handdator

Visa fullständig version : Kan man utveckla sin tid på ex 10km samtidigt som man blir större/starkare?


andass
2010-06-10, 13:01
Om man kör både konditionsträning ca 3 dagar per vecka (8-10km/passet) och styrka ca 3 dagar i veckan så är ju detta som bekant inte optimalt för utvecklingen vare sig i cardio (VO2max och uthållighet) lr styrka/muskelhypotrofi... Som jag förstått det tar löpningen och gymträningen ut varandra...

Men det jag undrar är om man ändå utvecklas i båda grenar, fast långsammare? Eller står man kvar på samma stadie hela tiden och förbättrade resultat uteblir helt å hållet?

Alltså, kan man förbättra sin tid på ex 10km samtidigt som man blir större/starkare?

Moonmaart
2010-06-10, 13:14
Klart du kan!

tumme
2010-06-10, 13:15
Alltså, kan man förbättra sin tid på ex 10km samtidigt som man blir större/starkare?[/B]
Definitivt. Jag har själv gjort det. Fast det beror nog på vilken nivå du ligger på men är du inte riktigt bra tränad så går det bra.

cero
2010-06-10, 13:16
Kom bara ihåg att det blir svårare att springa på bra tider allt eftersom att du ökar i vikt. Men det går, absolut.

andass
2010-06-10, 13:17
Precis de svaren jag hoppades på!:thumbup:

JakeShaft
2010-06-10, 13:29
Jag kör i faser. 4 månader under vår/sommar löptränar jag 4 gånger varierat och gymmar 2 gånger. 3-4 månader under senhöst/vinter kör jag gym 4 gånger och konditionstränar 2. Däremellan blir det 3/3. Tror det kan vara bra att fokusera på det ena i perioder även om man inte lägger ner det andra helt.

mn8eii
2010-06-10, 13:38
Som jag förstått det tar löpningen och gymträningen ut varandra... [/B]

I teorin ja, i praktiken njaeh.

cero
2010-06-10, 13:52
I teorin ja, i praktiken njaeh.

Så du menar att man kan köra intensiva konditionspass varje dag i veckan och fortfarande öka lika bra på gymmet?

avocado
2010-06-10, 14:13
Så du menar att man kan köra intensiva konditionspass varje dag i veckan och fortfarande öka lika bra på gymmet?

Du kan inte ens träna intensiva konditionspass varje dag i veckan i mer än en kortare tid innan den potentiellt snabba ökningen försvinner och skador/överträning inträffar.

Att lägga på ytterliggare träningspass på det och tro att man kan förvänta sig fantastiska resultat i varken den ena eller andra sporten funkar inte. Ditt exempel var ju inte bra för någon utveckling inom någonting, men tränar man sunt och planerat för löpning så kan man säkerligen lägga på sig ansenlig utveckling inom styrketräning beroende på förutsättningar i båda sporterna. Sen hur stor reduceringen blir går ju inte att säga.

openside
2010-06-10, 14:14
Massa är svårt att öak i samtidigt, styrka är lättare att kombinera med kondisen.

Eddie Vedder
2010-06-10, 14:23
I teorin ja, i praktiken njaeh.

Inte ens i teorin skulle jag säga. Att de "tar ut" varandra är förvisso ett luddigt begrepp och du och jag kanske tolkar det olika.

Men att kombinationen skulle göra ökningar i styrka och muskelmassa omöjliga är varken korrekt enligt teorin eller praktiken. Men ju mer konditionsträning desto svårare såklart.:)

Brighton
2010-06-10, 16:27
Finns det något med konditionsträning som förstör för byggandet mer än att man förbränner mer kalorier och att man måste äta mer?

Commando1980
2010-06-10, 16:33
Finns det något med konditionsträning som förstör för byggandet mer än att man förbränner mer kalorier och att man måste äta mer?

ja. t ex; akitvering av AMPK kan blockera aktivering av mTORC1.

Anders The Peak
2010-06-10, 17:14
ja. t ex; aktivering av AMPK kan blockera aktivering av mTORC1. (http://www.pponline.co.uk/encyc/strength-and-enurance-training-how-athletes-can-maximise-their-performance-42126)
Klicka på länken för att läsa vidare (http://www.pponline.co.uk/encyc/strength-and-enurance-training-how-athletes-can-maximise-their-performance-42126)

mn8eii
2010-06-10, 18:24
Så du menar att man kan köra intensiva konditionspass varje dag i veckan och fortfarande öka lika bra på gymmet?

Inte öka lika bra men konditionspassen kommer aldrig att "ta ut" styrketräningen.


Inte ens i teorin skulle jag säga. Att de "tar ut" varandra är förvisso ett luddigt begrepp och du och jag kanske tolkar det olika.

Men att kombinationen skulle göra ökningar i styrka och muskelmassa omöjliga är varken korrekt enligt teorin eller praktiken. Men ju mer konditionsträning desto svårare såklart.

Det är precis så jag menar, kan inte annat än att hålla med.

andass
2010-06-10, 18:31
Inte ens i teorin skulle jag säga. Att de "tar ut" varandra är förvisso ett luddigt begrepp och du och jag kanske tolkar det olika.

Men att kombinationen skulle göra ökningar i styrka och muskelmassa omöjliga är varken korrekt enligt teorin eller praktiken. Men ju mer konditionsträning desto svårare såklart.:)

Okej men i den omvända ordningen då? Kan ökad muskelmassa ha negativ inverkan på kondition? Tex blir kapillärerna glesare när muskler växer- vilket borde i sin tur medföra nån negativ inverkan på syreomsättningen...

spoon
2010-06-10, 18:46
Okej men i den omvända ordningen då? Kan ökad muskelmassa ha negativ inverkan på kondition? Tex blir kapillärerna glesare när muskler växer- vilket borde i sin tur medföra nån negativ inverkan på syreomsättningen...


Blir du tyngre så är det ju jobbigare att springa men det är ju logiskt. Jag gillar att fokusera på en sak i taget. Kanske 6 månader med stryka och underhåll för konditionen följt av det motsatta. Då kan man samtidigt passa på att satsa på löpningen samtidigt som säsongen kommer igång. Passar ju lämpligt att droppa lite vikt till sommaren med. Personligen så klarar inte min kropp att återhämta sig tillräckligt för att prestera samtidigt med styrka och löpning. Men det är ju jag.