handdator

Visa fullständig version : Biggest Loser metod ??


Shpendi
2010-06-12, 23:46
Jag har letat och letat efter deras tränings scheman och diet-program för o se om det finns något där som jag använda till mitt eget deff program. Jag läste king grub's deff guide där det stod CITAT: "Alltså: ligger du på ett energiunderskott på 500 kcal per dag, går du ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Det är en ypperlig nedgångstakt för att inte tappa muskelmassa eller försämra ämnesomsättningen."

Alltså är det "hälsosamare" att hålla sig till minus 0,5-1kg / vecka. Men på biggest loser går dem ner upp till 6kg/vecka, är detta hälsosamt?

Till min nästa fråga, 6kg/vecka är (6*7500)/7 = ca -6400 kcal /dag,
hur är det mänskligt att gå minus en så stor mängd? även om man håller sig aktiv under hela dagen är dessa siffror nästan ouppnåerliga, och att hålla på så här i flera månader i sträck måste ganska snabbt leda till utbränning?

MVH Shpend.

Ristretto
2010-06-13, 00:02
Ju större övervikten är desto större överskott kan man ligga på utan att det är skadligt.

Shpendi
2010-06-13, 00:06
Hm, jag skulle "grovt gissa" att jag ligger på iaf 30-35kg i övervikt, hur mycket kan jag förbränna utan att grovt ned-söndra mina muskler?

Buck
2010-06-13, 00:09
Ju större övervikten är desto större överskott kan man ligga på utan att det är skadligt.

Underskott? :p

Hette
2010-06-13, 00:18
Underskott? :p

aa tror han menar det också :D

mattilainen
2010-06-13, 00:41
sen får du ju tänka på att de som är med i programmet väger ohygligt mycket mer än vad man borde göra. Att gå ner mycket och på så vis vara ohälsosamt kanske inte överskrider hur ohälsosamt det är att vara så otroligt överviktig som dom är på programmen. Sen är det tv, desto större antalet kg dom går ner desto mer tittarsiffror får dom ;O

Jag gjorde en tabbe min första deff, det var att jag inte höll koll på proteinintaget utan brydde mig bara om kcal. Förlorade säkerligen en hel del muskler på det..

mikaelj
2010-06-13, 00:52
http://kostdoktorn.se/viktnedgang

Körhårt
2010-06-13, 08:25
Visst är det mer hälsosamt att lägga sig på -0.5kg i veckan om man har tålamod till det, för det tar tid att gå ner 30pannor.

Jag ligger på ca -2500kcal mån-fre och för mig funkar det bra. Helgerna ligger jag på ca -500kcal. Jag hade också ungefär 30kg övervikt när jag började. Nu har jag 8-10kg kvar

Sen jag lagt mig på det underskottet har jag ändå inte rasat i vikt. Varierat mellan 0.5kg - 2.1kg ungefär i veckan. Lite klenare blir man väl men frågan är vad som är bäst. Vara fet eller vara smal? Varför inte försöka bli smal först och sen ta tag i muskelbyggningen.

Sen går det inte att jämföra sig med deltagarna i biggest looser. Dom är extremt feta.


mvh

Symphony Flex
2010-06-13, 09:18
Jag har letat och letat efter deras tränings scheman och diet-program för o se om det finns något där som jag använda till mitt eget deff program. Jag läste king grub's deff guide där det stod CITAT: "Alltså: ligger du på ett energiunderskott på 500 kcal per dag, går du ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Det är en ypperlig nedgångstakt för att inte tappa muskelmassa eller försämra ämnesomsättningen."

Alltså är det "hälsosamare" att hålla sig till minus 0,5-1kg / vecka. Men på biggest loser går dem ner upp till 6kg/vecka, är detta hälsosamt?

Till min nästa fråga, 6kg/vecka är (6*7500)/7 = ca -6400 kcal /dag,
hur är det mänskligt att gå minus en så stor mängd? även om man håller sig aktiv under hela dagen är dessa siffror nästan ouppnåerliga, och att hålla på så här i flera månader i sträck måste ganska snabbt leda till utbränning?

MVH Shpend.

