handdator

Visa fullständig version : Finessen med liggande pullovers med stång/hantel


Sgart
2010-06-13, 10:22
Pullover är ju en övning som en del kör som avslutare på bröstpass. Man brukar väl säga att den "öppnar upp bröstkorgen".

Jag själv kör också db ibland. Men jag måste erkänna att jag aldrig ens reflekterat över vad det innebär med att öppna bröstet.

Kan någon förklara det lite närmare? Är det stretchning det handlar om?

Martin Löwgren
2010-06-13, 10:31
Pullover är ju en övning som en del kör som avslutare på bröstpass. Man brukar väl säga att den "öppnar upp bröstkorgen".

Jag själv kör också db ibland. Men jag måste erkänna att jag aldrig ens reflekterat över vad det innebär med att öppna bröstet.

Kan någon förklara det lite närmare? Är det stretchning det handlar om?
Pullover är primärt en övning för lats och teres major (rygg) och lite för bröst. Det där med bröstkorgen pratar ofta gamla byggare om och hur mycket sanning det ligger i är svårt att säga.

Sgart
2010-06-13, 11:28
Pullover är primärt en övning för lats och teres major (rygg) och lite för bröst. Det där med bröstkorgen pratar ofta gamla byggare om och hur mycket sanning det ligger i är svårt att säga.

Precis, att den tar mer på lats osv känner jag till:) vore kul om någon av den gamla skolan kunde bringa klarhet i frågan. Även om det bara är teoretiskt och kanske inte har så mkt med verkligheten att göra:)

Yes
2010-06-13, 13:05
En artikel jag länkat till alldeles för ofta... :D
http://www.drdarden.com/readTopic.do?id=436676

Anders The Peak
2010-06-13, 14:15
Om man nu inte har klarat av första inbaningen av övningarna är det lätt att tro att pullover över bänk är något som primärt aktiverar lats och teres major men det är inte sant utan om man kopplar ur så långt det är möjligt latsen så kommer pecs och trisceps långa huvud att arbeta kraftfullt. Om man vill ha en pullover som aktiverar primärt lats och teres major så kör man pullovern i dragmaskin uppifrån då är det lätt att koppla ur pecs och triceps. Triceps kommer att fungera som en stabilisator.
Yes länk får ses som en empiriskt studie(Empiri: slutledning grundad på erfarenhet) utförd av aktiva muskelbyggare och den verkar ha god validitet.

Yes
2010-06-13, 14:54
För egen del betraktar jag pullover främst som en överkroppsövning(framförallt om vi snackar en bra pullover-maskin), även om man förvisso kan styra vilka muskler man aktiverar mest. Dvs. jag ser gärna till att aktivera rygg, bröst, triceps, mage och i viss mån axlar.

Sgart
2010-06-14, 08:58
Jag får tacka för den utmärkta infon :)

Scratch89
2010-06-14, 11:38
Lite OT, men varför ser bilderna på HIT:s hemsida så photoshoppade ut?

johanw
2010-06-14, 11:55
Pullover är ju en övning som en del kör som avslutare på bröstpass. Man brukar väl säga att den "öppnar upp bröstkorgen".

Jag själv kör också db ibland. Men jag måste erkänna att jag aldrig ens reflekterat över vad det innebär med att öppna bröstet.

Kan någon förklara det lite närmare? Är det stretchning det handlar om?

Vilket är märkligt då det främst är en ryggövning :confused:

Yes
2010-06-14, 18:05
Lite OT, men varför ser bilderna på HIT:s hemsida så photoshoppade ut?
Ellington Dardens hemsida. Om du menar bilderna till vänster är de väl helt enkelt shoppade, är iaf uppenbart högre kontrast i efter-bilderna.

Yes
2010-06-14, 18:11
Vilket är märkligt då det främst är en ryggövning :confused:
Är böj främst en framsida-lår-övning?