handdator

Visa fullständig version : Kallad ofrivilligt som vittne till rätten.. vad göra?


andnel
2010-06-13, 00:04
Jag och ett par polare bevittnade en yngre herre göra en liten repa på en bil i höstas.
Tjejen som ägde bilen kom strax därefter till platsen och efter att hon pratat med oss ett slag så frågade hon om hon kunde få någon utav våra namn + mobil för att använda oss som vittne. Jag sa "okej, men i så fall vill jag vara anonym".

Efter ett par månader ringde en polis upp och frågade ett par frågor (som jag i efterhand förstått var en "förundersökning"), jag var tydligt med att jag ville vara anonym.. Anyhow.. I fredags damp det ner ett brev i lådan om att jag är kallad som vittne p.g.a. jag, med ett par andra bevittnade denna repning.

Som sagt så sa jag uttryckligen att jag ville vara anonym och ändå är jag kallad till rättegången. Detta eftersom hon tydligen stämt killen som orsakade repan för ungefär ett år sedan och han vill troligen inte ge med sig.

Jag har blivit tillsagd att prata med advokaten som behandlar målet.. men hur stor chans har jag egentligen att prata advokaten "till rätta"? Jag antar att chanserna inte är så stora. Och vad ska jag i så fall säga? Kan man ens vara anonym i såna här lägen? Var det ett misstag att lämna mitt namn?

High1ander
2010-06-13, 00:09
I Sverige så funkar det så att polisen bryr sig mer om att hota och tvinga folk vittna än att se till att de som man vittnar mot dyker upp på sin egen rättegång.

Anonymitet funkar inte heller, hur ska försvararna då kunna fråga ut dig för rätten?

Tyvärr så är det så att man helt enkelt "inte ska ha sett något och inte minnas något" om man inte vill vara vittne. Så för dig är det kört redan tror jag (om du gifter dig med den åtalade så behöver du inte vittna emot personen).

Mr.Sarkastisk
2010-06-13, 00:09
Kräv 50% av skadeståndet om du ska vittna ;)

mattilainen
2010-06-13, 00:10
vad är det du är rädd för om du inte kommer att vara anonym? Jag tycker man borde kunna vara anonym men det är väl bara att ställa upp som vittne om du inte kan vara det?

Tänk om det hade hänt dig själv och du hade fått pengar om HON skulle vara vittne men inte ville för hon inte fick vara anonym. Då skulle du nog inte varit så glad.

GurraGo
2010-06-13, 00:13
http://www.aklagare.se/Ar-du/Vittne/

Allmän vittnesplikt. Det går inte att göra så mycket åt.

GurraGo
2010-06-13, 00:14
I Sverige så funkar det så att polisen bryr sig mer om att hota och tvinga folk vittna än att se till att de som man vittnar mot dyker upp på sin egen rättegång.



Nja det där stämmer ju inte. Är det ett mål som inte går att avgöra i den tilltalades utevaro leder ju hans utevaro slutligen till hämtning.

Glen
2010-06-13, 00:17
I Sverige så funkar det så att polisen bryr sig mer om att hota och tvinga folk vittna än att se till att de som man vittnar mot dyker upp på sin egen rättegång.

Anonymitet funkar inte heller, hur ska försvararna då kunna fråga ut dig för rätten?

Tyvärr så är det så att man helt enkelt "inte ska ha sett något och inte minnas något" om man inte vill vara vittne. Så för dig är det kört redan tror jag (om du gifter dig med den åtalade så behöver du inte vittna emot personen).



Det där stämmer givetvis inte. Förutom att man inte kan vittna anonymt samt att det är "kört" för trådskaparen.

ha:cl
2010-06-13, 00:19
vad är det du är rädd för om du inte kommer att vara anonym? Jag tycker man borde kunna vara anonym men det är väl bara att ställa upp som vittne om du inte kan vara det?

Tänk om det hade hänt dig själv och du hade fått pengar om HON skulle vara vittne men inte ville för hon inte fick vara anonym. Då skulle du nog inte varit så glad.

Beroende på några faktorer kan det vara livsavgörande att få vara anonym.

