handdator

Visa fullständig version : Förbannad, desperat och förvirrad


Candydarling
2010-06-10, 06:37
Hej hej!

är en 22 årig tjej som deffat sedan i april. I början gick det fint och jag tappade ca 0,5 i veckan tills det att jag gått ner från 65kg-61kg. där stannade allt av.

Vågen stog till en början stilla och jag trappade ner yttligare på kalorierna, det händer inget ändå.

Pratade med en dietist som skällde på mig och ökade mitt kaloriintag från 1500kcal till 1900kcal (alltså fortfarande underskott då jag är 158cm lång och tränar styrketräning 5 dagar i veckan & promenerar 5-6 dagar i veckan)

Vågen stog efter detta fortfarande stilla.

Veckan därefter gick jag UPP 1,5kg men måttbandet mätte ungefär 1,5cm NER överallt. (???)

Nu denna veckan gick jag upp ytterligare 0,5kg och måttbandet har rört sig väldigt knepigt. Samma mått i midjan och armarna, FLERA cm har jag VÄXT runt axlarna och en liten ynka cm har jag växt runt rumpan. Vad fan händer?????????:confused:

Psyla
2010-06-10, 06:49
Började du styrketräna när du började dieta? Har du styrketränat väldigt lite kan det ha med muskulär utveckling att göra.

vätska? prova dra ner lite mer på kalorierna och avvakta.

Langster
2010-06-10, 06:54
Hej hej!

är en 22 årig tjej som deffat sedan i april. I början gick det fint och jag tappade ca 0,5 i veckan tills det att jag gått ner från 65kg-61kg. där stannade allt av.

Vågen stog till en början stilla och jag trappade ner yttligare på kalorierna, det händer inget ändå.

Pratade med en dietist som skällde på mig och ökade mitt kaloriintag från 1500kcal till 1900kcal (alltså fortfarande underskott då jag är 158cm lång och tränar styrketräning 5 dagar i veckan & promenerar 5-6 dagar i veckan)

Vågen stog efter detta fortfarande stilla.

Veckan därefter gick jag UPP 1,5kg men måttbandet mätte ungefär 1,5cm NER överallt. (???)

Nu denna veckan gick jag upp ytterligare 0,5kg och måttbandet har rört sig väldigt knepigt. Samma mått i midjan och armarna, FLERA cm har jag VÄXT runt axlarna och en liten ynka cm har jag växt runt rumpan. Vad fan händer?????????:confused:
Alltså, du tappade 0,5 kg i veckan i 8 veckor? Från april till... alldeles nyss eller? Under en diet kan vågen stå still ett par veckor för att sedan visa att man gått ner 2-3 kg plötsligt. Det är normalt, det är frustrerande, men det brukar vara så.
Att du går upp kan bero på att du helt enkelt har mer mat i magen. Att måtten har skiftat kan bero på att du lagrat in mer i musklerna. Det är inte dåligt, men det behöver heller inte vara bra för ditt mål. Du vill ju gå ner i vikt.
Om jag vore dig så skulle jag gå tillbaka till ditt ursprungliga upplägg på 1500 kcal/dag och ge det lite mer tid. Risken för att viktnedgången avstannade pga svält eller något sånt ser jag som minimal. Jag ligger på ca 1600 kcal per dag (vilodagar, ca 2500 kcal på träningsdagar = 1800-2000 kcal per dag totalt) och jag är man, 92 kg (började på 106 kg för 9 veckor sedan), 181 cm. Jag mår fint, tränar hårt och går ner i vikt.

Nu kanske folk kommer bli upprörda för att jag förespråkar ett så lågt kaloriintag, men jag föredrar att något händer istället för att man går ner ett hekto i veckan. Att dieta är inte kul, ju snabbare man når sitt mål desto bättre tycker jag.
Får man bara i sig tillräckligt med protein så kommer inte musklerna plötsligt smälta bort och ersättas av fett, tro mig.

Lord
2010-06-10, 06:58
Var inte orolig! Det kommer om du bara fortsätter kämpa, din kropp kan behålla vatten eller muskulär utveckling som tidigare nämnt.

För vattnet rekommenderas denna länk: http://www.leangains.com/
Och så går du in långt ner på högersidan och kollar in "water retention".

