handdator

Visa fullständig version : Oboy som smaksättare till återhämtningsdrycken


Grandi
2003-10-13, 21:37
Sitter här och funderar över hur jag ska komponera min återhämtningsdryck i framtiden. Hittills har jag använt smaksatt proteinpulver + diverse kolhydratsalternativ, men nu har jag fått ett lockande erbjudande på neutralt smakande vassle-isolat och funderade på att smaksätta detta med oboy i framtiden.

Den viktiga frågan lyder således: Vad har oboy och liknande produkter för GI? Borde enligt sunt förnuft ligga högt men man vet ju aldrig... Detta har jag hemma i skåpet:

Nesquick

100g/366 kcal

5g protte
80g kolisar
3g fett

Förutom oboyn blir det att ta kolisarna från diverse kellogs produkter, maltodextrin, godis, bananer etc beroende på humöret ;)

Tacksam för svar.

Ps, kollade med sökfunktionen men hittade inte riktigt det jag ville veta... :notme:

kharon
2003-10-14, 05:29
Största delen är ju socker (sackaros GI=92) så det är nog bra för återhämtningsdrycken.

Men sen blir det nog rätt dyrt att använda oboy om det är tänkt som enda kolhydratkälla. 1 dl oboy väger väl runt 40 gr. Men om du bara ska ha det som smaksättare och ta kolhydraterna från någon annan källa så behövs det kanske inte så mycket. Beror ju på hur "neutralt" pulvret smakar... :D

Industrius
2003-10-14, 07:22
"Chokladmjölk med socker t.ex. O´boy GI49" (www.paulun.com)

Där finns en användbar GI-lista med över 140 värden

kharon
2003-10-14, 07:26
Originally posted by Industrius
"Chokladmjölk med socker t.ex. O´boy GI49" (www.paulun.com)

Där finns en användbar GI-lista med över 140 värden

Naturligtvis har en blandning av mjölk och oboy lägre GI. Mjölk ligger ju på 40-45 beroende på fetthalten.

King Grub
2003-10-14, 11:09
Originally posted by kharon
Största delen är ju socker (sackaros GI=92) så det är nog bra för återhämtningsdrycken.

Men sen blir det nog rätt dyrt att använda oboy om det är tänkt som enda kolhydratkälla. 1 dl oboy väger väl runt 40 gr. Men om du bara ska ha det som smaksättare och ta kolhydraterna från någon annan källa så behövs det kanske inte så mycket. Beror ju på hur "neutralt" pulvret smakar... :D

Dyrt och dyrt... Smakar det så kostar det! :D O'Boy som kolhydratkälla efter träningen är toppen. Och det kan ju aldrig smaka för mycket choklad.

200sx
2003-10-14, 11:14
Originally posted by King Grub


Dyrt och dyrt... Smakar det så kostar det! :D O'Boy som kolhydratkälla efter träningen är toppen. Och det kan ju aldrig smaka för mycket choklad.

Precis.. mera choklad :eating:

kharon
2003-10-14, 13:16
Originally posted by King Grub

Och det kan ju aldrig smaka för mycket choklad.

Stämmer bra det! Choklad utgör ju en av grundstenarna i en nyttig ätardag! The cornerstone of any nutritious cheat day!
:eating:

Grandi
2003-10-14, 15:52
Håller med King Grubb, choklad säger man inte nej till :D

Måste väl ta och räkna lite portionspriser här så man inte helt ruinerar sig, men om det funkar bra som koliskälla så blir det väl nog att köpa isolatet :thumbup:

z_bumbi
2003-10-14, 16:07
Grandi: Jag använder oboy som en del av kolhydraterna i gainern, jag använder även maltodextrin då så mycket vanligt socker på en gång inte gillas av min mage.

Vill man ha den extrema chokladsmaken så är det ju lätt fixat med lite extra kakao, en tesked gör stor skillnad för smaken.

Lalla
2003-10-15, 08:37
Har helt övergått till o'boy i "gainern" blandat med chokladprotein förstås!!!:hbang: :eating: