrar sänka vikterna iallafall".

Han skulle tex kunna sänka vikten en aning och öka set antalet eller repsantalet och kanske nå lika hög total arbetsvolym på träningen ändå.
Nu framgår det inte exakt hur hans träning är upplagt i detalj så innan vi sett det är det visserligen svårt att komma med sådana konkreta råd.

mikaelj
2010-06-13, 21:23
Jag menar att han måste inte vara så viktbesatt att han vägrar sänka vikterna no matter what som han skrev i syn första post "Jag vägrar sänka vikterna iallafall".

Han skulle tex kunna sänka vikten en aning och öka set antalet eller repsantalet och kanske nå lika hög total arbetsvolym på träningen ändå.
Nu framgår det inte exakt hur hans träning är upplagt i detalj så innan vi sett det är det visserligen svårt att komma med sådana konkreta råd.

Ja, frågan är vad som är vettigast. Jag tror på att behålla vikterna men minska antalet arbetsset, ev. även repsantalet.

Fredrik_S
2010-06-13, 21:26
Ja, frågan är vad som är vettigast. Jag tror på att behålla vikterna men minska antalet arbetsset, ev. även repsantalet.

Det kanske är bäst, men jag tror det är svårast och mest riskabelt att göra så. Har man gått ner mycket i vikt(som han har) och ändå försöker på samma vikter som man klarade med högre kroppsvikt så ökar risken dramatiskt för teknikfel. Fast teknikfelsrisken ökar visserligen också vid högre setantal/repsantal :)

Jag personligen tycker det är roligare att köra på lättare vikter högre volym högre setantal och hoppas på att musklerna finns kvar när jag inte känner mig så stark istället för att bedröva mig själv och tappa motivationen med övningar som jag inte är lika stark i längre.

50cent
2010-06-13, 21:27
överdosera PWO och be:D

BobaFett
2010-06-13, 22:48
Jag antar att du behöver se över träningen. Berätta lite hur din träning är upplagd idagsläget.

Precis som bajaren säger kan det vara av värde att ligga på lite kaloriplus en till två dgr per vecka men innan du bestämmer dig för att göra det bör vi se över hur ditt träningsupplägg ser ut.

Dag 1: Bröst, framsida axlar, triceps
Dag 2: Rygg, baksida axlar, biceps
Dag 3: Ben, vader
Dag 4: Vila
Dag 5: som dag 1 o.s.v.

Mage/bål varannan dag, en övning per tillfälle, tre set per övning, olika övningar.

Jag kör 2 set per övning, 3 övningar per muskelgrupp. Sänkte till 2 set under deff eftersom jag tränar så många dagar i veckan.

Har ökat mycket genom det här programmet, även under deff men nu de senaste veckorna har det gått lite sämre.

Körde t.ex. 10 reps på 100 kilo på bänken för en månad sen nu kanske jag kör 6-7 reps. Har inte märkt nån minskning på de andra övningarna men det är svårt att se på t.ex. latsdrag då man kanske bara går lite grundare på de sista.

BobaFett
2010-06-13, 22:54
Två alternativ:
välj ett eller båda
Nummer ett.. skit fullständigt i vad det står för siffror på viktskivorna du använder. Spelar väl ingen roll om du tränar med lite lättare vikter ett tag?

Nummer två. lägg dig på kaloribalans någon vecka eller två, acceptera 1-3 kilos viktuppgång(mest vätska som kommer tillbaka). Ta sen nya tag sätt ett nytt mål och börja deffa igen.

Ja det känns som att jag är rätt viktbesatt :D

Jag har till 14 juli på mig att bli rippad, har ca: 2 kilo kvar tror jag.

överdosera PWO och be:D

Hmmm det kanske inte är en dum ide att köpa nåt nytt tillskott som kanske kan ge lite placeboeffekt :thumbup:

Commando1980
2010-06-14, 00:35
Senaste månaden har det gått riktigt trögt med viktnedgången och jag tappat i styrka vilket inte är så roligt. Jag har funderat flera gånger att skita i det och fortsätta bygga för just nu har jag deffat längre än byggt. Har deffat i 3 månader och bulkat i typ 2 innan dess. Känns som att man slösar så mycket tid med kassa styrkeresultat under deffen men man vill ju bli rippad också.

