handdator

Visa fullständig version : knäböj?


calle
2003-10-13, 15:34
tjena det är så att jag tycker värkligen om att köra knäböj men problemet är att jag kan inte gå ner hela vägen för at jag får ont då. vad ska man göra för att kompletera detta just nu kör jag med en bänk bakom och går ner till lite mer än som man sitter vad blir det 90 grader eller?

Munter
2003-10-13, 15:52
Det är bara att nöta på; lättare vikter och djupare böj. De flesta, om inte alla, har svårt för både balansen och stelheten i bottenläget i början men den går ju att öva upp som allt annat. Varför har du en bänk bakom ? Helt onödigt. Börja med en tom stång eller pyttelite vikt och öva upp smidigheten så blir det där bra på några veckor...

Kebab-Arne
2003-10-13, 19:03
*host* Smith... :notme:

Förstår inte folket som kör med en bänk bakom dem som gör att dem inte ens kommer ner till 90 grader.

Skulle vara ganska "kul" att gå och ta bort bänken bakom dem..:rolleyes:

JAM
2003-10-13, 20:34
*host* INTE Smith... ;)

Blir ju inte samma övning då.

calle
2003-10-13, 21:17
det är ju inte det att jag inte vill gå ner hela vägen det är det att jag inte KAN för att jag har haft skador i knäna som kommer tillbaka om jag går ner så långt

z_bumbi
2003-10-13, 21:32
calle: Kan du inte köra djupare så kan du inte, att köra till bänk kan vara ett alternativ i så fall. Tänk på att om du blir trött och sätter dig lite för fort kan det gå illa.

Hur är det med andra benövningar ? Kan du köra benpress och rakbensmarklyft t ex ?

ETK_TIS
2003-10-14, 08:16
Det är ju i dom lägena som belastningen på knäna är störst , 90 grader och grundare , bredare benställning och se till att bli rörligare i fotlederna ,

z_bumbi
2003-10-14, 13:28
ETK_TIS: Nja.. belastningen på främre korsbanden är störst, de bakre får störst belastning när man går väldigt djupt.

Allt beror ju på vilken typ av knäskada det är, vilket vi iofs inte vet nu.

ETK_TIS
2003-10-15, 07:51
Originally posted by z_bumbi
ETK_TIS: Nja.. belastningen på främre korsbanden är störst, de bakre får störst belastning när man går väldigt djupt.

Allt beror ju på vilken typ av knäskada det är, vilket vi iofs inte vet nu.

Stämmer bra , vad jag igentligen ville ha fram är att man ska köra som styrkelyftarna , just under 90 grader , men absolut inte i botten (häcken mot anklarna)

z_bumbi
2003-10-15, 08:28
ETK_TIS: Jag tycker man ska köra så djup att man bibehåller tekniken, har inte siffrorna framme just nu men det ökade belastningen på bakre korsbanden var inte så stor om man gick djupt att det borde påverka ett friskt knä.
Det var väl mest om man hade skador som man skulle tänka på vilket djup man skulle ha.

Sen är det ju att om man ökar belastningen gradvis så ökar ju även styrkan i ledbanden i samma takt.

Det är intressant att se alla människor som inte har levt med stolar hela sitt liv sitta på huk, där kan man tala om djup och de verkar ju inte vara allt för knäskadade. :)

ETK_TIS
2003-10-15, 08:34
Har själv inte problem med knäna , men kör SL böj , och OL böj (frontböj) , tror många problem med knäna , beror på stela fotleder , vilket gör att du får dåliga vinklar ,