handdator

Visa fullständig version : Cola light/zero


Symphony Flex
2010-06-12, 23:00
Vad är egentligen skillnaden.
Jag jämförde 2 flaskor idag nere på affären och ser ingen skillnad. Samma kcal-innehåll, samma innehåll i samma ordning. T.o.m. samma sötningsmedel verkar det som.
nån som har koll?

3instein
2010-06-12, 23:05
Detta är konstigt..
zero är ju godare;)

TehSaxo
2010-06-12, 23:11
Jag tror att det är meningen att Cola Zero ska smaka mer som vanlig cola (vanlig=socker) :D

Symphony Flex
2010-06-12, 23:11
är det? jag känner ingen smakskillnad heller nämligen

johanhej
2010-06-12, 23:16
Antagligen är där någon jätteliten skillnad, för annars lär de inte få sälja produkterna parallellt.

Vad jag hört så skapades Coca-Cola Zero efter männens indirekta efterfrågan. Det passade sig liksom inte att en man beställde in en "Diet Coke", eftersom herrar inte ska behöva tänka nämnvärt på sin vikt (?). Coca-Cola är ju som känt troligen ett av världens bästa företag vad gäller marknadsföring.

Fredrik_S
2010-06-12, 23:17
Det är lite skillnad i receptet på smakämnena, men främsta anledningen att zero existerar är för att alla produkter som har ordet diet i sig är omanliga i USA dvs diet coke

tobe
2010-06-12, 23:48
Som föregående talare säger så är huvudsyftet att nå den manliga målgruppen. Minns du deras reklam på TV när den lanserades? Explosioner, lättklädda kvinnor, action och så vidare samt att man kör en svart label istället för en silvrig lr vad nu light har. Allt typiskt för att marknadsföra till män.

Buck
2010-06-13, 00:08
Har för mig att det ett tag var olika sötningsmedel i dem, som de sedan bytte så det blev samma ändå.

mattilainen
2010-06-13, 00:16
Fått för mig att cola skapade zero för att även målgruppen av män ska dricka. Om man kollar på reklamerna till zero så ser man ganska tydligt att man blir så mycket "manligare" av att dricka det. Jag dricker zero istället för light enbart för att jag tycker light smakar mer cola isglass, vilket jag inte gillar speciellt mycket.

Sen att det smakar annorlunda även att dom har samma ingredienser är för att dom har antagligen mer eller mindre av vissa ingredienser. Alltså är det mängden som är ändrat.

MrBurner
2010-06-13, 00:19
Har för mig att det ett tag var olika sötningsmedel i dem, som de sedan bytte så det blev samma ändå.

Det stämmer. Det var olika vid det svenska lanseringstillfället i alla fall, då innehöll Coca-Cola Light sukralos medan Coca-Cola Zero innehöll aspartam.
Jag tycker mig minnas att Coca-Cola Zero skulle vara mer likt den riktiga Coca-Cola jämfört med hur "diet" var. Inte en aning om källa däremot.

Symphony Flex
2010-06-13, 07:15
Det stämmer. Det var olika vid det svenska lanseringstillfället i alla fall, då innehöll Coca-Cola Light sukralos medan Coca-Cola Zero innehöll aspartam.
Jag tycker mig minnas att Coca-Cola Zero skulle vara mer likt den riktiga Coca-Cola jämfört med hur "diet" var. Inte en aning om källa däremot.

Just ja. Nu när ni säger det så visst fan var det olika sötningsmedel i den ibörjan. Jag har bara sneglat på de rumänska etiketterna nu och här finns det ingen skillnad iaf.
Fy fan vad töntigt att män inte ska kunna dricka diet-coke.
Uppror! Härmed så dricker jag cole-light. Vad fan! Det är ju tufft att gå på diet och visa att man bryr sig om sin form!

Alfred Nobel
2010-06-13, 07:39
En iskall cola zero på burk är definitvt godare än cola light, alla gånger i veckan. Jag har förstått det som så att man valde att lansera zero efter man bytt ut sucralos från cola light till aspartam.