Att gå ner upp till 6 kilo en vecka är säkerligen inget problem om man har maxat effekterna för tv-programmet. Jag har dock mycket svårt att tänka mig att någon går ner dessa mängder några veckor i rad.
Är övertygad om att de inför första invägningen har preppat folk med carbs, salt och kreatin, kortison eller vad som helst för att de ska svullna och kunna släppa så många kilon som möjligt. It's all for the show.
en 30årig 2 m lång man på 200kg har ett B.E.E på ≈ 3600 kcal/dag. Gissa själv vad som krävs för träning för att denne man skall kunna få ett underskott av den kaliber du pratar om. Vederböranden skall ju i det närmaste leva på EAA/vitaminpiller och vatten samtidigt som det springs maraton dagligen. hållbart... nja?

Lychgate
2010-06-13, 09:35
Att gå ner upp till 6 kilo en vecka är säkerligen inget problem om man har maxat effekterna för tv-programmet. Jag har dock mycket svårt att tänka mig att någon går ner dessa mängder några veckor i rad.
Är övertygad om att de inför första invägningen har preppat folk med carbs, salt och kreatin, kortison eller vad som helst för att de ska svullna och kunna släppa så många kilon som möjligt. It's all for the show.
en 30årig 2 m lång man på 200kg har ett B.E.E på ≈ 3600 kcal/dag. Gissa själv vad som krävs för träning för att denne man skall kunna få ett underskott av den kaliber du pratar om. Vederböranden skall ju i det närmaste leva på EAA/vitaminpiller och vatten samtidigt som det springs maraton dagligen. hållbart... nja?

Var det inte en intervju med en av deltagarna uppe för ett tag sen? Sista veckan gick han i brottardräkt för att svettas mera och drack endast vatten. I slutet pissade han till och med blod har jag för mig?

JakeShaft
2010-06-13, 09:46
Om dom tränar som Gunde Svahn i toppform kan dom ha ett sådant underskott. Själv tror jag att det är bluff och båg.

Tolkia
2010-06-13, 10:08
Jag har svårt att tro att de fortsätter att gå ned 5-6 kg i veckan genom hela programserien. Att man kan göra det i början av en (förmodligen ganska hård) bantning när man är så överviktig som många av deltagarna i Biggest Loser är, är inte så konstigt; ju tjockare man är, desto mer tappar man i inledningsskedet, och ju större överskott kan man ligga på utan att det är svårartat ohälsosamt. För det behövs inte, som någon föreslog, att man preppar personerna med kortison, det är dessutom inget man kan göra bara från en dag till en annan och få en jätteviktökning och det är väldigt olika hur mycket man går upp av kortison, så det vore en väldigt osäker metod. Något som däremot säkert förekommer, är att personerna äter lite (mycket?) mer än vad de annars gör den sista veckan (och framför allt den sista dagen) innan programmet startar, typ "bäst att passa på nu innan späkningen börjar", det fenomenet är väldigt vanligt även bland bantare som bantar utan TV-program ("efter helgen skall jag börja ett nytt liv"). Det kommer förmodligen, förutom en "ordinär" viktökning att ge viss vätskeansamling.

Shpendi
2010-06-13, 10:32
Ok, tack för svaren. En till fråga, jag som är ca 30kg i övervikt(fett) hur mycket kcal minus ska jag ligga på? mitt schema består av tyngdlyftning/konditionsträning/ut och gå varje morgon
(mer exakt:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149807)

såg någonstans att man kan räkna: 70kcal per 1kg övervikt av fett, alltså ca 2100kcal ?

Nelli
2010-06-13, 11:23
Och utöver maten får du tänka på att de inte jobbar utan bor på en gård och har möjlighet att träna/gå större delen av dagen tillskillnad från normala personer och skapar ett ännu större underskott på det sättet

Symphony Flex
2010-06-13, 11:41
Var det inte en intervju med en av deltagarna uppe för ett tag sen? Sista veckan gick han i brottardräkt för att svettas mera och drack endast vatten. I slutet pissade han till och med blod har jag för mig?
låter inte helt otroligt som sagt. vidrigt hur de håller på.