Oxe
2010-06-13, 00:24
När man väljer att vittna måste man ju vara medveten om att ens uppgifter kommer upp, och förövaren kommer ha tillgång till dessa och alla som begär att få ta del av förundersökningen.

Du kan ju alltid försöka få en ny identitet det är större chans än att du kommer förbli anonym
Finns fall då folk får vittna ifrån andra rum och sådant men uppgifterna skrivs alltid ner..

Ame
2010-06-13, 00:31
När man väljer att vittna
Hela grejen emd tråden är ju dockl att man egentligen inte kan välja om man ska vittna eller ej då man faktiskt måste göra det.

Jorpa
2010-06-13, 00:34
Man kan visst vara anonym ?

Man kan ju höras via telefon.

GurraGo
2010-06-13, 00:55
Man kan visst vara anonym ?

Man kan ju höras via telefon.

Nej. De ska ändå ha ditt namn, personuppgifter osv. Däremot är du ju anonym i det avseendet att den tilltalade inte får se dig.

mattilainen
2010-06-13, 00:57
Beroende på några faktorer kan det vara livsavgörande att få vara anonym.

men i detta fallet förstår du väl att jag menar.

mulliy
2010-06-13, 01:33
Fan va sjukt egentligen, säg teoretiskt att jag vittnade mot nån hög uppsatt kille i HA eller nåt, vafan hur kan man inte få va anonym, kul att vittna när du kan ta för givet att det inte kommer sluta bra när man är oskyldig.

spoonchest
2010-06-13, 04:10
stall upp ffs.

Spiffy
2010-06-13, 09:01
För det första tycker jag ju att du borde vittna.

Men det borde väl gå att säga att du inte kommer ihåg något.

130kg finsk sisu
2010-06-13, 10:06
Gör din PLIKT som svensk medborgare och gå och vittna.

944RS
2010-06-13, 10:12
Hoppas du går och vittnar så att allt blir "rätt"!

Hoppas självklart oxå att det inte kommer ställa till det för dig med de inblandade personerna i framtiden.

Kek
2010-06-13, 10:18
Säg att du inte kommer ihåg vad som hände den dagen.

coxie
2010-06-13, 10:29
Om det rör sig om "farliga" personer så hade jag sagt att jag inte minns ett skit och eftersom du hela vägen varit mån om anonymitet så antar jag att det rör sig om en sådan person.

En klapp på huvudet är inte värt risken att råka ut för tråkigheter för att man gör sin plikt, sorgligt men sant så måste man sätta sig själv före andra, speciellt när det rör sig om skitsaker som en repad bil.

andnel
2010-06-13, 10:29
Jag kommer förmodligen att vittna - ja. Men jag vill bara veta vilka förpliktelser jag har. Anledningen till att jag vill vara anonym är helt enkelt för att det kan ställa till det för både mig och delar av min familj om jag har otur, och det är jag ju inte helt bekväm med...

Tycker det är så löjligt att det ska gå så långt som till rättegång för en liten repa på en bil som förmodligen inte kostar mer än en tusenlapp att fixa.

Edit:

Coxie: Kan man inte bli åtalad för mened då?

Osten80
2010-06-13, 10:35
Om det rör sig om "farliga" personer så hade jag sagt att jag inte minns ett skit och eftersom du hela vägen varit mån om anonymitet så antar jag att det rör sig om en sådan person.

En klapp på huvudet är inte värt risken att råka ut för tråkigheter för att man gör sin plikt, sorgligt men sant så måste man sätta sig själv före andra, speciellt när det rör sig om skitsaker som en repad bil.

Hear hear!

mattilainen
2010-06-13, 10:43
Om det rör sig om "farliga" personer så hade jag sagt att jag inte minns ett skit och eftersom du hela vägen varit mån om anonymitet så antar jag att det rör sig om en sådan person.

En klapp på huvudet är inte värt risken att råka ut för tråkigheter för att man gör sin plikt, sorgligt men sant så måste man sätta sig själv före andra, speciellt när det rör sig om skitsaker som en repad bil.

Ja, han bevittnade en yngre herre repa en bil. Om han inte repade med en pistol så skulle jag inte vara allt för rädd..

