handdator

Visa fullständig version : Fråga angående bänkpress ställning.


Mist
2010-06-12, 13:27
Hej!

När jag kör bänkpress så böjer jag korsryggen rätt mycket så att ryggen liksom går i en båge, en av mina polare säger att det är fel att göra så men en annan säger att man ska göra så.

Så hur är det? *gah!*

LindaS
2010-06-12, 13:50
Ligger du platt med bröstryggen så bör du inte lyfta korsryggen heller.
Om du däremor kör med "brygga", dvs att du drar ihop skulderbladen under dig och bröstryggen lyfter från bänken, så kommer korsryggen också att lyfta.

Mineur
2010-06-12, 13:51
är inte det att gå upp i brygga?

LindaS
2010-06-12, 13:57
är inte det att gå upp i brygga?Nej?

PRound
2010-06-12, 14:15
Hej!

När jag kör bänkpress så böjer jag korsryggen rätt mycket så att ryggen liksom går i en båge, en av mina polare säger att det är fel att göra så men en annan säger att man ska göra så.

Så hur är det? *gah!*

Nej?

Nehej?

Mist
2010-06-12, 15:28
Ligger du platt med bröstryggen så bör du inte lyfta korsryggen heller.
Om du däremor kör med "brygga", dvs att du drar ihop skulderbladen under dig och bröstryggen lyfter från bänken, så kommer korsryggen också att lyfta.

Jag blandade ihop lite begrepp tror jag, men jag drar ihop skulderbladen och så gott som hela ryggen lyfter, så det är brygga?

Några för/nackdelar med brygga?

LindaS
2010-06-12, 15:34
Jag blandade ihop lite begrepp tror jag, men jag drar ihop skulderbladen och så gott som hela ryggen lyfter, så det är brygga?

Några för/nackdelar med brygga?Precis. Ganska bra att skilja på korsrygg och bröstrygg. ;)

Eftersom jag tävlar i bänkpress så ser jag bara fördelar. Kortare lyftväg och större bredd över bröstet där tävlingströjan ska spänna emot. Det krävs en hel del styrka och smidighet för att kunna hålla bryggan, om man nu ska se det som en nackdel(kanske snarare en träningssak).

Mist
2010-06-12, 16:41
Precis. Ganska bra att skilja på korsrygg och bröstrygg. ;)

Eftersom jag tävlar i bänkpress så ser jag bara fördelar. Kortare lyftväg och större bredd över bröstet där tävlingströjan ska spänna emot. Det krävs en hel del styrka och smidighet för att kunna hålla bryggan, om man nu ska se det som en nackdel(kanske snarare en träningssak).

Fett pinsamt, nu har jag koll i alla fall.

Mineur
2010-06-12, 17:32
Nej?

"Frågan är konstigt ställd och illa formulerad"

är ingen korsordslösare så fel av mig...

Mist
2010-06-12, 17:59
Tråd kan låsas.