Jag har svårt att tro att de fortsätter att gå ned 5-6 kg i veckan genom hela programserien. Att man kan göra det i början av en (förmodligen ganska hård) bantning när man är så överviktig som många av deltagarna i Biggest Loser är, är inte så konstigt; ju tjockare man är, desto mer tappar man i inledningsskedet, och ju större överskott kan man ligga på utan att det är svårartat ohälsosamt. För det behövs inte, som någon föreslog, att man preppar personerna med kortison, det är dessutom inget man kan göra bara från en dag till en annan och få en jätteviktökning och det är väldigt olika hur mycket man går upp av kortison, så det vore en väldigt osäker metod. Något som däremot säkert förekommer, är att personerna äter lite (mycket?) mer än vad de annars gör den sista veckan (och framför allt den sista dagen) innan programmet startar, typ "bäst att passa på nu innan späkningen börjar", det fenomenet är väldigt vanligt även bland bantare som bantar utan TV-program ("efter helgen skall jag börja ett nytt liv"). Det kommer förmodligen, förutom en "ordinär" viktökning att ge viss vätskeansamling.

nästan vilken damtidnings/aftonbladsläsare som helst kan ju gå ner 3-4 kg vätska på en vecka med "hjälp" utav denna "vissa" vätskeansamling man kan skapa med tidigare nämna produkter. detta verkar vi ju alla vara överens om.
Ang. mitt inlägg om kortison var det självklart bara spekulationer men ingen kan väl förneka att en långvarit kortisonbehandling som klivs av på 15 veckor torde kunna innebära några kilo bara där. förhoppningsvis gör inte en amerikansk tv-show så med människor. kortisonbehandlingar är ju ingen hälsokur direkt. men man kan aldrig vara säkert på nåt här i livet.
Kollade in lite på wiki. verkar som att den som vann år 2007 (season 4) vägde in på 151,5 kg och ut på 77,1 kg. Detta innebär mao en nedgång på 74,4 kg / 15 veckor ≈ 5 kg i veckan.
det blir initialt av intresse att se hur stor del av detta som kan vara vätska, men kan lilla Nettan släppa 4 kg så borde ju en riktig tjock människa kunna släppa betydligt mer. hur mycket vågar jag inte spekulera om.
nån som vet förresten hur stor procent av sitt kroppsfett man kan släppa ca: under bästa förutsättning? rent spontant borde ju dessa tävlande ligga på gränsen till vad som är möjligt. 50% av fettet / 15v verkar ju gälla här exklusive vätsketappet.

Körhårt
2010-06-13, 11:47
Ok, tack för svaren. En till fråga, jag som är ca 30kg i övervikt(fett) hur mycket kcal minus ska jag ligga på? mitt schema består av tyngdlyftning/konditionsträning/ut och gå varje morgon
(mer exakt:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149807)

såg någonstans att man kan räkna: 70kcal per 1kg övervikt av fett, alltså ca 2100kcal ?


Som sagt, 500kcal underskott om dagen ger 0.5kg i viktnedgång i veckan, I TEORIN. Sen funkar det inte riktigt så för allihopa.

Räkna ut ditt B.E.E så har du en riktlinje att gå efter, sen rekommenderar jag dig till att räkna ut vad du stoppar i dig dagligen för man kan bli väldigt förvånad när det inte alls var som man trodde.

Symphony Flex
2010-06-13, 12:10
Som sagt, 500kcal underskott om dagen ger 0.5kg i viktnedgång i veckan, I TEORIN. Sen funkar det inte riktigt så för allihopa.

Räkna ut ditt B.E.E så har du en riktlinje att gå efter, sen rekommenderar jag dig till att räkna ut vad du stoppar i dig dagligen för man kan bli väldigt förvånad när det inte alls var som man trodde.

och hur kan i praktiken samma underskott leda till olika fettförluster? bortsett från muskelförlustfaktorer dvs..

Ristretto
2010-06-13, 13:01
Underskott? :p

aa tror han menar det också :D

Haha, tydligt att jag var pigg och fräsch i huvudet igår...:D

Rolv
2010-06-13, 13:32
Att gå ner upp till 6 kilo en vecka är säkerligen inget problem om man har maxat effekterna för tv-programmet. Jag har dock mycket svårt att tänka mig att någon går ner dessa mängder några veckor i rad.
Är övertygad om att de inför första invägningen har preppat folk med carbs, salt och kreatin, kortison eller vad som helst för att de ska svullna och kunna släppa så många kilon som möjligt. It's all for the show.
en 30årig 2 m lång man på 200kg har ett B.E.E på ≈ 3600 kcal/dag. Gissa själv vad som krävs för träning för att denne man skall kunna få ett underskott av den kaliber du pratar om. Vederböranden skall ju i det närmaste leva på EAA/vitaminpiller och vatten samtidigt som det springs maraton dagligen. hållbart... nja?

Å andra sidan så behövs det inte mycket aktivitet för att kcalbehovet ökar rejält.