Vad ska man göra för att få tillbaka motivationen för det är fan inte roligt att gå till gymmet och kämpa med vikter som kändes som papper för en månad sen. Jag vägrar sänka vikten i alla fall. Jag vet inte vad jag ligger på för underskott längre, har börjat jobba nu så det är svårt att veta vad man har för aktivitetsfaktor. Orkar inte räkna längre men gissar att jag får i mig runt 2000kcal. Väger ca:88 kilo på 187 cm och jobbar med ett stillastående/sittande jobb. Det ingår i arbetsuppgiften att rondera anläggningen och det tar ca:3 timmar, ronderingen kan jämföras med promenad i låg takt ungefär.

ta en paus i dietandet och höj upp kalorierna till underhållsnivå i 2 veckor. sedan går du tillbaka till dietandet. begränsa dig till 3 styrkepass i veckan.

vilken fett-% ligger du på?

BobaFett
2010-06-14, 00:55
ta en paus i dietandet och höj upp kalorierna till underhållsnivå i 2 veckor. sedan går du tillbaka till dietandet. begränsa dig till 3 styrkepass i veckan.

vilken fett-% ligger du på?

Vet inte, svårt att säga, 12% kanske, man ser rutor i alla fall.

Commando1980
2010-06-14, 01:11
Vet inte, svårt att säga, 12% kanske, man ser rutor i alla fall.

ok, tror som sagt att det vore nyttigt för dig att ta en två veckorspaus i dietandet och höja upp kalorierna till underhållsnivå för att sedan gå på dieten igen.

skulle också rekommendera att du minska ner på styrketräningen till 3 dagar i veckan under dieten samt att du var 3-5e dag under den kvarvarande dieten ligger på ett litet kalorieöverskott (genom att äta mer kolhydrater under dessa dagar).

Anton Fräs
2010-06-14, 04:56
3 pass/veckan låter som en utmärkt rekommendation. Jag skulle också säga att du hellre minskar volymen på passen och försöker behålla arbetsvikterna på samma nivå.

Minimalistiskt och bra. Jag kan också rekommendera att läsa ex. The Ultimate Diet 2,0.

Vad är målet med dieten? Snackar vi 5-7% BF range eller..?

Grandmaster
2010-06-14, 05:04
Med tanke på att du ligger på ett energiunderskott på drygt 1000 kcal per dag är det inte så konstigt att träningen går åt helvete.

Robban
2010-06-14, 07:38
Med tanke på att du ligger på ett energiunderskott på drygt 1000 kcal per dag är det inte så konstigt att träningen går åt helvete.

Japp! Höj med 500kcal och glid in i toppformen ist för att bränna ut dig och bli lättare men inte hårdare. ;)

Du snart grymt hård Boba! ;)

BobaFett
2010-06-14, 09:28
Med tanke på att du ligger på ett energiunderskott på drygt 1000 kcal per dag är det inte så konstigt att träningen går åt helvete.

Så jag ska lägga mig runt 2500kcal då? Det gick bra tills nu i alla fall men kanske så att jag börjar komma ner till en nivå då fettet inte räcker till som bränsle

Japp! Höj med 500kcal och glid in i toppformen ist för att bränna ut dig och bli lättare men inte hårdare. ;)

Du snart grymt hård Boba! ;)

Ja tror att det får bl att höja kcal, ja jag hoppas att jag blir hård snart :thumbup:

Anton Fräs
2010-06-14, 09:29
Desto lägre BF du kommer ner på desto mindre underskott bör du skapa för fortsatt nedgång, annars kommer det bli onödigt jobbigt och du kommer tappa muskelmassa och styrka.

BobaFett
2010-06-14, 09:30
ok, tror som sagt att det vore nyttigt för dig att ta en två veckorspaus i dietandet och höja upp kalorierna till underhållsnivå för att sedan gå på dieten igen.

skulle också rekommendera att du minska ner på styrketräningen till 3 dagar i veckan under dieten samt att du var 3-5e dag under den kvarvarande dieten ligger på ett litet kalorieöverskott (genom att äta mer kolhydrater under dessa dagar).

Är det en etablerad bodybuilding approach eller är det nåt som du själv har provat?


Minimalistiskt och bra. Jag kan också rekommendera att läsa ex. The Ultimate Diet 2,0.

Vad är målet med dieten? Snackar vi 5-7% BF range eller..?

Nej, brad pitt range :D ...så kanske 2 kilo till men utan att förlora muskler.

BobaFett
2010-06-14, 09:32
Desto lägre BF du kommer ner på desto mindre underskott bör du skapa för fortsatt nedgång, annars kommer det bli onödigt jobbigt och du kommer tappa muskelmassa och styrka.

Jo jag vet att man bara kan bränna 80kcal per kilo fettmassa men jag trodde inte att jag hade så lite fett kvar.

Anton Fräs
2010-06-14, 09:35
Jo jag vet att man bara kan bränna 80kcal per kilo fettmassa men jag trodde inte att jag hade så lite fett kvar.

