handdator

Visa fullständig version : Öka vikter vid varje set?


macsacre
2010-06-13, 09:50
Jag har precis kollat klart på en instruktions video som Victor Martinez har gjort och han ökar vikter vid varje set, t.ex. Han värmer upp låt oss säga med 15kg på varje sida i rodd, sedan börjar han räkna sets och då ökar han med låt oss säga 15kg på varje sida vid varje set tills han gjort 3 sets.

Jag är van vid att värma upp och sedan köra 3 sets på samma vikt. Jag undrar om det är någon som kör på samma sätt som på videon?

Jag tänkte testa ändå i 6 veckor för att se om jag får någon resultat men skulle vara kul att få mer info om det eller lite historier från er som kör eller har testat dem här träningsmetoden.

Martin Löwgren
2010-06-13, 10:05
Jag har precis kollat klart på en instruktions video som Victor Martinez har gjort och han ökar vikter vid varje set, t.ex. Han värmer upp låt oss säga med 15kg på varje sida i rodd, sedan börjar han räkna sets och då ökar han med låt oss säga 15kg på varje sida vid varje set tills han gjort 3 sets.

Jag är van vid att värma upp och sedan köra 3 sets på samma vikt. Jag undrar om det är någon som kör på samma sätt som på videon?

Jag tänkte testa ändå i 6 veckor för att se om jag får någon resultat men skulle vara kul att få mer info om det eller lite historier från er som kör eller har testat dem här träningsmetoden.

Kallas pyramidträning och är bra som variation i sin träning. Inget just Victor kommit på eller bara förespråkar utan ett känt begrepp.

macsacre
2010-06-13, 10:10
ok. Jo jag vet att inte bara Victor kör så, såg jay cutler göra det oxå på en annan video som jag har. Men alltså då ska man inte köra så jämt? Tänkte testa det i 6 veckor och sedan byta tillbaka till det som jag brukar köra.

Finns det några regler man ska följa för att träna på rätt sätt när man ska köra pyramid träning? Jag är ute efter att se lite större ut.

Carl83
2010-06-13, 10:11
Jag kör en lätt och en tung dag i veckan per muskelgrupp. Den lätta kör jag spannet 10-5 rep. Den tunga 5-2 rep.

3 set per övning.

Första försöker jag lägga mig på rätt vikt så att jag precis orkar den övre repgränsen sen ökar jag vikterna för varje set och försöker sluta så att jag precis klarar den undre repgränsen.

Tidigare körde jag precis som du, samma vikt alla tre set och jag tycker den största skillnaden är att det är lättare att öka i vikter nu. Jag var fast i en platå på flera muskelgrupper och tack vare att gå över till den här "typen" av träningsupplägg har jag äntligen kommit vidare och kan se resultat igen.

macsacre
2010-06-13, 10:24
ok, men jag försöker hålla mig till antingen tunga pass i 6 veckor eller hög reps i 6 veckor, Känns bäst så, därför tänkte jag testa det här, men vill veta om det finns några "regler" man ska följa för att träna rätt så jag inte slösar bort 6 veckor med att träna pyramidträning på fel sätt.
Jag läste precis om pyramid träning, men det är inte så Victor kör. Han gör upp till 8 reps på sista set.

mattilainen
2010-06-13, 10:29
jag körde så. Då höjde man lite tills man precis klarade vikten på sitt sista set. Nästa träning så började jag på den vikten jag slutade på och försökte göra samma sak.

Martin Löwgren
2010-06-13, 10:32
ok, men jag försöker hålla mig till antingen tunga pass i 6 veckor eller hög reps i 6 veckor, Känns bäst så, därför tänkte jag testa det här, men vill veta om det finns några "regler" man ska följa för att träna rätt så jag inte slösar bort 6 veckor med att träna pyramidträning på fel sätt.
Jag läste precis om pyramid träning, men det är inte så Victor kör. Han gör upp till 8 reps på sista set.

Finns inga sådana.

Variation är nyckeln till framgång.

macsacre
2010-06-13, 10:40
ok, nu har jag läst ännu mer om det här med pyramid träning och det verkar inte som om det är det jag menar.

På en sida står det att det är när man kör t.ex. 10 reps, 8, 6 , 4 , 2 , 1, 2, 4, 6, 8, 10.

Det jag menar är att man värmer upp, sedan ökar man å så gör man 8reps, nästa set ökar man och man gör 8 reps sedan ökar man igen och man gör det man orkar men minst 8 reps.

Rockhard
2010-06-13, 10:44
jag körde så. Då höjde man lite tills man precis klarade vikten på sitt sista set. Nästa träning så började jag på den vikten jag slutade på och försökte göra samma sak.

Hur länge lyckades du fortsätta en sån enorm utveckling?

Pass 1 Bänkpress 10x60 10x70 10x80 10x90

Pass 2 Bänkpress 10x90 10x100 10x110 10x120

mattilainen
2010-06-13, 10:51
Hur länge lyckades du fortsätta en sån enorm utveckling?

Pass 1 Bänkpress 10x60 10x70 10x80 10x90

Pass 2 Bänkpress 10x90 10x100 10x110 10x120

det fungerade i flera veckor faktiskt. Fast speciellt var utvecklingen störst i skivstångscurl, där jag försökte öka med 2.5 kg per vecka och då skulle utförande vara helt strikt för jag skulle "få gå vidare". Min topp blev på 57.5 kg där jag klarade 5x5 på sista settet. 60 kg måste jag svinga lite på sista repsen. Men fungerade från 45 kg iaf :)

Bänken tog stopp någonstans när jag kört från 95 till 105. Så det var där jag klarade 5x5 med stopp.

Böjarna kommer jag inte riktigt ihåg men tror "stoppet" blev runt 125 kg eller något liknande.

Adama
2010-06-13, 11:06
I mitt nuvarande upplägg är det pyramidstegring som gäller på alla övningar. Tidigare körde jag 5x5 på samma vikt. Båda uppläggen har funkat bra för mig.

macsacre
2010-06-13, 15:12
Men finns det någon nackdel med det här?. Jag vill ju mest få volym.

rbs
2010-06-13, 15:17
Jag brukar köra så. Jag vill t.ex inte köra med 36orna i hantelpress om 34orna inte var lätta just detta pass, och 34orna går jag inte på förrän jag kännt på 32orna.

macsacre
2010-06-13, 16:19
Ok, nu är schemat klar, och så nu är det bara att vänta på morgon dagen så drar jag igång med det här då. Får återkomma med synpunkter och kanske lite kort från förr och efter och så mått på kroppsdelar :D

Tack för alla svar.

Pjotor
2010-06-13, 19:48
Adamas träningsprogram (Madcow intermediate) är inriktat på styrka, och i sådana program är den pyramidträning du nämner ganska vanlig. Det minskar risken för att man är slutkörd när det är dags för det tyngsta setet.