Oxe
2010-06-13, 10:43
Kan man inte bli åtalad för mened då?

Mened är en ganska luddig lag, men du har inga obligationer att minnas...
Inte många som blir dömda enligt den lagen det är väl mest när du säger att en specifik person gjort nåt.

Saker och ting måste ju bevisas, och mened bryr dom sig mest om i tyngre mål.

944RS
2010-06-13, 10:48
Ja, han bevittnade en yngre herre repa en bil. Om han inte repade med en pistol så skulle jag inte vara allt för rädd..

Håller med dig, men tyvärr kan även de yngre herrarna hitta på dumheter.
Man borde inte behöva vara rädd men tyvärr förstår jag TS

130kg finsk sisu
2010-06-13, 10:52
Det är ju denna rädsla som gör att brottslighet frodas. Gör er plikt och påverka sedan politkerna till att polisen och rättsväsendet skall få befogenheter och pengar.
Samma herrar som i denna tråd pratar om att man inte skall ha för höga straff så menar att man inte skall vittna för att brottslingar kan vara elaka mot vittnen. Förstår ni att era åsikter är en bra början på hela samhällets kollaps?

wessmen
2010-06-13, 11:22
Varje år antar jag det är en hel del som vägrar vittna mot HA och andra kriminella gäng. Hur klarar dem sig om man nu har plikt?

andnel
2010-06-13, 11:57
Håller med dig, men tyvärr kan även de yngre herrarna hitta på dumheter.
Man borde inte behöva vara rädd men tyvärr förstår jag TS

Det är tyvärr så fallet är. Det är inte säkert, men dessa yngre herrar är med i små gäng som står för (eller stått för) ganska mycket skit som hänt i stan något/ra år tillbaka. Men jag vill helt enkelt bara vara på säkra sidan.. och eftersom jag bor i en relativt liten stad så kommer vi ju oundvikligen träffa på varandra någon gång.

meat
2010-06-13, 11:58
Om det rör sig om "farliga" personer så hade jag sagt att jag inte minns ett skit och eftersom du hela vägen varit mån om anonymitet så antar jag att det rör sig om en sådan person.

En klapp på huvudet är inte värt risken att råka ut för tråkigheter för att man gör sin plikt, sorgligt men sant så måste man sätta sig själv före andra, speciellt när det rör sig om skitsaker som en repad bil.

+1

Sorglig som jag är så säger jag var en egoist.

ha:cl
2010-06-13, 12:00
Ja, han bevittnade en yngre herre repa en bil. Om han inte repade med en pistol så skulle jag inte vara allt för rädd..

Råkar denne yngre herre känna fel folk, vad händer då?

tjabon
2010-06-13, 12:23
För det första: Det är åklagaren som bestämmer om åtal ska väckas.
Hade killen som repat bilen erkänt, hade han säkert fått ett straff-
föreläggande med dagsböter.
Jag tror knappast att tjejen ifråga begär civilrättslig prövning och bekostar
en hel rättegång för en repa på en bil.

För det andra tycker jag du ska känna dej hedrad, som får en chans att
hjälpa till att sätta dit en ligist som förstör andras egendom !!!

coxie
2010-06-13, 12:31
Det är ju denna rädsla som gör att brottslighet frodas. Gör er plikt och påverka sedan politkerna till att polisen och rättsväsendet skall få befogenheter och pengar.
Samma herrar som i denna tråd pratar om att man inte skall ha för höga straff så menar att man inte skall vittna för att brottslingar kan vara elaka mot vittnen. Förstår ni att era åsikter är en bra början på hela samhällets kollaps?

Alla är inte modiga nog att sätta sin och sin eventuella familjs säkerhet på spel för samhällets skull.

tsp
2010-06-13, 12:32
Varje år antar jag det är en hel del som vägrar vittna mot HA och andra kriminella gäng. Hur klarar dem sig om man nu har plikt?

