handdator

Visa fullständig version : Hur kommer jag igång


maul99
2010-06-12, 22:58
Hej.

Under den här sommaren(sommarlovet i mitt fall) hade jag planerat att börja styrketräna, eftersom jag har paus från det psykiska(studier) ett bra tag nu. Tanken var att komma igång med styrketräningen så att det kommer "naturligt" sedan när skolan börjar igen. I veckan tänkte jag att det jag behöver veta finns, där 99% av all information finns, på Internet. Och att jag tänkte ta reda på träningsschema, kostschema i helgen. Visst finns det osv, men jag blir bara förvirrad av att läsa det. Orolig av att det inte passar mig osv. Litar helt enkelt inte på Internet så att säga.

Har hamnat i en situation där jag inte kommer någonstans. Vad ska jag göra? Mitt huvudmål är att komma igång med styrketräningen, för att bli piggare och kunna koncentrera mig bättre. Sedan är jag underviktig, har ätit dåligt det senaste året. Så bygga muskler och gå upp i vikt är också en bonus. Mår dåligt av min vikt. Jag vill inte bli någon hulk dock. Självklart beräknar jag inte att jag kommer se resultat redan i sommar. Men förhoppningsvis har jag blivit piggare till skolan startar, och det kan motivera mig som fan.

Jag är en person som behöver rutin. Har jag inga fasta scheman försvinner min motivation snabbt. Speciellt eftersom jag inte är intresserad av ämnet i sig.

Min fråga är alltså mer konkret:

Vilket steg ska jag ta? Känner inte att jag kommer någon vart av att sitta och surfa på Internet, får dåligt samvete av att tiden rinner iväg. Rädd att jag ska sitta likadant nästa vecka. Har även svårt för sociala situationer, så det känns även svårt till personlig tränare, men jag utesluter det inte. Har schysta föräldrar och så, som säkert kan betala gymkostnader, då det var dem som första gången påpekade att jag blivit smal. Men det känns så jävla invecklat det här med kost och träning... trots att det aldrig varit mycket som vart krånligt för mig.

Extremt tacksam för hjälp och synpunkter.

Pjotor
2010-06-13, 07:58
Jag vill inte bli någon hulk dock.
Ingen risk, det tar många år innan det inträffar.

Vilket steg ska jag ta?
Börja med att köpa medlemskort till ett gym. Om du berättar var du bor så finns det säkert någon här som kan ge rekommendationer. Och gör det imorgon eller i övermorgon, inte senare.

Men det känns så jävla invecklat det här med kost och träning
Det är egentligen väldigt enkelt:
1) För att gå upp i vikt måste man äta mer energi än man gör av med.
2) För att gå ner i vikt måste man göra av med mer energi än man stoppar i sig.

För att bygga muskler krävs att 1) gäller, samt ytterligare två saker:
a) Du får i dig mer protein än vad du förbränner.
b) Du belastar kroppen på ett sätt som stimulerar muskeltillväxt.

I praktiken så betyder det följande:
- Träna efter ett vettigt träningsprogram, till exempel något av dessa (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).
- Ät protein motsvarande 1,5 g/kg kroppsvikt varje dag. Om det kommer från tillskott eller riktig mat spelar ingen större roll, men allt som finns i tillskott kan du få i dig från riktig mat.