handdator

Visa fullständig version : Chiafrön, bra eller dåligt?


MrBulk
2010-06-12, 05:47
Min kollega är vegitarian och äter en hel del sådana. Jag hade aldrig hört talas om det innan och jag hittar det inte på livsmdelverkets hemsida.
Hon brukar äta det direkt med sked efter låtit det ligga i vatten några timmar och det liknar sånt slem som linfrön blir i vattenbad. Jag har en teori om att man bör krossa chiafröna för att ta del av näringen.

Nån här som har koll på chiafrön?

gonza
2010-06-12, 07:34
Hittade mer info här om det är av intresse:

http://en.wikipedia.org/wiki/Salvia_columbariae

(angående upptaget så låter det du säger rimligt men beroende på vad frö't har för verkan vet jag inte om det är smart att krossa det. Exempel är krossade linfrön inte alls bra för kroppen då det tom kan vara toxiskt)

Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade. Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehov.

Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning.

Sveriges Livsmedelsverk.

MrBulk
2010-06-12, 18:04
Hittade mer info här om det är av intresse:

http://en.wikipedia.org/wiki/Salvia_columbariae

(angående upptaget så låter det du säger rimligt men beroende på vad frö't har för verkan vet jag inte om det är smart att krossa det. Exempel är krossade linfrön inte alls bra för kroppen då det tom kan vara toxiskt)



Sveriges Livsmedelsverk.

Enda sättet att tillgå linfröns näring är genom att krossa dom och då tänkte jag lika dant med chia. Det verkar finnas väldigt dåligt med info angående just chia.

Anton Fräs
2010-06-13, 00:31
Jag ser ingen användning av dessa frön. Veg. n-3 som är värdelös, en del fiber och eve. antinutrienter..

Är absolut inget magiskt med dem och man kan lika gott äta mer fibrer i sin övriga kost och äta animialiskt n-3.

MrBulk
2010-07-25, 10:09
Tycker det är konstigt att det inte finns med på livsmedelsverkets databas och så läser man såna här inlägg när man googlar:

"Två skedar av fröna innehåller kalk motsvarande flera glas mjölk, mer omega-3 än en laxfilé och 30% mer antioxidanter än blåbär. Kostforskare är förbluffade över detta lilla frö som höll liv i Mexicos aztekindianer för att sedan glömmas bort.
- Så stog det i iForm nr 13/2008.
Jag har försökt att få tag i chiafrön i både livsmedelsaffären och hälsokost men den finns inte någonstans. Det går att köpa på nätet.
Är det någon som har testat? Vore roligt att få lite synpunkter."

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=chiafr%C3%B6n&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=4cb9fb3b649388b7

King Grub
2010-07-25, 10:17
Finns det inte på SLV så finns det ofta på http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/

MrBulk
2010-07-25, 13:25
Tack för länken :)

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/cgi-bin/list_nut_edit.pl

BearaR
2013-03-18, 18:29
Bumb,

Finns det mer åsikter om detta frö nu? Har beställt hem och tänkte ta detta istället för omega 3 tabletter. Bra idé eller bara skräp?

Ape3
2014-06-02, 22:15
Hittar inte så mycket men detta är lite intressant:
http://www.mendosa.com/blog/?p=783

SLV har fortfarande inget om chiafrön, vad jag hittar.
Olika friskvårdssidor/tidningar och så vidare gör ju massor med reklam för dem.

Kischen
2014-06-02, 22:28
Olika friskvårdssidor/tidningar och så vidare gör ju massor med reklam för dem.

Seems legit

Animalisk
2014-06-03, 12:56
Frön är väl bra för fåglar och andra granivorer men det är inget som människan behöver picka i sig. Dock får ju folk äta precis vad de vill :d

Onigiri
2014-06-05, 12:38
Frön är väl bra för fåglar och andra granivorer men det är inget som människan behöver picka i sig. Dock får ju folk äta precis vad de vill :dHörredudu jag käkar chia och mandlar/valnötter dagligen i min gröt! Rätt stora mängder till och med.

tlk
2014-06-06, 08:16
Veg. n-3 som är värdelös,


SLV håller inte med. Nog dags att lägga myten om att "vegetariskt omega-3" är värdelöst på hyllan.

maqan
2014-06-06, 19:34
SLV håller inte med. Nog dags att lägga myten om att "vegetariskt omega-3" är värdelöst på hyllan.

Det var fyra år sedan han skrev det, så han kanske har ändrat uppfattning vid det här laget :).

Ram Dass
2017-05-07, 10:29
Varför är det en rek. maxdos på 15g/dag på chiafrön?

Enda jag hittat det skulle bero på att man skulle kunna få problem med tarmarna. Pga. att det är mycket fibrer och att de blir geliga.

Finns det några andra nackdelar med chia?

Jag är vegan och skulle kunna tänka mig äta 50g om dagen, då det är mycket kalcium och omega-3 i dom.

Tobbey
2017-05-07, 11:06
Varför är det en rek. maxdos på 15g/dag på chiafrön?

Enda jag hittat det skulle bero på att man skulle kunna få problem med tarmarna. Pga. att det är mycket fibrer och att de blir geliga.

Finns det några andra nackdelar med chia?

Jag är vegan och skulle kunna tänka mig äta 50g om dagen, då det är mycket kalcium och omega-3 i dom.

Tips är svarta sesamfrön som innehåller om jag inte minns fel över 100% av RDI järn och kalcium. Jag äter dem för just de mikronutrienterna. De är något billigare än chiafröna också. Påverkar inte magen lika mycket heller.

StarkaUlf
2017-05-07, 12:05
Tips är svarta sesamfrön som innehåller om jag inte minns fel över 100% av RDI järn och kalcium. Jag äter dem för just de mikronutrienterna. De är något billigare än chiafröna också. Påverkar inte magen lika mycket heller.

100g verkar ge 107% av RDI av järn. Men då är frågan hur kvalitativt järnet är i sesamfrön? Lär ju inte vara lika bra som i kött/blod.

shut teh face
2017-05-07, 12:17
Brukar strö över yogurt och flingorna

Vet inte om det är så bra som påstås men troligtvis nyttiga att äta kontra inte äta.

ApexProcyon
2017-05-07, 12:37
100g verkar ge 107% av RDI av järn. Men då är frågan hur kvalitativt järnet är i sesamfrön? Lär ju inte vara lika bra som i kött/blod.

Chiafrön innehåller 631mg kalcium per 100g som konkurrerar med det vegetabiliska järnet. Jag använder chiafrön som en kalciumkälla och håller tummarna för hyfsad biotillgänglighet då min mage inte uppskattar mjölk överdrivet mycket.