handdator

Visa fullständig version : Optimala siffror av kolhyrater och fett per måltid! Finns det?

propser
2010-06-11, 12:31
Som vi vet så är det bara de första 30 g protein ungefär i en måltid som stimulerar proteinsyntesen (källa: King Grub).

Men hur är det egentligen med kolhydrater och fett? Hur många gram kolhydrater kan kroppen som mest hantera per måltid och lagra in som glykogen och annat bra innan det "går över gränsen" och lagras in som fett eller gör "nåt annat"?

Samma sak undrar jag med fett. Hur många gram fett per måltid bidrar till hormonfrisättning och andra bra grejer? Och vart ligger taket per måltid innan fettet till största del används till något annat?

Just nu siktar jag på att få i mig minst 30g protein, 60g kolhydrater och 25g fett per måltid (Frukost, Lunch, Middag). Är detta för mycket eller för lite i förhållande till optimala gränserna om det nu finns några såna rekommendationer?

Kortfattat: Jag vill få maximal proteinsyntes och glykogeninlagring per måltid, samtidigt som jag får minimal fettinlagning. 30g är takgränsen för protein som används för proteinsyntes. Vart ligger takgränserna för kolhydrater och fett per måltid? Och vilka gränser är rekommenderat att minst få i sig per måltid för att inte få i sig för lite heller?

Nån som vet? Tacksam för svar!

propser
2010-06-11, 12:54
Kan lägga till att jag fortfarande kommer att äta 2g protein/kg kroppsvikt/dag, 1g fett/kg kroppsvikt/dag och resten kolhydrat tills jag är uppe i lagom mängd kcal, bara att jag undrar om det är bättre att ha det uppdelat på flera mindre måltider istället och isåfall hur stora dessa ska vara.

King Grub
2010-06-11, 12:55
Sådana siffror finns inte, och hur mycket energi från kolhydrat och fett man "skall" äta beror helt på vilket energibehov man gör och vad man skall använda energin till.

Sett över dygnet finns det inga praktiska begränsningar för upptag för varken kolhydrat eller fett. Ett kaloriöverskott gör dig fetare, oavsett källa, och det är inte något man måste "kvitta" timme för timme eller intag för intag.

propser
2010-06-11, 13:02
Jag skrev ett inlägg precis innan (och redigerade det samtidigt) som du postade ditt. Hann du läsa det?

I övrigt tycker jag att ditt svar låter vettigt. Så man skulle alltså kunna säga att kroppen kan tillgodogöra sig (nästan) hur mycket kolhydrat och fett som helst per måltid (på ett bra sätt) utan att det skulle leda till oönskad fettinlagring eller liknande, så länge man ligger på kaloribalans eller underskott vid dagens slut?

mikaelj
2010-06-11, 13:05
Veckans slut, snarare.