handdator

Visa fullständig version : Behöver kritik


krappen
2010-06-11, 04:36
Jag hijackade nyss en annan tråd med samma syfte men tänkte att jag lika gärna kunde göra en egen tråd för bättre personlig respons.

Jag är 23 år, 1,72 lång och jag har tränat ordentligt i ungefär 5 månader, började på 65kg och väger nu 70kg, känner att jag börjat få en del massa även om det är svårt att bedöma i bulkform och jag känner att jag gärna vill deffa bort den här fettmassan, dock är problematiken som sådan att jag inte vet hur "klen" jag kommer se ut om jag gör det.

Jag tycker det är väldigt svårt att veta när man har byggt tillräckligt med massa. Personer jag litar på säger att jag borde vänta åtminstone ett år innan jag börjar deffa ner mig, men saken är den att de inte ställer samma krav som jag gör.

Jag har aldrig varit särskilt till freds med att ha mycket fettmassa, jag är gärna muskulös men det fettet som kommer med ökningen i muskelmassa är jag inte särskilt förtjust i, jag har aldrig velat se ut som ett monster, bara ha en snygg kropp.
Jag ogillar verkligen fettansamlingen som sätter sig på kaggen, det gör väl alla antar jag men jag avskyr den verkligen.

Bifogar lite bilder som jag tog nu lite snabbt.
Anledningen till att jag inte tagit några bilder på mina ben är helt enkelt för att jag är rätt nöjd med dem för tillfället, har spelat hockey i 8 år och har således fortfarande ganska muskulösa ben, något min överkropp inte har vart innan. Benen är just nu bara något jag tränar för att underhålla på gymmet tills jag kommer ikapp med överkroppen.

Det jag behöver veta är helt enkelt om jag är redo för att dra en liten deff eller om jag får stå ut med sälformen i sommar och fortsätta bygga.

MVH

Marcus H
2010-06-11, 07:40
gör det som känns bäst!
Om du får sämre självförtroende om du är i din ''sälform'' tycker jag att du ska deffa, du behöver ju inte gå ner till 9 % men deffa så du känner dig bekväm :)

Lychgate
2010-06-11, 08:13
Bulk på litet överskott?

Annars säger jag som överstående, gör det som känns bäst. Inte roligt att må skit i ett år om man inte tycker slutresultatet är helt värt det.

HulkH
2010-06-11, 09:34
Tkr itne du verkar överdrivet pluffsig. Gör som ovanståenede tkr jag, deffa ner dig lite så du tkr själv du ser bättre ut blir nog bra :)

tigerofsweden
2010-06-11, 09:58
Bulk på litet överskott?

Annars säger jag som överstående, gör det som känns bäst. Inte roligt att må skit i ett år om man inte tycker slutresultatet är helt värt det.

+1

Jag hade iaf inte inte tillåtit mig bli fetare (dåligt ordval eftersom du är långt från det) om jag varit dig. Man lurar bara sig själv och så får man en lång plågsam diet.

krappen
2010-06-11, 13:23
Tack för råden :) tror jag skall påbörja en liten deff för att se hur det blir, och börja räkna lite kalorier för att få in tänket med hur mycket kalorier jag egentligen stoppar i mig så att jag har det med mig i fortsättningen.

Ytterligare en fråga, jag tänkte räkna ut mitt basala energi behov vid vila och jag är lite fundersam angående aktivitetsfaktorn som man skall gångra med.
En helt vanlig dag när jag pluggar så sitter jag mest vid datorn samt klämmer in ett gympass på dagen och då gångrar jag ju givetvis med 1.2, eller?
De dagar då jag jobbar på ett reservdelslager nu till sommaren (fysiskt krävande arbete med mycket lyft) så kommer jag att gymma efteråt och då gångrar jag med... 1.6?

Körhårt
2010-06-11, 15:04
Nej men för i helvete inte behöver du väl deffa?? Det där är knappast någon "sälform". Det du behöver är mer muskelmassa isåfall.

Att du på något sätt skulle må dåligt över din form sitter ju bara i ditt psyke, för det ser inte alls dåligt ut. Inte enligt mig iallafall.

Träna på istället du tycker jag. Även om du deffar så kommer du inte att se ut som t.ex. Fredrik_S här på forumet...

mvh

krappen
2010-06-11, 15:22
Nej men för i helvete inte behöver du väl deffa?? Det där är knappast någon "sälform". Det du behöver är mer muskelmassa isåfall.

Att du på något sätt skulle må dåligt över din form sitter ju bara i ditt psyke, för det ser inte alls dåligt ut. Inte enligt mig iallafall.

Träna på istället du tycker jag. Även om du deffar så kommer du inte att se ut som t.ex. Fredrik_S här på forumet...

mvh

Jo jag vet att jag behöver mer massa, och jag tänker långsiktigt. Jag vill trivas med hur jag ser ut och just nu gör jag inte det. Kommer givetvis fortsätta bygga sen igen men det känns som att jag bara vill gå ner ett par kilon för att få bort lite fett, snackar inte jättelågt bf % med extremt hårda magrutor utan bara lite lätta konturer.

Degpekka
2010-06-11, 16:08
Varför tvekar du då? :)

krappen
2010-06-11, 16:30
Varför tvekar du då? :)

Tvekar för att jag inte riktigt vet hur 'utmärglad' jag kommer se ut om jag deffar och ville ha en liten bedömning utifrån bilderna jag bifogade. Kände att det var värt att göra en tråd för att se om någon skulle säga "Nej för helvete!" eller "Kör på det!"

krappen
2010-06-11, 22:09
Haha första dagen av deffen gick ju bra, höll mig till dieten tills jag blev hembjuden till en kompis vars farsa hade fått en stor jävla smörgåstårta ifrån nån säljare på jobbet.
Där sket det sig.