Vad gäller det andra så kände jag att det verkligen var givande att ta foton med jämna mellanrum, för mig stod/står vågen still men jag ser en skillnad på fotona :)

Och tänk på min signatur ;)

Jay-Z
2010-06-10, 06:59
Alltså, du tappade 0,5 kg i veckan i 8 veckor? Från april till... alldeles nyss eller? Under en diet kan vågen stå still ett par veckor för att sedan visa att man gått ner 2-3 kg plötsligt. Det är normalt, det är frustrerande, men det brukar vara så.


Yes. Och det händer ännu oftare för tjejer. Tålamod behövs i den här frågan.

Det som händer, i teorin, är att det fettet som försvinner ur fettcellen ersätts temporärt med vatten, vilket gör att vikten är densamma en viss tid. När sedan vattnet försvinner ur cellen så "woosh" har man gått ned 2-3 kilo över natt.

Eddie Vedder
2010-06-10, 07:24
Är inte det här lite samma problem som du skrev om här?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148287

Candydarling
2010-06-10, 08:28
Är inte det här lite samma problem som du skrev om här?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148287

Jo....:em: men det har ju inte blivit bättre än så jag tog upp det igen. det är ju förbannat frustrerande att inte lyckas när man provat allt!

Candydarling
2010-06-10, 08:33
Alltså, du tappade 0,5 kg i veckan i 8 veckor? Från april till... alldeles nyss eller?


Tappade 0,5 i 7 veckor i rad och därefter har jag stått still eller ökat i vikt från början av Maj. (började visst deffen i Mars)

Har lagt om kosten ganska radikalt sedan jag pratade med min dietist som förespråkar fett och protein och ett minskat intag av kolhydrater och nobbar lightprodukter. Hon tyckte jag egentligen borde käka ännu mer än vad jag gör nu.
Innan jag pratade med henne så fick jag råd av en PT-kompis som förespråkar lightprodukter och 1500kcal om dagen.

Candydarling
2010-06-10, 08:35
Började du styrketräna när du började dieta? Har du styrketränat väldigt lite kan det ha med muskulär utveckling att göra.

vätska? prova dra ner lite mer på kalorierna och avvakta.

Har inte nyligen börjat styrketräna, har tränat flera år fast inte alls i såhär mycket. Har i ca ett år nu tränat Mycket och ofta med målet ett om några år kunna tävla i bodyfitness.

Lovisa
2010-06-11, 07:15
Hej hej!

är en 22 årig tjej som deffat sedan i april. I början gick det fint och jag tappade ca 0,5 i veckan tills det att jag gått ner från 65kg-61kg. där stannade allt av.

Vågen stog till en början stilla och jag trappade ner yttligare på kalorierna, det händer inget ändå.

Pratade med en dietist som skällde på mig och ökade mitt kaloriintag från 1500kcal till 1900kcal (alltså fortfarande underskott då jag är 158cm lång och tränar styrketräning 5 dagar i veckan & promenerar 5-6 dagar i veckan)

Vågen stog efter detta fortfarande stilla.

Veckan därefter gick jag UPP 1,5kg men måttbandet mätte ungefär 1,5cm NER överallt. (???)

Nu denna veckan gick jag upp ytterligare 0,5kg och måttbandet har rört sig väldigt knepigt. Samma mått i midjan och armarna, FLERA cm har jag VÄXT runt axlarna och en liten ynka cm har jag växt runt rumpan. Vad fan händer?????????:confused:

Det jag undrar över är de exakta angivelserna som du ger. Om jag skulle mäta min egen kropp, är jag rätt säker på att värdena skulle variera. Det är svårt att mäta på exakt samma ställe varje gång, t ex.

Tycker också att du fäster för stort avseende vid vågen. Jag säger till i stort sett alla, särskilt tjejer; släng ut vågen!

Vikten kan fluktuera upp och ned av tusen skäl; hur mycket mat / vätska man har i magen och tarm, hur man ligger till i hormoncykeln, om vågen är tillräckligt exakt kalibrerad etc etc. Även om du skulle göra en bod-pod eller en MR varje dag, skulle du få varierande siffror.

Du har redan konstaterat att du ökat på ställen där du vill öka (axlarna t ex, finns ju inte mycket fett där). Så fortsätt med LAGOM mat (lyssna på dietisten) och satsa på träningen, även där i rimlig mängd.

Och glöm inte att muskler väger mer än fett. Du kan öka i vikt och samtidigt bli slankare, eftersom du ökar i muskelmassa.