handdator

Visa fullständig version : 2 typer av kcalunderskott under en vecka, är någon mer skonsam än den andra?


Rolv
2010-06-10, 20:55
2 typer av upplägg på kcalunderskott under en vecka, är någon mer skonsam/bättre kroppsligt än den andra? (Det är inga verkliga siffror.)

Dag Kcalintag (alt.1)

Måndag: -500

Tisdag: -500

Onsdag: -500

Torsdag: -500

Fredag: -500

Lördag: -500

Söndag: -500

Totalt: -3500




Dag Kcalintag(alt.2)

Måndag: -1500

Tisdag: -1500

Onsdag: -1500

Torsdag: -1500

Fredag: +/-0

Lördag: +2000

Söndag: +500

Totalt: -3500


Som jag skrev tidigare, så är det bara påhittade siffror, men jag tror att många försök, både lyckade och misslyckade kan följa något liknande upplägg som alt.2

Tacksam för synpunkter

Tunema
2010-06-11, 09:03
Kroppen är ju inte inställd på dygn och nollstället på natten vilket gör att bägge uppläggen gör att man går ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Det lättaste är ju att prova vad man klarar bäst.

Har tyvärr inga studier på vilken som är bäst/sämst.

Pelle2
2010-06-11, 09:29
Spelar nog mindre roll vilken metod du väljer

tigerofsweden
2010-06-11, 09:33
Spontant känns det som att upplägget i alternativ 2 kan påverka din prestation på gymmet dåligt om du tränar dem dagarna och på så vis ha en negativ inverkan på deffen. Men jag bara spekulerar :)

Fredrik_S
2010-06-11, 11:18
Jag använde mig av något som liknade upplägg två för ca 5 år sedan.

Visst gick jag ned i vikt men jag hade inte så vidare mycket muskler och jag presterade inte så vidare bra under veckorna på träningen.
Fast det var när jag gick balettakademien och dansade runt 6 timmar om dagen. Bantade på veckodagarna och hetsåt på helgerna.. smart... neeeee.....

Dock tror jag att upplägg ett skulle kunna vara bra även om det varierade mellan noll och -1000. Tror inte det är så noga att det är exakt minus 500 per dag utan det kan lika gärna vara -200 -800 -300 -700 -500 -400 -600 och man skulle ändå prestera hyfsat jämnt och må rätt jämnbra

Rolv
2010-06-11, 11:23
Har inget emot spekulationer, vill helst ha igång en diskussion. Som någon skrev att kroppen inte är inställd på dygn, så funderar jag mest på hur lång tid man kan gå på "jätte stort" kcalunderskott, utan negativ påverkan. Låt oss säga att man ligger på kanske 1550 kcal i underskott i 15 dagar, och sen #grisbulkar" några dagar så det i slutändan ändå blir ca -500kcal om dagen. Känns som det bör finnas en brytpunkt, där detta inte är något bra metod. Som jag skrev, vill ha en diskussion om det, behöver inte vara riktig fakta.

RebelYell
2010-06-11, 11:31
Kör alltid cykliska upplägg (dvs #2). Fokuserar på kolhydrater på högdagarna. Tränar även de tyngsta passen de dagarna och äter all energi efter passet. Fungerar överlägset alternativ 1. Under deffen jag utförde ökade jag i muskelmassa.

Det är dock inte bara positivt med upplägg 2. Problem som jag märkt är bland annat ökad hunger dagarna efter högdagarna (detta varierar dock i intensitet, men kan bli otroligt tungt ibland). Sömnen kan också vara ett jädra problem på lågdagarna (svårt att somna, vaknar tidigt).

Tillägg: Jag är väldigt smal och har alltid varit (iaf under tiden jag "haft koll" på kost). Är man tjock är nog det konstanta upplägget lika bra.

Baboom
2010-06-11, 11:49
Det som kommer att funka bäst är det upplägget du själv trivs bäst med och klarar av att hålla.