handdator

Visa fullständig version : Angående mitt rygg problem!


Dannea
2010-06-12, 09:03
Hejsan är ny här på forumet jag kommer säkert bli aktiv här.

Jag är 19 år och har tränat cirka ett år seriöst, nu till problemet
http://i50.tinypic.com/2r6cn0l.jpg

Det är så att när jag tränar knäböj eller marklyft så känner jag inte direkt av smärtan eller när jag i över huvudet tränar. Men om jag står rakt fram tar vänster armen och drar den höger så långt jag kan får jag ont.

När jag ligger i min säng åt sidan, sen rör mig lite får jag ont just där som på bilden. Jag är väldigt orolig att jag har skadat mig rejält för jag vill inte ha ont ständigt :/

Jag skulle gärna ta emot tips på hur ni hade gjort jag har själv börjat köra så strikt jag kan inom träningen nu och tränar teknik bara men jag har ändå ont...

mvh:)

ANIKI
2010-06-12, 21:11
Beskriv bättre hur smärtan kommer. Du har ont vid höger skulderblad när du drar höger arm så långt du kan åt vänster? Du sträcker t ex höger arm framför bröstet och lägger vänster armveck på höger armbåge och trycker?

Dannea
2010-06-13, 08:03
Beskriv bättre hur smärtan kommer. Du har ont vid höger skulderblad när du drar höger arm så långt du kan åt vänster? Du sträcker t ex höger arm framför bröstet och lägger vänster armveck på höger armbåge och trycker?

Svårt att beskriva smärtan det gör inte ont som att ha fått en smäll eller något det mer ilar i ryggen under själva drag läget om jag tar armen å drar den som en stretch...

Jag har börjat misstänka att Lats drag kan varit fienden här då jag alltid körde den ostrikt i mina yngre dagar ryckte ner den lixom och böjde mig bakåt :/

ANIKI
2010-06-14, 16:08
Svårt att beskriva smärtan det gör inte ont som att ha fått en smäll eller något det mer ilar i ryggen under själva drag läget om jag tar armen å drar den som en stretch...

Jag har börjat misstänka att Lats drag kan varit fienden här då jag alltid körde den ostrikt i mina yngre dagar ryckte ner den lixom och böjde mig bakåt :/

Hur ser det ut annars med bänkpress, hantelpress, armhävningar? Vid bänkpress t ex. Är du noga med att brösta upp så att skuldrorna trycks ihop?
Jag har nämligen haft samma problem ganska nyligen. Jag hade samma känsla när jag sov och skulle vända mig.
Det jag gjorde fel i träningen var att jag tröck fram axlarna i toppläget hela tiden vid pressar för bröstet, vilket man inte ska göra... Jag har även ändrat så att jag håller bredare i bänkpress. Och vid stångrodd så använder jag nu en bred stång och håller lika brett som i bänkpress.
Mina problem i skuldrorna är helt borta nu!

Martin Löwgren
2010-06-15, 10:12
Det skulle underlätta väldigt mycket om du fyllde i skademallen.

Mvh

Dannea
2010-06-15, 19:14
Hur ser det ut annars med bänkpress, hantelpress, armhävningar? Vid bänkpress t ex. Är du noga med att brösta upp så att skuldrorna trycks ihop?
Jag har nämligen haft samma problem ganska nyligen. Jag hade samma känsla när jag sov och skulle vända mig.
Det jag gjorde fel i träningen var att jag tröck fram axlarna i toppläget hela tiden vid pressar för bröstet, vilket man inte ska göra... Jag har även ändrat så att jag håller bredare i bänkpress. Och vid stångrodd så använder jag nu en bred stång och håller lika brett som i bänkpress.
Mina problem i skuldrorna är helt borta nu!

Jag ska nog testa det där har haft problem med att sova på nätterna vaknar till, känner av smärtan i ryggen direkt när jag vänder mig i sängen alltså det är helt sjukt.

Jag kör Bänkpress med lite svank/brygga, Armhävningar kör jag ej.

när jag tränar Axlarna, så kör jag utan rygg stöd sittandes (militär press/hantlar)

Marklyften består av vanlig + Sumo varannan gång

Knä böjjen är 90 grader (aldrig haft någon som kikar om min rygg är som den ska där heller...)

ANIKI
2010-06-16, 00:17
Jag ska nog testa det där har haft problem med att sova på nätterna vaknar till, känner av smärtan i ryggen direkt när jag vänder mig i sängen alltså det är helt sjukt.

Jag kör Bänkpress med lite svank/brygga, Armhävningar kör jag ej.

när jag tränar Axlarna, så kör jag utan rygg stöd sittandes (militär press/hantlar)

Marklyften består av vanlig + Sumo varannan gång

Knä böjjen är 90 grader (aldrig haft någon som kikar om min rygg är som den ska där heller...)


Kan ju vara värt att kolla upp det hos en sjukgymnast/naprapat också (: Skriv in skademallen iaf. Du kanske kommer på något som du har missat.