Symphony Flex
2010-06-13, 13:53
Å andra sidan så behövs det inte mycket aktivitet för att kcalbehovet ökar rejält.

sant. men om vi ser till personerna i programmet så har en 150 kg klump Ett BEE på ca: 2900kcal. med aktivitetsfaktor 2.0 vilket är ganska så mycket så landar inte ens deras förbrukning på vad som krävs för en viktnedgång på 6kilo i veckan. då måste de ju äta någonting och frågan är om en person i det skicket orkar röra sig såpass mycket att högre aktivitetsfaktorer blir aktuella.
frågan kvarstår. hur mycket är vätska och hur mycket är fett resp. muskler som ryker?

Körhårt
2010-06-14, 05:50
och hur kan i praktiken samma underskott leda till olika fettförluster? bortsett från muskelförlustfaktorer dvs..

Ja säg det. Antar att det beror på anlag/genetik, förbränning, osv...

Kcalunderskott ger såklart viktnedgång men att -500kcal/dag ger -0.5kg/vecka för vem som helst stämmer absolut inte. Vissa måste ligga på betydligt större underskott för att gå ner 0.5kg i veckan, t.ex. jag, och då har jag fortfarande minst 10kg övervikt kvar, skillnad om man har sista 2kilona kvar som är tidskrävande.

Symphony Flex
2010-06-14, 08:05
Ja säg det. Antar att det beror på anlag/genetik, förbränning, osv...

Kcalunderskott ger såklart viktnedgång men att -500kcal/dag ger -0.5kg/vecka för vem som helst stämmer absolut inte. Vissa måste ligga på betydligt större underskott för att gå ner 0.5kg i veckan, t.ex. jag, och då har jag fortfarande minst 10kg övervikt kvar, skillnad om man har sista 2kilona kvar som är tidskrävande.

du kan omöjligt veta hur stort underskott du ligger på.
det må gå att räkna ut exakt vad man äter men att veta hur mycket energi som görs av med... nope...

Körhårt
2010-06-14, 11:39
du kan omöjligt veta hur stort underskott du ligger på.
det må gå att räkna ut exakt vad man äter men att veta hur mycket energi som görs av med... nope...

Nä det är det jag menar, olika genetiska förutsättningar gör att man gör av med olika mycket energi. Därav vill jag säga att även om alla räknar exakt lika så varierar resultatet. Många har tyckt att jag legat alldeles för lågt på kalorierna (-2500) men iochmed att jag inte rasar i vikt heller så kan jag ju inte ligga på högre. -2500kcal för mig kan equal som -500kcal för gym-olle.

mvh

z_bumbi
2010-06-14, 12:19
Ok, tack för svaren. En till fråga, jag som är ca 30kg i övervikt(fett) hur mycket kcal minus ska jag ligga på? mitt schema består av tyngdlyftning/konditionsträning/ut och gå varje morgon
(mer exakt:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149807)

såg någonstans att man kan räkna: 70kcal per 1kg övervikt av fett, alltså ca 2100kcal ?

Hur mycket äter du idag och vad väger du?

Var det inte en intervju med en av deltagarna uppe för ett tag sen? Sista veckan gick han i brottardräkt för att svettas mera och drack endast vatten. I slutet pissade han till och med blod har jag för mig?

Jo och de har också längre tid mellan invägningarna än en vecka.

tsp
2010-06-14, 12:22
Hm, jag skulle "grovt gissa" att jag ligger på iaf 30-35kg i övervikt, hur mycket kan jag förbränna utan att grovt ned-söndra mina muskler?

Teoretiskt sett "70(kcal)*35(kg)=2450kcal. Varje kilo kroppsfett kan frigöra 70kcal per dygn. Om jag var du hade jag lagt mig på ett underskott av 1000kcal per dag. Dels för att kunna hålla nya matvanor även efter dieten. Om du lever jätteextremt är det lätt hänt att man hamnar i fällan "skönt, nu är det över!" och går tillbaks i gamla spår.

Shpendi
2010-06-14, 14:11
Ah tack, gav mig lite klarsynthet :). Jag har sommarlov nu i 3 månader tills skolan börjar, har lagt in mig på -1500kcal/dag (i snitt av 7 dagar), så jag kommer fortfarande att ha en del fettmassa kvar efter dessa månader. Efter de 3 månaderna så tänkte jag kanske gå ner till -800kcal eller något liknande, då jag har skola och så att tänka på. Hur låter det?.