Fredrik_S
2010-06-13, 12:20
Nej sukralosgrejen har ingen ting med de olika lanseringstiderna att göra. Det vara bara ett experiment de gjorde i sverige.
I USA har både zero och diet alltid haft aspartam

RavenFrost
2010-06-13, 14:03
Det som skiljer sig enl. innehållsförteckningen är det surhetsreglerande medlet. I Zero finns E331 och i light E339.
Jag tycker då Zeron är bra mycket godare!

Dreas
2010-06-13, 14:10
Zero smakar bättre än light, Pepsi max smakar bättre än båda :D

SiSenior
2010-06-13, 14:15
Jag upplever också att Zero smakar bättre. Bara jag som märkt att Light skummar mer?

rbs
2010-06-13, 14:38
Jag är finsmakare vad gäller lightcola. Dricker 1,5-3 liter om dagen. Zero är betydligt mycket godare!

Symphony Flex
2010-06-13, 19:15
jag dricker cola light i så fall bara för att det är så mycket mer 80-tal!

Grazzafukkinrazzi
2010-06-13, 19:47
Jag verkar vara den enda som föredrar en klassisk light före zeron! tyckte zeron var totalt talanglös när jag testade den en gång förut, blev som en skumboll i munnen.

Anton Fräs
2010-06-13, 19:48
1. Cola Zero
2. Pepsi Max (och den tidigare Cola Lighten)
3. Nuvarande Cola Light

Kei Landin
2010-06-13, 19:56
1. Pepsi Max
2. Cola Light
3. Cola Zero

Fredrik_S
2010-06-14, 14:08
Jag tycker variation är bäst
Ingen är godast jämt.

Pudzianovski
2010-06-14, 14:16
Jag verkar vara den enda som föredrar en klassisk light före zeron! tyckte zeron var totalt talanglös när jag testade den en gång förut, blev som en skumboll i munnen.

Diggar också light mest.

Fast det går lite i perioder det där :thumbup:

falo
2010-06-14, 20:04
Finns det någon cola-läsk med sukralos istället för aspartam?

MrBurner
2010-06-15, 10:20
Inte vad jag har sett i alla fall :(
Den enda artificiellt sötade produkten som är sötad med annat än aspartam, i trakten där jag bor, är Monster Lo-carb och i den används sukralos istället.

Eddie Vedder
2010-06-15, 11:00
Jag föredrar Pepsi före Coca Cola så det är mestadels Pepsi Max för min del. Jag undrar varför inte Pepsi Light finns i Sverige, den finns i andra länder. Kom hem från Rom igår och har druckit Pepsi Light där varenda dag. Samma sak när jag var i Barcelona för två år sedan.

Iofs jämförde jag inte med Pepsi Max men Pepsi Light är godare än Coca Cola Zero och Coca Cola Light tycker jag i alla fall.

Baboom
2010-06-15, 11:07
Jag föredrar Pepsi före Coca Cola så det är mestadels Pepsi Max för min del. Jag undrar varför inte Pepsi Light finns i Sverige, den finns i andra länder. Kom hem från Rom igår och har druckit Pepsi Light där varenda dag. Samma sak när jag var i Barcelona för två år sedan.

Iofs jämförde jag inte med Pepsi Max men Pepsi Light är godare än Coca Cola Zero och Coca Cola Light tycker jag i alla fall.

Håller faktiskt helt med. Var i Bulgarien för några veckor sedan och där blev det en 1L flaska Pepsi Light varje dag.
Jag gillar Pepsi Max, men tycker nog att Pepsi Light är lite godare.

Samma sak gäller Coca Cola, då de i andra länder kör med Coca Cola Light Cherry mm.

Tycker det är konstigt att de flesta butiker verkar plocka ut "light" varianterna.. Sist fick jag veta att Mer Mini utgåt :( Även Fanta Free i diverse olika smaker försvan ju förra sommaren..

Symphony Flex
2010-06-15, 14:49
Håller faktiskt helt med. Var i Bulgarien för några veckor sedan och där blev det en 1L flaska Pepsi Light varje dag.
Jag gillar Pepsi Max, men tycker nog att Pepsi Light är lite godare.

Samma sak gäller Coca Cola, då de i andra länder kör med Coca Cola Light Cherry mm.