De vägrar genom att säga "jag har ingen aning. aldrig sett människan/minns ingenting"

Kek
2010-06-13, 13:24
Det är ju denna rädsla som gör att brottslighet frodas. Gör er plikt och påverka sedan politkerna till att polisen och rättsväsendet skall få befogenheter och pengar.
Samma herrar som i denna tråd pratar om att man inte skall ha för höga straff så menar att man inte skall vittna för att brottslingar kan vara elaka mot vittnen. Förstår ni att era åsikter är en bra början på hela samhällets kollaps?

Handlar ju om att man inte kan garantera ett vittne 100% skydd och anonymitet när de vittnar. En polare vart misshandlad ganska brutalt någon gång efter nyår. Jag och några andra kompisar var närvarande vid rättegången för att stötta honom genom processen. Trots att vi inte var delaktiga i rättegången hör man fortfarande små mumlande glåpord och får dötsblickar från hans vänner och bekanta som också var närvarande när man möter dem på stan eller råkar träna samtidigt på gymmet till och med. En nära vän blev nerslagen på krogen av samma herrar för 2 månader sedan också. Tänk dig då hur utsatt ett vittne kan bli.

Baan
2010-06-13, 13:29
Råkar denne yngre herre känna fel folk, vad händer då?

Då får man ha en jävla otur om:

1. Dom får reda på vem du är. Bör inte vara jättelätt om inte något är helgalet med systemet.
2. Den yngre herren känner mentalt handikappade personer som ställer upp och misshandlar (eller vad du implicerar skulle hända) för att den yngre herren åkt på böter.

High1ander
2010-06-13, 13:34
Det där stämmer givetvis inte. Förutom att man inte kan vittna anonymt samt att det är "kört" för trådskaparen.

Varför är det då så att nått som 25% av alla åtal inte blir nått för polisen inte kan delge misstänkta om åtalet, vilket gör att de inte dyker upp. Man har ju lagt fram på förslag nu att man ska kunna e-maila eller skicka SMS till åtalade och det ska räcka som delgivning. - Var ju på alla tidningar för bara någon månad sen...

Jag vet iaf, för min brorsa blev hotat/tvingad av polisen att vittna, och de jävla stolpskotten kunde inte ens ta personuppgifter rätt så de skicka "kravbreven" till vår pappa istället som skulle inställa sig i rätten...

Jag tycker självklart att det är rätt av polisen/åklagare att få tvinga folk till vittnesmål, men jag tycker det är förjävligt att man har en hårdare ton mot de som ska vittna än de som begått ett brott.

GurraGo
2010-06-13, 13:40
Då får man ha en jävla otur om:

1. Dom får reda på vem du är. Bör inte vara jättelätt om inte något är helgalet med systemet.
2. Den yngre herren känner mentalt handikappade personer som ställer upp och misshandlar (eller vad du implicerar skulle hända) för att den yngre herren åkt på böter.

De där två förutsättningarna lär väl uppfyllas ganska snabbt med tanke på att 1) Vittnets namn bland annat kommer att sägas i rättegången 2) Om det rör sig om en "skapligt kriminell" person umgås han antagligen med andra skapligt kriminella personer som inte har något emot att slåss lite i största allmänhet

GurraGo
2010-06-13, 13:44
Varför är det då så att nått som 25% av alla åtal inte blir nått för polisen inte kan delge misstänkta om åtalet, vilket gör att de inte dyker upp. Man har ju lagt fram på förslag nu att man ska kunna e-maila eller skicka SMS till åtalade och det ska räcka som delgivning. - Var ju på alla tidningar för bara någon månad sen...

Jag vet iaf, för min brorsa blev hotat/tvingad av polisen att vittna, och de jävla stolpskotten kunde inte ens ta personuppgifter rätt så de skicka "kravbreven" till vår pappa istället som skulle inställa sig i rätten...

Jag tycker självklart att det är rätt av polisen/åklagare att få tvinga folk till vittnesmål, men jag tycker det är förjävligt att man har en hårdare ton mot de som ska vittna än de som begått ett brott.

Nja, du blandar ju äpplen och päron lite hejvilt.

Att det ska bli lättare att delge bland annat tilltalade har, precis som du säger, att göra med att det är många som medvetet håller sig undan när de vet att polisen söker dem. Det tycker jag är helt rätt men är ju knappast något som har med skillnaden i ton mot vittnen och åtalade att göra.