Om jag har förstått "uträkningen" rätt så kan jag gå ner -2450kcal/dag utan att "grovt" riskera att tappa mycket muskelmassa, eller?

MVH Shpend.

tsp
2010-06-14, 20:01
Ah tack, gav mig lite klarsynthet :). Jag har sommarlov nu i 3 månader tills skolan börjar, har lagt in mig på -1500kcal/dag (i snitt av 7 dagar), så jag kommer fortfarande att ha en del fettmassa kvar efter dessa månader. Efter de 3 månaderna så tänkte jag kanske gå ner till -800kcal eller något liknande, då jag har skola och så att tänka på. Hur låter det?.

Om jag har förstått "uträkningen" rätt så kan jag gå ner -2450kcal/dag utan att "grovt" riskera att tappa mycket muskelmassa, eller?

MVH Shpend.

Det låter utmärkt! Att börja med ett stort underskott för att sedan minska det allteftersom är nog det bästa du kan göra. I början får du en rejäl start och tappar ganska mycket vikt vilket ger dig motivation till att fortsätta. När du sedan börjar närma dig målet ökar du kcal-intaget mer och mer tills du hamnar på balans och då fortsätter du äta så. På det viset blir det inte "nu är jag på diet och äter bara äckliga saker och är alltid hungrig - nu tog dieten slut! gött, klämmer ett sexpack öl och två pizzor". om du hajar vad jag menar :)

Charleston
2010-06-15, 10:14
Vinnaren i denna säsong uppvisar rätt fantastiska resultat:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Biggest_Loser:_Second_Chances

Han gjorde följande nedgångar (i lbs) för varje vecka: -24 -12 -4 -8 -10 -15 -12 -12 -17 -12 -16

Onekligen går det att gå ner mycket i vikt flera veckor i rad. Ni som sett från denna säsong vet vilken sjuk förändring han genomgick. Han berättade i finalen, som sänds live efter att de tränat hemma en tid, att han kunde stå i en maskin på gymet och titta på programmet ihop med annat folk och ingen fattade att det var han de såg på TV:n.

http://cdn.sheknows.com/realitytvmagazine/2009/12/biggest-loser-danny-cahill.jpg
Danys sjuka förändring


Jag tittade mycket på biggest looser i höstas som motivation för mig själv att komma igång. Sedan går jag inte alls samma väg som dom. Men det är onekligen bra pepp-tv ändå för träning och viktnedgång.

Victuhh
2010-06-15, 10:47
han färgade om håret också :o

fdanell
2010-06-15, 11:08
Tänkte bara på det här med att det borde vara "omöjligt" att gå ner tex 6kg/veckan.
1kg muskler har väl en betydligt mindre energimängd jämfört med fett?

"1 kg muskler ger mycket mindre energi (ungefär 600-700 kcal) än 1 kg fett (ungefär 7000 kcal) vilket gör att ett kaloriunderskott på 35′000 kcal teoretiskt skulle kunna innebära en förlust av muskelmassa på 60 kg medan det endast skulle innebära en förlust på 5 kg fett."

http://traningslara.se/blogg/viktnedgang-del-i-introduktion/

En stor andel muskelförlust tillsammans med vätskeförluster gör inte 5kg/v så omöjligt antar jag

haljan
2011-04-06, 11:54
Jag har letat och letat efter deras tränings scheman och diet-program för o se om det finns något där som jag använda till mitt eget deff program.

I eftersnacket av BL Australien sa dom att de låg på ca 2000kcal/dag och att de tränade ca 6 timmar/dag.

Det sas även att Bop föredrar Atkins medans Jillian föredrar att lägga om till en kost de kan leva med resten av livet.

Jillian har i tidigare program sagt att deltagarna ska träna minst 4 timmar/dag när hon å Bob inte är där.

http://www.kanal5play.se/program/play/biggestloseraus-s01e48

Joe Hardgainer
2011-04-06, 12:21
http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=6594675n

Intervju med deltagare.

maxiimous
2011-04-06, 15:39
Det är ju dem i Biggest Loser USA som går ner mellan 10-15kg på deras första invägning. Detta beror ju såklart på all vätska som finns i deras kropp. Oftast vecka 2 i programmet stannar alla deltagare upåp och tappar bara runt 1-3kg eftersom kropper reagerar på behandlingen.