Tycker det är konstigt att de flesta butiker verkar plocka ut "light" varianterna.. Sist fick jag veta att Mer Mini utgåt :( Även Fanta Free i diverse olika smaker försvan ju förra sommaren..

Kan det ha att göra med den här vansinniga häxjakten på light-produkter som media drev för inte så länge sedan. Produkter som kallades light pga lägre fettinnehåll målades upp som det mest hälsovådliga sedan cyaniden eftersom de hade så "galet mycket mer SOCKER" i sig?
du blir inte fet av fett... det är av socker man blir tjock... blablabla brommamamma

Eddie Vedder
2010-06-15, 14:51
Kan det ha att göra med den här vansinniga häxjakten på light-produkter som media drev för inte så länge sedan.

Nej det lär inte ha ett dugg med saken att göra. Läsken har inget med lågfettdebatten att göra. De som är motståndare av sötningsmedel skyr även Pepsi Max som pesten kan jag lova dig.

Men däremot finns det en syn på ord som "diet" och "läsk" som inte verkar gå hem lika bra hos manliga konsumenter. Därför lanserades ju Coke Zero. Kanske kan Pepsi Max vara samma princip?

Symphony Flex
2010-06-15, 15:04
Nej det lär inte ha ett dugg med saken att göra. Läsken har inget med lågfettdebatten att göra. De som är motståndare av sötningsmedel skyr även Pepsi Max som pesten kan jag lova dig.

Men däremot finns det en syn på ord som "diet" och "läsk" som inte verkar gå hem lika bra hos manliga konsumenter. Därför lanserades ju Coke Zero. Kanske kan Pepsi Max vara samma princip?

bara intressant att som andreas skriver att mini-MER försvunnit, fanta-free kan jag inte minnas sist jag såg, pepsi/cola-light är ovanligare.
Varför just ordet light var så skrämmande menar jag. Kanske är det grabbarna som bråkar. blir så trött på hur likgiltiga de flesta medelålders män verkar vara inför sin fysik/hälsa. deras fruar gör ju iaf ett försök då å då men gubbarna skiter ju i allt. har sett det så många gånger hos såväl släktingar som andra bekanta. de tänker på sin höjd till i nån dag efter att läkaren har varnat dem och gett dem blodtryckssänkande, i nån vecka efter första hjärtattacken/stroken... sorgligt

Eddie Vedder
2010-06-15, 15:06
blir så trött på hur likgiltiga de flesta medelålders män verkar vara inför sin fysik/hälsa. deras fruar gör ju iaf ett försök då å då men gubbarna skiter ju i allt. har sett det så många gånger hos såväl släktingar som andra bekanta. de tänker på sin höjd till i nån dag efter att läkaren har varnat dem och gett dem blodtryckssänkande, i nån vecka efter första hjärtattacken/stroken... sorgligt

Intressant reflektion.

Min uppfattning är i regel den motsatta. Ett medelålder par med en smal gubbe och en fetare dam. :)

Symphony Flex
2010-06-15, 15:19
Intressant reflektion.

Min uppfattning är i regel den motsatta. Ett medelålder par med en smal gubbe och en fetare dam. :)

Haha.. kanske var så i Uppsala nu när du säger det :)

frågan är dock om det är en klassfråga? jag kan tänka mig rent generellt att i vissa samhällsklasser så är männen i bättre form för att de har mer rörelse i arbetet och på detta sätt får sin motion. damerna grovjobbar ju sällan på samma sätt. i de klasser där männen med högre social status huserar är det viktigare för fruarna att hålla sig i trim helt enkelt. är en statusfråga för kvinnan att vara snygg och för mannen att ha en vacker hustru.
för de lite mindre prominenta i samhället blir statusen inte lika viktig.

vad tror du om det? :)

Eddie Vedder
2010-06-15, 15:22
Haha.. kanske var så i Uppsala nu när du säger det :)

frågan är dock om det är en klassfråga? jag kan tänka mig rent generellt att i vissa samhällsklasser så är männen i bättre form för att de har mer rörelse i arbetet och på detta sätt får sin motion. damerna grovjobbar ju sällan på samma sätt. i de klasser där männen med högre social status huserar är det viktigare för fruarna att hålla sig i trim helt enkelt. är en statusfråga för kvinnan att vara snygg och för mannen att ha en vacker hustru.
för de lite mindre prominenta i samhället blir statusen inte lika viktig.

vad tror du om det? :)

Det är off topic men nej jag köper inte det resonemanget. Jag tror mer på de skillnader som sker rent hormonellt med åldern. Damer får svårare att hålla vikten, får mer sötsug o.s.v.