Att polisen kör med en hård ton mot vittnen har väl helt enkelt att göra med att de inte håller sig undan från polisen eftersom de är laglydiga medborgare. De tilltalade som polisen väl får tag på möts nog av en minst lika hård ton. Särskilt inte när de hämtas av polisen...

Baan
2010-06-13, 14:04
De där två förutsättningarna lär väl uppfyllas ganska snabbt med tanke på att 1) Vittnets namn bland annat kommer att sägas i rättegången 2) Om det rör sig om en "skapligt kriminell" person umgås han antagligen med andra skapligt kriminella personer som inte har något emot att slåss lite i största allmänhet

Kunde man inte vara anonym? Nej jag tror inte kriminella slår ihjäl folk för minsta lilla. Särskilt yrkeskriminella har inget att hämta att sitta inne hela tiden. Om man ska vara så lättretlig och hävda sig rätt lär man inte hinna med mycket annat än fängelsebesök. Givetvis finns det idioter som kanske ställer upp och misshandlar någon för ett gäng dagsböter, men det får man helt enkelt avgöra. Jag gissar på att det inte är alltför vanligt.

andnel
2010-06-13, 14:15
Detta är i stora drag anledningen till att jag inte vill vittna:

1. Killen som repade bilen gjorde det av misstag. Bilen stod vid trottoarkanten, killen kom med sin cykel och framdäcket åkte ner emellan trottoarkanten och bilen. Cykeln orsakade därför en repa på bilen.
2. Killen som repade bilen har det inte lätt hemma, det vet jag. Därför vill jag inte förvärra han (familjens) situation.
3. Killen som repade bilen umgås i fel kretsar och det kan därför gå ut över mig.

tjabon
2010-06-13, 14:43
Jamen då så !!!!

Var det en olycka, så hjälper du ju killen genom att vittna !!!
Klart du ska ställa upp.

Johan O
2010-06-13, 15:17
Många F*ttor i den här tråden. Skulle ni titta åt andra hållet om en tjej var påväg att bli våldtagen av stans lokala smågangster också eller? "jamen vafan, ingriper jag så kanske han slår mig!!!!!! UUÄÄÄÄÄÄHHHHHH!"

Jens.Andersson
2010-06-13, 15:20
1. Killen som repade bilen gjorde det av misstag. Bilen stod vid trottoarkanten, killen kom med sin cykel och framdäcket åkte ner emellan trottoarkanten och bilen. Cykeln orsakade därför en repa på bilen.

Hur lyckades han komma ner med cykeln mellan bilen och trottoarkanten? Låter ganska otroligt.

Oxe
2010-06-13, 15:33
Många F*ttor i den här tråden. Skulle ni titta åt andra hållet om en tjej var påväg att bli våldtagen av stans lokala smågangster också eller? "jamen vafan, ingriper jag så kanske han slår mig!!!!!! UUÄÄÄÄÄÄHHHHHH!"

Jävla skillnad på att vittna och på att ingripa

Oxe
2010-06-13, 15:35
Det jag tycker låter konstigt är hur hela historien skall ha kommit upp till rättegång vilken åtalspunkt är det som ligger där egentligen, känns långdraget för det som hänt, kanske ligger lite mer där bakom olaga hot, trakasserier eller nåt...

David Brent
2010-06-13, 16:07
Jävla skillnad på att vittna och på att ingripa

Ja, dessutom skillnad mellan en repad bil och en våldtäkt.

Oxe
2010-06-13, 16:10
Ja, dessutom skillnad mellan en repad bil och en våldtäkt.

Och ifall man får tag i våldtäktsmannen hoppas man verkligen att ingen kommer vittna emot en...

Men det verkar ju som vissa bara hade stått och tittat på och smygrunkat för att sedan få gå och vittna om händelsen sedan.

High1ander
2010-06-13, 16:59
Nja, du blandar ju äpplen och päron lite hejvilt.

Att det ska bli lättare att delge bland annat tilltalade har, precis som du säger, att göra med att det är många som medvetet håller sig undan när de vet att polisen söker dem. Det tycker jag är helt rätt men är ju knappast något som har med skillnaden i ton mot vittnen och åtalade att göra.

