handdator

Visa fullständig version : Äta innan löpning?


Marre
2002-06-23, 22:20
Har en fundering... är det bättre att äta mkt och sedan springa långa rundor (typ en mil till en och en halv mil) eller borde man hellre äta lite och bara dra ut på en kort runda (typ 3,5km)? Kan säga att målet är viktnedgång, kondition och springa för skojs skull helt enkelt. Grejjen är ju den att äter man inte ordentligt så orkar man knappt ta sig fram i spåret...

Vad säger ni?

Frazze
2002-06-23, 22:28
det beror väl på vad du äter och hur fort du springer till stor del...

Marre
2002-06-23, 22:41
Brukar springa rätt långsamt, en mil på en timme ungefär.

normal dag ser väl ut såhär just nu:

frukost: fiberberikad havregrynsgröt (ca 1,5dl havregryn)

lunch: proteindrink gjord på 1banan, 1dl lättmjölk, 10g protein och resten vatten.

middag: ris/potatis med grönsaker

Skulle väl gissa att jag ligger runt 1000 till 1500 kalorier per dag. Brukar oftast ta 1h långa promenader på morgonen också. I såfall blir det en proteindrink på vatten, mjälk och pulver samt en stor kopp kaffe som tillkommer innan promenaden också. Att äta lite extra och springa lång runda är det att föredra framför att bara ligga normalt och ta en kort då?

Marre
2002-06-23, 22:46
ska tillägga att det är 10g proteinpulver alltså... och att jag som skriver just nu är tjej.

Lave
2002-06-23, 22:46
Bara en tanke.. Hur överlever Du på 1000-1500 kcal samtidigt som Du går morgonpromenader, kör styrka antar jag OCH springer ?? Jag vet att jag hade dött i alla fall :rolleyes:

Marre
2002-06-23, 22:49
Vet inte. Är väl en supermänniska eller nåt antar jag? Är helt enkelt inte hungrigare än så... eller det är ju klart att jag skulle kunna sätta i mig dubbla portioner men äter jag efter hunger så hamnar jag på den nivån...

Lave
2002-06-23, 22:50
Själv försöker jag äta 2h innan löpningen. Blir oftast gröt och en proteindrink. Sen kör jag löpning med intervaller där jag växlar med att gå i 7-8 km/h och springa i 18-20 km/h. Tycker jag håller flåset uppe, ska ju öka efterbränningen, plus att ja inte behöver lägga ner mer än 30 minuter på löpningen.. Tycker det funkar för mig :)

Marre
2002-06-23, 22:53
men det är därför jag frågar också. Med det kaloriintaget pallar jag itne med en mil i spåret direkt. Så är det bättre att köra korta rundor och stanna där eller att proppa i sig lite extra energi och springa långt?

Ligger just nu på 66kg/178cm och vill väl få bort liiite fett till men samtidigt kunna lägga på en aning muskler.

Marre
2002-06-23, 22:56
Brukar äta min middag ca två timmar innan löpningen. Springer mest om kvällarna...

Stålkrull
2002-06-24, 07:18
Har provat att använda pyruvat under cykelpass på 2 timmar eller mer. Tidigare använde jag Fairing Sloow Carbs och båda tycks fungera lika bra fast på olika sätt. Sloow Carbs intas kontinuerligt under passet och tillför på så sätt energi medan pyruvit frigör fett som bränsle. Skulle därför rekommendera pyruvit om man bli av med fett.

F.ö. tycker jag att du borde äta lite mera fett vilket är en förutsättning för effektiv fettförbränning.

//Janne

[ 24 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Stålkrull ]