Samhällsproblemet ser jag som mer könlöst. Men lite väl off topic som sagt. ;)

Symphony Flex
2010-06-15, 15:54
Det är off topic men nej jag köper inte det resonemanget. Jag tror mer på de skillnader som sker rent hormonellt med åldern. Damer får svårare att hålla vikten, får mer sötsug o.s.v.

Samhällsproblemet ser jag som mer könlöst. Men lite väl off topic som sagt. ;)

På tal om off topic förresten? hur ligger det egentligen till?
trådens topic sätts ju av TS i och med rubrik och det första inlägget. Att tråden sedan skall hållas inom topic är väl främst ett skydd för TS för att tråden främst kom till i vederbörandens intresse även om vissa överskådlighetsaspekter för utomstående också måste räknas in.
Om det då är jag som TS som styr iväg lite i topic. Borde inte det vara lite mer ok att spinna vidare i en sådan diskussion då för andra?
jag frågar dig eftersom du är moderator och har koll på grejjen säkärtt ;)
eller var jag off-topic nu :)

Lawgivah
2010-06-16, 02:08
zero smakar bättre än light, pepsi max smakar bättre än båda :d

+1

Coca-cola vanilj är godast! :)

Raggis
2010-06-16, 02:15
Jag föredrar Pepsi före Coca Cola så det är mestadels Pepsi Max för min del.

Tar och plusettar dig här! Tycker f.ö coca cola zero har en något sträv smak, och smakar inte alls lika "sött" som ex. pepsi max.

Eddie Vedder
2010-06-16, 05:28
Tar och plusettar dig här! Tycker f.ö coca cola zero har en något sträv smak, och smakar inte alls lika "sött" som ex. pepsi max.

Ja just sötman är skillnaden. Du nämner exakt samma saker som jag också tycker skiiljer åt. Cola Zero är lite surare och samtidigt tycker jag att Coca Cola Zero är mindre sur och "sträv" än Coca Cola Light.

Kan det vara mer surhetsreglerande medel i Pepsin tro?

På tal om off topic förresten? hur ligger det egentligen till?
trådens topic sätts ju av TS i och med rubrik och det första inlägget. Att tråden sedan skall hållas inom topic är väl främst ett skydd för TS för att tråden främst kom till i vederbörandens intresse även om vissa överskådlighetsaspekter för utomstående också måste räknas in.
Om det då är jag som TS som styr iväg lite i topic. Borde inte det vara lite mer ok att spinna vidare i en sådan diskussion då för andra?
jag frågar dig eftersom du är moderator och har koll på grejjen säkärtt ;)
eller var jag off-topic nu :)

Oj jag tänkte inte på att du startat tråden. :)

Jag resonerar oftast så att den inte bör gå off topic dels för trådskaparens skull men även i syfte att man skall kunna finna det man söker (vilket ju ingen gör änbdå iofs:D).

Men dessutom är jag mer "hård" när jag själv bidrar till att det blir off topic också. Tycker att jag bör hålla mig inom ramarna som moderator så gott jag kan.

Men om vi säger såhär: Är det pkej för dig så kan vi ju fortsätta diskussionen, den är ju sjukt intressant.

Symphony Flex
2010-06-16, 06:37
Ja just sötman är skillnaden. Du nämner exakt samma saker som jag också tycker skiiljer åt. Cola Zero är lite surare och samtidigt tycker jag att Coca Cola Zero är mindre sur och "sträv" än Coca Cola Light.

Kan det vara mer surhetsreglerande medel i Pepsin tro?



Oj jag tänkte inte på att du startat tråden. :)

Jag resonerar oftast så att den inte bör gå off topic dels för trådskaparens skull men även i syfte att man skall kunna finna det man söker (vilket ju ingen gör änbdå iofs:D).

Men dessutom är jag mer "hård" när jag själv bidrar till att det blir off topic också. Tycker att jag bör hålla mig inom ramarna som moderator så gott jag kan.