Att polisen kör med en hård ton mot vittnen har väl helt enkelt att göra med att de inte håller sig undan från polisen eftersom de är laglydiga medborgare. De tilltalade som polisen väl får tag på möts nog av en minst lika hård ton. Särskilt inte när de hämtas av polisen...

Ja, men de som åtalats/ska åtalas hotas ju inte direkt av att polisen åker dit om de inte svarar snällt. Så, det är inte äpplen och päron som blandas, utan det är som vanligt i svenska modellen, rättigheterna är alltid till förmån för förbrytare.

I min brorsa fall så skicka ju polisen papper till fel adress, så då borde han skitit i att komma (eftersom han inte skulle blivit korrekt delgiven), men då hade han nog inte kommit undan på samma sätt som brottslingar gör om han sket i att komma.

Tigerkotten
2010-06-13, 17:21
Många F*ttor i den här tråden. Skulle ni titta åt andra hållet om en tjej var påväg att bli våldtagen av stans lokala smågangster också eller? "jamen vafan, ingriper jag så kanske han slår mig!!!!!! UUÄÄÄÄÄÄHHHHHH!"

Finns puckon i denna tråd som gör sådan jämförelse också.

Tigerkotten
2010-06-13, 17:26
Detta är i stora drag anledningen till att jag inte vill vittna:

1. Killen som repade bilen gjorde det av misstag. Bilen stod vid trottoarkanten, killen kom med sin cykel och framdäcket åkte ner emellan trottoarkanten och bilen. Cykeln orsakade därför en repa på bilen.
2. Killen som repade bilen har det inte lätt hemma, det vet jag. Därför vill jag inte förvärra han (familjens) situation.
3. Killen som repade bilen umgås i fel kretsar och det kan därför gå ut över mig.

Tycker det är rätt svårt att avgöra vad du ska göra. Självklart borde killen ifråga betala skada för repan. Men sen hade jag iaf tänkt såhär, varför ska jag riskera att få skit för en sådan här sak. Vittna för en person jag inte känner så hon ska få pengar för en repad bil.

Dock så hade jag såklart hoppats att en person vittnade för mig, men jag hade samtidigt förstått om personen som nu var vittnet skippar vittna om han nu kan få "fel personer" att ogilla honom/henne.

ha:cl
2010-06-13, 17:45
Kunde man inte vara anonym? Nej jag tror inte kriminella slår ihjäl folk för minsta lilla. Särskilt yrkeskriminella har inget att hämta att sitta inne hela tiden. Om man ska vara så lättretlig och hävda sig rätt lär man inte hinna med mycket annat än fängelsebesök. Givetvis finns det idioter som kanske ställer upp och misshandlar någon för ett gäng dagsböter, men det får man helt enkelt avgöra. Jag gissar på att det inte är alltför vanligt.

Inte allt för vanligt, är nog för mig.

GurraGo
2010-06-13, 21:10
Ja, men de som åtalats/ska åtalas hotas ju inte direkt av att polisen åker dit om de inte svarar snällt. Så, det är inte äpplen och päron som blandas, utan det är som vanligt i svenska modellen, rättigheterna är alltid till förmån för förbrytare.

Jag förstår inte vad du menar. Det är ju samma sak för vittnen och tilltalade? Eftersom det inte är någon som vet att de inte tänker vittna i förväg så ställs ju rättegången in om de inte dyker upp (och målet inte kan avgöras i deras utevaro). Inför nästa rättegång kan de däremot hämtas, men åter är det ingen skillnad mellan vittnen och tilltalade.



I min brorsa fall så skicka ju polisen papper till fel adress, så då borde han skitit i att komma (eftersom han inte skulle blivit korrekt delgiven), men då hade han nog inte kommit undan på samma sätt som brottslingar gör om han sket i att komma.
Har man inte blivit korrekt delgiven så blir det inget vite. Något annat är fel.

Min åsikt kvarstår; tilltalade får inte lindrigare behandling än vittnen.

Handcuff
2010-06-13, 21:24
I Sverige så funkar det så att polisen bryr sig mer om att hota och tvinga folk vittna än att se till att de som man vittnar mot dyker upp på sin egen rättegång.