Tror dock inte att det handlar om enbart det utan en mängd hormonella faktorer lär troligen spela in och förändra the rules of the game också.

BobaFett
2010-06-14, 09:39
Tror dock inte att det handlar om enbart det utan en mängd hormonella faktorer lär troligen spela in och förändra the rules of the game också.

Fast så lite fett har jag ju inte:
http://dl.dropbox.com/u/2919476/DSC00442%20copy.jpg
http://dl.dropbox.com/u/2919476/DSC00437%20copy.jpg

Robban
2010-06-14, 09:54
Du ser trycklös ut Boba, du kommer se hårdare ut med mer mat.

BobaFett
2010-06-14, 10:16
Du ser trycklös ut Boba, du kommer se hårdare ut med mer mat.

Ja så kan det vara, kanske blir bättre med lite mer glygogen i musklerna.
Fast jag spänner inte särskilt på bilderna, står bara i en pose :P

Anders The Peak
2010-06-14, 11:07
Bobafett det ser bra ut men tyvärr är det här som den stora kampen börjar...
Om man vill bli fin får man lida pin...
Håll ut

BobaFett
2010-06-14, 11:20
Bobafett det ser bra ut men tyvärr är det här som den stora kampen börjar...
Om man vill bli fin får man lida pin...
Håll ut

Jaha så du tycker inte att jag är fin nu :furious:

skojar bara :D

Ja det känns som att om jag hade börjat deffen med den här formen så hade det varit skitlätt. Får sluta upp att grisbulka som en idiot men så är det när man skiter i att träna och kommer på i februari att man vill komma i form till sommaren *gah!*

Körhårt
2010-06-14, 11:41
Fan ser grymt ut!

Mr.Sarkastisk
2010-06-14, 11:49
Fan ser grymt ut!

Kan inte göra annat än att hålla med :)

Du är duwktig Boba!

BobaFett
2010-06-14, 12:12
Fan ser grymt ut!

Tackar :)

Kan inte göra annat än att hålla med :)

Du är duwktig Boba!

Tack :)

Nu hoppas jag bara att jag kan hålla formen hela året och inte gå upp mer än 5 kilo tills det är dags att deffa igen.

Robban
2010-06-14, 12:14
Tackar :)



Tack :)

Nu hoppas jag bara att jag kan hålla formen hela året och inte gå upp mer än 5 kilo tills det är dags att deffa igen.

Gå upp 10 och deffa ner dig till 5 över nu, i samma form, det är bättre... ;)

dannegavle
2010-06-14, 12:57
Om du väger 88 kg och har ~12% kroppsfett så betyder det lite drygt 10 kg fett. Räknar man på 70 kcal per kg fett så bör du inte ligga på ett underskott större än max 700 kcal per dygn.

BobaFett
2010-06-14, 13:02
Gå upp 10 och deffa ner dig till 5 över nu, i samma form, det är bättre... ;)

hehe jo även det hade varit bättre än mina 12 kilo på 2 månader grisbulk :smash:

Får se hur mycket jag ökar i styrka, man kan ju inte bara gå upp i vikt, det måste vara motiverat också ;)

Anders The Peak
2010-06-14, 13:34
Jag tycker att du har en bra form nu. Slarva inte bort den med tokiga bulkar. Gå på med en diet nära kaloribalans. I slutänden är det träningen som ger muskler och inte överintag av kalorier.

BajareN
2010-06-14, 17:27
buuuuuuuullshit.

Kan du inte berätta mer om dina kunskaper som jag måste missat? Kolhydratladdningar gör mer nytta än skada min lille vän. Det är möjligt att ligga på kaloriplus och fylla på dina glykogendepåer samtidigt som du kan tappa fett.

Kommer man ner under 10% ska man absolut börja med en påfyllningsdag var tredje eller var fjärde dag. Troligtvis kommer du tappa i vikt snabbare med den metoden än om du legat på kaloriminus varje dag tills du dietat klart.

Yes
2010-06-14, 17:48
Fast så lite fett har jag ju inte:
[.IMG]http://dl.dropbox.com/u/2919476/DSC00442%20copy.jpg[/IMG]
[.IMG]http://dl.dropbox.com/u/2919476/DSC00437%20copy.jpg[/IMG]
Äh, håll käft! :D

BobaFett
2010-06-14, 20:42
Äh, håll käft! :D

Shutting up :D

Som sagt, jag är nöjd med formen men det är just att styrkan börjar ryka som jag inte gillar.

Idag har jag lagat mat för 1800 kcal, (1kg kycklingfile, 300g lök, 800g potatis + lite smör) ett halvkilo kvarg till det och en stor proteindrink och BCAA kring träning så landar det kring 2500 kcal tror jag.