Men om vi säger såhär: Är det pkej för dig så kan vi ju fortsätta diskussionen, den är ju sjukt intressant.

Jo visst är det :)
sociala normer kontro biologiska predispositioner.
Du som tycker dig se att kvinnor oftare släpar i formen menar att det är biologiskt betingat vilket faktiskt låter vettigt även ur ett evolutionärt perspektiv. En kvinna som gått igenom klimakteriet tjänar ju ingenting på att vara vacker ur ett fortplantningssyfte även om vissa fördelar socialt ändå kommer för henne om hon håller sig "attraktiv".
Jag som tycker mig se att männen oftare är i skjaskig form än kvinnorna och menar att det kan ha sin förklaring i människans, för evolutionen ack så viktiga dock, ständiga jakt på social status där en biprodukt blir just detta fenomen jag beskrivit med rika, tjocka och hjärtkärlsjuka gubbar med spritproblem som flåsar runt i livet med statussökande honor som glada kan shoppa dyra väskor/skor, åka på SPA och skryta för vännerna medelst att bl.a. hålla sig i form samt att sätta på någon kille i sin sons fotbollslag.

intressant va?

nu ska jag fortsätta läsa eran blogg. fan vad bra den är måste jag säga. fastnade lite i den nu i morse :)
ha det

Eddie Vedder
2010-06-16, 07:07
Jag som tycker mig se att männen oftare är i skjaskig form än kvinnorna och menar att det kan ha sin förklaring i människans, för evolutionen ack så viktiga dock, ständiga jakt på social status där en biprodukt blir just detta fenomen jag beskrivit med rika, tjocka och hjärtkärlsjuka gubbar med spritproblem som flåsar runt i livet med statussökande honor som glada kan shoppa dyra väskor/skor, åka på SPA och skryta för vännerna medelst att bl.a. hålla sig i form samt att sätta på någon kille i sin sons fotbollslag.

intressant va?


Nej inte särskilt intressant alls faktiskt. Jag tycker mest det var en ogrundad och ganska löjligt beskrivning full av förutfattade meningar oh fördomar.

Att människor i högre socioekonomiska grupper skulle ha mer hjärt- kärlsjukdom är helt fel. Synen på hjärtinfarkt som en "kontorssjukdom" är ju typ applicerbart på 60-talet kanske. Men idag visar alla undersökningar på sämre hälsa bland lägre utbildning och socioekonomisk tillhörighet.

thenut
2010-06-16, 07:24
Liten kommentar om Fanta Free, har på sistonde sett Fanata Zero när jag varit o handlat, så de kanske bara försöker begränsa namngivningen på utbudet lite...

Symphony Flex
2010-06-16, 07:34
Nej inte särskilt intressant alls faktiskt. Jag tycker mest det var en ogrundad och ganska löjligt beskrivning full av förutfattade meningar oh fördomar.

Att människor i högre socioekonomiska grupper skulle ha mer hjärt- kärlsjukdom är helt fel. Synen på hjärtinfarkt som en "kontorssjukdom" är ju typ applicerbart på 60-talet kanske. Men idag visar alla undersökningar på sämre hälsa bland lägre utbildning och socioekonomisk tillhörighet.

å här uppnar man upp för lite humor å så... sweeep.. längst knäna.. kom igen nu gosse och lätta upp lite ;)

nu ska jag dricka light-cola! god morgon

Eddie Vedder
2010-06-16, 08:16
å här uppnar man upp för lite humor å så... sweeep.. längst knäna.. kom igen nu gosse och lätta upp lite ;)

Du får ta en titt i min historik här på Kolo. Jag är den eviga försvararen av de överviktiga och alla fördomar mot personer med viktproblem som grupp tar jag på fullt allvar.

Jag får erkänna att jag saknar humor i den frågan så skämtet gick mig förbi.;)

trip
2010-06-16, 12:18
Den enda anledningen varför jag dricker Cola Zero är pga smaken, jag häller egentligen hellre i mig en grov mängd socker en Aspartam.

Vanlig Cola skapar en äcklig beläggning på tänderna och smakar alldeles för sötsliskigt för min smak.