Vad yrar du om? :confused: Det är inte polisen som kallar folk till rättegång. Vad är skitsnacket om att polisen skulle hota/tvinga folk att vittna? Återigen så är det inte polisen som kallar vittnen.

Glen
2010-06-13, 21:33
Varför är det då så att nått som 25% av alla åtal inte blir nått för polisen inte kan delge misstänkta om åtalet, vilket gör att de inte dyker upp. Man har ju lagt fram på förslag nu att man ska kunna e-maila eller skicka SMS till åtalade och det ska räcka som delgivning. - Var ju på alla tidningar för bara någon månad sen...

Jag vet iaf, för min brorsa blev hotat/tvingad av polisen att vittna, och de jävla stolpskotten kunde inte ens ta personuppgifter rätt så de skicka "kravbreven" till vår pappa istället som skulle inställa sig i rätten...

Jag tycker självklart att det är rätt av polisen/åklagare att få tvinga folk till vittnesmål, men jag tycker det är förjävligt att man har en hårdare ton mot de som ska vittna än de som begått ett brott.

Ja, men de som åtalats/ska åtalas hotas ju inte direkt av att polisen åker dit om de inte svarar snällt. Så, det är inte äpplen och päron som blandas, utan det är som vanligt i svenska modellen, rättigheterna är alltid till förmån för förbrytare.

I min brorsa fall så skicka ju polisen papper till fel adress, så då borde han skitit i att komma (eftersom han inte skulle blivit korrekt delgiven), men då hade han nog inte kommit undan på samma sätt som brottslingar gör om han sket i att komma.



Reglerna för delgivning är inget som polisen bestämmer över utan det styrs genom lagstiftning. Det i sin tur har inte polisen med att göra utan det är politikerna som fixar vet du. Sen verkar du ha en rätt gedigen erfarenhet av hur delgivning sköts och att polisen då "daltar" med misstänkta medan dom "hotar" vittnen. Du får gärna redogöra för varifrån den erfarenheten kommer, det skulle stärka din trovärdighet i den här tråden.

Sen till sist vad gäller din bror så var det en isolerad händelse ifall du inte förstår det. Att polisen råkar skriva ner fel personuppgifter på en person är inget som sker regelmässigt, du verkar dock lägga stor vikt vid just den händelsen av någon anledning.

Three pigs
2010-06-13, 22:04
Jag är mest förvånad över att ni blev kontaktad endast ett par månader efter att repningen skedde. En polare blev misshandlad för nästan ett år sedan och inget har hänt (även efter flera påminnelser till polisen).

High1ander
2010-06-13, 22:21
Reglerna för delgivning är inget som polisen bestämmer över utan det styrs genom lagstiftning. Det i sin tur har inte polisen med att göra utan det är politikerna som fixar vet du. Sen verkar du ha en rätt gedigen erfarenhet av hur delgivning sköts och att polisen då "daltar" med misstänkta medan dom "hotar" vittnen. Du får gärna redogöra för varifrån den erfarenheten kommer, det skulle stärka din trovärdighet i den här tråden.

Sen till sist vad gäller din bror så var det en isolerad händelse ifall du inte förstår det. Att polisen råkar skriva ner fel personuppgifter på en person är inget som sker regelmässigt, du verkar dock lägga stor vikt vid just den händelsen av någon anledning.

Menar du att det inte är polisen som skriver lagar? Coolt, ingen aning om det...

Det är "daltande" om man har mer rätt att kräva saker från vittnen än de som man vittnar mot.

Att vittna ska inte vara jävla massa problem och strul, det ska vara massa problem och strul att begå brott. Vad tycker du det skickas för signaler av att man kräver mer från de som försöker göra rätt för sig än de som gjort fel av sig?

Isolerad händelse, de 25% som undgår rättvisan är inte "isolerade händelser". Det att polisen skrev upp fel är nog däremot isolerad händelse.

På samma sätt som "skurkarna" inte får information om att de ska till domstolen så får väl "hederliga" människor hålla sig borta från den informationen (brev, telefon, etc.) också, men vad skulle hända då?