Onigiri
2010-06-14, 22:22
*Kollar på BobaFetts bilder*

Damn.

*Kollar på sig själv*

...

*Går och lägger sig*

BobaFett
2010-06-14, 22:44
*Kollar på BobaFetts bilder*

Damn.

*Kollar på sig själv*

...

*Går och lägger sig*

:D

Typ, den här eller:

U-xm-CEAbgs

Commando1980
2010-06-14, 23:12
Är det en etablerad bodybuilding approach eller är det nåt som du själv har provat?


både och

BobaFett
2010-06-14, 23:30
både och

Är det the Ultimate Diet 2.0?

Commando1980
2010-06-14, 23:42
Är det the Ultimate Diet 2.0?

nope. UD 2.0 är också en cyklisk diet, men mer avancerad än det jag nämnde.

VILD_PUNG
2010-06-16, 12:20
Men det där måste ju vara mindre än 12% kroppsfett? Har du mätt? Mina slitna, besprutade ögon skulle gissa på runt 8-9%.

lars50
2010-06-16, 14:48
Riktigt snygg form!

Inte en chans att det där är 12% btw.

BobaFett
2010-06-16, 19:01
Men det där måste ju vara mindre än 12% kroppsfett? Har du mätt? Mina slitna, besprutade ögon skulle gissa på runt 8-9%.

Nej jag har inte mätt, det var en gissning men BF är ändå bara en siffra ;)

Riktigt snygg form!

Inte en chans att det där är 12% btw.

Tack :) Som sagt jag vet inte vad jag har men tror inte att det är under 12%

Jushu
2010-06-16, 20:41
Deffa på det där? Du har fan min drömkropp :(

Give me!:)

BobaFett
2010-06-17, 14:30
Deffa på det där? Du har fan min drömkropp :(

Give me!:)

Tack, kul att höra :)

hariiis
2010-06-17, 14:59
Får man reda på lite hur du kör?

Hur högt underskott låg du på? Använde dig av ätardagar osv?

Riktigt starkt jobbat, skulle verkligen vara mer än nöjd med den kroppen :)

BobaFett
2010-06-17, 16:11
Får man reda på lite hur du kör?

Hur högt underskott låg du på? Använde dig av ätardagar osv?

Riktigt starkt jobbat, skulle verkligen vara mer än nöjd med den kroppen :)

Kör enligt 3-splitten jag postade förut, inget märkvärdigt. Tränar tungt, 4-12 reps. Oftast runt 6-8 reps på de stora övningarna och 10-12 på de mindre. Typ 6-8 reps på bänkpress och 10-12 reps på triceps pushdowns för att ta ett exempel. Finns ingen tanke bakom detta men det känns bättre så. Har kört 2 set per övning och 3 övningar per muskelgrupp under deff, annars 3 set. Axlar kör jag 6 övningar per muskelgrupp och delar upp de på olika dagar, baksida/framsida.

Kör periodisk fasta enligt leangains och försöker att få i mig 200g protein om dagen.

Låg på ca: -1000 kcal första månaden, andra månaden blev det mindre, kanske -500 och nu sista månaden så började jag jobba men hade ungefär samma intag så det blev säkert upp mot -1000 igen. Nu har jag sänkt till -500 och ska köra på det tills jag går på semester den 14 juli.

Ökade i styrka första och andra månaden av deffen och började tappa lite mot slutet nu.

spoty
2010-06-18, 15:07
Kör periodisk fasta enligt leangains och försöker att få i mig 200g protein om dagen.

Har tänkt börja med periodisk fasta, hur fungerar det för dig?

BobaFett
2010-06-18, 15:27
Har tänkt börja med periodisk fasta, hur fungerar det för dig?

Jag har aldrig varit i så här bra form så det går bra :)

Förra året körde jag en vanlig deff och fick inte alls lika bra resultat. Kom inte i närheten så bra form som nu och tappade mer i styrka än nu.

spoty
2010-06-18, 21:25
Jag har aldrig varit i så här bra form så det går bra :)

Förra året körde jag en vanlig deff och fick inte alls lika bra resultat. Kom inte i närheten så bra form som nu och tappade mer i styrka än nu.


Körde du periodisk under bulk med?

BobaFett
2010-06-19, 01:22
Körde du periodisk under bulk med?

Nej, bara deff. Jag hade ett träningsuppehåll sen i somras och började träna igen i slutet på januari typ. Det blev en tokbulk, gick upp typ 12 kilo på 2 månader, sen deffade jag ..inte att rekommendera :P