handdator

Visa fullständig version : Utvinna enegi?


The Ross Sisters
2010-06-12, 22:10
Hur kan egentligen kroppen utvinna energi utav det vi stoppar i oss?

Hur kan tex en muskel kontraheras av ATP? Och hur konverterar tex aminosyror/fett/kolhydrater till acetyl-CoA och ATP.

Har fattat det som att de triglycerider vi lagrar i fettcellerna är acetyl-CoA, rätt el fel? om inte så vad är det för ämne vi lagrar som kroppsfett och hur bildas det ämnet av de makronutrienter vi äter?

Som ni kanske förstår så har jag försökt läsa mig till detta men fattar inte riktigt vad det är jag läser och skulle vilja att ngn förklarade lite hur det fungerar så man fattar.

Strävar efter en helhetsbild om vad det är som händer i kroppen mellan det att vi stoppar i oss en makronutrient tills det att våra muskler kan kontraheras/extraheras, dvs använda energin som finns.

Det är så mkt man måste läsa så det tar ju ett tag innan man fattar ngt, skulle alltså vilja ha lite hjälp på traven. Vet att det är ett rätt stort och avancerat område, men alla svar, stora som små, är välkomna!

Tack på förhand :)

Kim Jong Il
2010-06-12, 22:27
Det tänker ingen förklara i ett forum-inlägg.

Har du läst Kemi A och B på gymnasiet? Då finns det nog högskoleprogram för dig.

vasslefranmjolk
2010-06-12, 22:42
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cellandning

Läs om delprocesserna...

The Ross Sisters
2010-06-12, 23:37
Det tänker ingen förklara i ett forum-inlägg.

Har du läst Kemi A och B på gymnasiet? Då finns det nog högskoleprogram för dig.

Säg det. var inte direkt närvarande under kemilektionerna :/

Scratch89
2010-06-13, 10:22
Det går att läsa på om cellandningen, glykolysen och citronsyracykeln på wikipedia, t.ex, men det kräver ju att du har åtminstone gymnasiekunskaper i kemi. Det förklarar bara HUR det funkar dock, och inte varför. Varför det fungerar är svårare att förklara, antar jag, men rent evolutionärt har det ju tagit otroligt lång tid för större varelser att få i gång ett så komplext system.

Sverker
2010-06-13, 12:24
Den första revulutionen var kloroplasten. Helt plötsligt gick det att fixera solenergi och lagra den som kemisk energi i glukos:thumbup:

Den andra revulutionen blev när mitokondrien kröp in i urcellen och startade sammarbetet. Vi ger mitokondrien skydd, aminosyror, nukleotider och lättoxiderad ämnen. Mitokondrien tackar och tar emot och bildar massor av ATP åt oss:thumbup:.

The Ross Sisters
2010-06-20, 21:13
Hur kan själva muskeln kontraheras? och vad spelar ATP gentligen för roll i kontraktionen? någon som vet hur själva processen går till?

Sverker
2010-06-21, 06:01
Det är minst lika komplext som själva bildandet av ATP.

Wikipedia har en kort sammanställning som stämmer bra:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Muskelkontraktion
Färgbilden ger en "bild" av hur de olika proteinerna ligger i muskeln.

Det är bara till att söka vidare, ord för ord på nätet. Eller ännu bättre låna någon bok på biblioteket.

Scratch89
2010-06-21, 15:04
Det man behöver lära sig är hur en aktionspotential fungerar, kalciumflödet och eventuellt natriumkalium-pumpen. Jag har för mig att de flesta membranpotentialer fungerar på liknande sätt, men kan ha fel, för det var ett tag sedan jag läste om det.