handdator

Visa fullständig version : Några frågor om fett.


BobaFett
2010-06-10, 16:51
Är fett endast nödvändigt för att lösa upp vissa vitaminer eller finns det nån annan orsak till att man behöver det?

Kan man inte klara sig med mindre fett om man t.ex. äter några kapslar omega-3 samtidigt som man tar ett vitamintillskott?

Vad jag vet så kan fett inte omvandlas till muskler utan det lagras fritt i kroppen, är det inte bättre att äta fett innan träning och köra low fat efter?

Kan kolhydrater omvandlas till muskler förresten?

Anton Fräs
2010-06-10, 17:11
Är fett endast nödvändigt för att lösa upp vissa vitaminer eller finns det nån annan orsak till att man behöver det?

Kan man inte klara sig med mindre fett om man t.ex. äter några kapslar omega-3 samtidigt som man tar ett vitamintillskott?

Vad jag vet så kan fett inte omvandlas till muskler utan det lagras fritt i kroppen, är det inte bättre att äta fett innan träning och köra low fat efter?

Kan kolhydrater omvandlas till muskler förresten?

Du behöver fett för att bilda cellmembran och som del i ett flertal biokemiska substanser i kroppen. Det är alltså bara essentiellt fett som vi inte klarar oss utan, alltså linolsyra (n-6( och linolensyra (n-3).

Supplementera med omega-3 och ät typ 10-15E% fett så klarar du dig fint. Sedan om det är hälsosammare än andra sammansättningar kan diskuteras.
Low fat efter träning är positivt då fett saktar ner upptag av kolh. och prot. dock inget jag skulle bekymra mig med att bry mig om.

mikaelj
2010-06-10, 17:37
Kan kolhydrater omvandlas till muskler förresten?

Muskelglykogen, men inte muskelprotein.

Anton Fräs
2010-06-10, 17:41
Muskelglykogen, men inte muskelprotein.

Missade den frågan :D

Har du fler frågor just ask away Boba! Det är bara roligt. Rekommenderar näringslära för högskola-boken också.