Visa fullständig version : Ägg kalori
Hej är nybörjar när d gäller diet, kan d verkligen vara möjligt att ett ägg endast är 79 kcal ? ska steka den
Eddie Vedder
2010-06-10, 21:32
ja det kan det givetvis göra. Men det diffar ju såklart beroende på storlek. Ett ägg med storlek XL eller L innehåller nog lite mer.
kanske 100? ja tar dom där små oftast.
Räkna att ett normalt ägg väger runt 60 gram, sedan lägg till/ta bort beroende på hur stort/litet det är :)
Jag äter ägg ibland och jag räknar såhär
Vanliga = 70kcal @ 7g protein 5g fett (fast vem äter vanliga små? :))
Icas XL = 100kcal @ 10g protein 7g fett
forslund
2010-06-11, 06:15
fast vem äter vanliga små? :)
Jag har för mig att du skrev någonstans att skalet har samma massa på alla ägg, trots storlek och att man således tjänade på att köpa XL-ägg. Har jag rätt? Isåfall, lust att länka till var du fick den informationen?
Det har Eddie skrivit, tror jag, eller Sverker, eller King Grub.
Man tjänar alltid på att köpa XL ägg :)
Jag har för mig att du skrev någonstans att skalet har samma massa på alla ägg, trots storlek och att man således tjänade på att köpa XL-ägg. Har jag rätt? Isåfall, lust att länka till var du fick den informationen?
Oj, det hade jag ingen aning om. Mycket intressant!
Det har Eddie skrivit, tror jag, eller Sverker, eller King Grub.
Man tjänar alltid på att köpa XL ägg :)
Ironi? Eftersom det inte alls stämmer
Eddie Vedder
2010-06-15, 11:54
Det där om äggskalens storlek stämmer, det är jag som skrivit det antar jag.;) Men det innebär ju inte per automatik att man alltid tjänar på det i varenda affär.
Priser kan ju variera ändå.:)
kalaskonrad
2010-06-15, 11:58
I mitt hushåll har vi inte alltid samma storlek på äggen hemma så jag räknar, oavsett storlek, att ägget innehåller ca 80kcal och hoppas det jämnar ut sig.
Sen kan du ju räkna bort kalorierna ifrån gulan om du inte äter den.
Men det stämmer att dom vanligaste äggen ifrån matvaruhandeln ligger på 60 - 70 g
JakeShaft
2010-06-16, 09:35
Står ofta på paketet hur mycket äggen väger. Går säkert hitta ett bra värde på hur
mycket skalen väger. Själv har jag hört att det är ca 10%, vet inte om det stämmer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.